Přes Donio se loni vybralo více než 240 milionů korun. Teď česká dárcovská služba míří dál do Evropy

Filip HouskaFilip Houska

david-prochazka2

Foto: Michael Tomeš

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

0Zobrazit komentáře

Před více než dvěma roky měl David Procházka sen – změnit přístup lidí k dárcovství. Chtěl vytvořit místo, kde by mohli věnovat peníze na dobrou věc rychle a transparentně. Proto založil dárcovskou službu Donio, která se osvědčila zejména loni, kdy zprostředkovala více než trojnásobek finanční darů oproti roku 2020 a vstoupila na Slovensko. Teď české dárcovství, posilněné novými členy týmu, míří dále do Evropy.

Loňský rok se na rekordních výsledcích Donia podepsal hlavně ze dvou směrů – pandemie a tornáda. A národ znovu potvrdil, že když jde do tuhého, dokáže se semknout a pomoci. Potvrzují to tedy jak téměř tři miliony korun nasbírané pro akci Energii lékařům, kdy parta nadšenců v čele s vědcem Janem Lukačevičem pomáhala zdravotníkům v první linii, tak několik desítek sbírek v rámci podpory pro tornádem zasaženou jižní Moravu.

„V roce 2021 jsme se setkali s neuvěřitelnou podporou veřejnosti. Za to všem – zakladatelům i dárcům – patří obrovské poděkování. Právě i díky dobrovolným příspěvkům na provoz naší platformy můžeme dále růst,“ zmiňuje David Procházka, který byl loni v srpnu hostem našeho CzechCrunch Podcastu, kde jsme s ním mimo jiné probírali i způsoby, jak dostat více lidí k dárcovství.

Dohromady se na Doniu za minulý rok vybralo 242 milionů korun, což je bezmála trojnásobek finančních příspěvků, které byly nasbírány v roce předchozím. Celkový počet příspěvků byl přesně 267 811 a příběhů, jež se povedlo dotáhnout do šťastného konce, bylo 1 575. Průměrně pak dárci přispívali částkou 903 korun, a to nejen na dobročinné sbírky, ale také na takzvané komerční projekty.

donio-1

Foto: Donio

Dárcovská platforma Donio

Ačkoliv peníze s charitativním kontextem převládaly, lidé se na Doniu snažili podporovat i díla různých umělců. Mezi největší z nich patřil například animovaný seriál Elišky Podzimkové s názvem Plešouni, který má sloužit jako osvěta dětské onkologie, nebo komedie Párty hárder z pera kontroverzního Martyho Pohla alias rappera Řežníka, který se veřejnosti znovu připomenul svým šokujícím výstupem na loňském vyhlášení cen Český slavík.

Donio tak potvrdilo svou sílu, co se pomáhání druhým týče, a zčásti z toho benefitovalo i samo. Během roku se službě podařilo několikrát ukončit měsíc v černých číslech, nicméně jak pro CzechCrunch dodává, říjnová expanze na Slovensko a rozšíření týmu o několik seniornějších členů je shodily zpět do červených. Výnosy na dýškách se za loňský rok pak pohybovaly ve vyšších jednotkách milionů korun.

„Plán, který počítal s tím, že už letos budeme soběstační, jsme ale nesplnili. Důvodem bylo výrazné navýšení nákladů, které činily dvanáct milionů korun. Ztrátu nicméně plánuje pokrýt z pětimilionové investice od společnosti Miton, kterou jsme v druhém kole loni v říjnu obdrželi,“ dodává Procházka a zmiňuje další plány, které Donio pro letošní rok má. Jedním z nich je takzvaná Dobrovýzva.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od ní si Donio slibuje, že se budou lidé vzájemně motivovat k podpoře daných sbírek při konkrétních příležitostech. Například pokud má člověk narozeniny,  tak místo toho, aby od svých kamarádů nebo kolegů dostával drobné dary, je vyzve, aby se společně složili na pomoc vybrané sbírce. Částečně tak navazuje na takzvané Dobrozvyky, což je pravidelné (měsíční) přispívání. Další z novinek bude i možnost přijímat kryptoměny na podporu příběhů, s čímž začíná experimentovat také Nadace Via.

