Projeli jsme se na elektrickém skútru Horwin. Mrštný dopravní prostředek do rušných městských ulic ani neuslyšíte

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

horwin

Foto: Horwin

Elektrický skútr Horwin EK3

Na semaforu skočí zelená, a byť se musíte držet řidítek, všem ostatním řidičům pomyslně zamáváte, protože se odpíchnete nejrychleji. Jedině snad že by se s vámi rozjížděl jiný elektromobil nebo stroj poháněný elektrickým motorem. I těch je třeba v Praze stále víc, ale proti autům budete mít vždy výhodu v tom, že sedíte na malém a mrštném motocyklu. Takový je elektrický skútr značky Horwin, který dorazil do České republiky.

V Praze si nekonečné zácpy a dopravní omezení „užívají“ řidiči v posledních týdnech naplno, ale jde v zásadě o běžný jev ve většině velkých metropolí. I ulice hlavního města proto začínají stále více brázdit skútry, které se dokáží hbitě pohybovat mezi stojícími osobními automobily a často jsou tím nejefektivnějším dopravním prostředkem. A když jim přidáte elektrický pohon, dostanete i další benefity.

Malé motocykly poháněné elektrickými motory rychle přicházejí i do Evropy a mezi přední hráče se chce zařadit společnost Horwin, která sází na rakouskou preciznost včetně samotného vývoje a na čínské továrny, které již mají s výrobou elektrických vozidel všeho druhu značné zkušenosti. Z rakousko-čínského spojenectví dvou podnikatelských rodin, Heinzl z Dolního Rakouska a Zhou Wei z Čchang-čou, aktuálně vychází několik elektrických skútrů, které zaujmou svými vlastnostmi i moderním designem.

Bleskové ticho

To nejdůležitější ale pochopitelně je, co elektrické skútry Horwin s označením EK1 a EK3 skrývají pod svou kapotáží. Na první pohled je od sebe prakticky nerozeznáte, oba zdobí čelní svítilna se třemi výkonnými LED světly, efektním i efektivním LED proužkem pro automatické denní svícení. Jakmile na ně však nasednete a otočíte „plynem“, brzy rozdíl pocítíte.

V obou případech platí zejména to, že i tady, jak je u elektromotorů zvykem, získáte plný točivý moment prakticky od nulových otáček – odpíchnutí je tedy velmi rychlé. Základní model Horwin EK1 přichází s menším výkonem a s omezenou maximální rychlostí do 45 km/h, což má několik výhod i nevýhod. První výhoda může být v tom, že v takové variantě mohou model EK1 řídit už řidiči od patnácti let, kteří si udělají řidičský průkaz na nejslabší motocykly.

Druhou, a při jízdě citelnou výhodou je motor a jeho umístění. Horwin EK1 má totiž stejnosměrný elektromotor uložený v náboji zadního kola a skútr je díky tomu při jízdě opravdu velmi tichý. I při nejvyšší rychlosti slyšíte prakticky jen vítr, který do vás naráží, valící se pneumatiky a maximálně malé bzučení, které však patrně pojme přilba a nárazy větru. Zejména v městském provozu je tichý chod příjemným benefitem a ukazuje, jak by mohla vypadat ideální bezemisní a zároveň méně hlučná doprava ve městech.

horwin-ek1_1

Foto: Horwin

Elektrický skútr Horwin EK1

Elektrický motor nabízí takové vlastnosti při výkonu 2,8 kW, přičemž pohotovostní hmotnost slabšího ze dvou skútrů značky Horwin je 92 kilogramů a maximální slibovaný dojezd je 70 kilometrů. Zajišťuje ho kapacita o velikosti 26 Ah, s níž se i při jízdě v maximální možné rychlosti dostanete na dojezd bezpečně přesahující alespoň 50 kilometrů. Při cestách v rámci města by to mělo být dostačující, ale dojezd lze případně zvýšit, ať už větším akumulátorem či náhradním, který si můžete umístit pod sedačku.

To je obecně velká výhoda skútrů Horwin, které například na rozdíl od elektrické Vespy pracují s vyměnitelnými akumulátory. To znamená, že si můžete vozit dva a při vybití je rovnou na cestě vyměnit a také si je vzít dobít domů nebo do garáže, aniž byste museli až ke skútru vést dobíjecí kabel. Jelikož navíc základní akumulátor dobijete z klasické zásuvky za čtyři hodiny, v případě delší cesty do práce byste měli mít nabito, než zase pojedete z práce domů.

Pokud jezdíte obecně delší trasy, kde potřebujete jednak vyšší dojezd a také se vám nechce ukrajovat kilometry jen padesátkou, pak je zajímavější model Horwin EK3. Ten při stejné hmotnosti nabízí více než dvojnásobně vyšší výkon a výrobce u něj udává maximální rychlost 95 km/h. Při našich testech jsme se dokázali dostat až na hranici stovky, ale nejvíce komfortní je jízda pod hranicí maximálky.

