Projekt makeITtoday naplnil všechny kurzy programování pro předškoláky. Letos chystá rozšíření mimo Prahu

Peter BrejčákPeter Brejčák

jana-vyhlidalova-mit

Foto: makeITtoday

Jana Vyhlídalová, majitelka makeITtoday

0Zobrazit komentáře

Začátek nového kalendářního roku tradičně přináší také konec prvního školního půlroku, respektive vyučovacích semestrů. Prostor na vyhodnocení pololetí tak získala i tuzemská vzdělávací instituce makeITtoday, jež se zaměřuje na výuku programování a digitálních dovedností pro děti. Společnost, kterou od roku 2020 vlastní Jana Vyhlídalová, i loni pokračovala v růstu, připravila nový druh kurzů pro předškolní děti a pochvaluje si také rozšiřující se spolupráce s firmami a dalšími organizacemi.

Počet studentů makeITtoday v loňském roce vyrostl o jednu třetinu a o stejnou část se také zvětšil interní a lektorský tým projektu, jenž sídlí v Hale 40 v holešovické Pražské tržnici. Z byznysového hlediska rostla firma podle předběžných výsledků přibližně o 20 procent a loňské tržby by měly dosáhnout zhruba na 3,5 milionu korun.

V reakci na pandemii koronaviru se značná část výuky přesunula do online prostředí, což využívá 70 procent všech studentů, zbylých 30 procent pak kurzy navštěvuje prezenčně. Částečný přechod na internet ale umožňuje zapojit i žáky žijící mimo hlavní město.

„Nejvíce dětí máme stále z Prahy a Středočeského kraje, najdeme však i vlaštovky ze Slovenska, Německa nebo Velké Británie,“ prozrazuje pro CzechCrunch Jana Vyhlídalová, která stojí například i za obchodem s rozvojovými hračkami Kidtown.cz.

Naplněné všechny kurzy pro předškoláky

Jednou z novinek končícího semestru bylo v makeITtoday spuštění nového druhu kurzů Mini Coders pro předškolní děti už od pěti let. V nich se žáci pomocí her, tabletu, robotů a aktivit s rodiči seznamují se světem technologií a osvojují si základní principy informatického myšlení. I když neumí číst, získávají programátorský základ, popsala při spouštění kurzů Vyhlídalová. Nyní si výsledky prvního půlroku pochvaluje.

V září bylo naplněných všech pět vypsaných kurzů a už krátce po jejich začátku makeITtoday pracovalo na navazujícím kurzu Mini Coders 2. Celkem je absolvovalo 33 studentů s jejich „dospěláky“. „Měli jsme velkou radost, že s sebou některé děti vzaly na kurz místo rodičů babičky nebo dědečky. Ve výsledku se pak učí nejen děti, ale i jejich doprovody,“ usmívá se Vyhlídalová.

V letošním roce plánuje makeITtoday program pro děti s dospěláky ještě rozšířit a prodloužit, aby děti mohly plynule navázat klasickými kurzy. Zároveň má dojít k upuštění od dosavadního dvouměsíčního formátu a otevření Mini Coders na celé pololetí. „V navazujícím kurzu pak s dětmi opustíme roboty a tablety a začneme si ukazovat práci s počítači,“ prozrazuje Vyhlídalová.

mini-coders-mit-min-2

Foto: makeITtoday

Kurzy programování Mini Coders jsou určené pro předškolní děti

Poslední půlrok ve vzdělávací instituci přinesl i rozšíření spoluprací s organizacemi a firemními klienty, kteří kurzy nabízí jako zaměstnanecké benefity. Konkrétně jde například o společnosti Avast, Profinit, Samsung nebo Trask a celkem díky tomu kurzy nebo workshopy prošly stovky studentů.

