První létající automobily se mají prohánět po nebi za rok a půl. Sci-fi se mění v realitu díky Slovákům

Čínský výrobce létajících vozů koupil od společnosti Klein Vision exkluzivní licenci na produkci slovenského létajícího automobilu AirCar.

aircar

Foto: Klein Vision

Pohled na automobil AirCar vznášející se ve vzduchu

0Zobrazit komentáře

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology Company získala výrobní licenci od slovenské společnosti Klein Vision. Ta stojí za konceptem létajícího automobilu, jehož exempláře by tak mohly vzlétnout vstříc čínskému nebi již zanedlouho.

Slovenská společnosti Klein Vision pracuje na vývoji funkčního konceptu létajícího automobilu od roku 2016. Celý projekt stojí na know-how inženýra Štefana Kleina, kterého v projektu finančně podporuje spoluzakladatel antivirové společnosti Eset a jeden z nejbohatších Slováků Anton Zajac.

Klein dříve působil v projektu AeroMobil, který se snažil fungovat i po jeho odchodu, nicméně v únoru minulého roku společnost oznámila pád do konkurzu. Kleinovi se mezitím dařilo podstatně lépe. Už v roce 2020 s nově vyvíjeným konceptem létajícího vozu AirCar poprvé vzlétnul, a o rok později vůz potvrdil své schopnosti, když s ním Klein doletěl z Nitry do Bratislavy.

Cestu, která autem běžně trvá hodinu, AirCar zvládl za 35 minut a naznačil tak jeden z hlavních benefitů cestování podobnými stroji.  Jeho potenciálu si všimla i čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, která se rozhodla od Slováku koupit licenci na výrobu AirCaru.

aircar-klein-vision5

Foto: Klein Vision

Štefan Klein a Anton Zajac, spoluzakladatelé Klein Vision

Za jakou částku domluvená transakce proběhla, strany oficiálně nekomentovaly, nicméně Anton Zajac pro CzechCrunch alespoň naznačil, že se jedná o sedmimístnou cifru. Číňané za tuto sumu získali možnost vyrábět automobil, který je schopen provozu na běžných komunikacích, nicméně po aktivaci leteckého módu se prodlouží jeho ocas a vysunou se křídla.

Celá transformace trvá něco málo přes dvě minuty a vozu umožňuje vzlétnou na dráze dlouhé minimálně 300 metrů. Zajac pro CzechCrunch prozradil, že společnost nyní provádí testy, během kterých se dokáže vůz poháněný motorem BMW udržet ve vzduchu i hodinu, ale především finišuje výrobní prototyp Aircaru.

„Ten bude vybaven leteckým motorem a svařovaná konstrukce bude nahrazena monokokem. Rovněž bude instalována stavitelná vrtule. Nový motor sníží vzletovou vzdálenost a zvýší cestovní rychlost,“ popisuje novinky Zajac, jehož role, stejně jako role Štefana Kleina, zůstává ve společnosti stejná. Zajac však dodává, že uzavřená dohoda pomůže společnosti k růstu a hledání nových posil celého týmu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z optického hlediska by však měly být létající automobily, které budou opouštět čínskou výrobní linku, velmi podobné v současné době testovaným prototypům. „Vyráběné stroje budou dvoumístné verze s geometrií téměř totožnou s tou, která byla prezentována v prototypu 1, tedy páté generaci AirCaru Štefana Kleina,“ vysvětluje Zajac s tím, že první produkční kusy by se měly na trhu objevit přibližně za 18 měsíců.

Velkou otázkou je, za jakou částku budou Číňané AirCar nabízet. V roce 2021 byla cena vozu odhadována na částku okolo půl milionu eur, tedy zhruba 13 milionů korun. Za kolik jej nabídnout Číňané v současné době netuší ani Zajac. „Nemáme dostatečný přehled o obchodních a tržních podmínkách našeho partnera, abychom mohli tuto otázku zodpovědět,“ říká.

Nicméně dodává: „Stejně jako u všech výrobků platí, že čím více se jich vyrábí a čím více se při tom používá automatizace, tím levnější jsou celkové náklady na výrobu.“ Lze proto předpokládat, že by cena prvních sériově vyráběných AirCarů mohla být o něco nižší, než byly původní předpoklady.

Kočkobus existuje! Toyota postavila chlupaté vozítko z Mijazakiho milovaného filmu Můj soused Totoro

Všichni nasedat na chlupatá sedadla, kouzelné vozítko od studia Ghibli a Toyoty míří na cestu do fantazie. To-to-ro, to tooo ro!

