Rozmanitost firmám přinese inovace i zisk. Není to jen o poměru mužů a žen, říká Tikalová

Jana Tikalová z platformy OPIM pomáhá firmám nastavit rozmanitou a inkluzivní kulturu. Byť je to podle ní běh na dlouhou trat, vyplatí se.

Jiří BlatnýJiří Blatný

clanek_2360x1180-54

Foto: CzechCrunch

Jak být inkluzivní? A proč vlastně? O tom více v novém dílu podcastu Od 9 do 5.

0Zobrazit komentáře

Rozmanitost a inkluze, to jsou dnes nejen aktuální celospolečenská témata, věnují se jim i firmy. Jsou přitom daleko širší, než se může zdát, a netýkají se jen poměru mužů a žen na pracovišti. „Diverzita se týká nás všech, zejména v pracovním prostředí. Tam to znamená, že každého beru takového, jaký je. Neměli bychom se tedy například snažit dělat z introverta extroverta,“ říká v dalším díle podcastu Od 9 do 5 mentorka a zakladatelka organizace OPIM Jana Tikalová, která pomáhá firmám vytvářet inkluzivní firemní kulturu.

Téma inkluze a rozmanitosti podle Tikalové v podnicích zahrnuje třeba i lidi „s poruchou pozornosti, dysgrafiky nebo anorektiky. O těch se moc nediskutuje,” vysvětluje Tikalová v podcastu Od 9 do 5, který si můžete poslechnout na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech i YouTube.

Důraz na dva zmíněné faktory přitom pro firmy podle Tikalové může znamenat nejen spokojené zaměstnance. „Máme data o tom, že rozmanitost přináší více inovací a ve výsledku i větší zisk. Naopak se tím snižuje počet konfliktů ve firmě, protože lidé v práci nemusejí skrývat, jací jsou,” uvádí Tikalová.

Tématy se v organizaci OPIM zabývá přes dvacet let a za tu dobu ve firmách vnímá velký posun. „Prvních patnáct let jsem narážela na nepochopení. Firmy, které se tomu věnovaly, bych spočítala na prstech jedné ruky,” říká Tikalová. „Milník přišel po roce 2010, kdy společnosti začaly nabírat více zahraničních zaměstnanců a začaly klást důraz na téma lidských práv,” vysvětluje.

Přístup podniků k rozmanitosti a inkluzi podle ní razantně změnila také pandemie covidu, kdy se firmy naučily být flexibilní, což zjednodušilo konzultace. „Dneska se s nimi díky tomu už nebavíme o tom, proč, ale jak to dělat nejlépe,” pochvaluje si Tikalová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když se chce firma v tomto ohledu zlepšit, je dobré sbírat data, říká. „Je třeba znát demografii zaměstnanců, vědět o jejich potřebách, jak vnímají právě téma inkluze a diverzity. A následně do té snahy zapojit ambasadory, marketing a mít vytvořenou strategii. Není to jenom o změně myšlení, ale i o změně interních procesů, je to běh na dlouhou trať,” vysvětluje Tikalová.

Takový maraton by však podle ní neměl řídit jeden člověk. „Tu mravenčí práci by sice měl dělat jeden dedikovaný člověk, ovšem ten kolem sebe potřebuje tým, protože je to opravdu plnohodnotná a dlouhodobá součást byznysu,” myslí si Tikalová.

janatikalova1280

Foto: OPIM

Jana Tikalová, zakladatelka organizace OPIM

Čtvrtý díl podcastu Od 9 do 5 s Janou Tikalovou si můžete poslechnout na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech i YouTube. V aktuálním díle se také dozvíte:

  • Jak s inkluzí a diverzitou souvisí transparentnost platů ve firmách.
  • Co firmy podceňují, když tato témata řeší.
  • Co nového Jana Tikalová s OPIM chystá.

Change management je klíčový pro zavádění plošných změn nejen v korporacích, říká Vavřík z Amazonu

Ovládat metodiku řízení změn a mít pod kontrolou zavádění inovací je dnes stejně důležité jako schopnost řídit projekty.

vavrik01Komentář

Foto: Amazon

Jan Vavřík, Senior Operations Manager ve společnosti Amazon

Moderní firma musí pružně reagovat na měnící se svět, na preference a potřeby zákazníků, ale i na technologické inovace. Při zavádění změn je však potřeba zejména zaměstnancům důkladně vysvětlit, proč je přijetí nových procesů či nástrojů pro jejich práci přínosem. Disciplína, která se procesními změnami v podniku zabývá, se jmenuje change management neboli řízení změn. Dobře ji znají také v Amazonu, kde řídí po celém světě stovky tisíc lidí, ale využitelná je nejen v největších korporacích.

Jak využívat change management a k čemu je dobrý? O tom píše v komentáři pro CzechCrunch Jan Vavřík, který působí v tuzemské pobočce společnosti Amazon jako Senior Operations Manager Change a podílel se například na změnách souvisejících se zvýšením obrátkovosti skladu nebo udržitelnými iniciativami včetně výměny nekonečného množství jednorázových kelímků.

