Proč je z Jokera muzikál?! Zlomený šílenec Joaquina Phoenixe je skvělý, ale zpívat s Lady Gaga by nemusel
Režisér Todd Phillips jedinečnost Jokera nezopakoval. Zajímavé myšlenky prozkoumává, ale také je utápí pod nánosem nejen hudby.
Měl to být jeden z největších filmů tohoto roku. Vždyť první Joker s Joaquinem Phoenixem z roku 2019 utržil přes miliardu dolarů, vyhrál dva Oscary a hlavně ukázal nečekanou cestu, která vedla ke zrodu jednoho z největších komiksových padouchů. Přitom sám komiksový vůbec nebyl, naopak byl syrový a skvěle nepříjemný. Očekávané pokračování Joker: Folie à Deux ale tohle všechno staví trochu na hlavu a muzikál s Lady Gaga na svého předchůdce nemá.
V prvním filmu byl Joker coby postava na vrcholu šílených sil. Duševně nemocný Arthur Fleck se v něm postupně přerodil v titulního padoucha a vše završilo jeho vražedné vystoupení v přímém přenosu. Tentokrát už tu ale není z řetězů společnosti utržený Joker. Je tu jen zlomený Arthur Fleck v arkhamském nápravném zařízení, kde nemluvně a pokorně čeká na soud – a díky svému překvapivě klidnému chování se za odměnu dostane na hudební terapii, kde se potká s Harleen Quinzel v podání Lady Gaga.
To rozjede sérii událostí, které vedou k velice překvapivému konci. Než se k němu ale 138 minut trvající film dopracuje, tak se vleče a všechno zajímavé ubíjí dlouhými záběry, nedotaženými dějovými linkami a především muzikálovým pojetím. I když Joaquin Phoenix – a samozřejmě i Lady Gaga – zpívají oba skvěle, jejich estrádní čísla jsou to nejnudnější, co Joker: Folie à Deux opět od režiséra Todda Phillipse nabízí.
Písně sice slouží k tomu, aby zdůraznily šílenství, ale žádný emocionální dopad nemají. Ve fantasmagorických scénách Jokerova a Harleenina pomatení (na sdílenou psychózu folie à deux odkazuje i podtitul filmu) snad ještě jakžtakž dávají smysl. Když se ale postavy uprostřed dialogu rozezpívají jako v každém obyčejném muzikálu, je to jen rušivé. A nemůžete se zbavit dojmu, že ve filmu se zpívá jen proto, že v něm hraje Lady Gaga.
Je to přitom škoda, protože zkoumání šílenství a povahy ikonického zloducha se snímku daří dobře a v jádru má několik pozoruhodných myšlenek. Třeba už tu nejhlavnější, jestli Arthur Fleck je Joker, jestli to jsou dvě oddělené osobnosti, jestli je to vražedná psychóza, nebo společností vykřesaná brutální revolta – anebo jestli je to všechno úplně jinak. Což jsou hádanky, které fanoušci komiksového Batmana (nebo Bruce Waynea?) dobře znají. Proč u toho ale musí zpívat?!
Film také zvládá budovat vztah obou vyšinutých – ačkoliv úplně jiným způsobem – protagonistů. On je v jádru skutečně rozbitý, ona spíš patologicky posedlou a prolhanou manipulátorkou. Je zajímavé sledovat jejich dynamiku, která je navíc jiná, než jakou by mohli komiksoví fanoušci očekávat.