Růst e-commerce vystřelil také český logistický startup Skladon. Jen letos vyrostl pětinásobně a chystá se za hranice

Peter BrejčákPeter Brejčák

skladon-founders

Foto: Skladon

Trojice stojící za startupem Skladon – Miloš Halecký, Patrik Babinec a Konstantin Margaretis

0Zobrazit komentáře

Českou e-commerce je možné označit za vítěze letošní koronavirové pandemie, když během prvních šesti měsíců meziročně vyrostla o třetinu. S růstem objednávek pochopitelně rostou také nároky na logistiku a právě na ní sází startup Skladon, který díky tomu letos vyrostl už pětinásobně.

„Již začátkem února jsme vnímali stoupající nervozitu vzhledem k situaci s koronavirem, vše vyeskalovalo v polovině března, kdy se zavřely obchody a veškeré nakupování se přesunulo online. Po zavedení preventivních provozních opatření jsme prakticky přepnuli do vánočního režimu, abychom byli schopni uspokojit zvýšenou poptávku e-shopů,“ popisuje spoluzakladatel firmy Patrik Babinec.

E-shopům Skladon nabízí tzv. fullfilment, tedy zpracování celého logistického procesu od příjmu zboží přes skladování a balení až po jeho doručení zákazníkům. Potenciál ve firmě vidí například i miliardář Pavel Bouška, který do ní společně s dalšími investory na jaře vložil patnáct milionů korun.

„Investice nám pomohla s rozvojem technologické části naší služby, napojením nových e-shopových platforem a zlepšením procesů v rámci fulfillmentového centra. Jako obrovskou přidanou hodnotu vnímám také zkušenosti našich angel investorů a cennou zpětnou vazbu, kterou teď úročíme při dalším vývoji,“ zmiňuje CEO Skladonu Konstantin Margaretis.

skladon-log2

Foto: Skladon

Aktuální skladové prostory Skladonu

Investice se podle všeho vyplácí. Ostravsko-pražský Skladon jen během prvního pololetí zaznamenal pětinásobný růst v tržbách, které by se letos měly dostat na úroveň 50 milionů korun, a také v počtu zásilek, jež zpracovává pro desítky svých klientů. Vzhledem k rychlému růstu pak startup upravil některé své procesy, ale jinak pokračuje v nastolené strategii, do níž patří i rozšiřování logistického centra Skladonu v Mošnově u Ostravy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Do konce roku plánujeme rozšířit kapacitu fulfillmentového centra, které se nyní rozléhá na pěti tisících metrech čtverečních, a také zdvojnásobit objem procesovaných zásilek. Dnes našim zaměstnancům projde rukama denně kolem 10 tisíc produktů,“ přibližuje Babinec.

Ambicí firmy je ještě minimálně rok růst v rámci současného areálu, ze kterého dokáže doručovat zásilky do druhého dne kromě českého také na slovenský a polský trh, a zaměřit se na rozvoj technologické části produktu. Pak by měla na řadu přijít expanze, ale mezitím se Skladon připravuje na silnou podzimní sezonu.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končíPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končí

Logistický startup očekává, že k většímu či menšímu omezení prodeje v kamenných prodejen dojde také ve druhé polovině roku – buď přímým nařízením, nebo změnou nákupního chování zákazníků, kteří se nebudou chtít zdržovat v nákupních centrech v době podzimních nachlazení.

„Lidé, kteří normálně přes internet nenakupovali nebo jen skutečně zřídka kdy, si navíc vyzkoušeli, že je to vlastně fajn a budou se k e-commerce dále vracet. Již teď je jasné, že e-commerce letos poroste nejvíce za poslední roky, v krajním případě může dojít k zahlcení dopravní sítě na konci roku,“ dodává Babinec.

Košík.cz se dál zelená. S Nano Energies nabídne energii ze 100% obnovitelných zdrojů svým zákazníkům i dodavatelům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-nano2f-min

Foto: Nano Energies

Šéf Košíku Tomáš Jeřábek se šéfem Nano Energies Stanislavem Chválou

0Zobrazit komentáře

Při nákupu potravin dnes lidé stále více dbají na to, kde a jakým způsobem byl daný produkt vypěstován či vyroben. Více se řeší ekologický rozměr produkce potravin, klade se důraz na lokálnost a naproti tomu jdou se svou nabídkou i online supermarkety, které moderní spotřebitelské trendy podchycují mezi prvními. Košík.cz teď jde ve své zelené misi ještě dál.

Když se totiž řeší šetrnější produkce potravin, nejde jen o lepší zacházení se zvířaty nebo pěstování bez chemikálií, ale také o to, čím jsou celé provozy poháněny. Proto teď druhý největší online supermarket v Česku rozjíždí velkou spolupráci s Nano Energies, díky které zajistí pro své dodavatele i zákazníky energii ze stoprocentně obnovitelných zdrojů.

