Říká si Bisák, patřila mu mocná PR agentura a důchod tráví na Jadranu. Ručně tam vyrábí kytary
Jiří Bis vybudoval a před pěti lety prodal známou firmu Bison & Rose. Teď si užívá důchod v Chorvatsku a nejvíc času tráví ve své truhlářské dílně.
Podnikatel Jiří Bis
Prvič je malý ostrov u dalmatského pobřeží přímo proti historickému městu Šibenik. Oficiálně na něm žije jen necelých 300 obyvatel, ale mezi dubnem a listopadem tamní populace až pětinásobně nabobtná. Jedním z těch, kteří na něm tráví většinu roku, je i čtyřiašedesátiletý Čech Jiří Bis. Pár let nazpátek patřil coby spolumajitel známé PR agentury Bison & Rose k vlivným lidem zdejšího politického a byznysového zákulisí, svůj podíl ve firmě ale prodal. Neprohání se ovšem na jachtě ani ve Ferrari, spíš ho najdete ve vytahaném námořnickém tričku v truhlářské dílně, kde pro známé vyrábí špičkové kytary.
Jiří Bis nezapře, že má kumštýřské kořeny a že rád vypráví příběhy, navíc se svými 190 centimetry, hřmotným hlasem a mohutnou postavou jako by vypadl z Hrabalova či Páralova poetického světa. „Na řečičky s politiky nebo bankéři jsem nikdy nebyl, já měl radši lidi od fochu, třeba ze stavebních firem. Podíval jsem se jim do očí, oni mně a věděli jsme, co jsme zač. Já byl vždycky spíš buran,“ směje se.
Mohl si to dovolit, na jemnou diplomatickou komunikaci měl parťáka, spolumajitele agentury Bison & Rose Miloše Růžičku. Právě on se uměl obratně pohybovat v politickém zákulisí a měl historicky skvělé kontakty jak v ČSSD, tak v ODS. Ostatně i dnes, pět let poté, co s Bisem prodali svou skupinu firem sdružených kolem Bison & Rose, patří Růžička do užšího poradenského týmu premiéra Petra Fialy a spoluvlastní agenturu Freedom Agency zaměřenou na politický marketing.
„Taková byla naše dohoda, že on bude tváří firmy. Já nechtěl moc lézt do popředí, neumím to,“ říká Bis s tím, že tu a tam musel udělat výjimku, třeba když v roce 2012 pomáhal tehdejšímu ČSTV vymýšlet, jak naložit s rozsáhlými majetky organizace v Krkonoších – jakožto tajemník jedné z komisí sportovního svazu vystupoval opakovaně v médiích, později stál u vzniku a pár let vedl Asociaci horských středisek ČR. „Většinou jsem se ale fakt držel zpátky. A měl jsem štěstí, že můj vzdálený příbuzný se také jmenoval Jiří Bis a byl senátorem za ČSSD, takže když zadáte do Googlu mé jméno, navede vás to na něj,“ krčí rameny.
Zatímco Růžička po roce 2018, kdy z Bizonů oba definitivně odešli a společnost od nich koupili jejich kolegové Vladimír Bystrov a Roman Šmíd, dál pokračoval v marketingu a PR, Bis zavřel byznys do skříně a už se k němu nevrátil. Roli hrálo i to, že mezi oběma přáteli je velký věkový rozdíl: zatímco Růžička letos oslavil padesátiny, Bisovi bude pětašedesát. „Chci si už život užívat a dělat to, co mě baví. Genetika a statistika je neúprosná. Většina mých předků umřela kolem sedmdesátky, takže je pro mě důležitá kvalita života, ne jeho délka.“
Do Chorvatska poprvé zavítal před dvaceti lety a nejprve ho poznával z paluby jachty, kterou si se známým pořídil. Šplouchání vln jej sice postupně omrzelo, jenže počasí, příroda a život u moře ne – a tak prodal loď a koupil domek. „To bylo osm let zpátky. Ceny byly tehdy mnohem přijatelnější než dnes. Dům u moře včetně rekonstrukce mě vyšel do pěti milionů, hodně jsem si toho tam udělal sám,“ vypráví.
Nemovitostí v Chorvatsku nakonec koupil víc a dnes tam jezdí celá jeho rozvětvená rodina, jeho snem ale bylo mít skvělou truhlářskou dílnu a na stará kolena se vrátit k výrobě dřevěných šperků a plastik. Tedy k tomu, čím si vydělával, než koncem 90. let založil agenturu Bis-on, jež se nejprve věnovala realitní činnosti, pak reklamě a když se k němu připojil Růžička se zkušenostmi z Komerční banky, začala s komplexní komunikací a lobbingem.