Příběh krachujícího Wirecardu má další zvrat. Jeho karty opět běží, akcie lezou nahoru a Twistu funguje Apple Pay

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

twisto-apple-pay2

Foto: Twisto

Placení iPhonem díky Apple Pay

0Zobrazit komentáře

Ještě neuběhl ani týden od chvíle, kdy německá společnost Wirecard vyhlásila insolvenci, ale už teď je zřejmé, že o tomto neslavném příběhu se budou psát knihy a možná i natáčet dokumenty. Wirecard totiž při svém spektakulárním krachu píše další zvrat, který přímo ovlivňuje i desítky tisíc Čechů.

Do necelých dvou týdnů dokážeme vměstnat hned několik zásadních událostí. Společnost Wirecard, dlouho opečovávaná jako velký globálního úspěch německého technologického sektoru, nejprve oznamuje, že se jí nedaří najít 1,9 miliardy eur, se kterými počítala v rozvaze. Akcie letí střemhlav k zemi a na trzích to začíná bouřit.

Pár dní nato Wirecard přiznává, že téměř dvě miliardy eur, se kterými počítal, zřejmě nikdy neexistovaly. Velké problémy v tu chvíli řeší německý regulátor BaFin a zároveň auditoři z EY, kteří podle některých zpráv několik let podezřelé finanční machinace svého klienta přehlíželi. Vzápětí je zatčen dlouholetý šéf Wirecardu, který je podezřelý z obelhávání investorů, a o dva dny později vyhlašuje firma insolvenci.

To je závěr minulého týdne, během kterého ztrácí akcie Wirecardu prakticky veškerou hodnotu, ale přestože je firma v insolvenci, své klienty ujišťuje, že minimálně její dceřiné pobočky bude dál fungovat. To je zcela zásadní i pro české Twisto a desítky dalších firem po celém světě, kterým Wirecard vydává platební karty nebo zpracovává platby.

wirecard-ceo2

Foto: Wirecard/CzechCrunch

Dlouholetý šéf německého Wirecardu Markus Braun

K velkému překvapení mnoha hráčů pak ve čtvrtek přichází britský regulátor, německé Wirecard Bank odebírá licenci, čímž přestávají fungovat jí vydané miliony platebních karet. V Česku to nejvíce zasáhlo fintechový startup Twisto, přestaly fungovat karty služby Direct Fidoo a problémy měla eKasa od O2.

„Byl to pro nás šok. My jsme se popravdě skutečnost, že nám nefunguje karta, dozvěděli v pátek odpoledne od našich zákazníků. Vysoce postavení lidé z Wirecardu nás celý týden ujišťovali, že budou fungovat dál. Pak najednou v pátek ve 13 hodin všechno vypnuli,“ popisoval pro CzechCrunch v sobotu šéf Twista Michal Šmída.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už toto dění by vydalo na tenčí knihu, protože se kolem celého skandálu řeší například to, jak je možné, že auditoři několik let chybějící miliardy nereflektovali, proč dříve nezakročil německý regulátor a jak je vůbec možné, že se něco takového stalo v Německu, kde byl Wirecard považován za symbol úspěchu a zařazen do prestižního indexu nejhodnotnějších firem.

A zatímco Twisto a další firmy od pátku nepřetržitě pracovaly na tom, aby dokázaly svým zákazníkům zajistit fungující platební karty, ve Velké Británii se rodila další kapitola pozoruhodného příběhu. Britský regulátor, Financial Conduct Authority, totiž v pondělí oznámil, že licenci německému Wirecardu obnovuje – a jeho karty tím pádem zase fungují.

michal-smida1

Foto: Twisto

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

„Je to pro nás dobrá zpráva, protože díky tomu bude fungovat Twisto karta při placení přes Apple Pay, ale ve Wirecard jsme již ztratili veškerou důvěru, takže intenzivně pracujeme na rychlém přechodu k novému řešení,“ uvedl pro CzechCrunch v úterý Michal Šmída poté, co s kolegy ověřil, že Twisto karta v Apple Pay skutečně běží.