„Pokud se chceme stát opravdovým hybatelem změny v oblasti výroby a prodeje potravin, musíme se pustit i do tak ambiciózních věcí, jako je spotřeba energie v potravinářství. Fandíme všem dodavatelům, kteří při produkci nebo výrobě šetří přírodu nebo produkují ekologicky šetrné výroby, ale zároveň věříme, že je možné jít ještě dál,“ říká šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

Ultimátním cílem Košíku tak je, aby se zelený energetický cyklus kompletně uzavřel – to znamená, že zákazníkovi, který sám využívá pouze obnovitelnou energii, prodá produkty, které byly vyrobené výhradně s pomocí zelené elektřiny. V rámci svých plánů chce pak online supermarket logicky přejít na tzv. ekoenergii také v rámci veškerého svého provozu.

kosik-kuryr-min

Foto: Košík.cz

Kurýr online supermarketu Košík.cz

Nový energetický tarif spouští Košík ve spolupráci s Nano Energies, která se v Českou dlouhodobě soustředí právě na dodávky čistě zelené energie ze zdrojů, jako jsou vodní, větrné, solární nebo bioplynových elektrárny. Tuzemská energetická společnost zároveň staví výhradně na malých dodavatelích z celého Česka, jichž sdružuje již přes 750.

Nano Energies dnes již dodává zelenou energii do zhruba čtyři tisíc domácností po celé zemi a díky spolupráci s Košíkem chce svou nabídku otevřít dalším desítkám až stovkám tisíc zákazníků, mezi nimiž jsou jak kupující na Košíku, tak i jeho dodavatelé. Přechod na obnovitelnou energii má být přitom maximálně jednoduchý, de facto na pár kliků klidně z mobilního telefonu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Lidé už si zvykli kontrolovat, kolik procent masa je v šunce nebo odkud přesně pocházejí vejce nebo sýr. My pozorujeme, že v Česku je stále více zákazníků, které zajímá i to, z čeho se skládá a odkud pochází elektřina, kterou si doma svítí, vaří nebo perou. A mnohé z nich překvapí, že mohou mít 100% zelený proud od konkrétních malých dodavatelů z Moravy a z Čech,“ popisuje CEO Nano Energies Stanislav Chvála.

V Česku se ročně spotřebuje zhruba 74 TWh elektrické energie, přičemž prozatím jen 13 procent pochází z obnovitelných zdrojů. V Nano Energies, kde nedávno nabrali velkou investici, se nicméně zelené energetice věnují již přes deset let a zájem o společnosti o snižování emisí při mnoha činnostech se stále zvyšuje. I díky tomu, že je stále dostupnější.

jindrichovice-solar-min

Foto: Nano Energies

Malá větrná elektrárna v Jindřichovicích, odkud odebírájí energii v Nano Energies

„Člověk má možnost svou peněženkou volit, zda chce podporovat obnovitelné zdroje, když bude nakupovat potraviny, které byly vyrobeny výhradně zelenou energií,“ doplňuje Chvála a šéf Košíku Tomáš Jeřábek dodává, že obvyklým problémem nyní je, že si lidé myslí, že přechod na zelenou energii je příliš náročný či drahý.

Šéf Nano Energies přitom tvrdí, že cenově se dnes již pro koncové zákazníky nic zásadního nezmění, cena často zůstává stejná jako při odběru energií z konvenčních zdrojů, změny se pohybují nahoru či dolů obvykle v řádech jednotek procent. Smlouvu zároveň v rámci tarifu od Košíku budou odběratelé uzavírat na dobu neurčitou s jednoměsíční výpovědní dobou.

tim-cook-apple

Přečtěte si takéApple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrálníApple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální

Jelikož nabídka na odběr zelené energie platí i pro dodavatele Košíku, postaví na tom online supermarket i další část své nabídky. Každý dodavatel, který bude tarif využívat, získá speciální označení, potvrzující, že vyrábí produkty ekoenergií. Mezi první spolupracující partnery patří Tierra Verde, Biopekárna Zemanka a Country Life, přičemž další mají postupně přibývat.

Košík předpokládá, že do deseti let bude v rámci jeho klubu alespoň třetina odběratelů zároveň dodavateli a dodávky zelené energie se stanou dalším pilířem jeho ekologických iniciativ. S nimi v Košíku začali před časem, když spustili prodej potravin bez obalu, pokračovali nabídkou ekoproduktů a plně recyklovatelnou PET lahví.

Tím navíc snahy Košíku nekončí. „Do října bude většina naší flotily jezdit na CNG. Do konce roku 2021 máme v plánu, že budou všichni naši zaměstnanci využívat výhradně zelenou energii, do konce roku 2022 se na ekoenergii napojí všechny naše kancelářské prostory a do konce roku 2023 se napojí také naše sklady,“ doplňuje Tomáš Jeřábek.