Příští zastávka je na znamení. V Bratislavě staví jedině po signálu všechny autobusy i trolejbusy

V Bratislavě slyší cestující před každou zastávkou, že je na znamení. Podobné opatření se plánovalo před čtyřmi lety i v Praze. Pak ho zarazil covid.

Eliška NováEliška Nová

bus-blava

Foto: Dopravný podnik Bratislava

Autobusy a trolejbusy v Bratislavě staví už jedině na znamení

0Zobrazit komentáře

V časech, kdy ceny pohonných hmot stoupají, se počítá každá koruna. A co teprv, když se může ušetřit půl milionu eur, což je v přepočtu bezmála dvanáct milionů korun. V Bratislavě spočítali, že právě tolik by jim mohlo ušetřit, pokud autobusy a trolejbusy nebudou automaticky zastavovat v každé stanici. Už od začátku týdne jsou tak všechny autobusové a trolejbusové zastávky slovenské metropole na znamení.

Půlmilionová úspora vychází z propočtu, že by se díky tomu mohlo ušetřit až 317 tisíc litrů nafty. Ty by měly být k mání především díky tomu, že autobusy tak často nezastavují a nerozjíždějí se. Dopravní podnik počítá, že kdyby ze třiceti zastávek nezastavil vůz třeba na třech, ušetřil by při každé jízdě zhruba deset procent energie vynaložené na startování.

Dalším důvodem je úspora času. Cestovní doba se mimo dopravní špičku zkrátí asi o deset procent. Dalším benefitem je také menší produkce emisí. Podle propočtů by mohlo jít až o 1100 tun škodlivin ročně. To odpovídá asi množství, které od ledna do prosince vyprodukuje 240 osobních aut.

Hlavní motivací ale bylo šetření, a tak kromě tohoto opatření bratislavský dopravní podnik u některých spojů upravil provoz a řadu z nich zrušil úplně. „Pro cestující, kteří stojí na zastávce, se nic nemění. Vozidlo v takovém případě zastaví automaticky, a to i v případě, že už v zastávce staví i spoj jiné linky,“ uvedl dopravní podnik. Největší změna se tak týká těch, kdo jedou ve voze. Kdo chce vystupovat, musí zmáčknout tlačítko na dveřích nebo stopku na držadle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle dopravce opatření nijak neovlivní to, kdy budou autobusy a trolejbusy ze stanic odjíždět. To znamená, že se nemůže stát, že by spoj odjel dřív, než je dáno v jízdním řádu. Ostatně bratislavské autobusy mají časovač. Pokud svítí zeleně, řidiči vědí, že jedou buď na čas, nebo mají maximálně dvě minuty zpoždění. Pokud svítí fialově, vědí, že se blíží ke stanici v předstihu. Pokud bude potřeba, pak se řády změní. To by ale měla ukázat až analýza.

V reálu to znamená, že všude jsou plakáty, které hlásí: „Vždy stiskni stopku.“ Před každou zastávkou také cestující na změnu upozorňuje hlášení. I tak je dobré se ve voze nezačíst, pokud nikdo nedá znamení a na zastávce ani nikdo nestojí, řidič na pozdější námitky nebude brát ohled a nezastaví.

„Změna se dotkne přibližně třetiny všech zastávek ve městě, protože na ostatních už toto pravidlo platilo. Bratislava se tímto opatřením zařadí mezi zahraniční i jiná slovenská města. Například v Nitře už podobné opatření šetří peníze,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Martin Chlebovec. V metropoli jsou na znamení i všechny zastávky regionální dopravy v Bratislavském kraji, které jsou součástí integrovaného dopravního systému, a to od listopadu 2021. Jen na znamení zastavují už nějakou dobu také noční spoje.

U tramvají se k podobnému kroku nepřistoupilo, a to především proto, že jimi jezdí tolik lidí, že by to nemělo smysl. Navíc v případě, že tramvaje ve slovenské metropoli brzdí, vyrábějí elektřinu. Příliš by se tak ani neušetřilo.

