Prostagma? Božský návrat Age of Mythology je tu. Vylepšená verze vyšla v češtině a sbírá skvělé recenze

Age of Empires už vylepšené verze dostalo, teď se dočkal i bájný bratranec. Remaster s podtitulem Retold se podle prvních hodnocení povedl.

Michal MančařMichal Mančař

age-of-mythology-retold-boxe

Foto: Microsoft

Vylepšená a zmodernizovaná verze Age of Mythology s podtitulem Retold se opravdu povedla

0Zobrazit komentáře

Je to nejspíš ta nejbožštější hra všech dob. Ne snad, že by byla tak dokonalá (i když…), ale málokde najdete tolik bohů na jednom místě. A všechna tato božstva se dnes vrací. Vyšla totiž remasterovaná verze kultovní strategie Age of Mythology, která nás před dvaadvaceti lety božsky bavila.

Kdo si připlatil, mohl se v do řeckých, severských i egyptských mýtů vrátit už před pár dny. My, obyčejní smrtelníci, jsme museli vyčkat. Nyní už ale můžeme božské plody Age of Mythology: Retold ochutnat. A ti, kteří je okusili dříve, hlásí, že se máme na co těšit. Podle prvních recenzí se zmodernizovaná verze strategické klasiky povedla.

Age of Mythology z roku 2002 vzala recept z jiné milované série Age of Empires, smíchala ho s mytologií a legendami – a připravila jednak skvělé strategické zážitky, jednak dobrodružný příběh hodný antických hrdinů. Napříč několika kampaněmi jste veleli vojskům, vedli reky skrze labyrinty, stavěli města a pevnosti… a taky posílali své poddané modlit se u chrámů všelijakých božstev, aby vám poskytla herní výhodu v podobě požehnání anebo mytických monster.

Právě vydaný remaster s názvem Age of Mythology: Retold už není dílem vývojářů z Ensemble Studios, pro Microsoft ho vytvořilo studio World’s Edge. Pro něj nebylo takové zadání ničím novým, už je v různých kapacitách podepsané pod remastery historických bratranců ze série Age of Empires (wololo!). Na svůj vzor každopádně Retold věrně navazuje. Zdokonaluje grafiku, přidává nové animace, ale zachovává původní styl hry.

V úplném jádru si remaster zachovává i dřívější hratelnost, ale zkušení stratégové objeví spoustu změn. Třeba srovnání sil napříč hratelnými národy, možnost přivolat božskou přízeň opakovaně nebo přidání nové herní éry. Stále ale platí, že jestli si pamatujete, na co platí lučištníci, na co pěchota a na co jízda, můžete své taktické znalosti opět oprášit.

Do AoM: Retold se kromě původní hry a spousty novinek, vyleštění a vylepšení dostal také obsah z rozšíření The Titans, které přidalo Atlantidu. Avšak už nikoliv rozšíření s názvem Tale of the Dragon, jež do Age of Mythology dodalo postavy a příšery z čínských bájí. Vývojáři zmodernizované verze nicméně už dříve oznámili, že své dílo rozšíří hned nadvakrát. Poprvé právě o čínský obsah, podruhé o dosud neodhalená nová božstva.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I tak vás čeká porce padesáti misí a samozřejmě i další herní režimy včetně multiplayeru. A také podpora modů nebo přítomnost editoru vlastních misí. Age of Mythology: Retold si můžete pořídit na Steamu za 29,99 eura (asi 750 korun) nebo si ji zahrát přes microsoftí Game Pass. Domácí fanoušky tohohle kultovního klenotu potěší skutečnost, že hra je dostupná s českými titulky.

A jestli jste nedůvěřiví vůči remakům a nevěříte zkušenostem týmu World’s Edge z předělávek Age of Empires, můžete dát na velice pozitivní recenze. Z pětačtyřiceti hodnocení Age of Mythology: Retold vychází na serveru Metacritic vynikající skóre 84 bodů ze sta. A nadšení jsou i čeští recenzenti.

„Fantastický remake skvělé strategie. Parádně vypadá, přichází se spoustou novinek, které hru dělají zábavnější než kdy dřív, a hlavně ukazují, že některé hry prostě nestárnou,“ píše web Games.cz se známkou 9/10. „Hra jasně ukazuje, že dobře známé klasiky se mohou vrátit v plné síle bez extrémních změn v hratelnosti a uspějí. Stačí jen nebát se mírně inovovat a pracovat s tím, co komunita chce,“ doprovází také devítkové skóre server Zing.cz.

