První elektrický pick-up R1T přepisuje hru. Rivian stvořil promyšlený stroj, který obstojí v terénu i na silnici
Podobně jako před několika lety pobláznila celý svět automobilka Tesla se svým Modelem S, dnes na sebe značnou pozornost strhává Rivian se svou novinku, kterou je vůbec první elektrický pick-up na americkém trhu. Mladé a v podstatě stále neznámé automobilce se tím podařilo vypálit rybník i těm největším hráčům, jako je Ford, který svými pick-upy vládne tamnímu trhu již několik dekád.
Rivian v posledních letech ukázal spoustu fotek a videí své novinky, pojmenované R1T. Ovšem až nyní, kdy byla spuštěna produkce vozu, se elektromobil dostal do rukou širší veřejnosti a minimálně ta odborná se nechává slyšet, že R1T je vozem, který výrazně míchá kartami v rozehrané pick-upové partii. Ostatně experti ze slavného Top Gearu jej ohodnotili devíti body z deseti možných.
Mezi šťastlivce, kteří mohli R1T podrobit důkladnému testu, patří například i redaktoři webu Road Show. Ti se s novinkou vydali do Skalistých hor v Coloradu, což se může zdát jako velmi ostrý start, je však třeba si uvědomit, že Rivian již od začátku prezentuje vůz jako ideální stroj do podobně nehostinného prostředí. Díky tomu se můžeme podívat na to, do jaké míry se jeho PR zakládá na pravdě a čím vším může vůz překvapit.
Pick-up bez kompromisů
První překvapení přichází již při pohledu do roztomilých očí, tedy předních světlometů vozu. Ty jsou doplněny o horizontální světelnou lištu, která dokáže měnit svůj objem na základě stavu nabití baterie a barvu během procesu dobíjení akumulátoru. Podívejme se ale na to nejpodstatnější, co většinu zájemců o pick-up zajímá – velikost.
Na délku má elektřinou poháněný pracant 5,53 metru, na výšku 1,83 metru a do šířky zabírá něco málo přes dva metry. Jde tak o vůz, který by na evropských silicích vzbudil mnoho pozornosti. V USA se však jedná o pick-upový standard, se kterým R1T nijak nevybočuje. Oproti jiným ale nabízí menší nákladní plochu zadní korby, což kompenzuje několika dalšími úložnými prostory.
Ten první se díky absenci klasického motoru nalézá pod kapotou, kam lze bez problému nalodit tři až čtyři příruční zavazadla. Další, podstatně rafinovanější úložný prostor se táhne napříč vozem – mezi zadními koly a korbou. Tento prostor, kam lze uložit například lyže, slunečník či další podlouhlé předměty, je přístupný z obou stran a lze jej uzavírat malými dvířky.
I ta mají praktické využití. Nejenže skrývají lékárničku, ale po jejich sklopení je lze využít jako malé praktické sedátko, případně stupátko pro lepší přístup k věcem na korbě či nosičům na střeše, kam lze umístit další náklad. Rivian navíc pro tento prostor vymyslel i další úlohu.
Za příplatek jej lze vybavit například výsuvnou rampou, kterou lze využít jako pracovní stůl. A vůbec největší frajeřina je výsuvná kuchyňská linka, díky které si můžete připravit míchaná vejce na elektrickém vařiči i v úplné divočině, uvařit si kávu a nádobí díky systému hospodaření s šedou vodou i umýt.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDo divočiny se člověk s R1T dostane až překvapivě snadno. Pomůže k tomu více než 800 koňských sil generovaných čtveřicí elektromotorů. Díky tomu vůz přesně diriguje točivý moment pro každé z kol. V terénu to znamená nekompromisní průchodnost přes veškeré překážky, na silnici zase mrštný skok z 0 na 100 km/h za tři sekundy.
Právě projev pick-upu na dokonale rovném asfaltu je možná jedním z největších překvapení. Zatímco ve jménu schopností průchodu terénem je tento typ vozů na silnicích většinou hlučný a v zatáčkách nemotorný, v případě R1T se vůz přikrčí co možná nejblíže k vozovce a v zatáčkách drží jako přikovaný. A taková jízda zkrátka baví.
O energetickou zásobu se stará akumulátor o kapacitě 132 kWh, který by měl vystačit přibližně na 500 kilometrů. Je ovšem dobré myslet na to, že v těžkém terénu energetický apetit značně narůstá a ovlivnit jej může i výběr kol, které Rivian nabízí buď ve dvacetipalcové offroad či dvaadvacetipalcové sportovní verzi.
Samozřejmostí je osm jízdních režimů, které nastavují auto pro potřeby řidiče. V režimu Offroad se například světlá výška vozu nastaví na 33 centimetrů a v režimu pro pomalé překonávání kamenitých plání je to dokonce 38 centimetrů. Není ani nutné příliš řešit pařezy a další nepříjemnosti, které by mohly pocuchat diferenciál. O pařez tak maximálně poškrábete podlahu.
R1T je navíc schopen brodit se vodou až po úroveň světlometů. A pokud by to přece jen nevyšlo, díky dvojici předních háků u nárazníku vozu mu lze s pomocí navijáku trochu pomoci. Elektropohon ostatně v terénu přináší i další benefity, třeba možnost vychutnat si zurčení nedalekého potoku a zpěvu ptáků bez řvu motoru či permanentně vyrovnaný výkon i ve vyšších nadmořských výškách, kde se konvenční vozy hůře potýkají s nedostatkem kyslíku. Součástí je i funkce Tank Turn, s níž se vůz dokáže otočit doslova na pětníku.
