Prosluněný Hollywood zamrzl. Začala velká stávka scenáristů, může ovlivnit i očekávané seriálové hity

Americké odbory, které zastupují scénáristy, se nedohodly se studii. Začala proto stávka, která může mít výrazné dopady na to, co (ne)uvidíme.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

hollywood-sign

Foto: Vincentas Liskauskas

Jeden z nejznámějších nápisů na světě

0Zobrazit komentáře

Proč byly filmy jako Transformers: Pomsta poražených, X-Men Origins: Wolverine nebo Terminator Salvation tak mizerné? Značný podíl na tom má fakt, že v době jejich vzniku v Hollywoodu probíhala stávka scenáristů, takže je psali režiséři, producenti nebo scenáristé pod tlakem, aby byla práce hotová před výpadkem. Velice podobný scénář hrozí i nyní – nebyla totiž dosažena shoda tvůrců a produkčních firem na nových smlouvách, umělci proto ode dneška zůstávají doma.

„V tomto vyjednávání je v sázce přežití scenáristiky jako profese,“ uvedla organizace Writers Guild of America (WGA) ke stávce scenáristů, která oficiálně začala dnes po půlnoci. WGA spojuje americké odbory zastupující asi dvacet tisíc scenáristů, tedy naprostou většinu těch, co jsou v americkém mediálním průmyslu aktivní. Počátek stávky odpovídá termínu, kdy vypršela smlouva WGA s AMPTP, respektive sdružením filmových a televizních producentů zastupující přes 350 amerických produkčních společností.

Vyjednávání mezi těmito dvěma tělesy bylo v posledních týdnech v Hollywoodu jedním z hlavních témat. Nová smlouva má reflektovat proměňující se podmínky v Hollywoodu, kde se těžiště práce tvůrců přesouvá od tradičních kinofilmů a televizních seriálů ke streamování. Z pohledu odborů ale firmy na požadavky tvůrců nereagují dostatečně a jednají s cílem vydělat co nejvíce na úkor scenáristů.

„Do velké míry kvůli přechodu na streamování scenáristé zjišťují, že jejich práce je devalvována ve všech sférách byznysu. Zatímco zisky firem zůstávají vysoké a utrácení za obsah narostlo, na scenáristy se zapomíná,“ vysvětluje dále WGA. Stěžejním bodem argumentu je přitom tvrzení, že produkční společnosti využily přechod na streamování k tomu, aby oddělily psaní scénářů od produkce a v důsledku zhoršily jak platy, tak pracovní podmínky scenáristů na všech úrovních.

dune-denis-villeneuve-chalamet-zendaya

Přečtěte si takéJe tady první pohled na druhou část velkolepého sci-fi DunaJe tady první pohled na druhou část Duny. Režisér říká, že předchozí film byl jen ochutnávka

Mezi jinými problém spočívá v tom, že byznys streamování je pro tvůrce typicky velice netransparentní. Zatímco úspěch filmů v kinech a seriálů (nebo dalších pořadů) v tradičním vysílání lze spolehlivě měřit standardizovaným způsobem, jednotlivé streamovací služby mají svoje vlastní statistiky, o které se nerady dělí.

Jelikož pak tvůrci nedokáží dost dobře odhadnout, jak se jednotlivým titulům daří, zhoršuje se jejich pozice při vyjednávání odpovídajících odměn. Navíc od streamovacích služeb dostávají relativně minimální bonusy spojené s dlouhodobým streamováním či prodejem titulů jinam.

AMPTP situaci kolem vyjednávání a začátku stávky komentovalo slovy, že odborářům představilo rozsáhlý balíček obsahující zvýšení platů i dodatečných odměn ze streamování. Organizace je prý ochotná tyto hodnoty navýšit dále, ale ne v případě, že WGA bude trvat na svých dalších podmínkách. Ty například zahrnují požadavek, aby produkční firmy dlouhodobě zaměstnávaly určitý počet scenáristů a ti aby dostávali smlouvy zaručující práci, respektive příjem v předem vymezené době.

WGA s podporou odborů herců SAG-AFTRA a režisérů DGA ale ze svých pozic nejspíš jen tak neodstoupí. Argumentuje, že chování firem podporuje rozšíření takzvané gig economy v Hollywoodu, kdy by odboroví scenáristé měli pracovat plně na volné noze. Snaží se také řešit rychle rostoucí vliv umělé inteligence, respektive její omezení či regulaci. Jinak hrozí nahrazování lidské práce počítači trénovanými na existujících scénářích, bez kompenzace pro jejich tvůrce.

V jádru sporu stojí i další změny spojené s přechodem na streamování, ale také ke kvalitní televizi s vyššími rozpočty a nižšími počty epizod. Dříve scenáristé mohli na seriálu pracovat v průběhu roku, jelikož jednotlivé série měly i desítky epizod a vznikaly paralelně s vysíláním. Dnes bývá epizod deset – a třeba Netflix vydává všechny najednou, takže scenáristé se pak ocitnou bez práce. Stěžejní otázkou je, jak zlepšit jejich podmínky a jak to provést tak, aby to dávalo smysl pro studia.

Poslední velká stávka scenáristů v Hollywoodu proběhla na přelomu let 2007 a 2008, kdy trvala asi tři měsíce. Tehdy přestaly fungovat každodenní pořady vyžadující scenáristy jako talk show a nastal boom reality show. Stejně tak, počínaje dneškem, nevznikají nové epizody amerických talk show jako Jimmy Kimmel Live, The Late Show se Stephenem Colbertem nebo Tonight s Jimmy Fallonem. Stávka ale může výrazně zasáhnout také probíhající i připravované filmy a fikční seriály, které mohou čelit odkladům produkce nebo tvůrčím nedostatkům.