Prší peníze. Airbnb, Unity nebo Squarespace aneb nejzásadnější startupy, které letos otřesou burzou

airbnb-founders

Foto: Airbnb

Zakladatelé miliardového startupu Airbnb Brian Chesky, Nathan Blecharczyk a Joe Gebbia

0Zobrazit komentáře

V životě každého globálního a rychle rostoucího startupu přijde chvíle, kdy se začne uvažovat nad potenciálním vstupem na burzu. Moment, při kterém často mladičká firma přeroste v něco většího a ze startupu se najednou stane klasická společnost, jež má závazek vůči veřejnosti, respektive investorům, kteří se rozhodnou do firmy vstoupit prostřednictvím nákupu akcií.

Ne vždy je ale tento krok nejrozumnější, jak jsme se mohli přesvědčit například u WeWorku, jež si ještě před vstupem na burzu odhalením všech čísel a dat kolem firmy víceméně zničil pověst. Úplně ideálně nevyšel vstup na burzu ani Uberu, jehož hodnota akcií od IPO neustále klesá. Loňský rok byl z pohledu vstupů na burzu jedním z nejzásadnějších za poslední dekádu a určil směr, jakým se budou firmy ubírat v dalších letech.

Ostatně jen letos na burzu vstoupily mimo Uberu například Lyft, Slack, Peloton, Pinterest, ale také Beyond Meat, Zoom nebo Cloudfare. Vůbec nejúspěšnější, co do návratnosti, byl zmíněný Beyond Meat, který krátce po IPO vyrostl o téměř 900 % z 25 dolarů na více než 230 dolarů na akcii. Nyní se obchoduje za zhruba 75 dolarů, ale i tak představuje krásné 200% zhodnocení pro investory, kteří nakoupili na startu.

beyond-meat-beef_sliders1

Foto: Beyond Meat

Beyond Meat a jeho rostlinné burgery byli nejlepší investicí loňského roku na poli startupů

Rok 2019 je už ale minulostí a měli bychom koukat dopředu. Pokud odhlédneme od vývoje loňských IPO v letošním roce, čeká nás toho spousta nového i letos, pokud tedy jde o vstup na burzu technologických firem. Zároveň to neznamená možný úspěch pouze z pohledu startupu a příležitost pro nové investory, ale také jednu z posledních fází pro známé investiční fondy, které po vstupu na burzu budou moci konečně odprodat část nebo celý balík akcií získaných v rámci předchozích investičních kol.

Letos to budou především Sequoia Capital či Tiger Global Management. Dva velcí hráči ze Silicon Valley, kteří drží zásadní podíly ve firmách jako Uber, Juul, Airbnb, Apple a kteří často participovali už v prvotních kolech, kdy si mohli ukousnout velký díl koláče za relativně nízké částky.

S jednorožcem až ke hvězdám a ještě dál

Většina startupů, které plánují letos vstup na burzu, má za sebou množství investičních kol a od roku 2011 postupně nabraly stovky milionů dolarů. Investoři dokonce po neúspěchu Uberu a Lyftu často zmiňují, že by se měly startupy držet v privátních rukou po velkých kolech investic déle, než vstoupí na burzu. Je to proto jeden z faktorů, na které dát pozor v případě, že některou z investic zvažujete.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším koněm v roce 2020 bude bezpochyby Airbnb – platforma zprostředkující ubytování a zážitky po celém světě, která od svého založení v roce 2008 vyrostla hodnotou na ohromných 35 miliard dolarů a patří svým růstem k poměrně jasným stálicím. I přes nejrůznější kontroverze kvůli bezpečnosti hostů v jednotlivých ubytováních nebo vlivu Airbnb na ceny nemovitostí ve městech a kapacit pro rezidenty se chce Airbnb stát už v letošním roce veřejně obchodovatelnou firmou. Startup tento krok plánoval několik let a neustále odkládal, i kvůli nastalým problémům, jež bylo třeba řešit.

airbnb-luxe

Trojice zakladatelů stojících za Airbnb, Brian Chesky, Nathan Blecharczyk a Joe Gebbia, vybrala pro startup již 4,4 miliardy dolarů, naposledy v roce 2017, kdy Airbnb získalo miliardu dolarů v rámci investičního kola Series F. Zatím není jasné, kdy přesně letos Airbnb vstup na burzu ohlásí, ani zda bude vůbec chtít vybrat další peníze.

