Příjmy třetího Ant-Mana se rekordně propadly. Vstupuje Marvel do éry poklesu zájmu diváků?

Ant-Man a Wasp: Quantumania měl přes mizerné recenze velice dobrou premiéru. Příjmy se ale v druhém víkendu rekordně propadly.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

scott-lang

Reprofoto: Marvel Entertainment/YouTube

Scott Lang alias Ant-Man, kterého ve filmech hraje herec Paul Rudd

0Zobrazit komentáře

Předminulý týden do kin vstoupil první film z páté fáze univerza Marvelu Ant-Man a Wasp: Quantumania. Zprvu se zdálo, že by mohl odolat kritickému hodnocení, kterého se dočkal od novinářů i části diváků, jeho premiéra totiž po finanční stránce dopadla nadmíru dobře. Druhý víkend v kinech ale znamenal rekordní propad zájmu. Možná je to jen tím, že Ant-Man nikdy mezi nejoblíbenější hrdiny MCU nepatřil. Možná se ale také ukazuje, že syndrom únavy z vzájemně podobných superhrdinských filmů je skutečný a začíná se výrazně projevovat.

Ant-Man a Wasp: Quantumania zavedl hrdiny se zmenšujícími obleky do subatomárního světa, kde objevili vyvinutou civilizaci připomínající cizí planety ze Star Wars. Hlavním aktérem byl ale Kang Dobyvatel, geniální zloduch schopný cestovat časem a disponující extrémně pokročilou technologií, která z něj činí oponenta prakticky formátu Thanose. Kvůli tomu má být také hlavní hrozbou pro celou multiverzní ságu MCU, jež začala v roce 2021 filmem Black Widow a má končit v roce 2026 filmem Avengers: Secret Wars.

Ačkoliv se většina recenzí (ta naše vybočovala) shodla v ocenění hereckého výkonu Jonathana Majorse jako Kanga, prakticky všechny ostatní aspekty filmu sklidily kritiku. Vyprávění tiká mezi příliš mnoha postavami, kvantovému světu chybí osobitost jakoby ho automaticky vygenerovala umělá inteligence, příběh nemá výraznější emocionální jádro.

O prvním víkendu se výtky na příjmech filmu takřka neprojevily, jelikož v Severní Americe vydělal 104 milionů dolarů a celosvětově přes 225 milionů – více než předchozí dva Ant-Manové. Druhý víkend ale znamenal rekordní propad. V Severní Americe Quantumania dosáhla 32,2 milionu dolarů, což je o 69 procent méně oproti premiéře. Je to nejhorší statistika v dosavadní historii Marvelu a jedna z nejhorších pro podobný formát blockbusteru vůbec.

ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA

Foto: Falcon

Paul Rudd jako Scott Lang neboli Ant-Man a Jonathan Majors coby Kang Dobyvatel

Globální příjmy se po druhém víkendu zastavily na 363,3 milionu dolarů a neočekává se, že ve finále výrazněji překročí 500 milionů dolarů. To znamená potenciálně nižší příjmy než první Ant-Man a při produkčním rozpočtu přes 200 milionů se jen tak tak pokryjí náklady. Znamená to zkázu MCU? Samozřejmě že ne, ostatně mizerně hodnocené loňské díly Thora i Doctora Strange finančně uspěly. Je ale na místě se ptát, proč je zklamání ve světě Marvelu nyní častější než dříve.

Problémy, kterými superhrdinské filmy trpí, mohou paradoxně vycházet z toho, díky čemu se staly tak úspěšnými. MCU si v průběhu více než deseti let vybudovalo velké oddané publikum tím, že vytvořilo neustále rostoucí svět přinášející stále další hrdiny i zloduchy a zároveň jistotu, že do sebe vše nakonec zapadne v epickém serializovaném příběhu. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vysoká konzistence se ale časem začala stávat kamenem úrazu. Už v předchozí éře, točící se kolem Thanose, figurovaly snímky jako druhý (možná i první) Thor, první Captain America nebo právě Ant-Man, které nedokázaly přinést něco vlastního a ve zpětném pohledu zapadly do šedi. Opakující se zápletky, jejichž tematickou vyprázdněnost a dramatickou banalitu mají překrýt velkolepé vizuální efekty, jsou ale už dlouho typické pro velkou část MCU. Pozvedá je buď osobitý style režiséra, nebo hra se žánry.

Jenže i to má evidentně svoje limity. Zatímco dříve propojenost univerza fungovala jako způsob, jak diváky přilákat k dalšímu příběhu, nyní působí svazujícím dojmem. Když Marvel v roce 2008 přišel s konceptem nenáročné, ale megalomanské zábavy s ikonickými postavami, bylo zajímavé jeho svět objevovat. Teď je to dlouhodobě zavedená franšíza, která, zdá se, vyčerpala svoje možnosti a potřeba dodržovat nastavená pravidla limituje kreativní možnosti tvůrců.

