Proslavil se videem, kde Tom Hanks odkrývá tajemství Brna a najde falus. Na virálech postavil byznys

Díky virální tvorbě založili startup a posouvají personalizaci videí na novou úroveň. Spolupracovali již se Spartou, TV Prima či Ewou Farnou.

Peter BrejčákPeter Brejčák

brno-1Story

Foto: Webout / CzechCrunch

Zakladatelé startupu Webout Michal Orsava a Karel Juřička

0Zobrazit komentáře

První parodie na filmy točil v dětství na tátův mobil. Později obor vystudoval a kromě tvorby videí pro klienty ve volném čase vytvářel i virály, mimo jiné je sdílel i tehdy ještě kandidát na prezidenta Petr Pavel. Po čase ale Michal Orsava narazil na kreativní limity a chtěl svoji tvorbu posunout na novou úroveň – tam, kde by hlavní postavy ve videích hráli přímo jejich diváci. Právě na tom teď společně s Karlem Juřičkou staví nový startup Webout, který miliony korun podpořili také investoři, s cílem rozšířit se po celém světě.

Svou vášeň Orsava našel, když mu bylo dvanáct a jeho táta si pořídil mobil s kamerou. Díky němu mohl u babičky na zahradě společně se sestřenicemi a bratranci natáčet parodie na známé snímky, za zmínku stojí kousky jako Anakonda 11: Vesnická policie (odkaz na Kobru 11: Dálniční policii), která lidi stíhala za rychlou jízdu, nebo také Hvězdná branka (z originálu Hvězdná brána).

„Úplně mě to pohltilo,“ popisuje Orsava, který se rozhodl následovat svou vášeň i nadále a vystudoval multimediální fakultu na zlínské Univerzitě Tomáše Bati. „Tam jsem potkal třicet stejných bláznů, jako jsem byl já. Potvrdil jsem si, že je to můj obor,“ směje se, když vypráví svůj příběh pro CzechCrunch.

Po dokončení studia si dnes čtyřiatřicetiletý kreativec založil vlastní produkční firmu pod názvem Filmagix jako spojení slov film a magic, tedy magie. Pro klienty tvoří zejména reklamní kampaně a pracovala například pro značky Hyundai, Starbucks, Datart, Škoda či Czech Tourism. Podle poslední oficiální závěrky za rok 2023 firma dosáhla obratu 6,5 milionu korun se ziskem ve výši 180 tisíc.

Kromě toho se ale Orsava kreativě věnoval i ve volném čase. Začal dělat vtipná videa, kterými navázal na své studentské projekty, kdy například vytvořil snímek, jak popíjí pivo s Morganem Freemanem. Koncept ale obrátil a místo toho začal známé postavy zasazovat do českého kontextu. Jedno z prvních takových videí ukazuje Toma Hankse jako Roberta Langdona z filmu Šifra mistra Leonarda, který přijel až na Moravu, aby se přesvědčil, že Brno je město plné vzrušení.

Video se na YouTube stalo virální a nasbíralo milion zhlédnutí, další milion pak na Facebooku. Pokračoval tak v tvorbě dalších. Jako autorka se k Orsavovi navíc připojila jeho dlouholetá kamarádka a kreativní parťák Michaela Lovecká (která je aktuálně i ředitelkou zmiňované společnosti Filmagix).

Společně tak stojí i za ještě známějšími kousky jako Harry Potter a Kámen mudrců, kdy jde mladý kouzelník studovat do Prahavic a školu vede ředitel Bumbál ztvárněný bývalým prezidentem Milošem Zemanem. Ve videu, které má na YouTube a sociálních sítích dohromady přes deset milionů zhlédnutí, „vystupuje“ i Andrej Babiš či Karel Gott.

„Díky těmto kouskům jsme získávali pozornost, což nám pomáhalo a otevíralo dveře i v byznysu. Do Filmagixu se nám ozývali potenciální klienti,“ pochvaluje si Orsava a zdůrazňuje, že tato videa vznikala již před osmi lety, tedy výrazně před nástupem nástrojů využívajících umělou inteligenci pro jednoduchou úpravu obrazu. „Tehdy jsme byli unikátní, protože jsme filmové postavy jako Robert Langdon, Kevin McCallister či Harry Potter vyřezávali ručně frame by frame, což se nikomu jinému absolutně nechtělo dělat,“ říká.

Postupně ale narazili na určité kreativní limity. „Přišlo nám, že se začínáme opakovat, narazili jsme na strop. Udělali jsme si srandu i z nejvyšších politiků. Jako možná překvapivý úspěch také beru, že nás nikdo nezažaloval,“ směje se Orsava, který tak hledal další možnosti, jak tvorbu inovovat – nejen pro zábavu, ale i v rámci práce pro klienty.