Minulý rok makeITtoday zároveň zahájilo spolupráci s jazykovou školou Get Ready s pobočkami v Týnci nad Sázavou a v Benešově, kde se obecně děti k IT lehce nedostanou. „Paní ředitelka nás oslovila se zájmem nabídnout společně dětem i základy programování hybridní formou – kurzy probíhají online a několikrát do roka vyjedou společně s dětmi i za námi do Prahy na speciální lekce a setkání s lektory,“ popisuje Vyhlídalová.

Spolupráci s jazykovkou makeITtoday zahájilo se dvěma třídami, jedna se věnuje Minecraftu a druhá grafice. Na jaře děti v kurzech pokračují, od září je v plánu otevřít další třídy a spolupráci rozšířit. Kromě toho se pracuje na formátu sportovně technologických letních táborů v Benešově, aby se mohly programování přes léto věnovat i děti, které nejsou z Prahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

MakeITtoday zároveň poprvé spustilo přihlašování na nový pololetní kurz robotiky a programování s robotem Codey Rocky, se kterými začala organizace pracovat na podzim v rámci vzdělávacích kurzů pro školy v Magenta Experience Center. „Ohlasy byly neskutečné. Tito moderní high-tech výukoví roboti jsou tak roztomilí, že si je oblíbily snadno i holčičky, z čehož máme velkou radost,“ říká Vyhlídalová.

„Na workshopech měl u holčiček robůtek-kočička obrovský úspěch – byly to z většiny i pak holčičky, co si fotily krabice, aby mohly prosit rodiče pod stromeček o roztomilého robota,“ pochvaluje si také Tereza Lukášová, lektorka kurzu, který je vhodný pro začátečníky i pokročilé studenty.

„Chystáme také programy pro školy, kterým bychom rádi pomohli najet na nový RVP – podle revize Rámcového vzdělávacího programu mají školy od září 2021 učit ‚novou‘ informatiku, ale některé si s tím neví moc rady. Plánujeme na začátek oslovit školy na Praze 7 a Praze 6 a s nimi úzce spolupracovat i na samotném programu. Žáci se mohou určitě těšit na robotiku, která nás bude letošním rokem provázet,“ dodává k dalším letošním plánům Vyhlídalová.

Vždy si jděte za svým a buďte k sobě kritičtí, radí mentoři naší startupové akademie. Spouštíme její další kolo

Filip HouskaFilip Houska

sa-1

Foto: CzechCrunch

Petr Sobotka, Ivana Šedivá a Matěj Matolín

0Zobrazit komentáře

Můžete mít mnoho nápadů, jak změnit svět k lepšímu, ale bez poctivé přípravy a realizace zůstanou vždy jen na papíře. Abychom začínajícím podnikatelům pomohli ve startupovém světě prorazit, spustili jsme v září první běh programu Startup Academy, v rámci kterého jsme zájemce spojili s ostřílenými mentory, kteří mají s budováním byznysů zkušenosti. A po značném úspěchu je teď čas na běh číslo dvě.

Na webu Startup Academy se do 31. ledna můžete přihlašovat se svými nápady s tím, že 10. února bude mentoring oficiálně zahájen. Prvních deset přihlášených má navíc zdarma měsíční vstup do coworkingového centra WorkLounge, které startupovou komunitu podporuje a pomáhá jí s rozvojem. Jaké však byly reakce na první běh našeho startupového programu?

O své dojmy a postřehy se podělili jak mentoři Petr Sobotka, Matěj Matolín a Ivana Šedivá, tak vybraní mentees, kteří od nich čerpali cenné zkušenosti a inspiraci.

***

?‍? Petr Sobotka

Mluvíme hodně o přínosu mentoringu pro startupy, ale jak je to naopak? Co vidíte jako přínos účasti v programu pro mentora?
Jednoduše mě to baví. Když mohu pomáhat zajímavým lidem, aby dostali své nápady na trh, tak mě to neskutečně nabíjí.

