Revoluce v přepravě. IKEA, Amazon a další chtějí do roku 2040 převážet zboží na uhlíkově neutrálních lodích

lodni-preprava2

Foto: M. Damboldt/Pexels

Lodní průmysl čeká masivní dekarbonizace

0Zobrazit komentáře

Hned devět velkých společností, mezi kterými je i švédský nábytkářský gigant IKEA, internetový obchod Amazon a Unilever, jeden z největších světových výrobců potravin a kosmetiky, se zavázalo k uhlíkové neutralitě během přepravy zboží po moři. Důvodem je urychlení dekarbonizace celého lodního průmyslu.

Nákladní doprava má titul jednoho z největších znečišťovatelů planety. Statistiky hovoří až o tříprocentním podílu na celkových globálních emisích a možném nárůstu tohoto čísla do roku 2050 až na deset procent. Přesto se objevují názory, že rejdařské společnosti dělají jen málo proto, aby se této nálepky zbavily a aby šly vstříc cílům Pařížské dohody.

Ty hovoří o masivním využívání uhlíkově neutrálních paliv v lodním průmyslu do roku 2030 a jeho úplné dekarbonizaci do roku 2050. Proto oněch devět velkých firem, mezi kterými nechybí ani výrobce oblečení Patagonia, producent kávy Tchibo či výrobce pneumatik Michelin, podepsalo závazek v rámci kampaně nevládní organizace Aspen Institute, kterým chtějí lodní společnosti donutit k větší zelené odpovědnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud chceme vyřešit klimatickou krizi, musí se námořní doprava – stejně jako všechna další odvětví globální ekonomiky – rychle dekarbonizovat. Nadnárodní společnosti budou klíčovými aktéry při katalyzování přechodu na čistou energii,“ řekl pro BBC prezident Aspen Institute Dan Porterfield.

Cílem podepsaného závazku je do roku 2040 využívat služeb pouze těch přepravců, kteří budou zboží podepsaných firem přepravovat na lodích využívající alternativní formy paliva s nulovými emisemi. Dosáhnout takového cíle však nebude levné. Podle odhadů se investice na dekarbonizaci lodního průmyslu vyšplhají na dva biliony dolarů (zhruba 44 bilionů korun)

lodni-preprava1

Foto: David Dibert/Pexels

Lodní doprava se na znečišťování planety podílí nejméně ze tří procent

Ty musí být vynaloženy na vývoj čistších paliv, jejich výrobu a distribuci i na vývoj nových lodí, které budou těmito palivy poháněny. Mezi ona alternativní paliva patří například metanol, se kterým již experimentuje námořní přepravní gigant Maersk. Ten aktuálně vyvíjí osm plavidel, které dokáže metanol pohánět, přičemž cena jednoho z nich by se měla vyšplhat na 175 milionů dolarů, tedy přibližně 3,8 miliardy korun.

Aspen Institute však varuje, že proces dekarbonizace lodního průmyslu nebude jednoduchý. Nákladní plavidla vykazují dlouhou životnost a s celou problematikou je spojena také nutnost navýšení výroby obnovitelné energie, do které se naplno pouští prozatím jen několik vybraných zemí.

Elektřina a baterky táhnou. Porsche poprvé prodalo více Taycanů než modelů 911 se spalovacím motorem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

6297176_taycan_turbo_2019_porsche_ag-min

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Taycan Turbo

0Zobrazit komentáře

Pro některé fanoušky to bylo možná ještě před časem nepředstavitelné, ale i Porsche rychle míří za elektrickou budoucností. Tradiční německá značka sportovních vozů oznámila, že za poslední rok, respektive do konce září, poprvé prodala více elektromobilů Porsche Taycan než věhlasného modelu 911 se spalovacím motorem.

Prodej sedanu Taycan, který Porsche oficiálně odhalilo před dvěma lety a na trhu soupeří mimo jiné s Modelem S americké automobilky Tesla, podle agentury Bloomberg ilustruje fakt, že přechod německého výrobce sportovních vozů na elektrický pohon akceleruje. To ostatně potvrzuje i nedávná významná investice do výroby baterií.

Plně elektrický Taycan, který letos přijel také v praktičtější verzi do terénu, ikonický vůz 911 ze stejné stáje předstihl o několik stovek prodaných aut. Za rok se tohoto prvního elektromobilu od Porsche prodalo 28 640 kusů. Celkový odbyt německé automobilky, která společně s chorvatským Rimacem převzala také otěže nad Bugatti, se v prvních devíti měsících zvýšil o 13 procent.

porsche911

Foto: Porsche

Osmá generace ikonického Porsche 911

„Knihy objednávek jsou dobře naplněny a ohledně posledních měsíců roku jsme úplně nadšeni,“ uvedl šéf prodeje Detlev von Platen. Připomněl, že celosvětové šíření koronaviru vyvolává nestabilní situaci, včetně nedostatku polovodičů.

Nejziskovější značka koncernu Volkswagen, do něhož patří i Škoda Auto, letos vedle zařazení zmíněné praktičtější a prostornější verze Taycanu také zvýšila své investice do chorvatské automobilky Rimac, která rovněž symbolizuje elektromobilovou budoucnost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Porsche přitom očekává, že čistě elektrická a hybridní auta budou v roce 2030 tvořit více než 80 procent jeho celosvětového odbytu. Elektrickou verzi sportovně-užitkového SUV Macan chce na trh uvést v roce 2023.

Za prvních devět měsíců roku se Porsche ukázalo jako poměrně odolné vůči celosvětovému nedostatku polovodičů. Celkový počet dodaných vozů vzrostl na 217 198, přičemž prodej výrazně podpořila rostoucí poptávka ve Spojených státech.

Právě USA jsou pro německou automobilku druhým největším trhem po Číně, kde firma taktéž zvýšila odbyt o 30 procent. Nejprodávanějšími modely značky zůstávají SUV Cayenne a o něco menší Macan.

S přispěním ČTK.