Revoluce v přepravě. IKEA, Amazon a další chtějí do roku 2040 převážet zboží na uhlíkově neutrálních lodích
Hned devět velkých společností, mezi kterými je i švédský nábytkářský gigant IKEA, internetový obchod Amazon a Unilever, jeden z největších světových výrobců potravin a kosmetiky, se zavázalo k uhlíkové neutralitě během přepravy zboží po moři. Důvodem je urychlení dekarbonizace celého lodního průmyslu.
Nákladní doprava má titul jednoho z největších znečišťovatelů planety. Statistiky hovoří až o tříprocentním podílu na celkových globálních emisích a možném nárůstu tohoto čísla do roku 2050 až na deset procent. Přesto se objevují názory, že rejdařské společnosti dělají jen málo proto, aby se této nálepky zbavily a aby šly vstříc cílům Pařížské dohody.
Ty hovoří o masivním využívání uhlíkově neutrálních paliv v lodním průmyslu do roku 2030 a jeho úplné dekarbonizaci do roku 2050. Proto oněch devět velkých firem, mezi kterými nechybí ani výrobce oblečení Patagonia, producent kávy Tchibo či výrobce pneumatik Michelin, podepsalo závazek v rámci kampaně nevládní organizace Aspen Institute, kterým chtějí lodní společnosti donutit k větší zelené odpovědnosti.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„Pokud chceme vyřešit klimatickou krizi, musí se námořní doprava – stejně jako všechna další odvětví globální ekonomiky – rychle dekarbonizovat. Nadnárodní společnosti budou klíčovými aktéry při katalyzování přechodu na čistou energii,“ řekl pro BBC prezident Aspen Institute Dan Porterfield.
Cílem podepsaného závazku je do roku 2040 využívat služeb pouze těch přepravců, kteří budou zboží podepsaných firem přepravovat na lodích využívající alternativní formy paliva s nulovými emisemi. Dosáhnout takového cíle však nebude levné. Podle odhadů se investice na dekarbonizaci lodního průmyslu vyšplhají na dva biliony dolarů (zhruba 44 bilionů korun)
Ty musí být vynaloženy na vývoj čistších paliv, jejich výrobu a distribuci i na vývoj nových lodí, které budou těmito palivy poháněny. Mezi ona alternativní paliva patří například metanol, se kterým již experimentuje námořní přepravní gigant Maersk. Ten aktuálně vyvíjí osm plavidel, které dokáže metanol pohánět, přičemž cena jednoho z nich by se měla vyšplhat na 175 milionů dolarů, tedy přibližně 3,8 miliardy korun.
Aspen Institute však varuje, že proces dekarbonizace lodního průmyslu nebude jednoduchý. Nákladní plavidla vykazují dlouhou životnost a s celou problematikou je spojena také nutnost navýšení výroby obnovitelné energie, do které se naplno pouští prozatím jen několik vybraných zemí.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.