Startup se pomalu překlápí do zisku a dost možná zvolí stejnou cestu jako Slack nebo Spotify, které nabídly akcie na burze napřímo a nevydávaly nové s cílem získání prostředků. Obě firmy pouze chtěly umožnit zaměstnancům i dalším investorům vystoupit jednoduše z firmy a novým investorům zase zhodnotit prostředky do budoucna.

Na burzu se však zdaleka nechystá pouze Airbnb, a tak se níže můžete podívat na startupy, jež by mohly svůj prvotní úpis akcií na jedné ze světových burz v roce 2020 taktéž provést.

Asana – hodnota 1,5 miliardy dolarů

Největší zastoupení mají na poli letošních IPO tzv. SaaS (software as a service, software jako služba) startupy, které tvoří nástroje a poté k nim prodávají pravidelné měsíční či roční předplatné, což je pro investory kvůli stabilitě a lepšímu plánování zlatým dolem. Jedním z nich je Asana – nástroj pro správu projektů a úkolů pro in-house, ale i remote týmy po celém světě. Tento poměrně komplexní nástroj založili v roce 2008 Justin Rosenstein a Dustin Moskowitz a dokázali na něj během let vybrat přes 213 milionů dolarů, což posunulo hodnotu startupu na 1,5 miliardy. Poslední investiční kolo Asana uzavřela koncem roku 2018, a to ve výši 50 milionů dolarů.

Squarespace – hodnota 1,7 miliardy dolarů

Doby, kdy všichni potřebovali web, ale neexistoval jednoduchý nástroj, který by jej uměl vytvořit mimo kombinace grafika a kodéra, jsou pryč. Dnes to již zvládne na pár kliků téměř každý, byť pořád v trochu omezeném pojetí. Na to před lety vsadil i startup Squarespace, který umožňuje vytvářet pomocí online nástroje weby a e-shopy na základě předpřipravených šablon. Společnost v roce 2003 založil Anthony Casalena a na její rozvoj vybral již 278 milionů dolarů. Naposledy Squarespace obdržel 200 milionů od skupiny investorů v roce 2017 a jeho hodnota se pohybuje kolem 1,7 miliardy dolarů.

tomas-cupr-rohlik-boxed2

Přečtěte si takéRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš ČuprRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš Čupr

InVision – hodnota 2 miliardy dolarů

Hit mezi designéry, ale i vývojáři. InVision, který v roce 2011 založili Clark Valberg a Ben Nadel, měl zásadní stopu i v Česku a nyní plánuje vstup na burzu. Nástroj, který umožňuje nahrání grafiky webů či mobilních aplikací do online prostředí, ve kterém ho lze komentovat, dále upravovat a především sdílet kolegům nebo klientům, měl v Česku dlouhou dobu kanceláře pro svou divizi InVision Labs. V té vyvíjel experimentální projekty a pluginy pro grafické nástroje Photoshop a Sketch. Celkově už startup vybral 350 milionů dolarů, naposledy pak 115 milionů dolarů v roce 2018 při valuaci 2,02 miliardy.

Roblox – hodnota 2,4 miliardy dolarů

Pokud se pohybujete v herním světě a není vám cizí Minecraft, ale i další tvůrčí počiny, určitě jste už někdy slyšeli o firmě Roblox. Byznys startupu Roblox funguje na dvou větvích – jednou z nich je populární multiplayerová online hra, která má v Minecraftu jistý základ. Druhou větví je speciální systém, který dalším vývojářům umožňuje tvořit své vlastní hry, ať už klasické nebo ty ve virtuální realitě. Roblox v roce 2004 založil David Baszucki, který na něj dosud vybral 185 milionů dolarů. Poslední investici obdržel v roce 2018, a to ve výši 150 milionů dolarů s valuací 2,4 miliardy.

