Rebelka, která dala módě punk a oblékla hrdinku Sexu ve městě. Svět vzpomíná na Vivienne Westwood
Módní i společenské provokace byly hlavní ingrediencí jejího úspěchu. A byť nás koncem roku opustila, její odkaz bude žít dál.
Britská módní návrhářka Vivienne Westwood
Závěr uplynulého roku byl tak trochu černou kronikou – nejen, že zemřel bývalý papež Benedikt XVI. nebo fotbalová legenda Pelé, ale své sbohem dala světu i Vivienne Westwood, uznávaná britská módní návrhářka bez kreativních zábran, která do módního průmyslu dostala v sedmdesátých letech estetiku anglického punku a vymyslela i jedny z nejznámějších šatů ze Sexu ve městě. Jen o módě ale její život nebyl. Její rebelie se propisovaly i do společenského dění.
Rodačka z malé vesnice Tintwistle v okolí anglického Manchesteru přičichla k módě už na konci šedesátých let, kdy jí bylo zhruba dvacet. Zatímco se módní svět klaněl uvolněné estetice hnutí hippies, která přišla z Ameriky, Vivienne Westwood se na této vlně nechtěla vozit. Už na začátku své později blyštivé kariéry se u ní projevily sklony dělat věci jinak – a protože milovala punk z padesátých let, rozhodla se, že estetiku tohoto hudebního žánru začne komponovat do svých prvních kusů oblečení.
Dala se dohromady, v profesním i osobním životě, s britským umělcem Malcolmem McLarenem, mimo jiné promotérem slavné kapely Sex Pistols, a společně si v Londýně roku 1971 otevřeli první obchůdek, kde prodávali oblečení pro punkery – unisexová natržená trička s lebkami, tvrdé kožené bundy i doplňky s kovovými zipy. Nebáli se ani provokativních sloganů, kterými se punkový lifestyle odlišoval od jiných. Z butiku s přímočarým názvem Sex se v průběhu let stalo místo, ve kterém se scházela raná londýnská punková scéna.
Od punku k pirátům a britským tradicím
Westwood se stala osobou, která punkerům udávala trendy – a také inspirovala ke změně. Ostatně jak ve svých pamětech píše australsko-britská punková hudebnice Viv Albertine: „Její mohérové svetry pletené na velkých jehlicích tak volně, že je skrz ně vidět, nebo ručně prořezávaná a popsaná trička se švy a štítky na vnější straně, které ukazují konstrukci díla… To byly kusy, které znázorňovaly, že je v pořádku být nedokonalý. Hlavně, že odráží postoje, které tlačíme ve své hudbě.“
Přes své výrazné renomé v počátcích britského punku se Westwood postupně dostávala i do jiných sfér. Skvěle to ilustruje rok 1981. Tehdy se totiž spolu s McLarenem, který byl v té době už jejím druhým exmanželem, poprvé objevila na přehlídce s vlastní kolekcí inspirovanou piráty. Na základě ní vznikla estetika jejího dalšího butiku The World’s End s prvky pirátské galeony, kde hrály prim romanticky laděné designy ve zlaté, oranžové a žluté barvě. Mnozí považují právě tuto kolekci za vstupenku Westwood na londýnskou vysokou módní scénu.
Během osmdesátých let navrhla Westwood několik kolekcí – některé z nich zapadly, jiné naopak znovu vyvolávaly emoce. Zpravidla ty, ve kterých využívala tradičních střihů britských oděvů a dávala jim vlastní, osobitý šmrnc. Namátkou lze třeba vybrat kolekci, ve které zkombinovala oblek z tkaného tvídu (známého jako Harris Tweed) s odnímatelnými elementy ze středověkých brnění nebo miniaturní viktoriánskou krinolínu, pro niž čerpala inspiraci z ruského baletu.