Redefinujeme mediální dům, říkají tvůrci The Next Web. Z konference vznikl web, coworking i konzultace
Média jsou pod finančními tlaky. Nizozemský podnik patřící Financial Times však možná našel řešení – na obsahu vydělává minimum a peníze hledá jinde.
Myrthe van der Erve a Andrii Deleger patří k vedení mediální společnosti The Next Web
V roce 2006 ještě neexistoval iPhone, světlo světa spatřil Twitter a Amazon spustil svůj cloudový byznys. Dřevní začátky dnešního technologického světa tehdy prožívala plnými doušky i dvojice nizozemských podnikavců Boris Veldhuijzen van Zanten a Patrick de Laive. Budovali startup a protože za jedinými technologickými konferencemi té doby by museli do USA, v domovském Amsterdamu uspořádali svoji. Vznikl tak základ mediální značky The Next Web, která poslední čtyři roky patří do portfolia slavných Financial Times.
Pokud jste z Evropy a za poslední dekádu jste jen trochu zavadili o startupový svět, existence The Next Web (TNW) vám nemohla uniknout. Dost možná jste zavítali na jeho stránky o novinkách z technologického světa, startupů či gadgetů – podobně jako více než dva miliony unikátních čtenářů každý měsíc. Přestože tato část TNW je nejvíce vidět, ve skutečnosti mu tvoří jen zlomek příjmů. Byznysově je nejvýznamnější právě konference, na kterou v Nizozemsku každoročně v červnu zavítá více než deset tisíc lidí. Do toho však TNW provozuje i vlastní coworkingové prostory a inovační programy pro korporace a stát.
Je to model, který je v mediálním světě ojedinělý – většina známých značek balancuje pouze mezi reklamou a předplatnými. Inovativní přístup zaujal i Financial Times, naopak jednoho z nejtradičnějších hráčů mediální sféry, a v roce 2019 v TNW koupil majoritní podíl. O dva roky později z vedoucích pozic odešli původní zakladatelé a vedení TNW jako nová CEO převzala Myrthe van der Erve, která má v digitálních společnostech více než 20 let zkušeností. Od loňska se do jejího úzkého týmu jako šéf mediální sekce přidal Andrii Degeler, dříve novinář a podcaster.
V rozhovoru pro CzechCrunch hovoří o tom, jak se jim pod rukama transformuje mediální byznys. I o tom, jak se v silně konkurenčním prostředí snaží udržet a jak konsolidují své produkty. „Měli jsme mnoho newsletterů, nicméně jejich produkce zabírá dost času a monetizace je také složitá. Rozhodli jsme se proto to nejlepší ze všech dát do jednoho a od toho se odpíchnout. Musíme být k obsahu, který produkujeme, neustále kritičtí,“ upozorňuje Myrthe van der Erve.
Jak dnes vlastně popisujete TNW, když se vás někdo zeptá, kde pracujete?
Myrthe: Záleží na tom, co je to za lidi. Někdy řeknu, že jsme technologická mediální společnost a pořádáme jednou za rok velkou konferenci. To je takový referenční bod. Pak také ale děláme inovační programy pro korporace i vlády a propojujeme je se startupy. A rovněž provozujeme coworkingové prostory.
Takže celkem čtyři byznys modely.
Myrthe: Ano. A vzájemně se podporující. To je faktor, který z nás dělá unikátní společnost, ale znamená také spoustu cílů a zaměření, což může být výzva v týmu, který čítá zhruba stovku lidí. Celkově to ale děláme, protože věříme, že propojování globálního technologického ekosystému přinese světu inovace, větší pokrok i vyšší udržitelnost.
Andrii, vy jste TNW definoval jako obsahovou firmu, když jsme se spolu dříve bavili…
Andrii: Ano, v podstatě všechno, co děláme, se točí kolem obsahu a komunit. Unikátní jsme v tom, jak jsme dokázali posunout všechny čtyři části byznysu. Jsou firmy, které jsou silné v jedné či druhé oblasti, ale ne ve všech dohromady. Jistě, jsou větší eventy než my – třeba Web Summit, ale ten nemá prakticky žádná média. Jsou větší média, jako VentureBeat nebo TechCrunch, ale ta zase nemají tak významné eventy. Mediální společnost si nicméně definujeme tak, že může dělat obsah v mnoha formách, včetně konference.