GitLab – hodnota 2,75 miliardy dolarů

Od úspěšného startupu v prestižním kalifornském akcelerátoru Y Combinator až po miliardový startup, který míří na burzu. To je GitLab, jež tvoří konkurenční nástroj Githubu pro vývojáře a kolaboraci mezi nimi na správě kódu a jeho analýze. Základy GitLabu položili Sid Sijbrandij a Dmitriy Zaporozhets, kteří na startup od roku 2014 vybrali už 413 milionů dolarů. Naposledy získali peníze loni v září – konkrétně pak 268 milionů dolarů při valuaci 2,75 miliardy dolarů.

gitlab

Foto: GitLab

Zakladatelé startupu GitLab Sid Sijbrandij a Dmitriy Zaporozhets

Snowflake – hodnota 3,5 miliardy dolarů

Data táhnou. Tak by mohl mluvit americký startup Snowflake, který poskytuje především větším společnostem služby na poli správy a ochrany dat, stejně jako jejich podrobnou analýzu. Startup, který založila trojice Marcin Zukowski, Thierry Cruanes a Benoit Dageville, vybral na investicích celkem již 922 milionů dolarů. Naposledy to bylo 450 milionů při investičním kole Series F koncem roku 2018, jež posunulo hodnotu Snowflake na 3,5 miliardy dolarů.

Credit Karma – hodnota 4 miliardy dolarů

Pravděpodobně není Američana, který by neznal nástroj Credit Karma. Každý obyvatel této západní země (který v ní žije legálně) má k dispozici takzvané SSN (social security number), které funguje jako rodné číslo a je na něj navázán kreditní systém. Ten se snižuje a zvyšuje na základě mnoha kritérii a určuje bonitu pro žádosti o kreditní karty, hypotéku nebo i nájemní smlouvu. A startup Credit Karma ho pomáhá monitorovat a doporučuje možná vylepšení pro zvýšení aktuálního skóre. Startup vznikl v roce 2007 a nabral celkově na investicích už 645 milionů dolarů s valuací 4 miliardy dolarů. Naposledy získal 175 milionů v roce 2017.

Unity – hodnota 6 miliard dolarů

Na burzu zamíří i jeden z nejpopulárnějších nástrojů mezi herními vývojáři v podobě herního enginu Unity, který usnaďnuje tvorbu 2D a 3D her nebo aplikací. Firma vznikla v rukou Joachima Anteho a Davida Helgasona v roce 2004 a od té doby vybrala na investicích 1,12 miliardy dolarů s valuací dosahující 6 miliard dolarů. Celkem 150 milionů dolarů přibylo na účtech firmy při investičním kole Series E loni v květnu.

unity-sf-kancelare-3

Sídlo Unity Technologies v San Francisku

Databricks – hodnota 6,2 miliardy dolarů

Startupům, které operují s daty, se dařilo v loňském roce a letos to nebude jinak. Jedním z nich byl i Databricks, který analyzuje data pro velké korporace a v letošním roce zamíří po úspěšném kole financování na burzu. Na konci října totiž firma Aliho Ghodsiho a dalších pěti spoluzakladatelů vybrala 400 milionů dolarů při valuaci 6,2 miliardy dolarů. Celkově už pak od investorů získala téměř 900 milionů a rychle roste.

DoorDash – hodnota 13 miliard dolarů

Na první pohled je DoorDash jen jednou z dalších služeb, které po prozatím pouze v amerických městech rozváží jídlo. Se svým zaměřením na firmy a hromadné objednávky v rámci týmů a měsíčním předplatným s neomezeným rozvozem se ale přeci jen dokázal odlišit a zapůsobit na trhu. Za startupem stojí Tony Xu, Andy Fang a Stanley Tang, kteří pro něj získali celkem už 2,07 miliardy dolarů. Naposledy jim přistálo na stole financování ke konci listopadu minulého roku, kdy DoorDash získal 700 milionů dolarů při valuaci dosahující 13 miliard.

