Rekordní růst, digitalizace gastra i změna nákupního chování. Pohled NetDirectu na dopady covidu na českou e-commerce
I přes nespočet problémů, které muselo Česko i svět v roce 2020 překonávat, se letos extrémním způsobem daří celému segmentu e-commerce. Nákupy na internetu a rostoucí důležitost digitalizace přilákaly rekordní počet lidí a benefitují z toho nejen e-shopy a platformy na jejich tvorbu nebo pronájem, ale i další přidružený byznys, který se veze na růstové vlně.
Své o tom ví i tuzemská firma NetDirect, která dlouhá léta stavěla e-shopy na míru, také je pronajímá, případně nabízí kombinaci v rámci hybridního řešení. Šéf NetDirectu Daniel Lupinski spolu se svými kolegy teď pro CzechCrunch popisují, jak se proměnilo zákaznické chování, jak přechází gastro průmysl do onlinu, jaké jsou dopady druhé vlny koronaviru, ale i to, co nás čeká v dalších měsících až roce.
Rok 2020 je pro mnoho e-shopů nadmíru úspěšný. V důsledku koronavirových omezení se rapidně zvýšil počet zákazníků, kteří začali nakupovat online, a tento růst pocítily také e-shopové platformy včetně NetDirectu. „Díky COVID-19 jsme v rámci e-commerce poskočili o minimálně rok dopředu. Pakliže jsem predikoval růst české e-commerce pro rok 2020 ve výši 15 %, dnes se nebojím říct, že e-commerce poroste meziročně o více jak 23 %,“ říká výkonný ředitel NetDirectu Daniel Lupinski.
„Ostatně i my jsme zaznamenali markantní růst poptávky, který u e-shopového řešení na míru dosáhl zhruba 500 %. U krabicového řešení FastCentrik byl růst rovněž v řádech stovek procent,“ doplňuje Lupinski s tím, že zvyšující se poptávku odstartovala právě pandemie koronaviru.
Největší zájem (v první vlně) byl dle průzkumů NetDirectu například o šicí stroje, mrazáky, domácí pekárny, výživové doplňky a dezinfekce. Velmi posílila také oblast drogerie, sportovního vybavení, campingu, zdravotních potřeb nebo segment dům a zahrada. Řada větších e-shopů s tímto sortimentem překročila obrat roku 2019 už koncem druhého či začátkem třetího čtvrtletí letošního roku. Na vítězné vlně se ovšem vezly pouze určité obchody.
„Na některé segmenty dolehla krize negativně a jednalo se například o prodej gastro náčiní, jelikož vlivem zavření restaurací a provozoven byly přerušeny veškeré odběry zboží z těchto online obchodů. S negativním dopadem se musely potýkat také e-shopy s luxusním zbožím a doplňky. Lidé spíše vyčkávali, co bude, a radostné nákupy drahých hodinek a šperků odložili na pozdější období,“ komentuje Lupinski.
V souvislosti s ekonomickou a koronavirovou krizí se proto NetDirect rozhodl podpořit firmy a podnikatele, které se dostaly do problémů. Pro gastro podniky například vytvořil novou šablonu, která je speciálně přizpůsobena pro prodej potravin a rozvoz jídla. Zaměřena je primárně na kavárny, barvy či restaurace, které chtějí své zákazníky oslovit i jinou cestou a zvýšit tím své šance na zisk.
Vedle gastro šablony zapojil NetDirect v rámci platformy FastCentrik tarif Mini, který je určen pro menší podnikatele s omezeným budgetem. „Doteď naše portfolio tvořily především větší e-shopy, které generují zisk, vydrží dlouhodobě a nekončí zpravidla do jednoho roku. Doba nicméně nahrává tomu, že na trh vstupují i menší hráči a začátečníci, na které se chceme zaměřit také. I proto měníme strategii a chceme zde být pro každého,“ říká šéf marketingu NetDirectu Libor Zůbek.
Dopad druhé vlny koronaviru na českou e-commerce
Po bouřlivém startu letošního roku se česká ekonomika bude muset vypořádat i s druhou vlnou koronaviru, kdy je zřejmé, že se ani v nejbližších měsících nevyhneme zpomalení ekonomické aktivity. Hlavním důvodem jsou nejen nová vládní opatření proti šíření viru, ale rovněž změna chování zákazníků a jejich nejistota.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.