***

Cílem change managementu neboli řízení změn je minimalizovat rizika, přinést organizaci benefity plynoucí ze změny a samozřejmě také usnadnit zaměstnancům přizpůsobování se novým podmínkám na pracovišti. Change tým by měl být pevně zakotven ve struktuře managementu. V rámci budovy distribučního centra Amazonu v Dobrovízi má tento tým na starosti implementaci centrálně řízených projektů, ale také správu projektů lokálního týmu.

Zabýváme se například problematikou udržitelnosti, dopravy, stravování, údržbou nebo chodu budovy. Zjednodušeně řečeno – zajišťujeme komplexní podporu a adaptaci týmu operativců. Často se setkávám s dotazy, zda se v tak obrovské, globální společnosti do inovačních procesů zapojují i řadoví pracovníci. Zpětná vazba našich zaměstnanců je pro nás určitě důležitá. V distribučním centru máme například k dispozici elektronické kiosky, kde může kdokoliv z řad zaměstnanců navrhnout zlepšení libovolného procesu.

Vedení pak návrhy na měsíční bázi vyhodnocuje, ty nejlepší realizuje a zaměstnance odměňuje za proaktivní přístup. Samozřejmostí je, že zaměstnanci mohou kdykoliv přijít s nápady osobně za svými manažery a požadavek ke změně zadat i touto cestou. Proces řízení změn v Amazonu je přitom komplexní soubor aktivit, které jsou koordinovány a probíhají na několika úrovních. Amazon je prostředím vysoce standardizovaný, a proto i proces změn podléhá jasným pravidlům, díky nimž můžeme zaručit vysoký standard výsledku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Každý projekt u nás musí projít několika fázemi. První fází je zahájení projektu, kdy se identifikují klíčoví účastníci. V druhé fázi se plánuje časový harmonogram a finanční náklady. Zásadním krokem je pak stanovení rizik, která mohou při zavádění nastat. Sestaví se projektový tým a určí se vedoucí projektu z jednotlivých oblastí. Následuje zpravidla takzvaný Kaizen Blitz, což je velmi efektivní workshop všech zainteresovaných.

Následně již přichází na řadu schvalovací proces a samotná realizace. Change tým řídí a koordinuje exekuci jednotlivých fází projektu, zajišťuje včasný nákup komponentů a koordinuje realizační týmy, kontraktory, technickou podporu a operativu. V průběhu realizace je také nutné vyhodnocovat rizika, monitorovat progres a podporovat angažovanost všech členů týmu.

Jako příklad jednoho z našich realizovaných projektů mohu uvést implementaci VNA – systému úzkých uliček do vysokoregálového paletového skladu. V něm nyní manipulaci zajišťuje flotila VNA vysokozdvižných vozíků (z anglického Very Narrow Aisle, tedy „velmi úzká ulička“), díky čemuž jsme výrazně zmenšili operativní prostor. Konkrétně z původní šíře uliček tři metry jsme docílili jejich zúžení na 1,8 metrů.

vavrik02

Foto: Amazon

Jan Vavřík, Senior Operations Manager ve společnosti Amazon

Díky tomuto novému regálovému systému jsme získali téměř 1 500 metrů krychlových úložného prostoru navíc, přičemž návratnost vstupní investice (ROI) byla pouhých šest měsíců. Velkým přínosem je také zvýšení povolené rychlosti z 6 km/h na 12 km/h, což vede ke zvýšení obrátkovosti skladu.

Dalšími příklady mohou být projekty spojené s udržitelností, což je agenda, kterou máme v rámci Change oddělení také na starosti. S naším týmem jsme lokálně zprovoznili nabíječky pro elektromobily a elektrokola či motorky. Dokončujeme také transformaci klimatizace na energeticky nenáročnější verzi.

Projekt, na který jsem velmi pyšný, ač se nemusí jevit jakkoliv převratně, je přechod z jednorázových kelímků v automatech na kávu na systém znovupoužitelných omyvatelných kelímků. Jen pro představu touto změnou snížíme odpadovou zátěž odhadem až o 1,3 tuny za rok, což je skutečně nezanedbatelné číslo. Spustili jsme také interní informační kampaň, abychom zaměstnance na tuto změnu připravili, díky které věřím, že budeme s tímto projektem úspěšní.

Co se týká procesně orientovaných záležitostí, tak můj tým momentálně pracuje na projektu světelných závor pro třídicí linku vícepoložkových objednávek. Zavádíme cognex kamerový systém pro balicí stanice. Velký projekt ve fázi schválení je transformace třídící jednotky balíků s instalací automatického virtuálního odbavení zásilek.

Ve všech případech se soustředíme na bezproblémový chod našich procesů, ty se snažíme automatizovat tak, aby přinášely přidanou hodnotu našim zákazníkům. Snižujeme chybovost, eliminujeme defekty a získaným zlepšením můžeme dát možnost zkušeným a talentovaným kolegům soustředit se na činnosti s vyšší přidanou hodnotou.

Při uzavření každého projektu pak provádíme závěrečnou kontrolu a zpracováváme dokument, který zohledňuje veškerá úskalí nebo zásadní lekce a postřehy z realizace změny. To nám pak slouží jako skvělý nástroj ke zlepšování i v budoucnu.

Partnerem článku je společnost Amazon. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.