Největší problém totiž pražskému fintechu působila právě jablečná platební služba. Slovy Michala Šmídy, Twisto mělo štěstí v neštěstí, protože už bylo několik měsíců v procesu přechodu na nového vydavatele, kterým se stala americká Marqeta. Díky tomu dokázalo během pár dní zajistit 20 tisíc nových karet, které teď rozesílá zasaženým zákazníkům.

lukas-kovac-qerko

Přečtěte si takéČeský startup Qerko dobývá restaurace s QR kódy. Placení by mělo být neviditelné, říká Lukáš KovačČeský startup Qerko dobývá restaurace s QR kódy. Placení by mělo být neviditelné, říká Lukáš Kovač

V případě Apple Pay však byl problém s nutnou autorizací, která by trvala minimálně několik týdnů. Twisto se tak dál plánuje svých původních bílých plastových karet, které vydával Wirecard, zbavit, ale uživatelům, kteří využívají Apple Pay, je prozatím doporučuje ponechat, aby nemuseli na zajištění funkcionality u nových karet čekat.

twisto-karta

Foto: Twisto

Platební karta Twisto

Je však třeba dodat, že není jisté, zda a případně jak dlouho bude Wirecard své služby dál poskytovat. Osud firmy je teď značně nejistý, byť minimálně akcie v reakci na poslední události o několik stovek procent poskočily. Aktuálně se pohybují kolem pěti eur, což je však stále jen zlomek toho, kde byly ještě před dvěma týdny. Tehdy se obchodovaly za více než 100 eur za kus.

Takřka jisté je minimálně to, že reputace Wirecardu je navždy pošramocena a mnoho firem zvolí strategii Twista a co nejrychleji se přesunou k jinému poskytovateli. Riskovat podobné další potíže totiž nikdo chtít nebude.

Milionový byznys s miliardami přehrání. Přesto se dlouho nevědělo, kdo za dětskou YouTube senzací Cocomelon stojí

cocomelon4

Foto: Cocomelon

Cocomelon je neojdebíranějším kanálem v USA

0Zobrazit komentáře

YouTube je fenomén, který nedávno oslavil své 15. narozeniny. Za tu dobu se proměnil z neznámé seznamky na největší platformu pro sdílení videoobsahu a obrovskou mašinu na peníze s 1,3 miliardy uživatelů. Denně zkonzumuje přibližně 30 milionů diváků na 5 miliard videí, mezi kterými nechybí ani obsah pro nejmenší.

Přestože se v celkem nedávné době YouTube rozhodlo spustit speciální sekci YouTube Kids, je hlavní platforma pro dětské diváky stále tou dominantní. Dokazuje to i nejoblíbenější dětský kanál jménem Cocomelon – Nursery Rhymes, který přináší animované klipy k jednoduchým říkankám v anglickém jazyce.

Vůbec nejpopulárnějším kanálem na YouTube je kanál indické hudební a filmové produkční společnosti T-Series, který momentálně odebírá 143 milionů uživatelů. Kanál vlastněný bratry Kumarovými, nabízející indickou a bollywoodskou popmusic, se dostal do čela žebříčku YouTube kanálů v minulém roce, kdy přeskočil největší hvězdu mezi youtubery Felixe Kjellberga, známého jako PewDiePie.

PewDiePie je synonymem klasického youtubera. Obsah jeho videí se od původního streamování videoher rozrostl v různorodá videa plná humoru a divácky přitažlivých šíleností, které odebírá 105 milionu uživatelů. Třetí příčka patří již zmiňovaným říkankám kanálu Cocomelon, který byl donedávna malou youtubovou záhadou, potvrzující problematiku vztahující se k obsahu, který YouTube přináší.

Kokosovomelounový gigant

Přestože je kanál Cocomelon až na třetí příčce v celkovém počtu odběratelů, minulý měsíc se mu podařilo jako prvnímu kanálu dosáhnout mety 1 miliardy zhlédnutí za jediný týden. V praxi to znamená, že si dětské říkanky, které vycházejí v pravidelném rytmu dvou nových videí týdně, pustilo během jediného dne 142,8 milionu uživatelů. Každou sekundu tak tento kanál sledovalo 1 653 diváků. Většina z nich přitom byla ze Spojených států, ve kterých je tento kanál vůbec nejpopulárnějším ze všech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obsah, který Cocomelon přináší, je určený pro dětské diváky. Přináší krátká dobrodružství malého nemluvněte JJe a jeho rodiny. JJ v klipech staví hrady z písku nebo se koupe ve vaně, což je doprovázeno jednoduchou říkankou s pomalou melodií. Právě video pojmenované Bath Song, které je variací na známou dětskou písničku Baby Shark, je s 2,7 miliardy zhlédnutí vůbec nejpopulárnějším videem celého kanálu.

Cocomelon je tedy věc velice populární, o to problematičtější byl fakt, že se dlouhou dobu nevědělo, kdo za ním stojí. Zatímco bratři Kumarové i Felix Kjellberg patří mezi světové celebrity, jméno Jay Jeon nyní možná slyšíte vůbec poprvé.

