Rostlinné burgery táhnou stále víc. Nestlé teď představuje také veganské náhražky vajec a krevet
Jíst méně masa – nebo ho dokonce nejíst vůbec – a hledat různé nové alternativy zejména rostlinného charakteru. To je ve stravování napříč světem obrovský trend, na který reagují kuchaři, restauratéři i největší výrobci. Potravinářská skupina Nestlé už delší dobu boduje třeba s rostlinnými burgery a teď na trh uvádí také rostlinné náhražky vajec a krevet.
Výrobky se podle švýcarské společnosti chuťové i nutričně blíží svým předlohám. Náhrada vajec, která se v Evropě označuje Garden Gourmet vEGGie, obsahuje sójové bílkoviny a omega-3 mastné kyseliny. Jde připravit jako míchaná vejce i jako omeleta a lze ji přidat do koláčů nebo sušenek. Veganské krevety s názvem Vrimp navazují na náhražku tuňáka, kterou švýcarská skupina nabídla loni.
Generální ředitel Mark Schneider uvedl, že veganské výrobky jako rostlinné hamburgery či klobásy vykazují dvouciferný růst tržeb. „Není to omezeno na jednu věkovou nebo demografickou skupinu,“ řekl podle agentury Reuters novinářům. Tyto produkty podle něj začínají být všeobecně ve velkém přijímány, což potvrzuje právě rychle rostoucí trh s veganskými výrobky.
Zatímco v roce 2020 měl podle dat Bloomberg Intelligence globální trh s rostlinnými produkty necelých 30 miliard dolarů, v roce 2030 by mohl vyrůst více než pětinásobně na 162 miliard. I nadále by měly segmentu dominovat náhražky mléka a masa, přičemž se odhaduje, že by mohly do deseti let tvořit rostlinné potraviny přes sedm procent globálního trhu s bílkovinami.
„Chceme se co nejvíce přiblížit živočišné verzi, protože pak je pro lidi mnohem snazší přejít na tento typ výrobků,“ konstatoval technologický šéf Nestlé Stefan Palzer. Oba výrobky, vejce i krevety, budou zpočátku v omezené míře uvedeny na některé evropské trhy, například ve Švýcarsku. Dostupnost v Česku zatím není známá. Z řady Garden Gourmet se u nás již prodávají například veggie kuličky, řízek, burger, falafel či klobása.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSpolečnost Nestlé uvedla své první hamburgery na rostlinné bázi na trh v roce 2019, tedy zhruba o tři roky později než američtí průkopníci v oboru, firmy Beyond Meat a Impossible Foods. Do firem, které pěstují maso v bioreaktorech, investuje také například herec Leonardo DiCaprio, vyvíjí se i alternativní sýr a na rostoucí trend reagují rovněž řetězce s rychlým občerstvením. Letos jsme ochutnávali nové vegetariánské menu od McDonald’s nebo rostlinné nugetky od Burger Kingu.
Všechny zprávy ze světa rostlinných produktů najdete přehledně na tomto odkazu.
S přispěním ČTK.