Proslavil se videem, kde Tom Hanks odkrývá tajemství Brna a najde falus. Na virálech postavil byznys
Díky virální tvorbě založili startup a posouvají personalizaci videí na novou úroveň. Spolupracovali již se Spartou, TV Prima či Ewou Farnou.
Zakladatelé startupu Webout Michal Orsava a Karel Juřička
První parodie na filmy točil v dětství na tátův mobil. Později obor vystudoval a kromě tvorby videí pro klienty ve volném čase vytvářel i virály, mimo jiné je sdílel i tehdy ještě kandidát na prezidenta Petr Pavel. Po čase ale Michal Orsava narazil na kreativní limity a chtěl svoji tvorbu posunout na novou úroveň – tam, kde by hlavní postavy ve videích hráli přímo jejich diváci. Právě na tom teď společně s Karlem Juřičkou staví nový startup Webout, který miliony korun podpořili také investoři, s cílem rozšířit se po celém světě.
Svou vášeň Orsava našel, když mu bylo dvanáct a jeho táta si pořídil mobil s kamerou. Díky němu mohl u babičky na zahradě společně se sestřenicemi a bratranci natáčet parodie na známé snímky, za zmínku stojí kousky jako Anakonda 11: Vesnická policie (odkaz na Kobru 11: Dálniční policii), která lidi stíhala za rychlou jízdu, nebo také Hvězdná branka (z originálu Hvězdná brána).
„Úplně mě to pohltilo,“ popisuje Orsava, který se rozhodl následovat svou vášeň i nadále a vystudoval multimediální fakultu na zlínské Univerzitě Tomáše Bati. „Tam jsem potkal třicet stejných bláznů, jako jsem byl já. Potvrdil jsem si, že je to můj obor,“ směje se, když vypráví svůj příběh pro CzechCrunch.
Po dokončení studia si dnes čtyřiatřicetiletý kreativec založil vlastní produkční firmu pod názvem Filmagix jako spojení slov film a magic, tedy magie. Pro klienty tvoří zejména reklamní kampaně a pracovala například pro značky Hyundai, Starbucks, Datart, Škoda či Czech Tourism. Podle poslední oficiální závěrky za rok 2023 firma dosáhla obratu 6,5 milionu korun se ziskem ve výši 180 tisíc.
Kromě toho se ale Orsava kreativě věnoval i ve volném čase. Začal dělat vtipná videa, kterými navázal na své studentské projekty, kdy například vytvořil snímek, jak popíjí pivo s Morganem Freemanem. Koncept ale obrátil a místo toho začal známé postavy zasazovat do českého kontextu. Jedno z prvních takových videí ukazuje Toma Hankse jako Roberta Langdona z filmu Šifra mistra Leonarda, který přijel až na Moravu, aby se přesvědčil, že Brno je město plné vzrušení.
Video se na YouTube stalo virální a nasbíralo milion zhlédnutí, další milion pak na Facebooku. Pokračoval tak v tvorbě dalších. Jako autorka se k Orsavovi navíc připojila jeho dlouholetá kamarádka a kreativní parťák Michaela Lovecká (která je aktuálně i ředitelkou zmiňované společnosti Filmagix).
Společně tak stojí i za ještě známějšími kousky jako Harry Potter a Kámen mudrců, kdy jde mladý kouzelník studovat do Prahavic a školu vede ředitel Bumbál ztvárněný bývalým prezidentem Milošem Zemanem. Ve videu, které má na YouTube a sociálních sítích dohromady přes deset milionů zhlédnutí, „vystupuje“ i Andrej Babiš či Karel Gott.
„Díky těmto kouskům jsme získávali pozornost, což nám pomáhalo a otevíralo dveře i v byznysu. Do Filmagixu se nám ozývali potenciální klienti,“ pochvaluje si Orsava a zdůrazňuje, že tato videa vznikala již před osmi lety, tedy výrazně před nástupem nástrojů využívajících umělou inteligenci pro jednoduchou úpravu obrazu. „Tehdy jsme byli unikátní, protože jsme filmové postavy jako Robert Langdon, Kevin McCallister či Harry Potter vyřezávali ručně frame by frame, což se nikomu jinému absolutně nechtělo dělat,“ říká.
Postupně ale narazili na určité kreativní limity. „Přišlo nám, že se začínáme opakovat, narazili jsme na strop. Udělali jsme si srandu i z nejvyšších politiků. Jako možná překvapivý úspěch také beru, že nás nikdo nezažaloval,“ směje se Orsava, který tak hledal další možnosti, jak tvorbu inovovat – nejen pro zábavu, ale i v rámci práce pro klienty.
Shodou náhod se přes známého seznámil s Karlem Juřičkou, vývojářem s pracovními zkušenostmi z vývoje internetové televize Kuki a později s podobnými projekty už pod hlavičkou Seznam.cz, respektive portálu Stream.cz. „Dali jsme se do řeči a zjistili, že máme hodně společného,“ popisuje Orsava. Sám měl „v šuplíku“ různé nápady, jakými by se dala videa z diváckého pohledu zatraktivnit, od vývojářů ale pořád slýchal, že to vůbec nejde.