Rychle a zeleně. Americký startup Boom vyvíjí nadzvukový letoun, kterému zajistí nulovou uhlíkovou stopu

boom-xb1

Foto: Boom

Vizualizace nadzvukového letounu XB-1 od Boom Supersonic

0Zobrazit komentáře

Být rychlejší než zvuk, to je meta, které se člověku podařilo díky nadzvukovým letounům dosáhnout již v roce 1947, kdy potřebnou rychlost poprvé překonal letoun Bell X-1. Od té doby je nadzvuková rychlost běžnou výbavou řady armádních letounů a díky výrobcům Concorde a Tupolev bylo jeden čas možné rychlostí zvuku i běžně cestovat. Na zašlou slávu obou cestovních letadel chce navázat startup Boom Supersonic, a to ve zcela zeleném duchu.

Velký hluk, nehospodárnost a technické problémy, které vedly k tragické nehodě, to byly jedny z hlavních důvodů, proč éra nadzvukové civilní přepravy trvala tak krátce. Po ukončení programů Concorde a Tupolev Tu-144 to vypadalo, že korzování vzdušným prostorem v rychlostech překračujících rychlost zvuku zůstane pouze výsadou armádních pilotů.

V posledních letech se však objevila řada nových projektů, které chtějí nadzvukovou rychlost navrátit do rukou civilních pilotů.

boom-supersonic-overture2

Foto: Boom

Nadzvukový letoun Overture od Boom Supersonic

Snaží se o to například Lockheed Martin ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA, jejichž letoun X-59 QueSST by měl vzlétnou za dva roky. Své nadzvukové letadlo Aerion AS2 chce za tři roky do vzduchu dostat Aerion ve spolupráci se společností Boeing. A ve stejném časovém horizontu by svůj nadzvukový letoun Overture ve vzduchu rád viděl i startup Boom Supersonic.

Ještě než se však pustí do prací na letounu Overture, který by měl být schopen pojmout až 55 cestujících, pracuje Boom na menším letounu XB-1, který se má stát demonstrací jeho technologických schopností i ekologických možností vývoje takového letounu. Americký výrobce totiž oznámil, že projekt konceptu XB-1 bude zcela uhlíkově neutrální.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je poměrně zajímavé prohlášení, jelikož letoun není vybaven hybridním, ani elektrickým pohonem. Jak se tedy oné uhlíkové neutrality dosáhne? Bude to kombinací ekologičtějšího tryskového paliva a nákupem zelených kreditů, tedy podporou projektů redukujících produkci uhlíku. Veškeré kroky a vydané finance, které Boom Supersonic v rámci své zelené strategie vydá, by měly zcela zahladit neekologické stopy, jež za sebou zanechá. V mnohém tak jeho strategie připomíná kroky letecké společnosti EasyJet.

boom-supersonic

Foto: Boom Supersonic

Novou strategií chce Boom Supersonic dosáhnout co nejudržitelnějšího vývoje svých letounů

XB-1

Foto: Boom Supersonic

Testování trysky s novým typem ekologického leteckého paliva

Možná si říkáte, že ve své podstatě je ona „bezuhlíkovost“ pouhý výmysl a vše je děláno jen pro větší atraktivitu celého projektu. S tím lze do určité míry souhlasit, ovšem na druhou stranu je financování projektů snažících se kompenzovat produkci CO2 lepším řešením než ignorování následků vlastního podnikání.

martin-rozhon-boxed

Přečtěte si takéInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch PodcastuInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

Velice zajímavé je i zmíněné ekologické palivo, které Boomu dodává společnost Prometheus Fuel. Ta pro výrobu paliva používá energii získávanou z obnovitelných zdrojů, solárních či větrných elektráren. Tato energie je následně využívána při přetváření oxidu uhličitého, získávaného ze vzduchu, na letecké palivo. Toto palivo Boom již testoval během pozemních testů a výsledky nasvědčují tomu, že by jej mělo být možné použít i ve vzduchu.

Testování XB-1 by mělo být zahájeno během letošního léta. Informace získané z testů, které se budou provádět v Mohavské poušti, poslouží pro vývoj trojnásobně většího modelu Overture. Jak informoval magazín TechCrunch, o jeho služby již projevily zájem japonské aerolinky či Virgin Richarda Bransona.

Každý den jiný vůz. Nissan po vzoru konkurence umožní za jedno předplatné střídat neomezeně aut

nissan-switch3

Foto: Nissan

Nissan v rámci své předplatitelské služby nabízí i model GT-R

0Zobrazit komentáře

Mít pod okny zaparkovaný jeden či dva automobily je převážně v tuzemsku silně zažitý kolorit, kterého se čeští řidiči nechtějí jen tak vzdát. Sdílená mobilita je sice i u nás na vzestupu, ovšem křivka prodejů vozů v České republice též každým rokem stoupá. Je otázkou, zda by tento trend dokázaly změnit předplatitelské služby automobilek, které nyní spouští i Nissan.

