První recenze Apple Vision Pro: Nejlepší headset pro AR/VR na trhu, ale stále jen příslib budoucnosti
V pátek do prodeje v USA vstoupí Vision Pro, brýle od Applu pro rozšířenou a virtuální realitu. Vyjdou asi na 80 tisíc korun a nemají konkurenci.
Ve spojitosti s Vision Pro, prvními brýlemi pro rozšířenou a virtuální realitu (zkráceně AR a VR) od Applu, se už od uvedení řeší jedna hlavní otázka: stojí za částku v přepočtu 80 tisíc korun? Podobné téma u produktů této značky není nové, v případě brýlí jde ale o poněkud hlubší otázku týkající se toho, proč vlastně podobné zařízení – a s ním i celá jeho kategorie – vůbec existuje. První recenze novinky na ni odpovídají různými způsoby, shodují se však, že je to komplikované.
Samozřejmě se najdou lidé, kteří jsou buď velkými nadšenci do AR/VR a cena pro ně není překážkou, nebo jednoduše patří k bohatší části společnosti, takže pro ně bude headset další „hračkou“ pro volný čas či zpestření práce. Podle informací serveru MacRumors se brýlí Vision Pro, které do ostrého prodeje vstoupí tento pátek (zatím jen ve Spojených státech), v předprodeji udalo přes 200 tisíc kusů. Od jeho spuštění přitom trvalo jen několik hodin, než se vyprodala zařízení s dobou doručení v pátek.
Přesto nejde o závratně vysoké počty a především: výše zmíněná zmínka o publiku AR/VR headsetů platí i pro stávající zařízení jiných značek jako Meta Quest, HTC Vive, Valve Index a další. Nabízejí svým uživatelům zajímavou, nevšední zkušenost a mohou být skvělým prostředkem pro zábavu, většinou jde ale pouze o doplněk, který z různých důvodů nelze používat příliš dlouho v kuse.
Apple se nicméně s Vision Pro snaží předkládat zcela novou vizi lidské interakce s počítačem, která má blíže rozšířené realitě než té virtuální. Ze strany vedení firmy už před lety zaznívaly představy klasicky vypadajících brýlí, jež skutečný svět obohatí o interaktivní virtuální prvky. Vision Pro je takovému popisu díky skvělému transparentnímu módu, sledování pohybu rukou a očí nebo displejům s vysokým rozlišením dosud nejblíže ze všeho, co se kdy objevilo na trhu. Stále je to ale produkt plný kompromisů.
Vision Pro se nesnaží prezentovat jako pouhý AR/VR headset, ale jako zařízení pro „spatial computing“, volně přeloženo počítač v prostoru. Jeho ambicí tedy není nic menšího než nově definovat počítač a způsob, jak a k čemu ho používáme. V první verzi brýlí je skutečně zřejmý potenciál a snaha to všechno učinit, ale zároveň jsou jasně vidět důvody, proč to zatím není tak docela možné.
Například dvojice displejů Vision Pro nabízí rozlišení více než 4K pro každé oko, což je výrazně více, než má konkurence. Dá se tak hovořit o podobné zkušenosti jako s „retina“ displeji u iPhonů či Maců místo pixelace, na kterou je třeba si zvyknout u jiných zařízení. Stále jde ovšem o ohraničené displeje několik milimetrů od očí. Transparentní mód ukazující skutečný svět, ale také virtuální prostředí a vše ostatní je tak vždy ohraničen černou clonou, kde displej končí – jako bychom se na věci dívali skrze dalekohled.
Totéž platí o vestavěných kamerách. Jsou na výrazně vyšší úrovni než jinde, takže v ideálních podmínkách dokážou vytvořit dojem, že máme na očích průhledná skla, a ne kamery s displeji. Jsou zde ale všechna známá omezení kamer, v horších světelných podmínkách se tak ztrácí ostrost a přibývá digitální šum, některé objekty jako displeje se nezobrazují zcela správně a sám Apple odrazuje od používání Vision Pro jinde než ve zcela bezpečném, kontrolovaném prostředí.
Zásadní posun oproti všemu, co v minulosti přišlo na trh, Apple učinil také v ovládání. Podobně jako iPhone zavrhl stylus, se zase Vision Pro obejde bez externích fyzických ovladačů a vystačí si s pohyby očí a rukou. V operačním systému, který vypadá jako kombinace macOS a iPadOS s výraznými prostorovými efekty, se prvky uživatelského prostředí vybírají prostým pohledem na ně a potvrzují spojením prstů ruky třeba pohodlně položené v klíně.