Proč bude na světě tolik chybět David Lynch? Ukázal nám, že nejsme v děsivém chaosu života sami
Před několika dny zemřel David Lynch, jeden z nejvýraznějších filmařů posledních několika dekád. Co nás vlastně na jeho tvorbě tolik fascinovalo?
„Jedete po silnici a pak odbočíte. To místo vám připadá povědomé, ale je děsivé, může to být plné absurdit, překvapení a šílených snů. Jsou tam všelijaké možnosti a je tam i plno utrpení a smutku a špatných věcí, ale je to kouzelné…“ Přestože sám David Lynch říkal, že se slovy to zvlášť dobře neumí, svoji tvorbu i přístup k umění v několika větách nejlépe vystihuje on sám. Po jeho odchodu v srdcích mnoha lidí zůstává ohlušující ticho, vyplňuje ho ale dílo, které dalece překračuje hranice jednoho života.
David Lynch se narodil v roce 1946 v Missoule v americké Montaně. Nevyrostl zde, město na úpatí hor s několika desítkami tisíc obyvatel ale poměrně silně evokuje hezčí, méně ponuré prostředí Twin Peaks ze stejnojmenného seriálu, považovaného za Lynchův opus magnum. Jeho obrazy, kresby nebo filmová a televizní tvorba vždy jasně odkazují k něčemu známému, načež se vydávají nečekanými směry. Jako by nás umělec chtěl uchlácholit, než pod námi uřeže větev.
Mnohem spíše ale proces, jakým nás jeho tvorba uvádí do vzrušujícího, inspirativního stavu zmatení, vyjadřuje jednak zkušenost se sny, jednak zkušenost s každodenním životem. Když sníme, nepřipadá nám, že řada věcí nedává tak docela smysl, místo toho je přijímáme jako samozřejmé. Lynch to převrací na hlavu a ukazuje, jak se za dojmem normálnosti skrývá složitější, často nevysvětlitelný svět.
V praxi to znamená hru na hranicích žánrů, konvencí nebo racionální logiky. „Jeho originalita spočívá v odvaze spojovat nespojitelné, jak ve formě, tak i obsahu děl,“ poznamenává Otto M. Urban, kurátor chystané výstavy David Lynch: V Plamenech v pražské galerii DOX. „Například ve výtvarných dílech je to propojení motivů z popkultury s referencemi ke klasickým dějinám umění,“ dodává. Pro konkrétnější příklad není třeba chodit daleko – stačí si vzpomenout, jak v sobě Městečko Twin Peaks mísí prvky soap opery, procedurální kriminálky a surreálného hororu.
Tendence hledat vlastní způsoby, jak se vyjádřit nebo něčemu porozumět, u Lynche bujela už od dětství. Neměl dobrý vztah ke studiu a klasické vzdělání vnímal jako něco svazujícího, co potlačuje kreativitu. Tomu se s radostí obloukem vyhnul, když se rozhodl soustředit na malbu, na studiích ho ale zase popadla touha svoje obrazy rozpohybovat. Tak se dostal k vytvoření svého prvního animovaného filmu Six Men Getting Sick (Six Times).
Neotřelý přístup k tvorbě mu zajistil místo na tehdy nově vzniklé filmové škole AFI Conservatory v Los Angeles. Zajímavostí je, že zdejším děkanem byl český rodák František Daniel (Američanům známý jako Frank), jenž kvůli normalizaci v roce 1969 emigroval do USA coby uznávaný pedagog z české FAMU. Právě Daniel přesvědčil vedení AFI, aby Lynche přijalo, a později mladého umělce, frustrovaného neustálými poznámkami k jeho plánům, přesvědčil zůstat a pracovat na prvním dlouhometrážním filmu.
Silná potřeba něco vytvářet a hledat si při tom vždy svůj vlastní směr Lynche provázela všude. Proto se také sám pouštěl do tolika různých médií, od malby a litografie přes komiks, sochařství a design až po animaci, film a hudbu. Znamená to ale také třeba video na YouTube, ve kterém filmař s čestným Oscarem a třemi nominacemi za režii ukazoval práci na dřevěném držáku na iPhone. Co na tom, že měl jeden koupený, chtěl sám přijít na to, jak fungují a užít si tvorbu vlastního.