První dojmy z očekávané TNW Conference v Amsterdamu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

V nizozemském Amsterdamu dnes odstartoval jeden z největších technologických svátků světa, již dvanáctý ročník The Next Web Conference. Jedná se o dva dny nabité výstavou technologických startupů, přednáškami světoznámých speakerů, workshopy, spoustou networkingu a vůbec vším, co k podobným akcím patří. Celou tuto parádu navšítívilo minulý rok dvanáct tisíc lidí a tak ani letos CzechCrunch nemohl na místě chybět. Jako první z článků z této konference přinášíme dojmy z prvního dne.

Ještě před začátkem

Organizátoři, kteří tvoří divizi pod zpravodajským serverem The Next Web, dobře vědí, že být “technologická konference” neznamená tuto frázi jen napsat na papír. Proto si pro všechny návštěvníky připravili i z organizačního pohledu několik vychytávek, které celou existenci během hektické konference výrazně ulehčují. TNW Conference je letos poprvé zcela bezhotovostní, dokonce i fyzické tokeny, které byly v minulých ročnících měnou pro nákup v areálu, byly letos nahrazené ve spolupráci s PayPalem jednoduchými RFID náramky.

olpr7

Přečtěte si takéČeský startup Officelovin publikující nejlepší kanceláře z celého světa, boduje na ProductHuntuČeský startup Officelovin publikující nejlepší kanceláře z celého světa, boduje na ProductHuntu

Ty jsou také přímo spojené s každou vstupenkou a tak s ní samozřejmě lze vstupovat do všech míst spojených s akcí. Nicméně proto, že by tisíce lidí vyzvedávající si náramky na jednom místě nejspíš paralizovaly celé pořádání, organizátoři umožnili už od úterý jejich získání třeba na amsterdamském letišiti Schiphol nebo železniční stanici Amsterdam Centraal.

CC- foto

Hlavní vstup na TNW Conference, den před začátkem

Až v den začátku se naplno projevila velikost celé akce. Uměle vybudované parkoviště pro kola už v osm ráno přetékalo a nekonečné zástupy lidí se řadily do front na ranní občerstvení. Zároveň se však začaly projevovat problémy s technologií oněch RFID náramků. I můj vlastní nefungoval, takže nastával dlouhý proces obcházení různých organizátorských stanovišť, na jehož konci ale bylo 10 tokenů (25 euro) zdarma. Příjemným zjištěním také bylo,  že i WiFi, samozřejmě zatěžována tisícovkami zařízení, fungovala v celém areálu zcela bez problémů.

Nejen technologický svět

V samotném místě konání se ale v přímém kontrastu mísí atmosféra technologického světa, odlehčených coworkingových prostor i pomalu vesnicky vyhlížejících jídelních aut, které jsou konstantně obklopeny davy technologických nadšenců. Přitom právě v této retro atmosféře se platí tím nejmodernějším způsobem, pouhým přiložením náramku k terminálu.

The Next Web 2017 – Image copyright Beto Ruiz Alonso-info@betoruizalonso.com-076

Úvodní ceremoniál se v hlavním sálu nesl ve znamení velké světelné show, po níž přivítal četné publikum Boris Veldhuijzen van Zanten, CEO a spoluzakladatel The Next Web. Ve své krátké řeči dával důraz hlavně na lidský faktor celé akce, protože přestože se jedná o konferenci o všem digitálním, podle jeho slov každé ze světel, bariér či stánků postavili lidé.

The Next Web 2017 – Day One

Boris Veldhuijzen van Zanten, CEO The Next Web při úvodní řeči

Další program se odvíjel na několika místech a v několika různě zaměřených blocích. Hlavní sál vítal sérii debatérů a řečníků pod hlavičkou fráze „Digital Innovation“, bílá dominanta celého prostoru, aréna zvaná The Dome, se točila okolo médií a marketingu a například Pitch Tower pořádala bitvu dvacítky vybraných startupů. Speciální registraci pak podléhaly Machmaking sessions  a workshopy v malých skupinách s leadery světové technologické scény. Účastníci si tak po celý den mohli popovídat s očí do očí se zástupci firem jako Microsoft, IBM, Adobe, Intel, PWC nebo samotným The Next Web.

The Next Web 2017 – Day One – Image copyright Janus van den Eijnden (49)

Pitch Tower na TNW Conference

Foto: Dan Taylor; Beto Ruiz Alonso; Janus van den Eijnden / TNW

V Praze se uskutečnilo první Tržiště, akce pro spojení startupů a inovativních korporací

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Tržiště pro startupy a korporace, Škoda DigiLab, 4. května 2017.

0Zobrazit komentáře

Pod hlavičkou agentury FENEK a ve spolupráci s Úřadem vlády byla začátkem května odstartována série akcí Tržiště pro startupy a korporace, která si dává za cíl vytvořit nové, neformální prostředí pro spojení zájmů startupů a inovativních korporací. První setkání, které se neslo v tématu elektromobility, proběhlo v nových stylových prostorách ŠKODA AUTO DigiLab v pražských Holešovicích.

