První létající automobily se mají prohánět po nebi za rok a půl. Sci-fi se mění v realitu díky Slovákům
Čínský výrobce létajících vozů koupil od společnosti Klein Vision exkluzivní licenci na produkci slovenského létajícího automobilu AirCar.
Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology Company získala výrobní licenci od slovenské společnosti Klein Vision. Ta stojí za konceptem létajícího automobilu, jehož exempláře by tak mohly vzlétnout vstříc čínskému nebi již zanedlouho.
Slovenská společnosti Klein Vision pracuje na vývoji funkčního konceptu létajícího automobilu od roku 2016. Celý projekt stojí na know-how inženýra Štefana Kleina, kterého v projektu finančně podporuje spoluzakladatel antivirové společnosti Eset a jeden z nejbohatších Slováků Anton Zajac.
Klein dříve působil v projektu AeroMobil, který se snažil fungovat i po jeho odchodu, nicméně v únoru minulého roku společnost oznámila pád do konkurzu. Kleinovi se mezitím dařilo podstatně lépe. Už v roce 2020 s nově vyvíjeným konceptem létajícího vozu AirCar poprvé vzlétnul, a o rok později vůz potvrdil své schopnosti, když s ním Klein doletěl z Nitry do Bratislavy.
Cestu, která autem běžně trvá hodinu, AirCar zvládl za 35 minut a naznačil tak jeden z hlavních benefitů cestování podobnými stroji. Jeho potenciálu si všimla i čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, která se rozhodla od Slováku koupit licenci na výrobu AirCaru.
Za jakou částku domluvená transakce proběhla, strany oficiálně nekomentovaly, nicméně Anton Zajac pro CzechCrunch alespoň naznačil, že se jedná o sedmimístnou cifru. Číňané za tuto sumu získali možnost vyrábět automobil, který je schopen provozu na běžných komunikacích, nicméně po aktivaci leteckého módu se prodlouží jeho ocas a vysunou se křídla.
Celá transformace trvá něco málo přes dvě minuty a vozu umožňuje vzlétnou na dráze dlouhé minimálně 300 metrů. Zajac pro CzechCrunch prozradil, že společnost nyní provádí testy, během kterých se dokáže vůz poháněný motorem BMW udržet ve vzduchu i hodinu, ale především finišuje výrobní prototyp Aircaru.
„Ten bude vybaven leteckým motorem a svařovaná konstrukce bude nahrazena monokokem. Rovněž bude instalována stavitelná vrtule. Nový motor sníží vzletovou vzdálenost a zvýší cestovní rychlost,“ popisuje novinky Zajac, jehož role, stejně jako role Štefana Kleina, zůstává ve společnosti stejná. Zajac však dodává, že uzavřená dohoda pomůže společnosti k růstu a hledání nových posil celého týmu.