Naučit Čechy využívat sdílené mobility a vzdát se vozů, které jim již nebudou říkat pane, bude velice složitý úkol, už jen proto, že pro mnoho Čechů je vůz i statusovou záležitostí. Co kdyby jim ale někdo nabídl možnost jezdit za jednotnou měsíční částku hned několika nejnovějšími modely, přesně podle jejich představ?

To již nyní umožňuje řada, převážně luxusních, automobilek. Alternativu ke klasickému leasingu nabízí Mercedes, Porsche, BMW, Audi nebo například Volvo. Model jejich služeb vypadá u všech víceméně podobně. Za jednotnou měsíční částku, ve výši několika stovek až tisíc dolarů, se zákazníkovi otevírá možnost zcela libovolně měnit modely nabízené v rámci vybraného balíčku.

nissan-switch4

Foto: Nissan

Zastoupení Nissanu v Houstonu

Součástí měsíčního paušálu je také kompletní pojištění, servis a další služby. V praxi to znamená, že si předplatitel může v podstatě každý den jezdit v jiném voze vybrané značky a nemusí se o nic starat, což mu šetří čas a přidává flexibilitu.

Až doposud se na tuto službu zaměřovali hlavně výrobci luxusních vozů, nyní chce své štěstí v této oblasti vyzkoušet také Nissan, který v texaském Houstonu spustil službu Nissan Switch. V rámci služby bude mít předplatitel k dispozici celou řadu modelů, které japonská automobilka na americkém trhu nabízí. V nabídce jsou například elektrický Leaf Plus, pick-up Titan či sportovní GT-R.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na rozdíl od svých luxusních kolegů nabízí Nissan o něco umírněnější výši měsíčního předplatného, se kterou se blíží nabídce automobilky Volvo. U obou automobilek začíná nabídka pod tisícem dolarů.

Nissanem nabízený základní balíček Select vychází na 699 dolarů měsíčně (přibližně 16 tisíc korun) a zahrnuje možnost využívání méně prémiových modelů, jako je Altima, Rogue, Pathfinder a Frontier. Balíček Premium za 899 dolarů měsíčně (necelých 21 tisíc korun) nabízí možnost využívat vozy Leaf Plus, Maxima, Murano, Armada, Titan či 370Z. Model GT-R je k dispozici jak předplatitelům balíčku Select, tak i Premium, musí si však za den připlatit dalších 100 dolarů navíc (zhruba 2300 korun) a vůz mohou využívat maximálně sedm dní.

nissan-switch2

Foto: Nissan

Mezi další nabízené modely patří i Nissan Frontier

K celé službě se váže ještě jeden poplatek, který zájemce zaplatí při počáteční registraci. Ten vychází na 495 dolarů (zhruba 11 tisíc korun) a obsahuje služby dodávek vozů, čištění, pojištění, asistenční služby a servis.

Jen vybraná města v USA

Všechny doposud jmenované automobilky zkouší nabízet svůj nový předplatitelský model v USA a většina z nich v oblastech, kde bychom to příliš nečekali. Například BMW službu začalo provozovat v Nashvillu ve státě Tennessee, stejně jako Mercedes-Benz, který nabízel službu ještě v Filadelfii v Pensylvánii.

b-2000×1500-min

Přečtěte si takéVeřejně dostupná nejsou otevřená. Atlas cen zveřejnil data o cenách nemovitostí a podle katastru porušil zákonVeřejně dostupná nejsou otevřená. Atlas cen zveřejnil data o cenách nemovitostí a podle katastru porušil zákon

Obě německé automobilky spouštěly svou službu v prvním čtvrtletí roku 2018 s tím, že s ní budou expandovat do dalších měst a států. Bohužel po dvou letech BMW stále nabízí svou službu pouze v Nashvillu, kde zůstává i Mercedes, který namísto Filadelfie začal službu nabízet v Atlantě v Georgii. Audi zase se svou službou setrvává pouze v texaském Dallasu.

nissan-switch1

Foto: Nissan

V nabídce nechybí ani Nissan Armada

O něco lépe si vede Porsche, které také původně nabízelo službu v Atlantě a postupně ji rozšířilo do Las Vegas, Phoenixu, San Diega a Toronta. Zajímavé je, že žádná z výše zmíněných automobilek tuto službu ještě nespustila v některém z evropských měst. Jedinou výjimkou je Jaguar, který vozy půjčuje ve Velké Británii.

Možným důvodem jsou nenaplněné výsledky, které si evropští výrobci od uvedení služeb ve Státech slibovali. Rozhodně však nemůžeme vyloučit, že se některý z nich, případně někdo zcela nový, pokusí nabídnout tento model i u nás, potažmo v celé Evropě.