V neposlední řadě chce Donio posilovat svůj vliv i offline a vycházet z úspěchu QR kódů v zoologických zahradách, přes které mohli návštěvníci podporovat konkrétní zvíře. V tomto směru se chce rozvíjet i nadále a plánuje nabídnout pomoc objektům, jako jsou rozhledny, turistické cesty, památky nebo lokální projekty typu komunitních zahrad. A důležitým bodem má být také automatizace platformy.

Abychom se ale jen nechválili, jsou i oblasti, kde jsme plány na rok 2021 nenaplnili. Jednou z nich je například automatizace platformy. Podařilo se nám sice zjednodušit proces zakládání sbírky tak, aby jej zvládl sám opravdu každý, pořád ale zůstává plno funkcí, které bychom rádi zařadili – například automatické zasílání notifikací o aktualitách u příběhů nebo vyplácení vybrané částky přímo zakladatelem,“ uvádí Procházka.

david-donio2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Procházka, zakladatel dárcovské platformy Donio

„Spuštění těchto funkcí bylo původně v plánu na konci roku, ale předběhly je komplexnější iniciativy jako například vstup do další země,“ doplňuje a zmiňuje jeden z klíčových bodů pro letošní rok – expanzi do Rumunska, tedy v pořadí druhé zahraniční země (po Slovensku). „Tam žádná dárcovská platforma zatím neexistuje, což ale zdaleka neznamená, že by jednotlivci nehledali možnosti pomoci,“ uvádí Procházka motivaci pro vstup na tento trh.

Za další prostor pro zlepšení považuje zakladatel Donia i budování povědomí o značce mezi dárci. „Většina přispěvatelů přichází na Donio prostřednictvím konkrétních sbírek, aniž by věnovali pozornost samotné platformě, což je logické. Na druhou stranu je možné, že si na Donio nevzpomenou v momentě, kdy budou chtít založit sbírku nebo projekt. To bychom chtěli změnit,“ říká Procházka o důvodech plánované brandové strategie, jejíž součástí je větší jarní kampaň a kontinuální osvěta v oblasti crowdfundingu a pomáhání.

Šéf STRV jede po rekordním roce na dva měsíce vypnout. Pomůže mi to nakopnout celou firmu, plánuje

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lubo-smid4

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Lubo Smid, výkonný ředitel STRV

0Zobrazit komentáře

Poslední lednový den si ze svého iPadu, který je jeho dvorním pracovním nástrojem, smaže aplikace, s nimiž běžně řídí firmu, a na dva měsíce odjede. Lubo Smid tak učiní s vědomím, že jeho technologická společnost STRV má za sebou nejlepší rok v historii, během kterého svůj byznys připravila na novou etapu. Chce více rozvíjet vlastní projekty a na to chce být maximálně připraven i její šéf a většinový majitel. Proto se Smid na čas vzdálí. „Ani jsem neměl čas promyslet, kam pojedu,“ usmívá se.

Dvouměsíční detox od své milované firmy, jak Lubo Smid svůj plán nazývá, startuje 1. února. Podle třiatřicetiletého podnikatele neexistuje správná doba, kdy takovou věc realizovat. „V kalendáři nikdy nenajdete vhodnou dobu na to, vzít si dva měsíce volno. Existuje jen velice špatná doba a ta teď není. Máme za sebou nejlepší rok v historii, sjednocený leadership tým a právě jsme naladili cíle na celý letošní rok,“ popisuje před svým odjezdem Smid, který věnoval maximální úsilí tomu, aby předal vše, co je potřeba, a firma se během osmi týdnů obešla úplně bez jeho asistence.

