První automatické prodejně v Česku se daří. Další obchod bez prodavačů otevřel COOP v Českém Krumlově

Ve Strakonicích se dělá bez obsluhy téměř desetina tržeb. Druhá automatická prodejna je mnohem větší a nabízí i prémiový alkohol.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

krumlov

Foto: Felix Mittermeier

Historické centrum Českého Krumlova

0Zobrazit komentáře

Do Českého Krumlova se obvykle jezdí za jedinečným historickým centrem a na tom se nic nemění. Místní i turisté však nově mohou z druhého nejrozsáhlejšího zámeckého areálu v Česku, který se začal budovat ve 13. století, zamířit do automatické samoobsluhy, kde se to naopak hemží moderními technologiemi. Kousek od historického centra ji otevřela síť COOP, která navazuje na první takový obchod ve Strakonicích, jemuž se zatím daří. V Českém Krumlově je prodejna mnohem větší a nabídne širší sortiment.

Jaké to je, nakupovat v automatické prodejně, kam můžete zajít klidně i ve tři hodiny ráno, protože nepotřebuje prodavače, jsme si vyzkoušeli letos na jaře. Do malé prodejny na rohu ulic Podskalská a U Sv. Markéty v jihočeských Strakonicích vás vpustí mobilní aplikace, nákup si pak sami napočítáte a u samoobslužné pokladny zaplatíte. Ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík pro CzechCrunch prozradil, že nakupování během automatického provozu je stále vyhledávanější.

„Od březnového spuštění proběhlo v rámci automatického provozu již několik tisíc nákupů,“ říká Němčík s tím, že jen mezi květnem a červnem pozoruje COOP nárůst využití samoobslužných nákupů o 25 procent. Největší zájem má podle něj nepřekvapivě mladší generace. „V samoobslužném provozu se realizuje již řádově 5 až 10 procent obratu prodejny a očekáváme, že toto číslo dále poroste, to určitě považujeme za úspěch,“ doplňuje. Dvacet čtyři hodin denně a sedm dní v týdnů teď půjde nakupovat i v Českém Krumlově.

Na rozdíl do Strakonic tentokrát COOP novými technologiemi vybavil velikostně standardní samoobsluhu, což pro zákazníky primárně znamená, že si budou moci i v době, kdy v obchodě nebudou prodavači, vybírat ze širší nabídky zboží zahrnující přes čtyři tisíce položek. Ve všední dny je prodejna na Horní Bráně otevřená standardně od 7 do 17 hodin, v sobotu od 7 do 11. To platí i nadále, ale nově do ní mohou chodit zákazníci, i když personál odejde domů. COOP si uvědomuje, že zákaznické chování se mění a je třeba se mu přizpůsobovat.

coop_cesky-krumlov-min

Foto: COOP

COOP otevřel v Českém Krumlově další automatizovanou prodejnu

„Chceme testovat automatický provoz v různých formátech a na různých místech. Naše další automatické prodejny se tak mohou příště objevit například u průmyslových areálů nebo třeba také na venkově, kde se standardní obchod neuživí,“ uvádí Lukáš Němčík. V Českém Krumlově je automatizovaná prodejna COOP na hranici historického centra a zároveň v blízkosti řady administrativních budov a firem. Hybridní režim, v němž není vždy potřeba personál, je pak výhodný také proto, že pomáhá z ekonomického hlediska.

„Udržet delší otevírací dobu je s ohledem na mzdové náklady komplikované, zároveň však víme, že části zákazníků standardní otevírací doba nestačí, automatický prodej je řešením celé situace,“ doplňuje ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. V březnu pro CzechCrunch v případě strakonické prodejny uváděl, že by v ideálním scénáři návratnost investic do technologií a rekonstrukce prodejny měla být zhruba rok od otevření. Samotné technologie vyšly ve Strakonicích řádově na stovky tisíc korun, další desítky tisíc pak stojí měsíční provoz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Částečnou rekonstrukcí prošla i prodejna v Českém Krumlově, v rámci níž byly rovněž instalovány technologie snižující energetickou náročnost objektu. Obchod je částečně vytápěn díky systému rekuperace teplem z kompresorů a v prodejně jsou také instalovány úsporné chladící vitríny. Ve Strakonicích zákazníci nejvíce využívají samoobslužný provoz do půlnoci a oproti běžným nákupům více nakupují alkohol, sladkosti a další pochutiny. I proto bude krumlovská prodejna nabízet i širší škálu prémiového alkoholu a také specializovanou sekci vín.

