Rekordní česká hra nalákala pětkrát víc peněz, než chtěla. Nestačilo to, ale teď to tvůrci Euthie zkouší znovu
Druhý nejúspěšnější český projekt na Kickstarteru před lety vybral 10 milionů, teď mu dalších 12 nestačilo. Přesto Euthia vstává z mrtvých.
Euthia se může pochlubit lákavou hratelností i extrémně bohatou výpravou
Na Kickstarteru byl jen jediný úspěšnější projekt z Česka. Více peněz než fantasy desková hra Euthia: Torment of Resurrection vybrala pouze známá videohra Kingdom Come: Deliverance. Proč tedy autoři Euthie z Diea Games před třemi měsíci skrečovali druhý crowdfunding, kde jim podporovatelé slíbili ještě o dva miliony víc než před dvěma lety – jen aby dnes odstartovali kampaň novou? I na to pro CzechCrunch odpovídá Tadeáš Spousta, autor hry a šéf Diea Games. A připomíná, že právě spuštěný Kickstarter bude jedinou příležitostí, jak hru pořídit.
Česko je země hrám skutečně zaslíbená. A to nejen počítačovým, ve kterých se ročně otočí miliardy korun, ale také deskovým. Dávno pryč jsou doby, kdy rozsah stolních her začínal u Člověče, nezlob se a končil u Dostihů a sázek. Moderní deskovky už před lety pronikly do mainstreamu a spousta z nich, třeba vyhlášená Krycí jména, slaví úspěch i ve světě. Na seznam globálních deskových hitů z českých luhů a hájů se před dvěma lety zapsala i Euthia: Torment of Resurrection.
Hra zasazená do fantastického světa hrdinů a příšer od tvůrců z Diea Games v čele s Tadeášem Spoustou tehdy zamířila na Kickstarter, kde od zájemců vybrala 460 tisíc dolarů na vydání u nás i za hranicemi. Tedy přes deset milionů korun, což z ní učinilo druhý nejúspěšnější český projekt na platformě po historické videohře Kingdom Come: Deliverance. Ta ještě o rok dříve vybrala dokonce 37 milionů a mimochodem i ona se dočká stolní varianty.
Svou slávu a oblíbenost mezi hráči – na serveru BoardGameGeek, obdobě databáze ČSFD či IMDB pro stolní hry, má vynikající hodnocení 8,8 bodu z deseti – chtěla Euthia před třemi měsíci ještě znásobit nejen novým vydáním jinak nedostupné hry, ale také rozšiřujícího obsahu. Na crowdfundingové platformě Gamefound si šla pro sto tisíc eur a tento cíl prakticky během několika hodin splnila na 494,35 procenta. Vybraná částka se vyhoupla přes 12 milionů korun, o dva miliony více než u prvního Kickstarteru, počet podporovatelů přesáhl dva tisíce. Jenže to nestačilo.
„Největší problém byly lokalizace. Původně jsme hru vydávali ve čtyřech jazycích, v nové kampani jsme ještě dva přidali. To rozhodnutí bylo podpořené spoluprací s vydavatelstvími po Evropě, se kterými jsme jednali o licencích,“ vysvětluje pro CzechCrunch hlavní autor hry Tadeáš Spousta důvod neúspěchu květnové kampaně. Podobně jako snad v každém odvětví i zde zaúřadovala válka na Ukrajině. „Dohody se tak začaly rozpadat a těsně před startem jsme najednou žádné licence dohodnuté neměli,“ říká deskoherní designér.
Bez partnerství s vydavateli to pro Diea Games znamenalo nutnost na vlastní náklady vyrábět hry pro každou jazykovou mutaci. Ideálně pak přinejmenším tisícovku kusů pro každý z šesti jazyků, protože nižší náklady by byly ztrátové. A podporovatelů byly jen dva tisíce. „Zatímco my jich v této situaci potřebovali minimálně trojnásobek,“ dodává Spousta.
Cílová částka tak sice byla na papíře překonána pětinásobně, jenže byla ovlivněná tak trochu neupřímnou realitou komunitního financování „Cíle na kampaně se kvůli marketingovým účelům dávají nižší. Protože pokud například na Kickstarteru nemáte během prvních 24 hodin splněný cíl na několik stovek procent, tak vás platforma nebude propagovat jako úspěšný projekt a lidé vás na ní nenajdou,“ vysvětluje tvůrce Euthie.