Na rychlejší Horwin EK3 již potřebujete minimálně řidičák na osobní automobil, přičemž nárůst výkonu je skutečně znát. Elektrický motor o výkonu 6,2 kW skútru opět zajišťuje rychlý odpich a během jízdy můžete palcem pravé ruky vedle otáčení „plynem“ ještě přepínat mezi třemi rychlostními stupni. I na tak malém a na první pohled nenápadném skútru dostanete i při rychlosti kolem 45 km/h, zařazení vyššího stupně a následného šlápnutí na plyn velmi slušné zrychlení.

Daní za vyšší výkon je stejnosměrný elektromotor, který je tentokrát na rozdíl od modelu EK1 umístěn ve středu skútru a zadní kolo pohání řetězem. To znamená, že je model EK3 při jízdě o něco hlučnější. Pro řidiče, kteří jsou zvyklí jezdit na klasických spalovacích skútrech, půjde i tak o velký posun směrem k nižšímu hluku, ale když se projedete nejdříve na opravdu tichém slabším modelu a pak nasednete na silnější skútr, okamžitě přemýšlíte, co je pro vás vlastně důležitější – tichý chod, nebo vyšší výkon?

Benefity elektromotoru

U Horwin EK3 je vyšší výkon doplněn také vyšším dojezdem. Díky baterii o kapacitě 40 Ah slibuje maximální dojezd 100 kilometrů. To ovšem platí zhruba při padesátce – když jedete rychleji, dostanete se o pár desítek kilometrů níže, ale i to by mělo být dostačující na většinu cest třeba z předměstí do centra. Výhodou vyššího modelu od rakousko-čínské značky je i bezklíčkové startování, u kterého stačí mít klíče v kapse a jen mačkat tlačítko. U EK1 je třeba otočit klíčkem v zapalování.

Do rozhodování mnoha řidičů pak vedle dilematu, zda sáhnout po tišší, ale neméně hbité jízdě, či spíše po vyšším výkonu a dojezdu, jistě může zasáhnout cena. Levnější Horwin EK1 se zmíněným dojezdem 70 kilometrů stojí 75 tisíc korun. Pokud chcete o 50 kilometrů delší dojezd a pořídíte baterii s vyšší kapacitou, zaplatíte 86 tisíc korun. Na 120 tisíc korun se pak vyšplhá výkonnější Horwin EK3 s dojezdem až 100 kilometrů a 145 tisíc korun stojí tentýž model s dojezdem až 200 kilometrů.

horwin02

Foto: Horwin

Elektrický skútr Horwin EK3

Na trhu lze najít i levnější skútry se spalovacím motorem, avšak u nastupující generace elektrickými motory poháněných strojů ani nikdo nejnižší cenu nečeká. Za cenu slabšího Horwin EK1 sice lze pořídit skútr se spalovacím motorem, který se výkonem může rovnat dokonce silnějšímu modelu EK3, avšak o tom rozhodnutí o nákupu elektrického dopravního prostředku není. Víc než cena hraje roli nastavení řidiče, zda elektromotor ve svém stroji vůbec chce, ať už z různých důvodu – a pokud ano, patrně nebude mít problém si za něj připlatit.

Pro pořízení elektrického skútru mohou hovořit i provozní a servisní náklady. Samotný elektromotor je bezúdržbový a pravidelně je potřeba kontrolovat pouze brzdy a pneumatiky. Na baterii je záruka na tisíc cyklů, během nichž je garantovaných 80 procent původní kapacity. V případě potřeby navíc není třeba měnit celá baterka, ale jen její jednotlivé články, což je levnější. Na zmíněných tisíc cyklů mají být stroje Horwin schopné podle výrobce najet minimálně 50 tisíc kilometrů.

Pro elektromotor hovoří také spotřeba stroje, obzvlášť pokud má řidič vysoký roční nájezd. Vždy záleží na stylu jízdy, kdy logicky platí, že méně agresivnější jízda znamená i nižší spotřebu, ale průměrně je dle výrobce každý kilometr zhruba dvakrát až desetkrát levnější proti benzínu, přičemž záleží na ceně elektřiny. Nabití elektrického skútru Horwin dle průměrné ceny elektřiny stojí zhruba 5 až 15 korun, když počítáme s kapacitou 3 kWh a dojezdem od 50 do 100 kilometrů. Pro srovnání: spotřeba nejprodávanějšího spalovacího skútru Honda PCX je zhruba 2,5 litru na 100 kilometrů, tedy zhruba 75 korun na 100 kilometrů.

Horwin navíc nenasadil tak závratnou cenu jako třeba Vespa, která svůj elektrifikovaný ikonický skútr prodává za minimálně 166 tisíc korun, a to se bavíme o té nejslabší variantě. Vedle ceny pak může být pro mnoho řidičů zcela zásadní výhodou motorek od Horwinu již zmíněná vyměnitelná baterka, kterou není problém vzít kamkoliv s sebou a nabít připojením do běžné zásuvky. Navíc si lze vzít s sebou na cestu a pod sedlo umístit hned dva akumulátory, a když se jeden vyčerpá, jen se přehodí kabel na druhý a jedete dál.

Partnerem článku je společnost Horwin. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.