Amazon ve vlastním velitelství v Seattlu otevře přístřešek pro bezdomovce. Technologičtí obři reagují na krizi bydlení

Michal MarekMichal Marek

jeff-bezos-amazon-crop

Foto: Amazon

Jeff Bezos, zakladatel Amazonu

0Zobrazit komentáře

Velké technologické společnosti, kterým se v angličtině někdy souhrnně přezdívá Big Tech, kontinuálně rostou. Firmy jako Facebook, Google, Apple, Amazon či Microsoft se postupem času staly vůdčími činiteli nejen v oblasti inovací, ale čím dál více se stávají také hlasy, které artikulují největší společenské i politické problémy dneška.

Technologičtí giganti v posledních letech skrze všemožné dobročinné iniciativy upozorňují na výzvy, jako je ochrana životního prostředí, ochrana soukromí nebo třeba řešení sociálních problémů. Zajímavá je v této souvislosti iniciativa Amazonu, který ve svém velitelství buduje bydlení pro bezdomovce, jak píše magazín Business Insider.

Jedním ze zásadních problémů dnešní západní společnosti jsou rozevírající se nůžky mezi bohatými a chudými. Zatímco někteří se dopracovali k blahobytu, jiní nemají prostředky na to, aby si pořídili důstojné bydlení. Tento jev je dobře pozorovatelný i právě ve městech, kde působí zmíněné velké technologické společnosti. Ty totiž přináší práci a bohatství vzdělanější části populace, ale v důsledku extrémních růstů cen nemovitostí komplikují život těm, kteří na slušné uplatnění nedosáhnou.

Dnes si to již firmy uvědomují a přichází s vlastními řešeními situace. Například Facebook před rokem skrze svou nadaci Chan Zuckerberg Initiative a ve spolupráci s partnery vytvořil skupinu nazvanou Partnership for the Bay’s Future, která si dala za cíl alokovat stovky milionu dolarů na budování dostupného bydlení.

Cílem iniciativy je posílit výstavbu cenově dosažitelného bydlení pro nižší příjmovou třídu a chránit sociálně slabší nájemníky v pěti hlavních okrscích v San Francisku a okolo něj. Dokonce 2,5 miliardy dolarů chce na stejný účel vyčlenit i Apple, který má na krizi bydlení v Kalifornii také svůj jednoznačný podíl.

apple-tim-cook-housing

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook s kalifornským guvernérem Gavinem Newsomem diskutuje výstavbu obydlí

S podobnou iniciativou pak přišel i Microsoft, který přislíbil 500 milionů dolarů na výstavbu dostupného bydlení v Seattlu. Neúnosně rostoucí ceny nemovitostí a nájmů totiž rozhodně nejsou jen doménou kalifornského Silicon Valley, ale pracující se středním či nižším příjmem vyhání i z domoviny Microsoftu ve státu Washington.

Právě v Seattlu se nyní činí i Amazon, který ve svém novém ústředí buduje ubytovnu pro lidi bez domova, která se má stát vůbec největším zařízením svého druhu v celém státu na severozápadě USA. Přístřešek má každou noc poskytnout zázemí 275 lidem bez domova a bude disponovat také soukromými pokoji pro rodiny, které si budou moci přivést i domácího mazlíčka.

Ročně má přístřešek posloužit 400 rodinám a součástí objektu je i vývařovna, která má ročně navařit na 600 tisíc jídel. Ubytovna poskytne nad rámec základní kapacity ještě 75 provizorních míst navíc pro případ nepříznivého počasí. Celkem 30 pokojů je pak vyhrazeno rodinám s dětmi postiženými těžkou nemocí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nová střecha nad hlavou pro lidi bez domova má být otevřena již v prvním kvartálu letošního roku a Amazon ji bude provozovat ve spolupráci s neziskovou organizací Mary’s Place, se kterou firma Jeffa Bezose spolupracuje dlouhodobě a menší přístřešek pro bezdomovce s ní provozuje již od roku 2016, na původním kampusu Amazonu.

