Prsten, brašna, sako… Fiala si jde pro hlasy mladých. Vstoupil na TikTok, má na to speciální telefon
Vládní politici se tomu dlouho vzpouzeli, ale nakonec jim klesající preference nedaly jinou možnost – a tak se začínají objevovat na TikToku.
Petr Fiala si vždy zakládal na tom, že na rozdíl od svého úhlavního politického soka Andreje Babiše se lidem nepodbízí a že má image zodpovědného státníka. Byl to i jeden z důvodů jeho opatrného přístupu k sociálním sítím a speciálně k TikToku, který je mimořádně populární hlavně mezi mladou generací. Jenže s tím, jak popularita vlády klesá a jak se blíží sněmovní volby, které proběhnou za rok, musí i šéf ODS měnit své postoje – a tak jeho tým zintenzivnil na sítích komunikaci a nově Fialovi vytvořil profil i na TikToku.
To, jak a zda by měli vládní politici postovat příspěvky na čínskou sociální síť, byla dlouho i bezpečnostní otázka. Tajné služby nebo národní bezpečnostní úřad NÚKIB, který dohlíží na kybernetickou bezpečnost, před firmou opakovaně varovaly, protože existují podezření, že je napojená na čínské silové složky. A že by přes ni mohl Peking například špehovat klíčové evropské činitele.
I z těchto důvodů se proto vládní koalice už dřív dohodla, že její politici na TikToku nebudou. Naopak hnutí ANO v čele s Andrejem Babišem a Alenou Schillerovou tam je velmi aktivní – expremiéra na síti sleduje 172 tisíc lidí a bývalou ministryni financí 40 tisíc. To jsou poměrně úctyhodná čísla a i díky nim se Babišovi a spol. daří zlepšovat svou pozici mezi mladými lidmi. TikTok totiž podle odhadů používá asi dva milionu Čechů a Češek.
„Udělali jsme opravdu velkou strategickou chybu, když jsme se před několika lety neformálně rozhodli, že nebudeme na TikToku. Je chyba, že tam nikdo z vrcholných politiků demokratických stran ve vládě nebyl,“ přiznal před pár dny pro server Aktuálně lidovecký ministr práce Marian Jurečka. Ten už na TikToku je a profil tam má třeba i Vít Rakušan ze starostů, akorát na něm není příliš aktivní.
@p_fiala Již brzy. 🤵♂️ #fyp ♬ původní zvuk – Petr Fiala
A nově tedy řady vládních tiktokerů rozšiřuje Petr Fiala. Premiérové video, které tam se svým týmem umístil, je profesionálně natočené a typicky fialovské, takže ne moc tiktokové. Navléká si na něm prsten, zapíná koženou kabelu a obléká sako… Vše vyvrcholí nápisem „Premiér na TikToku“. Teprve další příspěvky ukážou, jak dobře se mu podaří s platformou, která staví na kratších videích, sžít.
„Na TikToku jsou dnes minimálně dva miliony Čechů. Naším cílem není z Petra Fialy udělat influencera, ale komunikovat odlehčenou a srozumitelnou formou politiku, kterou premiér dělá. Přiblížit mladší generaci jeho pracovní program, názory a pohled na svět. Museli jsme samozřejmě zajistit v první řadě bezpečnost – aplikaci máme v telefonu určeném jen pro ni a nikde jinde, díky tomu se vyhneme možnému zneužití citlivých dat,“ uvedl premiérův mluvčí Václav Smolka.
V posledních dnech ale byla patrná zvýšená aktivita Petra Fialy a jeho nejbližších spolupracovníků na sociálních sítích, zřejmě jde o součást jeho plánu na intenzivnější komunikaci s voliči, což slíbil při nedávné vládní krizi. Jak efektivní jeho kroky budou, je ale zatím otázka, protože speciálně strojově publikované a tématicky zaměnitelné, předvídatelné posty na X, moc velký potenciál virálního zásahu nemají.
Asi nejslavnějším pokusem premiéra prosadit se v digitálním prostředí, bylo jeho legendární video týkající se kvality a ceny potravin v Česku a v Německu. Poté, co se kvůli němu dočkal výsměchu a kritiky, pak i on sám uznal, že bude lepší se nenutit do komunikačních poloh, jež mu nejsou vlastní. Bude proto zajímavé sledovat jeho tiktokovou dráhu.