S Apple Pay už lze v Česku platit i na webu. První je PoštovnéZdarma.cz a PayU plánuje integraci do dalších e-shopů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

apple-pay-mac
0Zobrazit komentáře

O Apple Pay jsme se toho za poslední dva týdny dozvěděli hodně. Poté, co jablečná platební služba po dlouhém čekání v polovině února skutečně dorazila do České republiky, na ni naskočilo už přes 150 tisíc lidí a začínají ji vedle bank nasazovat také další obchodníci. Po platbách u bezkontaktních terminálů, kde fyzickou kartu nahradí iPhone nebo Apple Watch, a v aplikacích už je u nás dostupné Apple Pay také na webu.

První e-shop v České republice, který integroval tlačítko pro Apple Pay do svého rozhraní, je nákupní galerie PoštovnéZDARMA.cz. Ta ve spolupráci s globálním poskytovatelem on-line plateb PayU nabízí Apple Pay jako jednu z platebních metod vedle klasické platby kartou online nebo převodu a již brzy by se měly přidat také další e-shopy.

Prozatím pouze do své mobilní aplikace nasadili Apple Pay také například Pilulka.cz nebo Wolt a Flixbus. Nicméně právě první jmenovaná online lékárna rovněž spolupracovala s PayU a podle našich informací by se měla tato platební brána již brzy o Apple Pay rozšířit i v dalších e-shopech, jelikož PayU, jež je v Česku populární, již má jablečnou platební službu připravenou. Ostatně integrace na webu PoštovnéZDARMA.cz a v aplikaci Pilulka.cz je toho důkazem.

postovnezdarma-applepay1

Zítra by se měl s Apple Pay jak ve své mobilní aplikace, tak na webu přidat také největší tuzemský slevový portál Slevomat, který však na integraci spolupracoval s ČSOB. Pro českého zákazníka je nicméně důležité, že vedle PayU na integraci Apple Pay již pracují také další dvě u nás velmi rozšířené platební brány, a to GoPay a GP webpay. Obě firmy pro CzechCrunch prozradily, že chtějí nasadit Apple Pay během letošního roku, konkrétní termín zatím nemají.

Zaplatit přes Apple Pay na počítači je podobně jednoduché jako v iPhonu nebo na hodinkách, záleží však, jaký počítač od Applu máte. Jednak musíte mít podle očekávání jeden z Maců, ať už stolní iMac, Mac mini nebo přenosné MacBooky, a důležité je, abyste nakupovali v prohlížeči Safari. Platební službu má Apple úzce integrovanou do vlastních aplikací, takže v Chromu s Apple Pay neuspějete.

postovnezdarma-applepay2

Stejně jednoduše i na Macu

Pokud máte nejnovější MacBook Pro nebo MacBook Air, které již mají podobně jako dříve iPhony Touch ID pro ověření otisku prstu, je placení přes Apple Pay skutečně jednoduché. Jakmile v obchodě na tlačítko Apple Pay narazíte (podobné má například Twisto, Google Pay nebo Masterpass), stačí kliknout, vybrat případně správnou platební kartu či adresu a otiskem prstu přes Touch ID platbu ověříte.

Nakoupit jednoduše a bezpečně přes Apple Pay lze ale také na starších počítačích Mac, které Touch ID nemají. V tu chvíli stačí mít poblíž spárovaný přes stejné Apple ID iPhone nebo Apple Watch, ve kterých transakci opět přes Touch ID nebo Face ID v případě iPhonu a nebo dvojitým klepnutím na tlačítko hodinek ověříte. Během celého procesu platí, že nemusíte zadávat žádná čísla ani kontaktní údaje, protože máte již vše předvyplněné přímo v Apple Pay. Stačí si jen na začátku přidat své platební karty a počkat, až v Česku nasadí tuto platební metodu co nejvíce prodejců.