Nový přístřešek bude ve vlastnictví Amazonu a firma nejbohatšího muže světa přislíbila, že se postará o zaplacení nájmu, příslušenství, údržby i bezpečnostní služby, bude-li to nezisková organizace potřebovat. Mary’s Place finančně zajistí vlastní chod, zaměstnance a doprovodné programy pro ubytované.

amazon_homeless_shelter_construction

Foto: Mitch Pittman/Amazon

Chystaný přístřešek pro bezdomovce

Organizace Mary’s Place aktuálně provozuje 10 přístřešků pro bezdomovce a je tedy poměrně významným hráčem na poli péče o lidi bez domova. Nová ubytovna naproti ústředí Amazonu zvýší kapacitu pro přespání bezdomovců takřka o polovinu. Neziskovka je známá využíváním opuštěných budov a jejich přizpůsobení potřebám lidí bez domova, přičemž organizace takto využívá například bývalou banku, opuštěnou nemocnici či starou kancelář šerifa.

Chystaný přístřešek má dle Marty Hartmanové, šéfky Mary’s Place, tu velkou výhodu, že je přímo v centru města a tedy tam, kde se zdržuje nejvíce bezdomovců. V centrální části města je navíc podle ní nejsnazší získávat dobrovolníky, kteří se budou o ubytované starat. Součástí zařízení má být rovněž klinika s bezplatnou zdravotní péčí a právní poradna, kterou Amazon taktéž zafinancuje.

cc20191-boxed

Přečtěte si takéNovoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2019Novoroční čtení a inspirace. Vybrali jsme 25 nejlepších rozhovorů a příběhů na CzechCrunchi za rok 2019

Amazon plánuje nové zařízení pro sociálně slabé využít i coby místo pro seberealizaci vlastních zaměstnanců. Ti budou mít možnost například pomoci s přípravou jídla, číst místním dětem, ale také se zapojit do organizace různých vzdělávacích programů. Plánovány jsou kurzy programování, kurz psaní životopisu a přípravy na pracovní pohovory a podobně.

amazon_homeless_shelter_bathroom

Foto: Mitch Pittman/Amazon

Koupelna v chystaném přístřešku pro bezdomovce

Dalo by se samozřejmě namítnout, že ubytovna pro 275 lidí je jen chabou odpovědí na krizi, v rámci níž je v okrsku King County bez domova na 12,5 tisíce lidí. Jedná se ale – především v rámci Big Tech – o poměrně zásadní gesto, které je navíc umocněné tím, že Amazon bezdomovce ubytovává přímo ve vlastním kampusu. Bezosova firma tak ukazuje, že před problémem nestrká hlavu do písku a alespoň na pohled se nezavírá ve své zlaté kleci.

Problémem fenoménu bezdomovectví je totiž právě i ignorace tohoto problému a izolování se od sociálně slabých. Důkazem je například iniciativa starostky San Franciska London Breedové, která přišla s nápadem přetvořit velké parkoviště ve městě v zařízení, které bude poskytovat zázemí a zdravotní péči 200 ze zhruba sedmi tisíc lidí bez domova. Odmítavá kampaň místních rezidentů málem vyústila ve zrušení iniciativy.

Na druhou stranu, ani líbivé konání Amazonu nelze opěvovat bez výhrad. Jedná se sice o hezké gesto, které firmu bude stát mnoho peněz, ale faktem je, že ačkoli Bezosova společnost za rok 2018 vydělala více než 11 miliard dolarů, vyhnula se zaplacení jakékoli federální daně. Zapomenout nelze ani na to, že Amazon během roku 2018 pohrozil, že pokud bude zavedena korporátní daň pro velké firmy, která měla přinést prostředky na výstavbu dostupného bydlení, Amazon zastaví výstavbu v Seattlu.