Důvodů pro takzvaný sabatikl má šéf STRV několik. Jeho vývojářská firma má za sebou dva náročné roky, během kterých si při startu pandemie sáhla na dno, aby se nakonec odrazila k dosud nejlepším výsledkům. Sám Lubo Smid se navíc během nich stal většinovým majitelem STRV, když postupně odkoupil podíly od spoluzakladatelů Davida Semeráda a Martina Šťávy, a o směřování celého byznysu již rozhoduje jen on sám. A tak když obrat STRV loni dosáhl na 400 milionů korun, rozhodl se o úspěch podělit se zaměstnanci a kontraktory.

Dva měsíce bez e-mailu a Slacku

Mezi desítky kolegů rozdělil v odměnách celkem 20 milionů korun. „Když jsem si odkoupil majoritní podíl, měl jsem pocit, že jsem v tom trochu sám. Chtěl jsem, aby v tom byli lidé se mnou. Navíc si myslím, že je dobré je motivovat i jiným způsobem než základní mzdou. Někteří jsou u nás přes pět let a chtěl jsem, aby se cítili být více součástí a měli důvod, proč tu být třeba dalších pět let,“ vysvětloval pro CzechCrunch Lubo Smid. Sám ve firmě 1. února oslaví deset let, i proto si tento termín symbolicky vybral pro svůj sabatikl. Další dekádu chce otevřít plný energie, která mu však jako velkému sportovci nikdy příliš nechyběla. Při odpočinku chce hlavně získat nový pohled na věc.

V STRV dokázali během uplynulých dvou let vyladit svůj klientský byznys, který generuje většinu příjmů. Vyvíjí weby a aplikace pro značky jako Autodesk, ClassDojo, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble a mnoho dalších velkých firem, které z důvodu mlčenlivosti Lubo Smid nesmí jmenovat. Historicky mezi největší zakázky patřily třeba i aplikace pro seznamku Tinder. Právě klientský byznys už je podle Smida odladěn a teď se chce se svými kolegy více soustředit na rozvoj vlastních projektů. V nich se lze více vyřádit a především slibují zajímavější zhodnocení. Po několika seznamovacích aplikacích a menších mobilních hrách mají letos přijít větší počiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chceme se více zaměřit na vlastní projekty. Vnímám, že jsme dali dohromady jeden z nejsilnějších technologických týmů v naší oblasti, a tak je třeba toho využít. Proto chci přenastavit své fungování. Byl jsem dosud hodně ponořen v klientském byznysu, nově se chci více zaměřit na naše vlastní projekty, ale po těch letech to nejde udělat ze dne na den. Proto si na dva měsíce mažu e-mail a Slack, a až se vrátím, budu schopný nastavit některé věci a procesy úplně jinak, ještě lépe, abychom mohli ještě více nakopnout růst,“ plánuje šéf STRV, kterého neustále vidíte někde na kole, na surfu nebo v posilovně.

Právě sport bude určitě velkou součástí dvouměsíčního sabatiklu, který sice ještě nemá úplně jasný plán, ale jak Lubo Smid popisuje své představy, je jasné, že se během něj nezastaví. „Zatím vím jen to, že na začátku jedeme lyžovat. Mám pár aktivit, které bych rád absolvoval, třeba seminář s extrémním otužilcem Wimem Hofem, všechno se teprve ladí,“ vypočítává Smid. Úplně nezanevře ani na byznys, ale nebude to s přímým napojením na STRV, ale spíše obecnější rozvoj a přemýšlení, jak správně nakopnout firmu k dalším rekordním číslům.

S jistotou může na začátku svého dvouměsíčního detoxu říct Lubo Smid jen to, že bude hodně cestovat. Zavzpomíná tak na roky před pandemií, kdy kvůli byznysu létal na trase Praha–San Francisco klidně patnáctkrát až dvacetkrát ročně tam a zpátky. Teď už to nezbytné není, šéf STRV létá i kvůli pandemii třeba jen dvakrát do roka, vše už běží i bez jeho osobní přítomnosti. „Pomáhá mi trávit čas v Americe, narazíte tam na zajímavé lidi a získáte dobré kontakty, ale pro byznys samotný už na místě být nemusíte, v tom pomohla i pandemie,“ uzavírá Lubo Smid. Na cestách bude každopádně jako doma.