Stejně chtěla postupovat i Praha

O opatření se hovořilo před pár lety také v Praze. V roce 2019 přišel s nápadem regionální organizátor pražské integrované dopravy, tedy ROPID, který chtěl dosáhnout podobných cílů, jako nyní v Bratislavě. Jednak úspor za palivo, jednak zrychlení některých spojů i redukce emisí. Plán schválil i výbor pro dopravu pražského zastupitelstva. Rada ale spuštění zatím odmítla. Důvodem byl zastaralý vozový park, kdy ne všechny vozy disponovaly tolika tlačítky.

V Praze se každopádně proti nápadu zdvihl velký odpor. Opatření se kritizovalo nejen na sociálních sítích, ozvali se proti němu například také zástupci důchodců a postižených.

Česká metropole má na svém území dohromady 2510 zastávek autobusů. Víc než třináct set jich je na znamení, přičemž zhruba u čtyř stovek se režimy střídají. To znamená, že ty na znamení tvoří zhruba šedesát procent.

Česká metropole má na svém území dohromady 2510 zastávek autobusů. Víc než třináct set jich je na znamení.

ROPID tehdy spočítal, že každé rozjetí autobusu stojí asi korunu navíc. To by ve finále mohlo znamenat úsporu okolo pěti milionů korun. Vzhledem k dnešním cenám by to pravděpodobně bylo ještě víc. Výhodou by bylo i to, že by v létě lépe fungovala klimatizace, protože by do vozu tak často neproudil horký vzduch. V zimě zase ledový.

ROPID pro inspiraci nemusel chodit daleko. Podobný režim funguje i v některých místech v Česku. Je to například Ústecký nebo Liberecký kraj. Ostatně funguje to tak i v některých částech Prahy. V roce 2017 se na stopku sjednotily všechny zastávky v Horních Počernicích. Počet zastavení tu klesl o asi patnáct procent a došlo i ke zmírnění některých zpoždění. Lidé si prý stěžují jen málo, většinou jen na malý počet tlačítek, což se dá vyřešit v nových vozech.

Radní původně odložili rozhodnutí o změně o rok, nakonec k němu nedošlo ani v roce 2020. To už v Česku řádila covidová pandemie, která naopak vyřadila z provozu i všechna tlačítka u dveří, aby na ně cestující nemuseli sahat a šířit tak covid-19.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kosmický inženýr, vědci z matfyzu i Oxfordu. Mladí odborníci budou ministryni pro vědu radit s inovacemi

Mladí talentovaní vědci a inovátoři, muži i ženy tvoří neformální poradní orgán. Cílem je přinést jejich pohled do prostředí české vědy.

Iva BrejlováIva Brejlová

Langšáldová

Foto: Kabinet ministryně Heleny Langšádlové

Poradní orgán mladých pro vědu, výzkum a inovace

0Zobrazit komentáře

Ve vědeckém prostředí to jsou velmi známá jména. Jan Lukačevič je mimo jiné kosmický inženýr a mladý poradce generálního tajemníka NATO. Markéta Klíčová vedle dalších činností vyvíjí chirurgické nanonáplasti a má za sebou stáž na Harvardu. Lucie Kalousová je držitelkou Ceny Neuron za výzkum vztahu mezi sociální nerovností a zdravím populace. Oni i další velmi zajímavé osobnosti se poprvé sešli v rámci nově ustaveného neformálního orgánu, aby řekli Česku, jak posunout inovace, vědu a výzkum. Nebo co může stát dělat, aby si doma udržel mladé vědce.

Jako své poradce je dala dohromady ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová. Obsadila experty, z nichž mnozí mají za sebou zkušenosti z prestižních univerzit a přispěli k důležitým vědeckým objevům. Někteří získali významná vědecká ocenění, další se umístili například v žebříčku Forbes 30 pod 30, který upozorňuje na nadané mladé lidi, část vybudovala vlastní úspěšné firmy.