A i střídmější hodnocení 75 procent od BonusWebu velké výtky nenachází: „Slušný remake, který se svou náloží obsahu vydrží opravdu dlouho, navíc za sympatickou cenu. Není ovšem tak promyšlený, jak je u autorů zvykem. Některá vylepšení a zjednodušení zatím spíš hází klacky pod nohy a vizuálně by hra také snesla víc péče. Jako old school real-time strategie modernizovaná pro dnešní publikum však obstojí bez problému.“

Před 40 lety vznikla v USA hra plná Čechů, co měla problém s Georgem Lucasem. Dnes sbírá stamiliony

BattleTech je původně americká hra, ale je plná českých stop. A v češtině také díky autorům Dračího doupěte z nakladatelství Altar vyšla.

Michal MančařMichal Mančař

battletech-boxed

Foto: MechWarrioři z CzechCrunche

BattleTech u nás v devadesátkách vyšel v češtině. Dnes se tak i lokální komunita těší z jeho renesance

0Zobrazit komentáře

Vzpomínáte na devadesátky, kdy do Česka začaly pronikat všelijaké zahraniční vlivy včetně her? Vzniklo tak legendární Dračí doupě, domácí variace na Dungeons & Dragons. A jeho vydavatelství Altar tehdy na český trh uvedlo další fenomén: BattleTech, hru o soubojích obřích kráčejících strojů. Ta dnes na Kickstarteru sbírá stovky milionů – a stále má překvapivou českou stopu.

V Česku je BattleTech spojený hlavně s devadesátkami, kdy se tu pořádaly turnaje s mnoha desítkami účastníků, vycházely o něm články ve fanouškovských magazínech a vůbec patřil mezi do té doby nevídané úkazy, které uchvátily rodící se komunitu fanoušků všeho fantastického.

Hladová hráčská komunita tehdy hltala všechno, co mělo pancíř, kanóny a dvě (někdy čtyři) nohy. V češtině vyšly hned dvě edice BattleTechu, a dokonce i trojice románů, takzvaná Sága Legie šedé smrti. Ale historie BT sahá mnohem hlouběji. Však už z titulku je jasné, jak moc.

Poprvé vyšel ve Spojených státech přesně před čtyřiceti lety, ale v srpnu roku 1984 to ještě nebyl tak úplně BattleTech. Tehdy se hra jmenovala Battledroids. Obří kráčející kolosy se v ní pohybovaly po hracím plánu se šestiúhelníky a hráči detailně zaznamenávali každý jejich výstřel. Žádné „jednou hodím kostkou, a když se trefím, tak vybouchneš“. Kdepak. Tady se simuloval každý zásah, každý ustřelený kousek pancíře, zničení kritických součástek, ubývající munice…

To všechno zůstalo dodnes. Ale to úplně původní jméno ne. Slůvko „droid“ odkazující na robotické bytosti si totiž jako ochrannou známku v sedmdesátých letech nechal zaregistrovat George Lucas, tvůrce Star Wars. Byť nebyl první, kdo ho historicky použil. Vydavatelé Battledroids ze společnosti FASA tak raději vymysleli nové jméno: BattleTech!

Kromě toho, že BattleTech byl simulací futuristických bitev mezi takzvanými battlemechy – v českém překladu od Altaru pojmenovanými coby OBRy, obrnění bitevní roboti –, začali jeho tvůrci rozšiřovat jeho fiktivní příběhové univerzum. Dnes bychom řekli prostě lore. Existuje přes stovku románů a nespočet povídek. Není to úplná nadsázka, když se o BattleTechu říká, že je to tak trochu Hra o trůny ve vesmíru.

A kdybyste se už v osmdesátkách jako hráč z Československa dostali k některé z battleteších knížek, docela byste koukali. Příběh hry je zasazený do 31. století, kdy lidstvo osídlilo stovky planet a po několika extrémně zničujících vesmírných válkách vládne známému kosmu neofeudalismus. O zdroje se v budoucnosti přou konfliktem zbídačené šlechtické rody… a jeden z nich jsou Češi.

Americká hra plná Čechů

I když hra a její hlavní designér Jordan Weisman pocházejí z USA, má překvapivě mezinárodní nádech. Zaprvé v té skutečné rovině, kdy si pro vizuální styl svých strojů často licencovala design robotů z japonských anime. Ale především ve svém fiktivním univerzu. Najdete tu státy mísící severskou a japonskou kulturu. Bohaté rodiny, jejichž historie sahá do skotského středověku. Šlechtice, jejichž předkové bojovali ve skutečné druhé světové válce.

A také federaci zvanou Liga svobodných světů, v jejímž čele stojí Tomas Marik. Potomek rodu Mariků – či snad Maříků? – z Československa. V příběhovém pozadí BattleTechu byste rovněž našli další Mariky, například vědce z pražského ČVUT. Asi vás teď ani nepřekvapí, že čeština platí v popisu fiktivní historie zmiňovaného státu za jeden z úředních jazyků.