Například Thor: Ragnarok tak v minulosti překvapil svým humorným pojetím, loňský Thor: Láska jako hrom mohl ale tentýž koncept nanejvýš posunout dále a narazil. Něco podobného platí i pro vizuálně hravého Doctora Strange, který se v pokračování utopil v mišmaši multiverza. Estetika superhrdinů zakládající si na mnoha vizuálních atrakcích a akčních scénách, jakou Marvel uvedl, se může stupňovat jen do určité míry, než přejde do nesmyslné fantasmagorie.

ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA

Foto: Falcon

Film Ant-Man a Wasp: Quantumania

Na druhou stranu Black Panther: Wakanda nechť žije ukazuje, že problém je ještě jinde – Marvelu chybí zajímavé postavy, například jako komplexní zloduch Killmonger nebo Namor se silnou osobní historií. Na osobní zápletku, byť výrazně posílenou poněkud cynickým fan servicem, úspěšně vsadil i Spider-Man: Bez domova.

Snad jedinou stále běžící marvelovkou, která úspěšně pracuje s charakterovými oblouky hrdinů, jsou Strážci galaxie. Ti přitom už v květnu míří ke svému závěru ve třetím filmu, po němž režisér a scenárista James Gunn MCU na delší dobu opustí, jelikož je teď šéfem konkurenčních DC Studios. 

Zatím je otázkou, zda se střídmé příjmy třetího Ant-Mana, který měl velkolepě otevřít novou kapitolu se zloduchem Kangem, v blízké době nějak projeví na rozhodnutích Marvelu. Oznámené jsou totiž projekty na další tři roky a neveřejné plány mají aktuálně sahat až do roku 2032. Ředitel studia Kevin Feige v nedávném rozhovoru nicméně zmínil, že novinky mají vycházet „trochu jiným způsobem“ než v posledních letech.

Předpokládá se, že by to mělo znamenat nižší kadenci, jelikož osm nebo devět filmů a seriálů ročně je příliš mnoho. Část i zainteresovaných diváků nestíhá vše sledovat, tvůrci efektů zase nemají dostatek času vše správně dokončit a musejí se uchylovat k dlouhým přesčasům nebo technickým zkratkám. Jestli ale Marvel spolu s tím změní i to, jaký typ filmů natáčí, se teprve ukáže.

Hogwarts Legacy plní trezory zlatem jako v Gringottově bance. Prý se chystá i seriál na HBO

Navzdory kontroverzi hra ze světa Harryho Pottera za dva týdny od vydání prodala 12 milionů kopií a utržila přes 19 miliard korun.

Michal MančařMichal Mančař

harry-potter-hogwarts-legacy

Foto: Avalanche Software

Alchymie má na bradavické škole dlouhou tradici. V Hogwarts Legacy se do ní pustíte na plný kotel

0Zobrazit komentáře

Jak moc se chtějí fanoušci Harryho Pottera stát studenty čarodějné školy v Bradavicích? Kdyby se jejich touha dala převést na peníze, dosáhne na téměř dvacet miliard korun. K takovému magickému číslu se totiž blíží tržby potterovské videohry Hogwarts Legacy, jež už více než dva týdny okouzluje herní svět. A žebříčkům prodejnosti učarovala dokonce ještě před vydáním.

Sedmého února si hru mohli zahrát největší nedočkavci, kteří si pořídili deluxe edici. Desátého už Hogwarts Legacy mělo standardní premiéru. Jen pár dní předtím očekávaný titul zlomil rekord ve sledovanosti mezi hrami pro jednoho hráče na streamovací platformě Twitch, když zaujal 1,3 milionu diváků. Ale že to bude ještě větší událost než troll vypuštěný do bradavické školy profesorem Quirrellem, to bylo jasné už od začátku letošního roku.

Podle dat serveru SteamDB se hra odehrávající se před příběhy z knih J. K. Rowlingové v prvním lednovém týdnu dostala na čtvrtou příčku v tržbách na populární platformě. Týden nato vyskočila na druhé místo, přičemž prvenství nepatřilo jiné videohře, ale konzoli Steam Deck. A dokonce už v týdnu před vydáním se pak Hogwarts Legacy stalo nejvýdělečnějším titulem na Steamu. První místo mu patří i dnes, dva týdny od spuštění zápisu do Školy čar a kouzel.

Spolu s úspěšným tažením na konzolích to za dva týdny od vydání znamenalo 12 milionů prodaných kopií hry a tržby ve výši 850 milionů dolarů, tedy přes 19 miliard korun. V prodejnosti po premiéře mladí kouzelníci dokonce překonali akční fantasy Elden Ring, nejlepší hru loňska. Anebo futuristický hit Cyberpunk 2077, který na stejný objem prodejů potřeboval tři týdny. Tržby Hogwarts Legacy by se pak vyjímaly i v Gringottově bance, jež v čarodějném světě uchovává poklady, impozantní jsou samozřejmě i v tom reálném.

