Pro vodík stejně jednoduše jako pro benzín. Na Barrandově otevřela první pražská vodíková stanice

Majitelům vodíkových aut je otevřena nonstop a tankovat zde mohou jak osobní, tak i nákladní vozy. Doba plnění nádrže je přibližně pět minut.

vodik-1

Foto: Toyota

V Praze se otevřela první veřejná vodíková stanice

0Zobrazit komentáře

Pořídit si v České republice auto na vodík není zas takový problém. Horší to je ovšem s jeho tankováním. Infrastruktura je totiž minimální, což se ovšem s dnešním dnem aspoň trochu mění, a to hlavně pro Pražany. Na Barrandově otevřela první pražská veřejná vodíková stanice. Podobných míst by mělo v Česku jen přibývat.

Zatímco automobilky dnes řeší hlavně elektromobilitu a baterie, o slovo se začíná hlásit také vodíková technologie. A zdaleka ne pouze u velkých nákladních aut. Na domácím trhu si lze aktuálně pořídit hned dva modely osobáků, které jsou schopny jezdit na vodík. K dostání jsou u značek Toyota a Hyundai.

Ještě předtím, než si takový vůz pořídí, však musí český zákazník řešit otázku, zda ho vůbec bude schopný provozovat. Vodíková infrastruktura je u nás nicotná a nádrž takového auta je tak možné natankovat jen na několika málo místech. To je také jedním z hlavních důvodů, proč v Česku vodíkových automobilů jezdí skutečné minimum. V případě modelu Mirai od Toyoty je to například jen deset kusů.

V Praze by však mohlo takových vozidel přibývat díky otevření místní vůbec první veřejně dostupné vodíkové stanice s nepřetržitým provozem, která umožňuje tankovat tento plyn do osobních i nákladních aut. Vznikla na Barrandově a doplnila tak doposud jedinou veřejnou vodíkovou stanici v Ostravě.

20230307_toyota_mirai_prague_cz_lr_0018

Foto: Toyota

Natankovat vodíkový automobil by mělo zabrat přibližně pět minut

Zřizovatelem stanice je společnost Orlen Unipetrol, která ji vybudovala v rámci místní čerpačky Benzina. Tankování vodíku by mělo zabrat tři až pět minut, přičemž zaváděcí cena je 278 korun za kilogram. Na tento objem je vůz standardně schopen ujet přibližně 100 kilometrů.

Podle Martina Pelešky, ředitele Toyoty a Lexusu v ČR, se tak může auto na vodík stát zajímavou alternativou i pro fleetové zákazníky. Zároveň věří, že rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Jen společnost Orlen Unipetrol by chtěla mít do roku 2030 v provozu 28 vodíkových čerpacích stanic a dva distribuční terminály pro železniční dopravu v Neratovicích a Litvínově, kde chce další vodíkovou stanici otevřít do několika měsíců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle ministra dopravy Martina Kupky by však mohla být v roce 2030 tuzemská vodíková infrastruktura podstatně rozvinutější. Při slavnostním otevírání barrandovské stanice Kupka řekl, že by zde do roku 2025 mělo fungovat 12 čerpacích stanic pro tento druh paliva a o pět let později by jich mělo být až 80.

Česká republika má na dobíjecí a plnicí infrastrukturu připravených šest miliard korun, přičemž ve fázi schvalování by nyní mělo být 11 projektů vodíkových plniček. S tím jsou také spojeny odhady počtu provozovaných automobilů na vodík, kterých by mělo v roce 2030 v České republice registrováno až 50 tisíc. Orlen má v plánu do konce dekády začít vyrábět 4 500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů, což je množství, které by mělo vystačit na provoz přibližně 30 tisíc vozidel s tímto pohonem.

Velký a naštvaný Urus se dočká elektrické verze. Lamborghini s ní počítá do konce dekády

Samotný Urus byl ze strany Lamborghini krokem vstříc novým trendům. A v tomto směru chce automobilka pokračovat. Proto jej hodlá elektrifikovat.

lamborghini-urus

Foto: Lamborghini

Lamborghini Urus ve verzi Performante

0Zobrazit komentáře

Kde by byly všechny automobilky nabízející vozidla za miliony, pokud by neměly své SUV modely. Ty se staly stěžejním prodejním artiklem v případě Rolls-Roycu, Bentleye, Astonu a své SUV má dokonce už i Ferrari. Jinak tomu není ani u Lamborghini, které bylo dokonce jednou z prvních značek, která ukázala, že pojetí SUV jako supersportu není vůbec špatný nápad. Italové však prolamují ledy dál – svůj monstrózní Urus se rozhodli nabídnout také jako čistý elektromobil.

Když v roce 1963 Ferruccio Lamborghini představil první sportovní vůz značky, načrtnul tím zcela nové obrysy společnosti, která do té doby vyráběla traktory a klimatizační jednotky. Až do roku 2017 bylo Lamborghini synonymem ostrých aut číhajících těsně u země na sešlapnutí plynového pedálu, aby mohla střemhlav vyrazit vpřed.

V roce 2017 však přišel zlom. Automobilka podlehla trendu sportovních užitkových aut a vytvořila model Urus, ve kterém propojila to nejlepší ze sportovního charakteru značky spolu s praktickými vlastnostmi SUV, které na zákazníky fungují jako magnet.

To platilo i v případě Urusu, který začal okamžitě lámat prodejní rekordy. Obrovský automobil s naštvaným výrazem ve tváři a brutálním výkonem byl zkrátka trefou do černého. Lamborghini se s ním potvrdilo, že trendům je zapotřebí naslouchat, což značku odlišuje od konkurenčního Ferrari, které se svým SUV modelem Purosangue přeci jen trochu zaspalo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní se Lamborghini pouští do dalších výrazných změn. Automobilka má v plánu v příštích čtyřech letech investovat 1,8 miliardy dolarů, tedy zhruba 40 miliard korun, do vývoje elektrifikovaných verzí svých vozů.

Již od tohoto roku se začne plně soustředit na produkci modelů s hybridními pohony. Jako první dorazí hybridní Aventador následovaný Huracánem. A v příštím roce by Lamborghini mělo začít nabízet i hybridní verzi Urusu.

Vůbec první čistě elektrický model chce automobilka nabídnout v roce 2028. Mělo by se jednat o dvoudveřový model, na který o rok později naváže také čistě elektrická verze Urusu. Tuto informaci potvrdil generální ředitel automobilky Stephan Winkelman, který dodal, že první dva elektrické modely automobilky by měly pomoci značce snížit emise až o 80 procent.

Je otázkou, zda sedmileté čekání nebude pro zákazníky přeci jen příliš dlouhá doba. Řada jiných továren nabízí nabušená elektrická SUV svým zákazníkům již nyní a v průběhu příštích let bude těchto vozů jen přibývat. Lamborghini se však může opřít o silné jméno a ikonický design, který jeho vozy od všech ostatních zásadně odlišuje. Urus si ale bude muset projít značnou modernizací i co se designu týče, aby byl ke konci dekády stále tak atraktivní.