Interiér ve švédském stylu
Interiér dává zapomenout na nehostinný a zablácený svět tam venku a rozevírá náruč plnou pohodlí a luxusu, který připomíná minimalistický styl Volva či Tesly. Pohodlí nabízí sedadla čalouněná veganskou kůží, na která dopadá světlo skrze velkou panoramatickou střechu. A nechybí ani dřevěné obkládání jasanovým dřevem.
Dominantou palubní desky je ovšem šestnáctipalcový multimediální displej, kterému sekunduje dvanáctipalcový přístrojový displej za volantem. Oba přinášejí přehledné prostředí a intuitivní ovládání. Hlavní displej navíc nabízí řadu zkratek, pomocí kterých se lze rychle pohybovat v jednotlivých funkcích vozu, ať už jde o navigaci, klimatizaci či přepínání jízdních režimů. Klasických fyzických tlačítek pro ovládání některých prvků vozu je ale v interiéru málo, což ne každému řidiči vyhovuje.
Zklamáním je i absence prvků konektivity, jako je Android Auto či Apple CarPlay, které by možná mohly dodat pozdější aktualizace. Absenci těchto dvou prvků alespoň částečně kompenzuje přítomnost Spotify a také Alexy od Amazonu. Samozřejmostí je i armáda asistenčních prvků – od automatického nouzového brždění a adaptivního tempomatu až po adaptivní světlomety či asistenta jízdy v jízdním pruhu.
V případě tak velkého vozu by přišla vhod i možnost automatického parkování, řidiči se však musí spolehnout pouze na 360° kamerový systém. A příliš pomocnou ruku prozatím R1T nepodává ani v případě zcela autonomní jízdy. Díky systému pojmenovaném Driver Plus však zvládá druhou úroveň autonomie, tedy samořídící jízdu za ideálních podmínek po dálnici.
K tomu ovšem vyžaduje ruce řidiče na volantu, což se ukázalo jako malý problém. Systém má tendenci vypnout asistenta v momentě, kdy je detekován i menší pohyb s volantem. Při změně jízdního pruhu je tak často nutné asistenta opět ručně aktivovat, což může být po čase trochu otravné.
Detaily, nad kterými se přemýšlelo
Závěrem se ještě na chvilku vraťme k tomu, co je na R1T možná tím nejzábavnějším. Tím je řada nápaditých detailů. Mimo vestavěné kuchyně či světelné lišty indikující nabití baterie stojí za zmínku i velké množství úložných prostor v interiéru, které jsou mnohdy tak rafinovaně ukryté, že na ně majitel vozu narazí až při prvním větším úklidu.
Vůz nabízí hned šest úložných prostor s USB-C porty a tři dvanáctivoltové zásuvky. Ve dveřích řidiče je k dispozici vyjímatelná LED svítilna, která se po navrácení automaticky dobíjí. A podobně milým překvapením je i reproduktor na bázi Bluetooth ve středovém tunelu, který slouží jako LED svítilna a také jako externí nabíječka telefonů.
Další vychytávkou je takzvaný Gear Guard, tedy kabelový zamykací systém, se kterým lze zabezpečit věci převážené na korbě či střeše vozu. Kabel má vestavěnou detekci neoprávněné manipulace, takže v momentě, kdy je tento „alert systém“ spuštěn, přijde majiteli vozu zpráva na telefon a spustí se videonahrávání dění kolem vozu. Na korbě je přítomen i malý kompresor, pokud by bylo potřeba doplnit vzduch v pneumatikách. Nebo si nafouknout kajak. Z korby si navíc lze díky stanu a nosičům Yakima, které jsou k dispozici v sekci příplatkové výbavy, udělat i malou ložnici.
Má smysl?
Pokud máte při čtení těchto řádků chuť zavítat na stránky Rivianu a nakonfigurovat si své vlastní R1T, máme pro vás špatnou i dobrou zprávu. R1T se prozatím do Evropy nedostane. To by se však mělo časem změnit díky chystané výstavbě evropské továrny nedaleko anglického Bristolu, která bude produkovat modely o něco více odpovídající potřebám řidičů na starém kontinentu.
Navíc konkurence nespí a s elektrickými pick-upy by se měl v příštích dvou letech roztrhnout pytel. Dorazí elektrifikovaná legenda Ford F-150, dále také elektrický Hummer a Silverado od Chevroletu, také s elektropohonem. A stále ve vzduchu poletuje i Muskův Cybertruck, jehož výroba je sice neustále odkládána, ale i jeho příchod může odstartovat malou pick-upovou revoluci.
Pokud však nemáte náladu čekat na evropské modely (a ani na nabídku konkurence), vězte, že aktuální cena R1T startuje na 68 575 dolarech, tedy přibližně 1,5 milionu korun. Pokud ale budete chtít naplnit veškerý potenciál, který R1T nabízí, hravě se dostanete na částku atakující dva miliony. Za ni ovšem dostanete vůz, který se stane nekompromisním společníkem vašich víkendových dobrodružstvích.