První hodiny s Apple Vision Pro. Helmička ukazuje nový svět, ať ho chceme, nebo ne, říká Lubo Smid

Spoluzakladatel STRV má za sebou první hodiny v „helmičce“, jak říká brýlím od Applu. Jsou na začátku, ale technologicky na něj zapůsobily.

applevisionpro-lubo

Foto: Lubo Smid

Šéf STRV Lubo Smid s Apple Vision Pro

0Zobrazit komentáře

Tisíce lidí ve Spojených státech, ale zdaleka nejen Američané za sebou mají první hodiny a dny s Apple Vision Pro. V kontextu světového dění prozatím malichernost, ale pro technologický svět to byla o víkendu jednoznačně událost číslo 1. Přeci jen Apple po dlouhých letech představil úplně nový produkt, kterým ukázal možnou budoucnost našeho vztahu s počítači. A přestože je to zatím opravdu první verze se všemi svými neduhy, do nové reality se skutečně řítíme.

Je o tom přesvědčen také spoluzakladatel a CEO technologické společnosti STRV Lubo Smid, který byl v pátek mezi prvními, kdo si nové brýle pořídil a nasadil na hlavu. Sice s nimi nejezdil na skateboardu v ulicích New Yorku nebo neřídil teslu jako někteří jiní, ale pro CzechCrunch se podělil o své první zkušenosti, které s jablečným headsetem pro virtuální a rozšířenou realitu zažil.

***

Už nějakou dobu jsme v STRV nové Vision Pro očekávali a byli jsme zvědaví, jestli Apple odstartuje další revoluci, podobně jako to udělal v minulosti s iPhony. Na start předprodeje jsem měl zapnutý budík a okamžitě si brýle zarezervoval – jsou pro mě důležité nejen z pohledu naší práce v STRV, ale i pro mě osobně jako nadšence do technologií.

Přestože technicky zařízení nepřináší nic extra nového, kalifornská značka znovu dokázala ve správnou chvíli zkombinovat různé technologie v rámci kvalitního designu a zpracování produktu. Jasně, pořád to má kabel a baterku, ale to praktickému užívání nevadí a postupem času se bude zcela jistě zmenšovat jak velikost zařízení, tak i jeho cena. Podle mě se zastaví nejméně na tisíci dolarech (aktuálně kolem 23 tisíc korun).

Po prvních hodinách s Apple Vision Pro na hlavě mohu jednoduše konstatovat, že oproti dřívějším pokusům o brýle pro virtuální a rozšířenou realitu působí ty od Applu kompletně – jako aktuálně funkční a užitečná technologie, ne pouze ochutnávka toho, co by jednoho dne mohlo být. Zároveň ale pořád jde o první generaci. Ani první iPhone nebyl masové zařízení a mnozí nad ním tehdy kroutili hlavou.

Jednoznačně nejlepší věcí na brýlích je propracované takzvané passthrough, tedy kombinace reálného prostředí s rozšířenou a virtuální realitou. Když si Vision Pro nasadíte, vidíte nejen virtuální okna aplikací, ale také své fyzické okolí. Nikoliv však proto, že byste skrze displej viděli, ale kamery a senzory v reálném čase snímají vaše okolí a následně ho promítají do displejů spolu s virtuálním prostředím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To do budoucna otevírá nekonečné možnosti využití, které si zatím ani možná nedovedeme představit. V brýlích jsem například zkoušel vařit a s Petrem Márou (jeho první zkušenosti si můžete prohlédnout na videu níže) jsme je testovali i venku, ačkoliv na to zařízení ještě není určené. Společně s Jardou Beckem jsme pak zkoušeli vzájemnou interakci brýlí – tady ještě vidím prostor pro zlepšení, například simulací celých postav místo pouhých obličejů.

