S londýnskými punkáči se obchoduje ve velkém. Prodeje virtuálních postaviček vyletěly nad miliardu dolarů

CryptoPunks, jeden ze symbolů novodobého digitálního umění

Foto: Larva Labs

Pokud byste je viděli v retro videohře nebo jako součást animovaného plakátu z osmdesátých let, asi by vás nijak neoslnili. Ostatně co vyloženě obdivovat na jednoduchých pixelovitých obličejích? Ve světě NFT ale mají obrovské slovo. Takzvaní CryptoPunks patří mezi nejpopulárnější sběratelské digitální předměty současnosti a obliba se odráží také v jejich prodejích, které nyní dosáhly zásadního, miliardového mezníku.

Zatímco v březnu o NFT věděla jen úzká skupina nadšenců do kryptoměn, o půl roku později se z tohoto trendu stal fenomén, který prosakuje i do běžné společnosti. NFT je zkratka pro spojení non-fungible token, v češtině nezaměnitelný token, což znamená, že kdokoliv ho vlastní, je jeho jedinečným majitelem a drží ověřený originál, byť ve virtuálním světě.

Nejčastěji se NFT spojuje právě s různými obrázky, videi nebo animovanými kolekcemi, které vznikají právě za tímto účelem – nabídnout potenciálním vlastníkům možnost, jak do budoucna obchodovat s teoreticky velice hodnotným dílem. A protože se obchodování s NFT odvíjí právě od blockchainu (digitální účetní knihy), lze s jistotou ověřovat jeho pravost.

Ačkoliv dnes už se jako NFT vytváří kdeco, experti a fanoušci se shodují, že největší hodnotu budou mít do budoucna právě takové kolekce, které vznikly mezi prvními. Do této škatulky patří i CryptoPunkové, animovaní pixelovití avataři inspirovaní londýnským punkem, kteří vznikli před pěti lety pod taktovkou studia Larva Labs a byli kompletně vygenerováni počítačovým softwarem.

1

Pixelovití avataři zvaní CryptoPunks

Foto: Christie’s/Larva Labs

Za poslední rok, kdy se o NFT začalo mluvit jako o budoucnosti virtuálního umění, se pak „kryptopunkové“ stali jednou z nejcennějších sběratelských edicí, což se potvrzuje i nyní. S digitální rodinou, která čítá přesně deset tisíc různě vypadajících avatarů, se obchoduje tolik, že v celkových prodejích již překonala jednu miliardu dolarů (21,7 miliardy korun).

Dohromady se tak napříč CryptoPunky protočilo zhruba 465 tisíc etherea, tedy kryptoměny, za kterou se NFTs zpravidla nakupují a prodávají. Velký podíl na tomto objemu mají poslední měsíce, jež například stanovily rekord na nejdražšího CryptoPunka – obrázek s pořadovým číslem 7523 se v červnu vydražil za 11,7 milionu dolarů (253 milionů korun).

Jak dále uvádí server CryptoSlam.io, který obchodní aktivitu s NFTs sleduje, za posledních sedm dní CryptoPunkové zaznamenali tržby ve výši 415 milionů dolarů (devět miliard korun), čímž překonali i další populární projekty jako Art Blocks nebo Axie Infinity. Na popularitě nabírá i další projekt od tvůrců CryptoPunků, a sice Meebits, který jsme blíže představovali před pár měsíci.

Zda bude hodnota CryptoPunků nadále růst, je zatím těžké odhadovat. Relevanci jim nicméně zvyšuje i zájem ze stran velkých firem, například aukční síně Christie’s, která tyto postavičky v květnu vydražila za v přepočtu necelých 360 milionů korun. Nedávno navíc svého prvního „londýnského punkáče“ koupil i karetní vydavatel Visa.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.