Michal MančařMichal Mančař

kockobus

Foto: Toyota

Designér Naoki Nagacu z Toyoty a opravdový Kočkobus jako z Totora!

0Zobrazit komentáře

Viděli jste nádherně kouzelný animovaný film Můj soused Totoro? Kromě titulního obřího chlupáče si ho diváci všech věků zamilovali i kvůli další postavičce z představivosti japonského filmaře Hajaa Mijazakiho. Je jí Kočkobus – spojení obrovské kočky a autobusu. Že vám to zní zvláštně? Konstruktérům z Toyoty ale ne. A tak kreslený Kočkobus proměnili na minibus opravdový. A stejně chlupatý.

Japonská automobilka spojila síly s japonským animátorským studiem Ghibli a vytvořila vozítko, které jakoby kouzlem proměnila do kočičí podoby. Stejně jako kreslená předloha je chlupaté, tedy aspoň na sedadlech. Má velké oči. A taky vrní, je to totiž elektromobil. Toyota roztomile upravila existující model Accessible People Mover, jehož schopnosti prověřily už olympijské a paralympijské hry v Tokiu – a učinila tak právě pro potřeby studia Ghibli.

Neko no basu, jak se Kočkobusu říká v japonštině, od půlky března jezdí v Ghibli Parku u města Nagoja. Ten vznikl na místě, jež hostilo výstavu Expo 2005, a návštěvníkům přibližuje tvorbu Hajaa Mijazakiho a jeho spolupracovníků formou různých atrakcí. Kočkobus tak pendluje mezi vesničkou Mononoke (pojmenované podle filmu Princezna Mononoke) a lesem Dondoko (s místy ze snímku Můj soused Totoro). Jede při tom kolem Údolí čarodějek (inspirovaném Doručovací službou čarodějky Kiki nebo Howlovým kráčejícím hradem).

Kočičí autobus vznikl v týmu designéra Naokiho Nagacua z Toyoty, který úzce spolupracoval s Mijazakim. Nikoliv však už třiaosmdesátiletým Hajaem, ale jeho synem a ředitelem studia Gorem. To aby byl dojem opravdu nejkočkovitější a nejvěrnější. „Přišli jsme s dvoubarevnou paletou ‚kočičí hnědé‘ a ‚kočičí béžové‘ vytvořenou tak, aby odpovídala celkovému barevnému schématu vozu,“ říká Nagacu.

„A zatímco animované postavy jsou nakresleny s obrysy, na objektech reálného světa žádné takové obrysové čáry neexistují. Při bližším pohledu na hotový autobus proto můžete vidět, že části ‚kočičí hnědé‘ jsou spíše vyvýšené než obrysové. Brali jsme také v potaz, jak výsledek vypadá z výšky očí dítěte,“ vysvětluje Nagacu detaily, které pasažérům pomohou k přesně takovému zážitku, jaký Kočkobus ve filmu z roku 1988 poskytl svým hlavním dětským hrdinkám Sacuki a Mei.

Aby vyvolali dojem animované předlohy, museli si designéři prý pořádně lámat hlavu třeba s odstínem zubů a drápků nebo s umístěním očí. Ty nekoukají zpříma, ale lehoulince do stran. To je podle Mijazakiho tím nejlepším způsobem, jak neobvyklé autobytosti dodat nadpřirozený vzhled. Na karoserii jinak nechybí ani pruhovaný ocas a pár ulovených myšek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

house-of-the-dragon5

Přečtěte si takéWarneři zase hrají byznysovou hru. Po návratu HBO Max dělí firmuWarneři zase šachují s byznysem. Po návratu HBO Max firma oznamuje rozdělení na dvě samostatné části

Pokud byste měli cestu do japonské prefektury Aiči, za projížďku Kočkobusem od Toyoty zaplatí děti v přepočtu zhruba osmdesát korun, dospělí dvojnásob. Upravený Accessible People Mover také bez problémů zvládá převoz vozíčkářů. Stejně jako filmové dílo Hajaa Mijazakiho a studia Ghibli je tak otevřený doslova všem.

Dílo génia animace Mijazakiho, jehož poslední film Chlapec a volavka mu vynesl Oscara, mimochodem můžete v těchto dnech sledovat ve vybraných českých kinech. Distribuční společnost Aerofilms po celý rok na plátnech uvádí přehlídku Ghibli svět. Aktuálně divákům představuje tematický blok pětice filmů o přátelství v čele s Doručovací službou čarodějky Kiki. Snímek Můj soused Totoro do kin zamíří v září. A s ním dorazí i Kočkobus – sice jen kreslený, ale zato původní.