Máte radu pro ty, kteří by rádi začali s mentorováním?
Za mě asi žádná rada není. Každý mentor je jiný a každý má jiný přístup. Já se rád zapojím víc. Nechci dávat generalistické rady. Chci být s menteem na jedné lodi.

31

Foto: CzechCrunch

Petr Sobotka

S čím musí mentee, který se přihlásí do programu, počítat?
Nikdo jiný to za něj neodpracuje než on sám. Během mentoringu se nestane zázrak, aby mu šel byznys sám od sebe. Musí být připraven na to, že některé názory mentora se mu nemusí líbit. Důležité je, aby to nebral osobně. Na druhou stranu, pokud mentee bude sám chtít a využije program na maximum, tak ho to může výrazně posunout.

?‍? Martin Kučera, Boo.cz

Největší lesson learned, kterou jste v programu získali?
Každý šroubek má svůj důvod – když ho odeberete, něco přestane fungovat. Na Startup Academy se mi líbí ta šíře záběru. Z téměř každého z osmi školení jsem si odnesl dost zajímavých informací, které bych mohl zpracovávat týdny. Líbí se mi, že témata pokrývají všechny aspekty začínajících startupů. I startupisti si navíc mezi sebou radí.

Ze všeho nejpřínosnější je ale mentoring jeden na jednoho, protože naproti sobě máte člověka, který rozumí nějaké oblasti a má čas vyloženě na vás. To nejzásadnější, kam mě Petr „vrátil“, bylo udělat si průzkum, co od našeho truhlíku Boo očekávají zákazníci a jakou to pro ně má hodnotu. Zní to jasně, to by přece udělal na začátku projektu každý, ale realita byla jiná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Truhlík Boo vznikl jako doplněk, vedlejší produkt k mému projektu s bambusy. Původní představy byly jiné a věnovali jsme se mu jen ve volných chvílích. Ale nakonec jsme měli truhlík, začali ho prodávat a řešit provozní věci – od focení a webu přes prodej či dílnu. Prostě jsme řešili, co bylo zrovna potřeba, neměli jsme odstup a neudělali si průzkum trhu.

Jak se váš projekt během Startup Academy posunul?
Tady vás asi trochu zklamu, protože nejsem to, co si obvykle představíte pod pojmem „startup“. Pracuji v korporaci, pak dělám živé ploty z bambusů a pak truhlíky Boo. V tomto pořadí. Takže primárně jsme museli odbavit objednávky truhlíků, které jsme měli, já jsem udělal průzkum na cílové skupině přeprodejců a kolega nabral posilu do výroby. V novém roce uděláme kampaň, která nám ukáže, jak jsme trefili cílovku a hlavní benefity, a pomůže získat zpětnou vazbu od koncových zákazníků.

***

?‍? Matěj Matolín

Mluvíme hodně o přínosu mentoringu pro startupy, ale jak je to naopak? Co vidíte jako přínos účasti v programu pro mentora?
Pro mě je zajímavé vidět nové projekty, když jsou ještě doslova v plenkách. Hodnotu vidím také v networkingu a akcích, které jsou na akademii navázané.

Máte radu pro ty, kteří by rádi začali s mentorováním?
Mějte jistotu, že máte na mentoring dost času. Nejde jen o sezení samotné, ale je třeba se připravit, vyzkoušet si produkt, rozhlédnout se po trhu a podobně.

32

Foto: CzechCrunch

Matěj Matolín

S čím musí mentee, který se přihlásí do programu, počítat?
Mentee musí mít jasno v tom, že co chce dělat, chce dělat naplno. Je jasné, že projekt se může v průběhu měnit a pivotovat, ale odhodlání foundera by se měnit nemělo. Mentoři investují do programu svůj čas a chtějí ho strávit s lidmi, kteří si jdou za svým a pro které to není jen zkoušení, co by se dalo dělat.