apple-pay-mac

Bikesharingový startup Rekola letos začne v Praze jezdit s vlastními elektrokoly

Michal PtáčekMichal Ptáček

rekola-1
0Zobrazit komentáře

Tuzemský bikesharingový startup Rekola se připravuje na významný milník své téměř sedmileté historie. Zatímco loni startup vedený zakladatelem Vítkem Ježkem nasadil do pražské metropole sdílené skateboardy, letos rozšíří ve spolupráci s energetickou firmou Innogy své kapacity o takzvaná elektroREkola poháněná elektrickým pohonem. Právě německé Innogy, který patří mezi největší energetické hráče v Evropě, by se mělo postarat o dodání samotné technologie.

„​V průběhu jara se v Praze rozjedou naše vlastní elektroREkola. Našli jsme skvělého partnera – innogy, dodavatele energií, který nám náš sen pomůže splnit. Podrobnosti o spolupráci, ceník i to, kde budou moci uživatelé elektroREkola parkovat, včas prozradíme,“ prozrazuje zatím bez bližších podrobností zakladatel Rekol Vítek Ježek.

​„Městská mobilita je téma, kterým se v Rekolech zabýváme již nějaký čas. Proto jsme ostatně v loňském roce spustili vedle kol i sdílené koloběžky a skateboardy. Posunutí k elektromobilitě vnímám jako logický krok, i vzhledem k celosvětovému trendu​,“ dodává Ježek, který loni se svými kolegy oslavil rekordní rok.

vit-jezek-rekola

Foto: Rekola

Vítek Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola

I tentokrát se však novinky dočkají pouze pražští uživatelé. V ostatních městech, mezi které letos budou kromě Prahy patřit opět Brno, Olomouc, České Budějovice, Liberec, Frýdek-Místek a postupem času znovu i Ostrava, si pasažéři budou muset vystačit pouze s typickými růžovými rekoly bez elektrického pohonu.

Rekola si letos odšlapou již svoji sedmou sezónu a potvrdí konstantně rostoucí popularitu tuzemského přepravního startupu. Ten aktuálně eviduje 182 tisíc uživatelů s tím, že loni služba zaznamenala 172 tisíc uskutečněných jízd. Jejich počet by měla do budoucna navýšit i zahraniční expanze. Už od loňského října totiž Rekola působí ve Finsku, konkrétně v přístavním městě Vaasa, kde již několik desítek růžových kol brázdí ulice.

yemi-ad1

Přečtěte si takéYemi A.D.: Od začátku jdu za svým snem. Jsem hrdý, že můžu ve světě reprezentovat Českou republikuYemi A.D.: Od začátku jdu za svým snem. Jsem hrdý, že můžu ve světě reprezentovat Českou republiku

„Řešili jsme, co a jak budeme dělat s naší expanzí, a v tom se nám někdy v červnu ozvala slečna z finského města Vaasa. Znala náš příběh, zaujalo ji, jak recyklujeme stará kola, a říkala, že by bylo pěkné, kdyby i Vaasa měla vlastní bikesharing,“ uvedl v říjnu pro CzechCrunch zakladatel Rekol Vít Ježek.

Rekola-7

Další zahraniční města Ježek a spol. plánují přidat i letos, mezitím však ale startup čeká spousta práce i na domácím trhu. Například do Ostravy stejně jako Rekola míří i německý bikesharingový gigant Nextbike. Ten jen v Německu disponuje desítkami tisíc kol a celkem působí ve 26 zemích včetně Spojených států, Velké Británie, Nového Zélandu, Rakouska, Polska nebo Chorvatska.

V Ostravě Nextbike uspěl ve veřejné zakázce, kterou město vypsalo, ale Rekola se nakonec rozhodla, že se do třetího největšího českého města i přesto vrátí, jelikož tam v loňském roce podnikla úspěšný pilotní provoz. Kdy a za jakých podmínek provoz v Ostravě začne, Rekola teprve oznámí.