Projeli jsme se na elektrickém skútru Horwin. Mrštný dopravní prostředek do rušných městských ulic ani neuslyšíte
Na semaforu skočí zelená, a byť se musíte držet řidítek, všem ostatním řidičům pomyslně zamáváte, protože se odpíchnete nejrychleji. Jedině snad že by se s vámi rozjížděl jiný elektromobil nebo stroj poháněný elektrickým motorem. I těch je třeba v Praze stále víc, ale proti autům budete mít vždy výhodu v tom, že sedíte na malém a mrštném motocyklu. Takový je elektrický skútr značky Horwin, který dorazil do České republiky.
V Praze si nekonečné zácpy a dopravní omezení „užívají“ řidiči v posledních týdnech naplno, ale jde v zásadě o běžný jev ve většině velkých metropolí. I ulice hlavního města proto začínají stále více brázdit skútry, které se dokáží hbitě pohybovat mezi stojícími osobními automobily a často jsou tím nejefektivnějším dopravním prostředkem. A když jim přidáte elektrický pohon, dostanete i další benefity.
Malé motocykly poháněné elektrickými motory rychle přicházejí i do Evropy a mezi přední hráče se chce zařadit společnost Horwin, která sází na rakouskou preciznost včetně samotného vývoje a na čínské továrny, které již mají s výrobou elektrických vozidel všeho druhu značné zkušenosti. Z rakousko-čínského spojenectví dvou podnikatelských rodin, Heinzl z Dolního Rakouska a Zhou Wei z Čchang-čou, aktuálně vychází několik elektrických skútrů, které zaujmou svými vlastnostmi i moderním designem.
Bleskové ticho
To nejdůležitější ale pochopitelně je, co elektrické skútry Horwin s označením EK1 a EK3 skrývají pod svou kapotáží. Na první pohled je od sebe prakticky nerozeznáte, oba zdobí čelní svítilna se třemi výkonnými LED světly, efektním i efektivním LED proužkem pro automatické denní svícení. Jakmile na ně však nasednete a otočíte „plynem“, brzy rozdíl pocítíte.
V obou případech platí zejména to, že i tady, jak je u elektromotorů zvykem, získáte plný točivý moment prakticky od nulových otáček – odpíchnutí je tedy velmi rychlé. Základní model Horwin EK1 přichází s menším výkonem a s omezenou maximální rychlostí do 45 km/h, což má několik výhod i nevýhod. První výhoda může být v tom, že v takové variantě mohou model EK1 řídit už řidiči od patnácti let, kteří si udělají řidičský průkaz na nejslabší motocykly.
Druhou, a při jízdě citelnou výhodou je motor a jeho umístění. Horwin EK1 má totiž stejnosměrný elektromotor uložený v náboji zadního kola a skútr je díky tomu při jízdě opravdu velmi tichý. I při nejvyšší rychlosti slyšíte prakticky jen vítr, který do vás naráží, valící se pneumatiky a maximálně malé bzučení, které však patrně pojme přilba a nárazy větru. Zejména v městském provozu je tichý chod příjemným benefitem a ukazuje, jak by mohla vypadat ideální bezemisní a zároveň méně hlučná doprava ve městech.
Elektrický motor nabízí takové vlastnosti při výkonu 2,8 kW, přičemž pohotovostní hmotnost slabšího ze dvou skútrů značky Horwin je 92 kilogramů a maximální slibovaný dojezd je 70 kilometrů. Zajišťuje ho kapacita o velikosti 26 Ah, s níž se i při jízdě v maximální možné rychlosti dostanete na dojezd bezpečně přesahující alespoň 50 kilometrů. Při cestách v rámci města by to mělo být dostačující, ale dojezd lze případně zvýšit, ať už větším akumulátorem či náhradním, který si můžete umístit pod sedačku.
To je obecně velká výhoda skútrů Horwin, které například na rozdíl od elektrické Vespy pracují s vyměnitelnými akumulátory. To znamená, že si můžete vozit dva a při vybití je rovnou na cestě vyměnit a také si je vzít dobít domů nebo do garáže, aniž byste museli až ke skútru vést dobíjecí kabel. Jelikož navíc základní akumulátor dobijete z klasické zásuvky za čtyři hodiny, v případě delší cesty do práce byste měli mít nabito, než zase pojedete z práce domů.
Pokud jezdíte obecně delší trasy, kde potřebujete jednak vyšší dojezd a také se vám nechce ukrajovat kilometry jen padesátkou, pak je zajímavější model Horwin EK3. Ten při stejné hmotnosti nabízí více než dvojnásobně vyšší výkon a výrobce u něj udává maximální rychlost 95 km/h. Při našich testech jsme se dokázali dostat až na hranici stovky, ale nejvíce komfortní je jízda pod hranicí maximálky.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.