Skupina bude diskutovat především o rozvoji lidských zdrojů ve vědě nebo o transferu technologií a znalostí. Jde zejména o vznik firem z univerzitních výzkumů, takzvaných spin-offů, a mladých startupových projektů, ale i o podporu excelence. V rámci těchto témat mají mladí odborníci nabízet vhled do různých zahraničních systémů, ale také do české praxe z pozice kariérně juniornějších pracovnic a pracovníků.

„Razím názor, že vnímat potřeby a nápady juniorních vědkyň a vědců je mimořádně důležité. Nechceme-li, aby docházelo k brain-drainu, musíme přesně těmto mladým nadaným lidem nastavit takové podmínky, aby se i z prestižních světových univerzit měli kam vrátit a předávat dál své zkušenosti,“ říká ministryně Helena Langšádlová.

inovace

Foto: Kabinet ministryně Heleny Langšádlové

Jan Čečrdle, Markéta Klíčová a Kateřina Kovaříková

Vedle Lukačevice, Klíčové a Kalousové jsou členy poradního orgánu další vědci a vědkyně, ale nejen oni. Lenka Slavíková je odbornou asistentka na matfyzu, kde se zaměřuje na harmonickou analýzu a teorii prostorů funkcí. Stanislav Fořt se ve Spojených státech věnuje výzkumu umělé inteligence – aktuálně pracuje ve startupu Antrhopic – nebo automatizaci vědy.

Filip Široký už ve 20 letech působil ve švýcarském CERNu, ženevském centru pro jaderný výzkum, a věnuje se strojovému učení. Denis Dudáš se zabývá implementací nových detektorů záření a strojového učení v radiační onkologii. Hynek Roubík je specialistou na zemědělství třetího světa a řeší organický odpad a udržitelné technologie, Zuzana Musilová zkoumá rybí život a vývoj našeho světa z interdisciplinárních úhlů.

Matěj Bajgar je absolventem Oxfordu a zkoumá inovační ekonomiky, Lukáš Kolek se zaměřuje na vliv videoher na hráče a je projektovým ředitelem v Charles Games, Karel Zheng je zakladatelem startupu Accomango a má zkušenosti s investicemi do technologických firem, Kateřina Kovaříková je zakladatelkou a generální ředitelkou společnosti urbiq a pomáhá uskutečňovat udržitelná a cirkulární řešení ve městech a Jan Čečrdle kromě dalšího pomáhá vzdělávat v tématech z oblasti termojaderné fúze.

Formát už se nám osvědčil

Langšádlová je také předsedkyní Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace, která je složena z kariérně seniorních vědců a vědkyň. Inspirací pro založení poradního orgánu mladších odborníků jí bylo fungování pracovní skupiny organizace Youth, Speak Up! na podporu začínajících vědkyň a vědců, která fungovala v Poslanecké sněmovně v mezi roky 2019 a 2021.

„Osvědčil se nám formát spolupráce mezi politiky a političkami a mladou generací,“ vysvětluje Jana Soukupová, zakladatelka Youth, Speak Up! a ředitelka Kabinetu ministryně Langšádlové. Podle ní se na názor a nekonvenční myšlenky mladých často ve veřejných politikách zapomíná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skupina se bude pravidelně scházet každý měsíc. Na prvním jednání diskutovala o otevřenosti české vědy, a to jak z hlediska motivace českých výzkumníků získávat zahraniční zkušenosti, tak i schopnosti systému přilákat zahraniční talenty.

Orgán například doporučuje motivovat k výjezdům na zahraniční stáže již v rámci bakalářského a magisterského studia, ale také podpořit výuku v anglickém jazyce nebo řešit nekompatibilitu zahraničních titulů s českým systémem. Ani uznávání titulů z takové univerzity jako Cambridge není totiž v českém systému samozřejmost. Úřad ministryně uvedl, že se nyní doporučeními bude zabývat.