Programy zaměstnaneckých akcií v Česku nefungují. Startupoví právníci radí, jak na ně
Advokátní kancelář Mavericks představila novou příručku, v níž analyzuje současný stav ESOPů v Česku a popisuje základní alternativy.
Jde o jeden z nejefektivnějších způsobů, jak nalákat nové lidi do firmy a zároveň podpořit loajalitu těch stávajících. Zaměstnanecké opční programy, označované anglickou zkratkou ESOP, totiž umožňují získat po určité době podíl ve společnosti a přímo se tak podílet na jejích úspěších i růstu hodnoty. V Česku je ale takový nástroj kvůli nevýhodnému daňovému režimu téměř nevyužitelný. A nejen startupy hledají způsoby, jak je v souladu s legislativou nabídnout rozumnou formou – většinou pomocí virtuálních podílů.
Pokud firma nastaví ESOP klasickým způsobem, zaměstnanec musí ze získaného podílu odvádět daně již předtím, než z něj vidí jedinou korunu. Jak upozorňuje Tomáš Ditrych z advokátní kanceláře Mavericks, podíl tak může podléhat až dvojnásobnému zdanění i odvodům na zdravotní a sociální pojištění.
„O problému se začalo hovořit na institucionální úrovni už v roce 2021 a dosud se nic nezměnilo. Česku a jeho podnikatelům tak podle našeho názoru může ujet vlak oproti západní Evropě,“ shrnuje Ditrych. Odkazuje přitom na iniciativu Evropské komise s názvem Startup Nation Standards, jejímž cílem je vytvořit právní rámec, který by šel vstříc realitě a potřebám dnešních startupů.
K iniciativě oficiálně přistoupilo také Česko, zatím se však čeká na reálné dopady. V poslední době po úpravě zaměstnaneckých opčních programů v daňovém systému volá také nová iniciativa #ESOPasap, za níž stojí nebo ji jinak podporuje téměř stovka subjektů jako investiční skupina Miton, konkrétní podnikatelé jako Tomáš Čupr, startupy, právníci i fondy. Partnerem je také CzechCrunch.