?‍? David Kluz, Challingo

Největší lesson learned, kterou jste v programu získali?
V programu jsme se zaměřili na takzvaný proof of concept, tedy prodej ještě před spuštěním projektů. Tím se sníží rizika na vytváření produktů, které trh nechce. To nám pomohlo asi nejvíc.

Jak se váš projekt během Startup Academy posunul?
Z našeho pohledu jsme zmírnili tempo vývoje do neznáma a ohlédli se zpět. V týmu již nějaký ten pátek fungujeme. Přenastavujeme existující procesy pro co nejlepší výkonnost a soustředíme se na budoucí spolupráce s potenciálními partnery. K tomu nám pomohly workshopy, které pokryly snad každou základní oblast fungování startupu.

***

?‍? Ivana Šedivá

Mluvíme hodně o přínosu mentoringu pro startupy, ale jak je to naopak? Co vidíte jako přínos účasti v programu pro mentora?
Odmentorovala jsem už stovky startupů po celém světě. To je už slušný vzorek. Pro mne je to vždy určitý pocit naplnění, radosti a smysluplnosti. Když vidím a slyším, že se lidé a jejich byznysy posouvají dále s větší lehkostí, rychlostí a jasností. Navíc poznávám skvělé nové lidi. To je k nezaplacení. A ty vazby dost často přetrvávají. A konečně – získávám cenný přehled o tom, co jsou společné strasti startupů, a dovedu pak těm dalším pomoci ještě lépe.

Máte radu pro ty, kteří by rádi začali s mentorováním?
Prostě jděte do toho. Oslovte nějakého zkušeného mentora, jestli se potřebujete ujistit. A až budete mluvit se startupy, naslouchejte. Podporujte. Pomáhejte jim hledat cesty pro jejich konkrétní příběh. Vnášejte strukturu a pomáhejte zjednodušovat.

30

Foto: CzechCrunch

Ivana Šedivá

S čím musí mentee, který se přihlásí do programu, počítat?
Mentor není váš interim manažer. Řekněte si o to, co potřebujete. Naslouchejte. Kriticky posuzujte nabízené cesty, řešení, zkušenosti. Choďte včas. Na schůzky se připravujte a plňte dohodnuté kroky a úkoly. Když to nebudete dělat, tak vám nikdo nedá pětku, vlastně se nemůže nic stát. Může se ale stát to, že se nic nestane ani s vaším startupem. A pokud vám mentor nevyhovuje, rychle to řešte. Váš čas je to nejcennější, co máte.

?‍? Barbora Langer, Genwork

nvidia

Přečtěte si takéJak Nvidia dokázala stát se první čtyřbilionovou firmou na světě?Za deset let vyrostla o 32 000 % a teď je první čtyřbilionovou firmou na světě. Jak to Nvidia dokázala?

Největší lesson learned, kterou jste v programu získali?
Lekce s naší mentorkou nás naučily, že je důležité strategicky plánovat již od začátku projektu a musí to jít ruku v ruce s implementací stanoveného plánu a strategie. Je to stěžejní nejen proto, že víme, kam příští rok směřujeme a co jsou naše hlavní cíle, ale také víme, kdy a co se má stát a co pro to musíme udělat. Další důležitá věc je vytrvalost a koncentrace na jednu hlavní věc, nikoliv se ihned od začátku snažit dělat vše a pak zjistit, že o produkty není takový zájem.

Jak se váš projekt během Startup Academy posunul?
Jako největší benefit vnímáme to, že se nám podařilo lépe definovat identitu naší značky a pozici na trhu. Diverzita a inkluze stále ještě nejsou v oblasti náboru a práce běžným tématem – naším cílem je toto změnit. Chceme být součástí změny, trendu, být u toho, kdy se oblast personalistiky a práce mění, modernizuje a stává se agilnější. Stěžejní je edukovat a předávat informace firmám, manažerům a zakladatelům firem o důležitosti firemní kultury ve spojení s hledáním nových talentů.