Rekordní Eras Tour po dvou letech končí, z Taylor Swift udělala fenomén. Co bude se zpěvačkou teď?
Taylor Swift ukončila Eras Tour, nejvýdělečnější koncertní turné v historii – s 10 miliony fanoušků a ziskem přes 47,5 miliardy korun. Co plánuje dál?
Americká zpěvačka Taylor Swift odzpívala o víkendu v kanadském Vancouveru poslední koncert své Eras Tour. Po téměř dvou letech a 149 koncertech na pěti kontinentech se turné stalo nejvýdělečnější koncertní šňůrou v historii hudebního průmyslu. Swift zase stvořila fenomén, který v moderní době nemá obdoby a díky kterému se loni dostala na seznam světových miliardářů. Co má hvězda v plánu dál? Spekuluje se o dokumentu i novém albu.
Rekordní show, která trvala 21 měsíců, přinesla zisk zhruba 47,5 miliardy korun – to je dvojnásobek oproti dosavadnímu rekordu. Nevydělala na ní ale zdaleka jen samotná zpěvačka, ale i ekonomiky v zemích, ve kterých se koncerty konaly. Jen ve Spojených státech přineslo turné do místní ekonomiky v přepočtu přes 237 miliard korun.
Kromě samotných koncertů vydělalo Eras Tour i na prodeji doprovodných produktů – šlo například o knihu The Eras Tour Book, která obsahovala stovky (i dříve nepublikovaných) fotografií z turné a které se jen během prvních dvou dnů na trhu prodalo přes 814 tisíc kopií. V říjnu 2023 byl zase uveden téměř tříhodinový koncertní film, který celosvětově utržil téměř 6 miliard korun a byl později k vidění i na Disney+. Další tok peněz zajistily tržby z prodeje merche.
Důkazem, že zpěvačka stvořila fenomén, je i fakt, že bylo turné beznadějně vyprodáno a přilákalo neuvěřitelných 10 milionů diváků. Tři koncerty ve Vídni přitom musely být zrušeny po odhalení plánovaného teroristického útoku. Swift ale odehrála celkem osm koncertů v londýnském Wembley Stadium, jen tam ji vidělo 750 tisíc lidí. Během vyprodaných koncertů se pak mnoho fanoušků scházelo i před koncertními halami, aby se hudbě své ikony přiblížili.
Právě kompletní oddanost posluchačů je něčím, čím se Taylor Swift může pyšnit. Její fanoušci si na koncertech například vyměňovali náramky přátelství, které se staly symbolem turné. Na sociálních sítích zase vznikaly miliony příspěvků, které rozebíraly všemožné detaily, včetně třeba zpěvaččina vztahu s hráčem amerického fotbalu Travisem Kelcem z Kansas City Chiefs.
Sledován byl zkrátka každý její krok – od výběru outfitu přes barvu mikrofonu až po změny v pořadí celkem 44 písní v setlistu. To vše fanoušci řešili třeba v aplikaci SwiftAlert, která jimi byla vytvořena pro sledování novinek s Taylor Swift spojených. Svými postřehy ale doslova zaplavili především TikTok, kde bylo od začátku Eras Tour zveřejněno 1,9 milionu videí. Ta měla v průměru 380 milionů zhlédnutí denně, nikdy přitom neklesla pod 200 milionů.
Jak se dá při takovém rozsahu jejího působení očekávat, Taylor Swift se v průběhu turné stala i součástí různých politických her. Například britský premiér Keir Starmer obdržel zdarma vstupenky na její londýnský koncert poté, co jeho tým poskytl zpěvačce eskortní službu obvykle vyhrazenou pro členy královské rodiny a vysoké politiky, což veřejnost kritizovala. Kanadský premiér Justin Trudeau zase Swift na síti X požádal, aby do svého turné zahrnula i Kanadu, což se nakonec stalo.