Za systémem pro automatický nákup stojí tuzemská společnost Knowinstore, která dala dohromady nejlepší praxi ze světa, například z Jižní Koreje nebo skandinávských zemí, kde již koncepty bezobslužných prodejen fungují, a vyvinula vlastní řešení uzpůsobené českému trhu. Jednou z výhod má být finanční dostupnost, takže může být nasazováno i právě v regionech. COOP se přitom neplánuje zastavit ani v Českém Krumlově a už chystá otevření další prodejny tohoto druhu. Aktuálně navíc připravuje automatický obchod Konzum v Ústí nad Orlicí, který je rovněž součástí jeho sítě.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Budoucnost nemasa je v podhoubí. Steaky z mycelia nahrazují hovězí, vepřové i kuřecí a přilákaly miliardy

Veganské maso v podání Meati Foods se už dostalo na talíře amerických strávníků. Startup se díky čerstvé investici může zakousnout do expanze.

Meati Foods

Foto: Eat Meati

Startup Meati Foods pod značkou Eat Meati vyrábí nemaso z mycelia

0Zobrazit komentáře

V roce 2017 začal americký startup Meati Foods pod značkou Eat Meati pěstovat steaky z hub. Nyní může začít tato potravinářská inovace dobývat svět, v investičním kole totiž získala 150 milionů dolarů, v přepočtu 3,6 miliardy korun. Díky čerstvé investici se může mladá společnost zaměřit jak na rozšíření nabídky houbových alternativ k masu, tak na vybudování rozsáhlého výrobního zařízení.

Mycelium neboli podhoubí jako masová náhražka může znít zvláštně, ale Meati Foods není jediným startupem, který se touto inovací zabývá. Zdravější a udržitelnější houbové steaky a jiné produkty připomínající maso vyrábějí i společnosti Perfect Day, MyForest Foods nebo Fable Food. Zdá se tak, že se na trhu potravin vynořuje nový trend, který rozšíří současnou nabídku masových alternativ z rostlinných proteinů.

Rozvoj Meati Foods podpořil fond Revolution Growth, který se zaměřuje na investice do společností, jež mají potenciál způsobit na trhu disrupci. Fond uvádí, že investuje nanejvýš do tří subjektů ročně, finanční injekce z jeho strany tak ukazuje, jaký význam Meati Foods přikládá. Do investičního kola Series C houbového startupu se zapojili investoři CPP Investments, Grosvenor, Wellington Management a fond Cultivate Next, který spadá pod společnost Chipotle Mexican Grill.

Nemaso z hub

Foto: Eat Meati

Jedním z produktů je „hovězí“ steak z houbového kořene

„Revolution Growth společně s dalšími investory do naší společnosti vnášejí nejen finanční podporu, ale také spoustu zkušeností stěžejních pro vybudování značky a organizace, která změní stravovací návyky lidí tak, aby byly přívětivější jak pro zdraví, tak pro planetu,“ říká zakladatel a CEO Meati Foods Tyler Huggins. Hodnota jeho společnosti se během jednoho roku zdvojnásobila na 650 milionů dolarů (přibližně 15,7 miliard korun).

Progresivní nemaso, které Meati Foods uvedlo na trh v polovině letošního července, je tvořeno z 95 procent myceliem, tedy kořenovým systémem hub. Mycelium totiž dokáže vytvářet vláknité struktury, z nichž je startup schopný vyrobit skutečně přesvědčivě vypadající plátky falešného masa. Díky tomu, že kořenový systém vstřebává ze svého okolí spoustu živin, je výsledný produkt bohatý kromě bílkovin mimo jiné také na vitaminy B12 a B3 nebo zinek a obsahuje 42 procent doporučené denní dávky vlákniny.

Podstatné je samozřejmě to, kde takový kořenový systém vyrůstá. Společnost Meati Foods uvádí, že mycelium pěstuje v tancích ponořených ve vodě plné mikronutrientů a cukru – díky němu totiž může kořenový systém růst. Nevstřebává tak žádné škodliviny. Díky správné teplotě a houbovému „palivu“ dokáže mycelium během dvou hodin zdvojnásobit svou velikost. Vypěstování plnohodnotného falešného masa tak nyní v Meati Foods trvá pouhé čtyři dny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nyní se Meati Foods hodlá zaměřit na expanzi a především na vybudování výrobny s názvem ranč Mega, který se bude rozprostírat na ploše dosahující téměř 10 tisíc metrů čtverečních. Startup tak bude schopný produkovat statisíce kilogramů steaků a jiných produktů z mycelia ročně. V plánu je ale také Giga ranč, protože není důvod se držet zpátky – v něm by bylo možné vypěstovat stovky milionů kilogramů výživných kořenů.

Důležitým krokem je také rozšíření nabídky výrobků z hub. Ta je nyní tvořena klasickými steaky z falešného hovězího a vepřového masa a kuřecím steakem, který připomíná v Česku oblíbený řízek. Díky investici tak může Meati Foods začít pracovat na vývoji dalších houbových alternativ. A ambice má skutečně velké. Do roku 2025 chce stát v čele amerického trhu s rostlinným masem.

Meati vepřový steak

Foto: Eat Meati

Meati Foods se chce stát lídrem amerického trhu s nemasem