Ale aby toho nebylo málo, na mapě vesmíru BattleTechu najdete třeba planetu Satalice. S kontinenty Boleslav a Liberec. Hlavní město jiného světa je zase New Prague. Jinde existovalo vévodství Tábor. Jiný svět hostil město pojmenované Dům Hrůzy (fakt!). Jednotka jedné z armád nese název Czech Lancers…

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná i tyhle kuriózní lokální střípky vedly v roce 1995 nakladatelství Altar k českému vydání BattleTechu. Že u nás někdo něco lokalizovaného vydal, to samozřejmě už dneska nijak nepřekvapuje. Ale nezapomeňte, jste v devadesátkách, Dračí doupě je stále čerstvá věc, o objednávání her ze zahraničí přes internet si můžete nechat zdát – a najednou vám do knihkupectví nakráčí obrnění bitevní roboti z USA kompletně v češtině. Ačkoliv dnešním pohledem je překlad místy úsměvný.

Není divu, že si BattleTech vydobyl u českých hráčů velikou popularitu. Vždyť byl spolu s tituly jako Dračí doupě, Talisman, Doomtrooper nebo Shadowrun jednou z úplně prvních her svého druhu, které jste u nás mohli sehnat. Altar i fanouškovské skupiny pořádaly soutěže včetně republikového mistrovství, jichž se účastnily desítky hráčů. Lidé se předháněli ve vymýšlení vlastních bitevních strojů, v češtině vyšly tři romány ze světa BattleTechu, Altar dokonce uvedl na trh druhou edici hry…

A pak se po BattleTechu tak trochu slehla zem a na krabice se začalo prášit ve skříních. Tedy přinejmenším na krabice se stolní hrou – protože s nástupem digitální zábavy se rozjely adaptace BT na obrazovkách. Pětidílná série simulátorů MechWarrior patří k velice povedeným i komerčně úspěšným titulům, strategičtější hráči ocenili vynikající dvojici titulů MechCommander nebo jednoduše pojmenovaný tahový BattleTech, na němž se podílel i designér původní deskové hry Jordan Weisman.

Před pár lety se ale stoly v obývacích pokojích opět začaly otřásat pod dusotem opancéřovaných nohou. Práva na BattleTech přes různé subjekty (a také skrz vleklé soudní spory kvůli výše zmiňovaným designům z anime) doputovala k firmě Catalyst Game Labs.

Jeden z nejúspěšnějších herních Kickstarterů

Začala renesance BattleTechu. V roce 2019 vyšla nová základní krabice BattleTech: A Game of Armored Combat, která obsahuje vše potřebné ke hraní. Catalyst začal nahrazovat prastaré kovové figurky z osmdesátých let moderními plastovými modely. Vyšly nové edice pravidel, staré produkty se dočkaly moderního faceliftu.

Návrat na výsluní jasně potvrdila první kickstarterová kampaň před pěti lety, která zafinancovala vydání dalších herních doplňků. Od jedenácti tisíc lidí vybrala něco přes 2,5 milionu dolarů, kolem 60 milionů korun. Solidní číslo, ale teprve předzvěst ještě většího úspěchu.

4

Přečtěte si takéČeský obchod Xzone už neživí hry, ale merch, Pokémon a vinylyUž nás neživí videohry, ale merch. Prodejny měníme na herny pro Pokémon, Magic a Warhammer, říká šéf Xzone

Pak totiž přišel loňský Kickstarter, který měl dvakrát tolik podporovatelů a přinesl třikrát tolik peněz. S částkou 7,6 milionu dolarů, zhruba 170 milionů korun, se zařadil mezi top deset herních kickstarterových kampaní. Figurky, pravidla a další produkty z crowdfundingu Catalyst zrovna v těchto dnech zákazníkům expeduje, evropští zájemci by měli být další na řadě. Včetně těch českých.

Odkaz BattleTechu v Česku totiž stále přetrvává. Díky tomu, že v devadesátých letech měl každý druhý hráč krabici od Altaru ve skříni, se k jeho moderní podobě – která je ale pravidlově skoro stejná jako před čtyřiceti lety! – veteráni vracejí. Anebo k němu vedou své mladší sourozence či děti.

Svou popularitou mezi domácími hráči se BattleTech samozřejmě nemůže měřit s Warhammerem, který je i u nás jedničkou ve figurkovém válčení, ale přesto má živou komunitu na Discordu i na Facebooku, která opět pořádá setkání i soutěže.

A že byste si BattleTech chtěli sami zkusit? Tak si prostě stáhněte zkušební a odlehčenou verzi pravidel BattleTechu zdarma z webu vydavatele. Anebo si rovnou pořiďte základní box BattleTechu na některém z českých e-shopů.

draci-doupe-boxed

Přečtěte si takéČeské RPG Dračí doupě z devadesátek poprvé vyšlo elektronickyDračí doupě míří z papíru do PDF. Oblíbená česká hra z devadesátek vyšla poprvé elektronicky