Příští zastávka je na znamení. V Bratislavě staví jedině po signálu všechny autobusy i trolejbusy
V Bratislavě slyší cestující před každou zastávkou, že je na znamení. Podobné opatření se plánovalo před čtyřmi lety i v Praze. Pak ho zarazil covid.
V časech, kdy ceny pohonných hmot stoupají, se počítá každá koruna. A co teprv, když se může ušetřit půl milionu eur, což je v přepočtu bezmála dvanáct milionů korun. V Bratislavě spočítali, že právě tolik by jim mohlo ušetřit, pokud autobusy a trolejbusy nebudou automaticky zastavovat v každé stanici. Už od začátku týdne jsou tak všechny autobusové a trolejbusové zastávky slovenské metropole na znamení.
Půlmilionová úspora vychází z propočtu, že by se díky tomu mohlo ušetřit až 317 tisíc litrů nafty. Ty by měly být k mání především díky tomu, že autobusy tak často nezastavují a nerozjíždějí se. Dopravní podnik počítá, že kdyby ze třiceti zastávek nezastavil vůz třeba na třech, ušetřil by při každé jízdě zhruba deset procent energie vynaložené na startování.
Dalším důvodem je úspora času. Cestovní doba se mimo dopravní špičku zkrátí asi o deset procent. Dalším benefitem je také menší produkce emisí. Podle propočtů by mohlo jít až o 1100 tun škodlivin ročně. To odpovídá asi množství, které od ledna do prosince vyprodukuje 240 osobních aut.
Hlavní motivací ale bylo šetření, a tak kromě tohoto opatření bratislavský dopravní podnik u některých spojů upravil provoz a řadu z nich zrušil úplně. „Pro cestující, kteří stojí na zastávce, se nic nemění. Vozidlo v takovém případě zastaví automaticky, a to i v případě, že už v zastávce staví i spoj jiné linky,“ uvedl dopravní podnik. Největší změna se tak týká těch, kdo jedou ve voze. Kdo chce vystupovat, musí zmáčknout tlačítko na dveřích nebo stopku na držadle.