První lekce bolela a stála milion aneb Jak Michal Vrátný v Železné kouli vyvíjí aplikaci na online cvičení
Michal Vrátný, zakladatel Železné koule
Železná koule může být klasické posilovací náčiní, ale také síť populárních pražských tělocvičen. Radar je zase přezdívka, kterou proslavil desátník Walter Evžen O’Reilly ze seriálu M*A*S*H, ale od dvanácti let tak říkají i Michalovi Vrátnému. Právě tento dnes třiatřicetiletý a věčně usměvavý chlapík stojí za značkou Železná koule, pod kterou se skrývají tělocvičny a od loňska také specializovaná aplikace na domácí cvičení. Na ni vybral od fanoušků miliony na Hithitu, pak se několikrát spálil, ale teď už podle ní cvičí vyšší stovky zákazníků.
První tělocvičnu s názvem Železná koule otevřel Michal Vrátný v roce 2012. Od té doby přibyly další dvě pobočky a i přes covidový výpadek a následná omezení dnes do „Koule“ chodí pravidelně cvičit kolem tisícovky lidí. Kvůli propadu, který pandemie způsobila, se Michal se svým týmem rozhodl na podzim 2020 vytvořit program na domácí cvičení – nejprve jen pro ty, kdo měli měsíční předplatné do zavřených tělocvičen. Odtud už byl ale jen krůček k nápadu na online trenéra, se kterým by mohl cvičit každý. Kdykoliv a kdekoliv.
V prosinci 2020 se na Hithitu objevila kampaň zvaná Online koučink, co má koule a potvrdilo se, že zástup věrných fanoušků má Železná koule opravdu dlouhý. Na realizaci odvážného nápadu se podařilo vybrat takřka rekordních 6,75 milionu korun. Následně vznikla první verze webové aplikace, která ale přispěvovatelům nedokázala nabídnout pokročilé funkce slíbené při dosažení určitých milníků v crowdfundingové kampani – například výživový modul, vlastní tréninkový deník či personalizované cvičební plány.
Milníky se začalo dařit splňovat až koncem roku 2021. Tedy potom, co si Michal a celá Železná koule prošli trnitou cestou, kterou zná velmi dobře většina technologických startupů. „Už tenkrát mi pár lidí říkalo, že je nesmysl si tak komplexní aplikaci nechat vyvinout. Stálo nás to přes milion korun, ale dnes to už můžu potvrdit,“ přiznává s úsměvem Michal Vrátný, vrchní tělocvikář a zakladatel Železné koule. V rozhovoru pro CzechCrunch poodhaluje, jak se digitální verze jeho tělocvičen vlastně rodila.
Jak si vedou tělocvičny Železná koule?
Naštěstí výborně, všechny tři pražské pobočky jedou naplno. Poslední rok se dařilo převážně velkým řetězcům a tělocvičnám, které kolem sebe budují silnou komunitu, jako je ta naše, nebo sdružují lidi kolem crossfitu. Ale jednotlivá soukromá fitka covid slušně potrápil – těm spadla návštěvnost na polovinu.
Loni se mluvilo o tom, že populace kvůli lockdownům a dalším omezením obecně zlenivěla a ztloustla. Vnímáte tento vývoj?
Nějaká ta kila jsme určitě nabrali, na to je dokonce několik výzkumů. Horší je ale to, že nedostatek pohybu v kombinaci s nevhodným stravováním dopadl na psychiku a motivaci lidí. Návrat k nějakému režimu je pro všechny těžký a bojím se, že nám tu covid zasel něco, co budeme ještě dlouho sklízet. Snažím se v tom ale najít to pozitivní a doufám, že jakmile se lidé dostanou s fyzičkou na nějaké pomyslné dno, bude to pro ně impuls, aby se o svoje tělo, kondici a imunitu začali starat lépe než dřív.
V březnu 2021, kdy byla sportoviště zavřená a pohyb omezený jen na okresy, jste spustili Online koučink. Kolik lidí s vámi aktuálně cvičí?
Za poslední kvartál jsme vyrostli o 45 procent v počtu platících uživatelů. Co je pro nás ale důležitější, zdvojnásobili jsme počet lidí, kteří s námi v předchozích sedmi dnech odcvičili alespoň jeden tréninkový blok. Těch je aktuálně přes 800. Zhruba třetina všech současných klientů cvičí program Starter Pack, který je navržený pro naprosté začátečníky. Takový trénink nezabere víc než 40 minut, není náročný, ale lidem, co nikdy pořádně necvičili, vnese do života pravidelný pohyb. To přesně kopíruje jedno z našich hesel, že jsme fitko pro všechny, kdo byli na tělocviku vybíráni jako poslední (smích).
A daří se vám začátečníky u cvičení udržet?
Zatím musím zaklepat, že přes 80 procent z nich zvládne projít všech čtyřiadvacet tréninků a postoupit do náročnějšího programu. Takže bych řekl, že daří.
Jsou oblíbené i náročnější programy?
Ano, ale už tam je víc překážek, je potřeba správné vybavení a i nějaký základ techniky. Spálili jsme se u programu, kde byly cviky na gymnastických kruzích. Ty doma moc lidí nemá, vrtat do stropu se nikomu nechce a hrazda nebo klec, kam se kruhy dají pověsit, zase zabere moc místa. Takové cviky jsme z většiny programů odstranili a jdeme cestou nejlehčích úrovní pro začátečníky a cvičení s vlastní vahou.
Proč ses při rozjezdu Online koučinku rozhodl vsadit zrovna na crowdfunding?
Tohle je potřeba vnímat v kontextu té doby. Znenadání se všechno zavřelo, začala druhá vlna covidu a mezi lidmi vládla taková ta nálada „pojďme si pomáhat“. Čistě pro naše studenty jsme vytvořili první prototyp, kam se nám hlásili, jen aby nás mohli dál podporovat. Prvním faktorem tedy bylo, že jsme cítili chuť lidí nás podpořit.
Druhým a mnohem důležitějším faktorem bylo, že kampaň na Hithitu pro nás zároveň byla i průzkumem trhu. Když nám přispělo 1 900 lidí, získali jsme jistotu, že o náš nápad bude zájem. Možná až moc, protože jsme bláhově čekali, že všechno půjde samo a my budeme mít tisíce uživatelů přes noc. A třetí faktor byl, že jsem chtěl zůstat nezávislý a nemít investora, který mi dýchá na záda a říká, jak to mám dělat.