Parkovacího asistenta, jízdní režim, výstražná světla, zamknutí dveří nebo vyhřívání předního či zadního skla aktivujete klasickým tlačítkem. Zbytek – včetně podrobného nastavení klimatizace – už musíte hledat na velkém displeji výše, což je už prakticky běžný standard. Při řízení to chce tradičně trochu cviku, než si zvyknete, kam máte sahat, ale v Enyaqu si alespoň můžete pohodlně položit ruku na koženou část pod displejem, takže se vše ovládá jednodušeji.
Naopak velkou novinkou pro elektrické vozidlo s okřídleným šípem na přídi je head-up displej s rozšířenou realitou, který se velmi rychle stane vaším oblíbeným asistentem během jízdy. Bez nutnosti sklánět oči na displej totiž neustále vidíte „před sebou“ – tedy před volantem v zorném poli – informace o rychlosti, navigačních pokynech, ale také o maximální povolené rychlosti v daném úseku. Šipky vám ukazují, kam zrovna zatočit, takže v mnoha případech ani nemusíte očima sjíždět k velkému displeji navigace.
Foto: Škoda Auto
Interiéru dominuje velká třináctipalcová obrazovka
Foto: Škoda Auto
Větší displej, než má Enyaq, ve škodovkách ještě nebyl
Naopak velký vůbec není displej před volantem a na první pohled vás možná překvapí. Zatímco u ostatních modelů od Škodovky ukazuje digitální budíky či jiný druh zobrazení, v Enyaqu je jeho úhlopříčka pouhých 5,3 palce. Nejspíše jde o koncernové rozhodnutí, jak elektrická auta odlišit, protože podobné řešení využívá i Volkswagen ID.3. Na druhou stranu i tak zobrazí vše, co potřebujete, takže problém to není. A pro zjištění rychlosti si pravděpodobně rychle zvyknete na head-up displeji „před vámi“.
Také z interiéru budete mít dobrý pocit. Nikde nic nevrzalo a používají se materiály, které sedí do cenové relace, v níž se Enyaq iV pohybuje. A jak už to tak u Škody Auto bývá, řešit nebudete ani to, kam si odložit peněženku, klíče, kávu nebo mobilní telefon, který si můžete i bezdrátově nabíjet. Jestli však preferujete kabel, pak počítejte s přítomností výhradě standardu USB-C. I tady jde Enyaq s dobou.
Možná vůbec nejdiskutovanějším tématem se však po loňském představení stala křišťálová příď, kterou Škoda nazývá Crystal Face. Skládá se ze 131 LED diod, jež osvětlují vertikální lamely, a Enyaqu ještě více dodává na osobitosti. Námi testovaný kus křišťálovou přední maskou vybaven nebyl, což nicméně na mohutných rysech auta příliš neubírá. Jde ostatně o volitelnou položku výbavy, kterou budete pravděpodobně buď milovat, nebo nenávidět.
Návyková elektřina
Po prvních pár kilometrech se mi nesmírně líbilo nastavení podvozku. Je poměrný plavný, ačkoli je cítit velká hmotnost, kterou mají samozřejmě na svědomí téměř půltunové baterie. A to nejen, když jdete před ostřejší zatáčkou na brzdy, ale poznáte ji také při akceleraci, kdy především ve vyšších rychlostech je znát, že elektromotor musí rozhýbat více než dvě tuny a zároveň si poradit s horší aerodynamikou, která je zase daná karosérií.
Foto: Škoda Auto
Elektrická Škoda Enyaq iV
Foto: Škoda Enyaq
Displej za volantem ve Škodě Enyaq je malý, ale ukazuje vše důležité
Při jízdě panuje v interiéru klid, který je pro elektromobily tolik typický. Cestování v autech, které pohání pouze elektřina, je velmi návykové. Reakce na plynový pedál je okamžitá, ovládání auta snadné, a to vše za zvuků odvalujících se pneumatik a rozrážení vzduchu.
Už z podstaty věci není Enyaq na silnici nejhbitější štírek, ale jízda dokáže být i tak poměrně zábavná. Obzvlášť když přesednete třeba ze spalovacího Kodiaqu, který je typově podobným vozem, a začnete si hrát s pádly pod volantem, které v Enyaqu neřídí řazení, ale určují sílu rekuperace. Při jízdě pak kolikrát ani vůbec nevyužijete brzdu. Pro elektromobilisty opět známá věc, pro škodovácké příznivce zajímavá novinka.
Po necelých 80 kilometrech, které jsme s Enyaqem absolvovali, se spotřeba zastavila na 22,3 kWh. Jednoduchou matematikou si spočítáme, že maximální dojezd by v tu chvíli byl okolo 350 kilometrů. Elektromotor pohání zadní nápravu, na kterou zvládne poslat výkon 150 kW, a vyvine maximální rychlost 160 km/h. Víc z něj nedostanete ani na dálnici. Pohon všech kol, stejně jako verze RS, dorazí ve druhé polovině letošního roku.
Foto: Škoda Auto
Do Škody Enyaq jedině elektřinu
Byť nás prvními desítkami najetých kilometrů nový Enyaq pozitivně oslovil, mnoho případných zájemců dá na druhou misku vah jistě nabíjení. To může být stále pro mnoho řidičů z různých důvodů překážkou, ať už jde o dojezd (byť ten má Enyaq slušný) či nemožnost nabíjet přes noc doma.
Maximální nabíjecí výkon Enyaqu je každopádně 125 kW, což papírově znamená, že námi testovanou variantu s baterií o kapacitě 82 kWh nabijete z 5 na 80 procent za 38 minut. Takových nabíjecích stanic však v České republice mnoho není, takže se budete muset spokojit s nižším výkonem, který délku nabíjení protáhne. V případě stanice s výkonem 11 kW jde pak zhruba o šest hodin, což je ideální právě pro nabíjení přes noc.
Jakmile se přes nutnost nabíjení přenesete, pak je tady ještě jedna věc. A to je cena, která startuje na 1 072 900 korunách. Za námi testovaný kus si Škoda Auto z vašeho účtu už vezme minimálně 1,2 milionu korun. Stačí však objednat příplatkový lak, 21palcová kola, pár jízdních asistentů, navigaci a head-up displej a cenovka je rázem nad hranicí 1,4 milionu korun.
Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch
Elektrická Škoda Enyaq iV
Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch
Elektrická Škoda Enyaq iV
Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch
Elektrická Škoda Enyaq iV
Foto: Patrik Svatoš/CzechCrunch
Elektrická Škoda Enyaq iV
S přispěním Ondřeje Holzmana.