Růst e-commerce vystřelil také český logistický startup Skladon. Jen letos vyrostl pětinásobně a chystá se za hranice
Českou e-commerce je možné označit za vítěze letošní koronavirové pandemie, když během prvních šesti měsíců meziročně vyrostla o třetinu. S růstem objednávek pochopitelně rostou také nároky na logistiku a právě na ní sází startup Skladon, který díky tomu letos vyrostl už pětinásobně.
„Již začátkem února jsme vnímali stoupající nervozitu vzhledem k situaci s koronavirem, vše vyeskalovalo v polovině března, kdy se zavřely obchody a veškeré nakupování se přesunulo online. Po zavedení preventivních provozních opatření jsme prakticky přepnuli do vánočního režimu, abychom byli schopni uspokojit zvýšenou poptávku e-shopů,“ popisuje spoluzakladatel firmy Patrik Babinec.
E-shopům Skladon nabízí tzv. fullfilment, tedy zpracování celého logistického procesu od příjmu zboží přes skladování a balení až po jeho doručení zákazníkům. Potenciál ve firmě vidí například i miliardář Pavel Bouška, který do ní společně s dalšími investory na jaře vložil patnáct milionů korun.
„Investice nám pomohla s rozvojem technologické části naší služby, napojením nových e-shopových platforem a zlepšením procesů v rámci fulfillmentového centra. Jako obrovskou přidanou hodnotu vnímám také zkušenosti našich angel investorů a cennou zpětnou vazbu, kterou teď úročíme při dalším vývoji,“ zmiňuje CEO Skladonu Konstantin Margaretis.
Investice se podle všeho vyplácí. Ostravsko-pražský Skladon jen během prvního pololetí zaznamenal pětinásobný růst v tržbách, které by se letos měly dostat na úroveň 50 milionů korun, a také v počtu zásilek, jež zpracovává pro desítky svých klientů. Vzhledem k rychlému růstu pak startup upravil některé své procesy, ale jinak pokračuje v nastolené strategii, do níž patří i rozšiřování logistického centra Skladonu v Mošnově u Ostravy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Do konce roku plánujeme rozšířit kapacitu fulfillmentového centra, které se nyní rozléhá na pěti tisících metrech čtverečních, a také zdvojnásobit objem procesovaných zásilek. Dnes našim zaměstnancům projde rukama denně kolem 10 tisíc produktů,“ přibližuje Babinec.
Ambicí firmy je ještě minimálně rok růst v rámci současného areálu, ze kterého dokáže doručovat zásilky do druhého dne kromě českého také na slovenský a polský trh, a zaměřit se na rozvoj technologické části produktu. Pak by měla na řadu přijít expanze, ale mezitím se Skladon připravuje na silnou podzimní sezonu.
Logistický startup očekává, že k většímu či menšímu omezení prodeje v kamenných prodejen dojde také ve druhé polovině roku – buď přímým nařízením, nebo změnou nákupního chování zákazníků, kteří se nebudou chtít zdržovat v nákupních centrech v době podzimních nachlazení.
„Lidé, kteří normálně přes internet nenakupovali nebo jen skutečně zřídka kdy, si navíc vyzkoušeli, že je to vlastně fajn a budou se k e-commerce dále vracet. Již teď je jasné, že e-commerce letos poroste nejvíce za poslední roky, v krajním případě může dojít k zahlcení dopravní sítě na konci roku,“ dodává Babinec.