Pro herní divizi Warner Bros. bylo totiž vydání Hogwarts Legacy nejúspěšnější premiérou v nabitém portfoliu. Pod WB Games patří kromě dřívějších potterovských titulů například videoherní série LEGO, superhrdinské akce Batman: Arkham a Injustice, tolkienovské Middle-earth: Shadow of Mordor a Shadow of War nebo novější díly Mortal Kombatu a Hitmana. „Navíc sledujeme globální nárůst zájmu fanoušků o značku. Wizarding World zaznamenal za prvních deset únorových dní 300% nárůst návštěvnosti,“ vypichují Warner Bros. se zmínkou o stránkách zastřešujících online aktivity franšízy Harry Potter.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Svým dílem k miliardovým tržbám přispěli i čeští nadšenci do čarodějného světa. „Hogwarts Legacy se dle očekávání prodává od vydání velice dobře. K titulu jsme pořádali i půlnoční prodej v Praze, dostavil se velký počet fanoušků, což značný zájem jen potvrdilo,“ říká pro CzechCrunch zástupce sítě herních obchodů JRC Petr Kratochvíl. „Hogwarts Legacy bylo v únoru s přehledem neprodávanější hrou, hodně daleko za sebou nechalo další únorové novinky jako Company of Heroes 3 a Atomic Heart na druhém a třetím místě,“ přidává Martin Schovanec z Xzone.

Kouzelnická hra navíc směle soupeří s nejúspěšnějšími tituly posledních měsíců. „Zájem o ni se dá srovnat například se sci-fi akcí Horizon Forbidden West ze stejného období minulého roku. Obecně od Hogwarts Legacy očekáváme, že se stane dlouhodobě dobře prodávaným titulem typu Zaklínač 3, Grand Theft Auto V, Red Dead Redemption 2 nebo God of War,“ zmiňuje Kratochvíl. Domácí hráče může těšit i skutečnost, že pro hru vzniká komunitní překlad do češtiny.

Podle Schovance navíc videoherní novinka přinesla i zvýšenou poptávku po dalším zboží z magického univerza, tedy po filmovém a herním merchandisu. „Největší zájem je o obrazy s tematikou Harryho Pottera. Například o znak Školy čar a kouzel v Bradavicích nebo o znaky jejích jednotlivých kolejí,“ dodal šéf a spolumajitel Xzone.

Tím navíc jízda Hogwarts Legacy zdaleka nekončí. Majitelé starší generace konzolí PlayStation nebo Xbox či hráči používající Nintendo Switch totiž na vydání hry na svá zařízení ještě čekají. K úctyhodným číslům tak už začátkem dubna přibudou ta od konzolových hráčů bez next-gen přístrojů, v červenci se začnou kutálet zlaťáky ze Switche. Spousta hráčů tak stále čeká na svůj moment,“ přidává Kratochvíl.

„A kdyby titul vyšel na všechny platformy zároveň, mohl by se teoreticky blížit úspěchu premiéry God of War: Ragnarök z konce minulého roku,“ uzavírá zástupce JRC. Akční dobrodružství zasazené do severské mytologie přitom tehdy vyšlo jen na konzole PlayStation, přesto loni patřilo na absolutní špičku prodejnosti a rvalo se o prvenství mezi českými hráči s fotbalem FIFA 23.

Nový seriál ze světa Harryho Pottera?

Zmínka o Ragnaröku navíc slouží jako oslí můstek k další potenciálně nesmírně pozitivní zprávě pro příznivce Harryho Pottera. Videohra o mocném hrdinovi Kratovi se totiž dočká seriálového zpracování od Amazonu. A podle důvěryhodného zdroje serveru Giant Freakin Robot se stejně tak chystá adaptace Hogwarts Legacy, a to rovnou na HBO. K filmům o Harrym Potterovi a Fantastických zvířatech by tak měl přibýt i seriál z historie magického světa.

Potenciální série je podle GFR v nejranějších fázích vývoje a zástupci Warner Bros. Discovery ani HBO údajné odhalení nijak neokomentovali. Filmové či seriálové spekulace zveřejněné v online magazínu se nicméně v minulosti několikrát potvrdily. O možném úspěchu adaptace milované popkulturní značky se navíc samo HBO v současnosti přesvědčuje s povedenou postapokalypsou The Last of Us, jež (byť s výhradami) baví i nás v CzechCrunchi.

Fenomenální úspěch Hogwarts Legacy je také velmi výrazným pozitivem v nedávno zveřejněných finančních výsledcích Warner Bros. Discovery. Čtvrtletní čísla mediálního konglomerátu ukazují tržby 11 miliard dolarů se ztrátou 2,1 miliardy. Důvodem mají být probíhající organizační změny po loňském spojení studia Warner Bros. a společnosti Discovery. Ty by nicméně už zakrátko měly vést ke spojení HBO Max a Discovery+ v jednu streamovací službu.

A byť se na hře jako takové J. K. Rowlingová nepodílela, její kontroverzní výroky na adresu trans lidí poznamenaly i Hogwarts Legacy. Někteří uživatelé hlasitě vyzývali k bojkotu titulu, jenž Rowlingové generuje příjmy, internet rozvířila věčná diskuze o (ne)oddělování názorů autora a díla samotného. Na tom, že Hogwarts Legacy milionům lidí splnilo sen stát se kouzelníkem a vydavatelům z Warner Bros. přičarovalo miliony, to ale nic nezměnilo.