Baví mě možnost rozmístit si různé aplikace po celém bytě – od fotek přes hudbu až po projekční plátno. Myslím si, že podobné zařízení tak v budoucnu nahradí třeba laptop nebo monitor, protože nám poskytne neomezené množství obrazovek. Líbí se mi také, že člověk může přepínat mezi virtuální a rozšířenou realitou. Má to ale i odvrácenou stranu, ve světě umělé inteligence a deep fake videí už je často těžké poznat, co je opravdu „real“. S příchodem Vision Pro se to posouvá o kousek dál. Například 3D video a živý obraz z kamer jsou vedle sebe k nerozeznání.

Můj dosud strávený čas v „helmičce“ (tak jsme Vision Pro s Petrem Márou nazvali) mi úplně změnil pohled na to, jak dnes s technologiemi interagujeme. Jestli je to svět, ve kterém chceme, nebo nechceme žít, už není otázkou, protože technologie je tady a inovaci člověk nezastaví. I proto se snažím do testování nových produktů, jako je Vision Pro, pustit naplno a co nejdříve, abychom dokázali ostatním ukázat cestu, kudy je možné se v budoucnosti ubírat.

Jako vývojáři máme nyní obrovskou možnost tuto technologii posunout dál. Dává nám to zároveň trochu zodpovědnost, můžeme totiž v brzké fázi ovlivnit, jak budou lidé zařízení využívat a jestli to pro ně bude dobrý zážitek. Již nyní máme připravených několik konceptů a začínáme pracovat na prvních aplikacích. Jako velký technologický nadšenec se těším, co nejen my, ale všichni ostatní s touto novou technologií vymyslíme.

STRV

STRV je česká technologická společnost zaměřující se na vývoj softwarových…

Klíčoví lidé

lubo-smid3

Lubo Smid

CEO

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Apple Vision Pro v rukou a na hlavách lidí. Chodí s nimi po kavárnách, jezdí na skateboardu i řídí

Brýle pro virtuální a rozšířenou realitu od Applu se už dostaly k zákazníkům. Internet zaplavily příspěvky ukazující jejich pozitiva i rizika.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

casey

Reprofoto: Casey Neistat/YouTube

Youtuber Casey Neistat vzal Vision Pro do ulic New Yorku

1Zobrazit komentáře

Od prvního představení Vision Pro, headsetu pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) od Applu, se primárně řešila otázka, kam vlastně takový produkt, který z hlediska technologie a ceny prakticky nemá obdoby, náleží. Před pár dny začal oficiální prodej a internet okamžitě zaplavily první zkušenosti a nápady běžných zákazníků, ale také různých tvůrců a youtuberů. Demonstrují, že Vision Pro je nejzajímavější produkt od Applu za mnoho let, a nabízí první pohled do budoucnosti nového typu počítačů.

Vision Pro je po AirPods a Apple Watch třetím nositelným zařízením cupertinské značky a první novou řadou produktů za téměř osm let, patří ale nejspíš k těm nejambicióznějším, s jakými kdy firma přišla. Podobně jako v minulosti Apple technicky vstupuje do už relativně zavedené kategorie AR/VR headsetů, ale vnáší do něj svůj vlastní přístup. V tomto případě to znamená, že vyrobil výrazně dražší, ale také technicky pokročilé zařízení. 

Na jedné straně je například Meta Quest 3 – vyjde asi na 16 tisíc korun, nabízí řadu her a jeho primárním módem je kompletní ponoření se do virtuální reality s možností využít také transparentní mód. Vision Pro naproti tomu stojí v přepočtu 80 tisíc a Apple s ním chce razit výrazně jinou vizi brýlí pro rozšířenou realitu, které skutečnému světu přidávají digitální vrstvu, i když samozřejmě nabízejí také plnou virtuální realitu na vysoké úrovni.

Před pár dny se Vision Pro dostalo do rukou koncovým zákazníkům a internet zaplavila vlna fotografií, videí a zkušeností. A s nimi také bližší představa, jak vlastně může v praxi vypadat „virtuální budoucnost“. Mnoho pozornosti si získalo například video youtubera Caseyho Neistata, který s brýlemi od Applu na hlavě vyrazil do ulic New Yorku.