Jednalo se o vůbec první příležitost, kdy se toto místo otevřelo veřejnosti. Mimo jiné je zde k vidění i rozebraná Škoda Kodiaq, kanceláře, či rozsáhlý sál k pořádání akcí jako je tato. Zasvědcenější mohli v celém spektru vidět jistou paralelu s akcemi, které pořadají karlínští STRV. CzechCrunch se stal mediálním partnerem akce.

flanagan2

Přečtěte si takéCEO RedCrox: Máme unikátní model, kde všichni vyhrávají, nic není víc než 100% slevaCEO RedCrox: Máme unikátní model, kde všichni vyhrávají, nic není víc než 100% sleva

Úvodní řeč akce pronesl Jiří Vicherek, zakladatel agentury FENEK, aby představil vizi této nové platformy. Podle něj se nejedná o akci pro inovativní startupy, ale inovativní korporace, které chtějí aplikovat nové byznys modely do svých odvětví, právě za pomocí startupů. Účelem tak je tyto dva segmenty propojit v neformálním prostředí, ostatně za nejdůležitější část programu označil Vicherek závěrečný networking.

Vizi Tržiště přiblížila i ředitelka ŠKODA AUTO DigiLab, Jarmila Plachá, která, příznačně s proutěným košíkem v ruce, vyzvala publikum, aby brali Tržiště jako skutečný sobotní trh, který lidé navštěvují aniž by vlastně věděli, co chtějí, avšak jdou se inspirovat, konverzovat a najít kontakty. Doplnila také čím vlastně DigiLab je:

“Našim cílem je vyvíjet pro naše zákazníky úplně nová řešení mobility. ŠKODA AUTO DigiLab je proto doslova laboratoří, kde testujeme nápady a přetváříme je v nové produkty. Spolupráce s globálními technologickými startupy je přitom důležitou součástí těchto aktivit, proto jsme rádi, že můžeme hostit první Tržiště pro startupy a korporace.“

Tržiště pro startupy a korporace, Škoda DigiLab

Jiří Vicherek, zakladatel agentury Fenek při úvodní řeči

S krátkým proslovem posléze vystoupil koordinátor digitální agendy Úřadu vlády, Ondřej Malý. Jeho orgán, který před časem vznikl pod vedením bývalého státního tajemníka Tomáše Prouzy, by se podle něj měl starat o agendu, která bude nadrezortní. Zmínil i nedávné schůzky se zástupci startupů a začínající partnerství s agenturou CzechInvest.

Hyperloop pro náklady

Hlavním hostem večera byl však Marek Gutt-Moskowy (na úvodní fotce), zakladatel a CEO polské společnosti EuroLoop, která se stejně jako obdobné projekty v zámoří snaží realizovat open-source myšlenku Elona Muska o vybudování přepravního systému Hyperloop. Oproti svým konkurentům však nemíří na produkci přepravního systému pro lidi, ale pro náklad.

Gutt-Moskowy to odůvodnil tak, že z legislativní podstaty je přeprava lidí kapslemi hyperloop dekádu, možná více vzdálená a míní, že s nákladem by to mohlo být jednodušší. Jeho firma už má za sebou produkci vlastní kapsle, která byla ostatně oceněna již na soutěži Hyperloop Pod Competition, pořádanou samotným Muskem, kde se dostala mezi jediných pět oceněných z celkově dvanácti tisíc účastníků.

Polsko, kde chce EuroLoop začít s přímým propojováním přístavů a překladišť, považuje Gutt-Moskowy za ideální trh kvůli jeho dopravnímu významu a délce tras, která nikde nepřesahuje 1500 kilometrů. Dlouhodobá vize EuroLoopu však zahrnuje i zapojení celého regionu, včetně Česka.

Pitch pěti startupů

Posledním bodem programu před závěrečným networkingem byl pitch pěti různých startupů zaměřených na elektromobilitu. Jako první se představil projekt eParkomat, který si dává za cíl zlepšit možnosti parkování a pomoci tak městům i řidičům. Zajímavé však je, že jediné co k tomu potřebuje jsou mobilní telefony řidičů, protože prostřednictvým operátora T-Mobile dokáže s 96% přesností analyzovat sbíraná big data a zjistit tak, kde je zrovna volné parkovací místo.

Tržiště pro startupy a korporace, Škoda DigiLab

Jan Šedivý z ČVUT a Jarmila Plachá ze ŠKODA AUTO DigiLab

Svou myšlenku přišlo představit i Ridelo, jehož produktem je nabíječka určená k připevnění na jízdní kolo. Dovoluje tak nabíjet mobilní zařízení i za jízdy, navíc se jedná o vůbec první zařízení svého druhu, co funguje bez tření a cyklistu tedy nijak nezatěžuje. Třetím v pořadí byl HoppyGo, nedávno spuštěný carsharingový startup, který stejně jako konkurenční SmileCar funguje na principu P2P výpůjčky aut. Jeho zástupce sdělil, že službu využívá již 1500 lidí, kteří se v Praze dělí o 120 aut. Plánem také je expandovat v nejbližší době do Mnichova.

Tržiště pro startupy a korporace, Škoda DigiLab

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 20 lety vyšel Batman začíná. Ukázal, že komiks lze brát vážněPřed dvaceti lety vtrhl do kin Batman začíná a ukázal, že superhrdinské filmy můžeme brát vážně

Michal Matúš z projektu Parkio zase příbližil svoji vizi o parkování ve městech. Ta kromě jiného zahrnuje i rychlé zaplacení v mobilní aplikaci a technologie už je dokonce tak daleko, že se simultálně s platbou v aplikaci lze otevřít třeba závoru na parkovišti. Jako zcela poslední byl podrobně představen startup Emuj, který se v Brně specializuje na carsharing elektrických aut.

Současně má ve flotile zejména vozy Nissan Leaf a Peugeot iOn, do budoucna bych však chtěl získat i Teslu Model S a Teslu Model 3 a expandovat do Bratislavy. Další Tržiště pro startupy a korporace se bude konat 22.6. v Brně v Jihomoravském inovačním centru, na podzim se pak chystá i v Ostravě.