Revoluce v přepravě. IKEA, Amazon a další chtějí do roku 2040 převážet zboží na uhlíkově neutrálních lodích
Hned devět velkých společností, mezi kterými je i švédský nábytkářský gigant IKEA, internetový obchod Amazon a Unilever, jeden z největších světových výrobců potravin a kosmetiky, se zavázalo k uhlíkové neutralitě během přepravy zboží po moři. Důvodem je urychlení dekarbonizace celého lodního průmyslu.
Nákladní doprava má titul jednoho z největších znečišťovatelů planety. Statistiky hovoří až o tříprocentním podílu na celkových globálních emisích a možném nárůstu tohoto čísla do roku 2050 až na deset procent. Přesto se objevují názory, že rejdařské společnosti dělají jen málo proto, aby se této nálepky zbavily a aby šly vstříc cílům Pařížské dohody.
Ty hovoří o masivním využívání uhlíkově neutrálních paliv v lodním průmyslu do roku 2030 a jeho úplné dekarbonizaci do roku 2050. Proto oněch devět velkých firem, mezi kterými nechybí ani výrobce oblečení Patagonia, producent kávy Tchibo či výrobce pneumatik Michelin, podepsalo závazek v rámci kampaně nevládní organizace Aspen Institute, kterým chtějí lodní společnosti donutit k větší zelené odpovědnosti.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Pokud chceme vyřešit klimatickou krizi, musí se námořní doprava – stejně jako všechna další odvětví globální ekonomiky – rychle dekarbonizovat. Nadnárodní společnosti budou klíčovými aktéry při katalyzování přechodu na čistou energii,“ řekl pro BBC prezident Aspen Institute Dan Porterfield.
Cílem podepsaného závazku je do roku 2040 využívat služeb pouze těch přepravců, kteří budou zboží podepsaných firem přepravovat na lodích využívající alternativní formy paliva s nulovými emisemi. Dosáhnout takového cíle však nebude levné. Podle odhadů se investice na dekarbonizaci lodního průmyslu vyšplhají na dva biliony dolarů (zhruba 44 bilionů korun)
Ty musí být vynaloženy na vývoj čistších paliv, jejich výrobu a distribuci i na vývoj nových lodí, které budou těmito palivy poháněny. Mezi ona alternativní paliva patří například metanol, se kterým již experimentuje námořní přepravní gigant Maersk. Ten aktuálně vyvíjí osm plavidel, které dokáže metanol pohánět, přičemž cena jednoho z nich by se měla vyšplhat na 175 milionů dolarů, tedy přibližně 3,8 miliardy korun.
Aspen Institute však varuje, že proces dekarbonizace lodního průmyslu nebude jednoduchý. Nákladní plavidla vykazují dlouhou životnost a s celou problematikou je spojena také nutnost navýšení výroby obnovitelné energie, do které se naplno pouští prozatím jen několik vybraných zemí.