Projíždí se na motorizovaném skateboardu po silnici, prochází se městem, cestuje metrem, sedí na lavičce na Times Square a jde si koupit koblihy. Vše s Vision Pro na hlavě. Ačkoliv je otázkou, zda se například při jízdě po silnici nedopustil přestupku, jeho video hlavně demonstruje, jaké může být používání brýlí v reálném světě.

Nejvíce ohromujícím zjištěním přitom je, jak dobře se zařízení dokáže orientovat v prostoru a stabilně držet digitální objekty. Neistat také sám zmiňuje, že přes své rozměry a váhu brýle po čase přestal vnímat a zvykl si, že si třeba na lavičce v centru New Yorku dokáže prohlížet web na obrovské virtuální obrazovce a stále mít povědomí o svém okolí.

V určitém ohledu ještě lepší demonstraci schopností Vision Pro ukazuje video sdílené na sociální síti X (dříve Twitter), které zobrazuje používání brýlí v domácnosti. Jejich nositel sedí v obývacím pokoji, před sebou má okno připojeného laptopu, na stěně vedle něj „visí“ okno s přehrávačem hudby a za ním je velká virtuální obrazovka coby televize. Když se postaví a přejde do kuchyně, na lednici je připnutá digitální poznámka s nákupním seznamem a nad sporákem visí video s návodem na vaření. Když se pak vrátí do obýváku, najde všechna okna a virtuální objekty přesně tam, kde je nechal.

Vision Pro v takových ukázkách i v komentářích uživatelů skutečně působí jako produkt, který představuje nový způsob každodenní interakce s technologiemi. Pomineme-li přitom nedostatky jako omezenou výdrž baterie, nedokonalost kamer zprostředkovávajících pohled na svět nebo podivnou ergonomii zařízení, ovládaného pouze očima a rukama dotýkajícíma se virtuálních objektů, lze si skutečně představit, jak budou vypadat a fungovat počítače v budoucnu.

Spolu s tím se nicméně objevily i problematičtější aspekty Vision Pro. Internet obletěly záběry dvou mladíků sedících vedle sebe ve fast foodu s headsetem na hlavách nebo krátké video muže, který novinku používá dokonce za volantem auta. První příklad věští dystopickou budoucnost, v níž bychom místo přímých interakcí byli neustále „připojeni“ ještě radikálnějším způsobem než dnes s chytrými telefony. Druhý zase ukazuje, že k problému s voláním nebo psaním textových zpráv za volantem může přibýt další, potenciálně mnohem horší narušitel pozornosti řidičů.

Obecně však převažují spíše pozitivní reakce, které vyzdvihují nové možnosti s Vision Pro. Ačkoliv cena brýlí začíná v přepočtu na 80 tisících korunách a jejich použitelnost a počty jsou velmi omezené (Vision Pro lze aktuálně koupit jen v USA), představují pro virtuální i rozšířenou realitu výrazný posun vpřed.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně firmě podle všeho nešlo ani o to, aby představila produkt, který si bude moci pořídit a využít co nejvíce lidí, ale takový, jenž ukáže, co je dnes technologicky možné. Je proto posetý kvalitními kamerami a senzory pro snímání obrazu, detailní sledování pohybu rukou i očí a mapování okolního prostoru a také obsahuje displeje s rozlišením více než 4K pro každé oko nebo dvojici výkonných čipů M2 a R1. Dokonce má přední displej zobrazující oči nositele pro vytvoření dojmu průhledných brýlí, který se však ukázal jako nepříliš užitečný a zbytečně drahý.

Z již zveřejněných recenzí vychází, že Vision Pro díky tomu v oblasti kvality zpracování, sledování pohybů a orientace v prostoru, důvěryhodnosti transparentního módu i přesvědčivosti plné virtuální reality nemá konkurenci. Pokud jde ale o velkolepou vizi Applu s „počítačem v prostoru“, stávající zařízení má řadu kompromisů a omezení, a představuje tak spíš malý střípek budoucnosti než skutečnou revoluci.