Příběh žen, co dostaly ornament z Břeclavi až do USA. Teď s ním chtějí i na seznam UNESCO
Bude to dlouhá cesta, tuší v Moravské kráse o zápisu ornamentu na seznam světového dědictví. Ženy z Poštorné už ale něco o dlouhých cestách vědí.
Tým Moravské krásy, uprostřed Marie Švirgová, vedle ní vpravo pak Monika Vintrlíková a Dagmar Benešová
Používají se na něj čtyři základní barvy – žlutá, červená, zelená a modrá. K barvám pak patří jednotlivé prvky – jablúčko, tulipán, srdéčko nebo jatelinka. Jako takový je neopakovatelný, má svoje pravidla a podle toho je také poznat, odkud pochází. Jde o ornament. Tady v Havlíčkově vile v Břeclavi se snaží zachovat a posunout do moderních dob především ten z Podluží.
Příběh nejen o ornamentu, ale i o vile a pozdějším nadačním fondu Moravská krása, stojí na několika ženách. Ty všechny daly Břeclavi, a především pak její části Poštorná, budoucnost, která zachovává minulost. Díky nim totiž právě v Poštorné vzniklo unikátní centrum, které se snaží o zachování místních tradic nebo o rozšiřování povědomí o slavných rodácích. Najdete ho ve zmíněné Havlíčkově vile, které je jak sídlem fondu, který chce zachovat unikátní tradice, tak místem, kde se pořádají různé dílny, čímž se daří také budovat komunitu. Nic z toho by ale nebylo, nebýt tří žen a samotné vily.
Dagmar Benešová fotila a ráda také malovala. Malovat ornamenty se chtěla naučit vždycky, čas na to ale začala mít až ve chvíli, kdy děti trochu odrostly. Jak je co správně, tehdy netušila. Dagmar Benešovou to všechno naučila Marie Švirgová, malérečka z Lanžhota, který leží na hranici se Slovenskem a Rakouskem. Ta ornamenty malovala už od dětství, měla prý precizní a dobře čitelný rukopis a její dílo je k vidění na mašlích, šátcích, keramice i na žudrech, tedy u vchodů do domů.
Benešová se Švigrovou daly dohromady omalovánky. Jsou plné ornamentů a člověk se na nich může snadno naučit, jak co vybarvit. Vyšly dohromady dvoje. Možná by zůstalo u nich a omalovánek by dnes existovalo vícero, to se ale nestalo. Do všeho totiž zasáhla Monika Vintrlíková.
Podnikatelka původně žila na druhé straně města a s manželem rádi podporovali projekty související s folklorem nebo uměním jižní Moravy. Vintrlíkovi se v roce 2011 přestěhovali do USA, aby tam založili pobočku rodinné výrobní firmy Albaform, na jižní Moravu ale nezapomněli. Kousek z ní chtěli přenést i za oceán, a proto si zvali do Ameriky různé umělce. Tak přišlo i na Dagmar Benešovou a Marii Švigrovou.
Monika Vintrlíková dala tehdy dohromady několik dalších žen, byla mezi nimi Cecilia Rokusek, ředitelka Českého a slovenského muzea a knihovny v Iowě, Lenka Mohwish z České školy v Atlantě, Klára Moldová z České školy v Chicagu či Šárka Vamberová, tehdejší kulturní atašé z české ambasády ve Washingtonu. Ty všechny se zasloužily o to, že se dvě dámy z Břeclavi tehdy vydaly do USA.
„Jely jsme na Velikonoce. Mařenka letěla poprvé a rovnou do Ameriky. Folklor milujeme, a tak jsme tehdy nabalily kroje a barvy, že budeme za oceánem barvit vajca. Na ambasádě ve Washingtonu jsme pak pro krajany dělaly různé workshopy,“ vypráví Dagmar. V roce 2017 letěly poprvé, pak už je Čechoameričani nepustili a ženy se musely vrátit každý rok, než to v roce 2020 překazil covid. Tak v podstatě začal příběh Moravské krásy.