Shodou náhod se přes známého seznámil s Karlem Juřičkou, vývojářem s pracovními zkušenostmi z vývoje internetové televize Kuki a později s podobnými projekty už pod hlavičkou Seznam.cz, respektive portálu Stream.cz. „Dali jsme se do řeči a zjistili, že máme hodně společného,“ popisuje Orsava. Sám měl „v šuplíku“ různé nápady, jakými by se dala videa z diváckého pohledu zatraktivnit, od vývojářů ale pořád slýchal, že to vůbec nejde.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Karel byl první, co řekl, že to půjde. A do týdne bylo hotovo,“ říká Orsava a zmiňuje funkcionalitu, díky které uživatel kliknutím na video může změnit scénu ze dne na noc a opačně, nebo se třeba podívat, jak vypadá domácnost se střešními okny a jak bez nich. Orsava tuto možnost začal využívat ve Filmagixu v práci pro klienty. Společně s Juřičkou postupně realizovali další a další nápady.

Nejtěžším z nich pak byla personalizace videa, respektive přizpůsobení na míru danému uživateli. Ne, že by podobná řešení do té doby neexistovala, Orsava s Juřičkou ale věřili, že se video takovým způsobem může tvořit v reálném čase poté, co jej daný člověk otevře – a není tak předem vyrendrované, což jinak zvyšuje nároky na kapacitu softwaru i úložišť.

Poslední mise

„I když Karel nejdřív říkal, že to nepůjde, byl jsem neústupný a přesvědčil jsem jej,“ popisuje Orsava. Vývoj takové funkcionality nakonec zabral dva roky, během nichž na ní oba pracovali doslova každý víkend, zatímco přes týden se věnovali své klasické práci na plný úvazek. „Během této doby se z nás stali nejlepší kamarádi,“ usmívá se. Oba si zároveň uvědomili, že toto řešení má potenciál pro využití i v rámci samostatné firmy.

První testy dělali s kamarády a známými, po dokončení vývoje si ale chtěli ověřit, zda s personalizací dokážou oslovit masy. Koncem roku 2022 tak vytvořili nové virální video Poslední mise, v němž se hledá nový nástupce Jamese Bonda, což bylo kontextově zasazené do doby, kdy se hledala i náhrada za herce Daniela Craiga. Uživatel vyplní své jméno a fotku – a ve videu se právě ona či on stane tím pravým nástupcem.

„Byl to tahák. Publikovali jsme to před Vánoci, během svátků si to vyzkoušelo přes tři miliony lidí,“ pochvaluje si Orsava a jako jeden příklad za všechny zmiňuje tehdy ještě kandidáta na prezidenta Petra Pavla, který video sdílel na svých sociálních sítích během probíhající předvolební kampaně.

Díky tomu všemu si tvůrci ověřili, že uživatelé mají o takový typ videí zájem a založili startup Webout, kde klientům nabízí tvorbu kampaní s výraznou mírou personalizace. Prvním zákazníkem byl Zoot, jemuž dokázali zvýšit míru proklikovosti kampaně o čtyřnásobek. A následovali další.

Z nejvýraznějších kampaní šlo o video ke 130. výročí klubu AC Sparta Praha, Televize Prima jejich služby využila na videa pro novou sérii seriálu Zoo a například Ewa Farna připravila první personalizovaný a interaktivní videoklip k oslavě svých třicátých narozenin. Fanoušci se stali součástí klipu, vkládali své fotky, vybírali scény a sdíleli výsledek na sociálních sítích, nejlepší klip se stal oficiálním hudebním videem.

hiremath

Přečtěte si takéSvůj startup prodal za miliardu dolarů. Nevím, co se životem, říkáStartup, který založil, prodal za miliardu dolarů. Jsem bohatý a nevím, co se životem, přiznává

V týmu Weboutu aktuálně pracuje deset lidí, Orsava zasedl do role kreativního ředitele a vedoucího produktu, zatímco pozici CEO má na vizitce Karel Juřička jakožto hlavní technologický tvůrce firmy. Ta podle oficiální závěrky za rok 2023 utržila 2,8 milionu korun, ovšem další potenciál vnímá jako výrazný.

Zatím totiž Webout funguje jako agentura, tedy na zakázku podle přání klientů. V plánu ale má vyvinout vlastní produkt na bázi SaaS (software jako služba). Má jít o platformu, kde si personalizovaná videa budou moci vytvářet i sami uživatelé. „Takový model je již na rozdíl od agentury škálovatelný do celého světa,“ nastiňuje Orsava.

Aby tyto plány dokázal Webout naplnit, rozhodl se také pro podporu od investorů. V takzvaném pre-seed kole získal 8,5 milionu korun, čtvrtinu z toho od venture kapitálového fondu Depo Ventures a zbytek pak od trojice andělských investorů Miroslava Michalka ze startupu Zaslat.cz, Vladana Heinice ze společnosti VIVnetworks a Radka Alenky z vývojářského studia Qest.

S investory v zádech je teď na celém týmu Weboutu, aby správně odvedl svou práci. „Máme nakreslenou roadmapu, která nás do konce letošního roku dostane k demo verzi. Pokud bude fungovat správně, příští rok budeme moct rychle šlápnout do expanze,“ predikuje Juřička. Velký boom technologií kolem tvorby videí umělou inteligencí přitom jako fanoušek sci-fi nevnímá dystopicky, nýbrž utopicky. „Všechno se hýbe hrozně rychle, díváme se na různé možnosti integrace do našeho produktu. AI není nepřítel, ale spojenec,“ uzavírá Orsava.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

CzechCrunch Jobs