Prosluněný Hollywood zamrzl. Začala velká stávka scenáristů, může ovlivnit i očekávané seriálové hity
Americké odbory, které zastupují scénáristy, se nedohodly se studii. Začala proto stávka, která může mít výrazné dopady na to, co (ne)uvidíme.
Proč byly filmy jako Transformers: Pomsta poražených, X-Men Origins: Wolverine nebo Terminator Salvation tak mizerné? Značný podíl na tom má fakt, že v době jejich vzniku v Hollywoodu probíhala stávka scenáristů, takže je psali režiséři, producenti nebo scenáristé pod tlakem, aby byla práce hotová před výpadkem. Velice podobný scénář hrozí i nyní – nebyla totiž dosažena shoda tvůrců a produkčních firem na nových smlouvách, umělci proto ode dneška zůstávají doma.
„V tomto vyjednávání je v sázce přežití scenáristiky jako profese,“ uvedla organizace Writers Guild of America (WGA) ke stávce scenáristů, která oficiálně začala dnes po půlnoci. WGA spojuje americké odbory zastupující asi dvacet tisíc scenáristů, tedy naprostou většinu těch, co jsou v americkém mediálním průmyslu aktivní. Počátek stávky odpovídá termínu, kdy vypršela smlouva WGA s AMPTP, respektive sdružením filmových a televizních producentů zastupující přes 350 amerických produkčních společností.
Vyjednávání mezi těmito dvěma tělesy bylo v posledních týdnech v Hollywoodu jedním z hlavních témat. Nová smlouva má reflektovat proměňující se podmínky v Hollywoodu, kde se těžiště práce tvůrců přesouvá od tradičních kinofilmů a televizních seriálů ke streamování. Z pohledu odborů ale firmy na požadavky tvůrců nereagují dostatečně a jednají s cílem vydělat co nejvíce na úkor scenáristů.
„Do velké míry kvůli přechodu na streamování scenáristé zjišťují, že jejich práce je devalvována ve všech sférách byznysu. Zatímco zisky firem zůstávají vysoké a utrácení za obsah narostlo, na scenáristy se zapomíná,“ vysvětluje dále WGA. Stěžejním bodem argumentu je přitom tvrzení, že produkční společnosti využily přechod na streamování k tomu, aby oddělily psaní scénářů od produkce a v důsledku zhoršily jak platy, tak pracovní podmínky scenáristů na všech úrovních.
Mezi jinými problém spočívá v tom, že byznys streamování je pro tvůrce typicky velice netransparentní. Zatímco úspěch filmů v kinech a seriálů (nebo dalších pořadů) v tradičním vysílání lze spolehlivě měřit standardizovaným způsobem, jednotlivé streamovací služby mají svoje vlastní statistiky, o které se nerady dělí.
Jelikož pak tvůrci nedokáží dost dobře odhadnout, jak se jednotlivým titulům daří, zhoršuje se jejich pozice při vyjednávání odpovídajících odměn. Navíc od streamovacích služeb dostávají relativně minimální bonusy spojené s dlouhodobým streamováním či prodejem titulů jinam.
AMPTP situaci kolem vyjednávání a začátku stávky komentovalo slovy, že odborářům představilo rozsáhlý balíček obsahující zvýšení platů i dodatečných odměn ze streamování. Organizace je prý ochotná tyto hodnoty navýšit dále, ale ne v případě, že WGA bude trvat na svých dalších podmínkách. Ty například zahrnují požadavek, aby produkční firmy dlouhodobě zaměstnávaly určitý počet scenáristů a ti aby dostávali smlouvy zaručující práci, respektive příjem v předem vymezené době.