Zrod animovaného batolete

Původem jihokorejský filmař, nyní žijící v Kalifornii, je tím, kdo stál za založením kanálu ABCKidTV, který se v roce 2018 změnil právě na Cocomelon. Až do roku 2020 byl Jeon se svou ženou, která je spoluautorkou videí, v absolutní anonymitě a pravděpodobně ani jeho sousedé netušili, co dnes 55letému Jeonovi vydělává v průměru 11 milionů dolarů měsíčně, tedy přes 260 milionů korun.

A neví to možná dodnes, pokud si nepřečetli vůbec první rozhovor, který se pan Jeon rozhodl poskytnout v únoru tohoto roku pro Bloomberg. Nepřál si však zveřejnit svou tvář, ani jméno své manželky, která se na tvorbě videí taktéž podílí.

cocomelon2

Foto: Cocomelon

Animovaná rodina Cocomelonu

Jeon se dostal do Států v rámci svých studií filmařiny. Poté, co si zde našel ženu, se rozhodl usadit a věnovat se komerční režii reklamních spotů. K dětské tvorbě se dostal prostřednictvím svých malých synů, pro které se svou ženou, autorkou dětských knih, vymýšleli krátké animace doprovázené písničkami.

Tato dílka později začali dávat svým přátelům, díky čemuž už byli jen malý krůček od toho dostat se na YouTube. První video z produkce ABCKidTV se na YouTube ukázalo v roce 2006, měsíc předtím, než celou videoplatformu zakoupil Google.

boataround

Přečtěte si takéČesko-slovenské duo buduje „Booking pro jachty“. Do globální platformy Boataround vkládá 15 milionů korun MitonČesko-slovenské duo buduje „Booking pro jachty“. Do globální platformy Boataround vkládá 15 milionů korun Miton

Obsahu přinášejícím zpracování notoricky známých říkadel začalo časem přibývat a s tím rostly i počty zhlédnutí. Jeon si přesně nepamatuje, kdy nastal ten den, během kterého si uvědomil, že již nemusí chodit do práce, ale udělal to. Začal zaměstnávat animátory a tvorbu rozjel ve velkém.

cocomelon3

Foto: Cocomelon

Úspěch Cocomelonu se dostavil až po spuštění 3D animovaných klipů

Největší zlom přišel v roce 2017, kdy animátoři, kterým tvorba jednoho videa zabere přibližně dva měsíce, začali dobrodružství malého JJe vytvářet ve 3D animaci. Během dvou měsíců se počet zobrazení téměř zdvojnásobil. S tím také souvisí rozhodnutí přejmenovat kanál na dnešní Cocomelon.

Peníze z dětské radosti

Dětské kanály podobné Cocomelonu jsou malým youtobovým fenoménem, který dokazuje, že děti rozhodně nekonzumují videoobsah na YouTube Kids, ale dále zůstávají věrné platformě, jejíž obsah může být problematický

Valná většina videí pro děti totiž nepřináší žádnou vzdělávací hodnotu, ale stává se pouhým líbivým žroutem času. Mimo prázdných dětských říkanek u dětí bodují také dětské YouTube hvězdy. Těm vévodí malý Ryan Kaji z kanálu Ryan’s World s 25,5 miliony odběratelů. Sám Ryan byl v loňském roce díky výdělku 26 milionů dolarů vůbec nejlépe placenou YouTube hvězdou.

A to vzbuzuje velké diskuze nad etikou vydělávajících dětí, které se většinou stávají hlavními postavami scénářů psaných jejich rodiči. V nich často prezentují nové produkty výrobců hraček či cukrem našlapané laskominky.

ecomail

Přečtěte si takéE-mailing táhne byznys. Co spojuje 3 e-shopy z žebříčku TOP 100?E-mailing táhne byznys. Co spojuje tři úspěšné e-shopy z žebříčku TOP 100? Loajální zákazníci a dobrá data

Rodiče se naopak brání tím, že pro děti je tato tvorba pouze hrou, do které by se nemuselo pouštět, pokud by nechtělo. Že k tomu dobře vydělává Googlu i rodičům, je příjemný bonus, díky kterému jim jsou schopni dát to nejlepší. To dokazuje i případ malé Boram z Jižní Koreje, jejíž tvorba umožnila rodičům nákup luxusního domu v Soulu za 184 milionů korun.

Díky tomu, že je hlavní hrdina říkanek Cocomelonu animovaný, byl komerční propagace z větší části ušetřen, i když ne zcela. V nedávné době vyšlo první CD s písničkami Cocomelonu, v některých hračkářstvích ve Spojených státech lze zakoupit JJe a jeho kamarády v plyšové podobě a kanál Cocomelon si našel cestu i na Netflix.