S vlakem na letiště přijde i snazší odbavení. Plánuje se, že by cestující odevzdali kufry už před terminálem

Vlak na letiště tudy bude projíždět až ve třicátých letech, za dva roky by ale nad Masarykovým nádražím mělo být dokončené přestřešení.

Eliška NováEliška Nová

masarykovo-nadrazi-boxed

Foto: Správa železnic

Takto by mělo vypadat pražské Masarykovo nádraží už v roce 2027

0Zobrazit komentáře

Na pražském Masarykově nádraží je rušno víc než jindy. Na pět set lidí ho totiž připravuje na novou etapu, kdy se cestující odsud budou moci svézt přímým spojem na pražské letiště. A i když je to ještě daleko, už nyní se rýsují plány, jak jim to usnadnit ještě o kousek víc.

Lidé, kteří vystoupí z vlaku, ať už ve směru z Prahy nebo z Kladna, by se v budoucnu mohli odbavit hned ve stanici. „Je to jedna z variant vzdálenější budoucnosti. Při výstupu z vlaku by lidé mohli odbavit svoje zavazadlo a dál do terminálu pokračovat už bez kufru,“ uvedla pro CzechCrunch mluvčí pražského letiště Denisa Hejtmánková.

Nejdřív je ale potřeba sem zmíněný vlak přivést. Koleje, které to budou mít na starosti, jsou nyní ve výstavbě. Celkem jde o jedenáct samostatných staveb, přičemž hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu a pracuje se na úseku z Bubnů na Výstaviště a mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos je v plánu zahájit také celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna, příští rok se bude hledat firma, která bude pracovat mezi Výstavištěm a novou podzemní stanicí v Dejvicích. Počítá se s tím, že vlak by mohl směrem na Kladno, s odbočkou na Letiště Václava Havla, vyjet na začátku třicátých let.

Práce ale nyní probíhají také na samotném Masarykově nádraží. Tam se aktuálně budují dvě nové koleje, celkem tady jejich počet stoupne na devět, a také jedno nástupiště. To by mělo být hotové ještě během letošního roku. „U koleje číslo devět bude možné nastoupit a vystoupit z obou stran vlakové soupravy. Cestující se tak dostanou rovnou do ulice Na Florenci,“ líčí ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nové koleje budou sousedit s budovou Masaryčky, kterou tu postavila společnost Penta podle návrhu Zahy Hadid. Mezi kolejemi a budovou pak vznikne skleněná stěna, která umožní vlaky sledovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cesta tady každopádně neskončí. Už nyní se začíná plánovat také protáhnutí trasy na nedaleké hlavní nádraží, kde by soupravy zajížděly do minus prvního podlaží. Důvodem je snazší napojení letiště na vysokorychlostní vlaky, a ty pojedou právě přes hlavní nádraží. „Neznamená to ale, že by pak Masarykovo nádraží ztratilo smysl, končit zde bude celá řada vlaků a z dlouhodobého hlediska bude velmi důležité pro regionální vlaky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Zatím bude ale konečnou při cestě z letiště představovat právě Masarykovo nádraží. Aktuální práce, které tu probíhají, by měly usnadnit nejen cestu do zahraničí, ale také průchod samotným městem. Nádraží totiž nyní představuje bariéru při cestě z Hybernské směrem na Florenc a je nutné ho obcházet. To má vyřešit střecha nad kolejištěm.

„První vlak sem přijel před 180 lety díky tomu, že se odstranily hradby. My dnes odstraňujeme další bariéru,“ říká vedoucí stavby ze společnosti Strabag Martin Verner. Prostor nad kolejištěm za 3,97 miliardy korun navrhlo pro Správu železnic studio Jakub Cigler architekti. To sem umístilo pobytovou střechu, která kromě zeleně bude mít také lavičky. Půjde tak v podstatě o vyvýšený park.

Podle Svobody jde o největší plochu nad kolejištěm, která se v Česku zatím budovala. Stavaři už položili základy, po nichž se dá nyní pohybovat. Ve skutečnosti bude ale terén ještě zhruba o metr výš. Lidé se sem mohou přijít podívat, v sobotu bude stavba otevřená pro veřejnost.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Z Prahy do Bangkoku. Po několika letech budou moci Češi létat Boeingem přímo do thajské metropole

Od podzimu 2025 zavede Čedok přímou linku do Bangkoku. Po Phuketu a Krabi to bude třetí thajské letiště, kam se z Prahy dostaneme bez přestupu.

Marta PlecitáMarta Plecitá

cedok-7

Foto: Čedok

Cestovní kancelář Čedok se chystá otevřít přímou leteckou linku Praha–Bangkok

1Zobrazit komentáře

Sbalit plavky, opalovací krém, plážovou osušku… rodinu nebo přátele a vyrazit ze sychravého počasí na prosluněné thajské pláže. Tak si tisíce Čechů už řadu let zvykli zpestřit si středoevropskou zimu, někteří i opakovaně. Pokud chtějí letět bez přestupu, mají zatím na výběr dvě cílové destinace: Phuket a Krabi. Již za půl roku ale přibude další.

Čedok ve spolupráci s dopravcem Neos začne od zimní sezóny 2025/26 nabízet jako cílovou destinaci také Bangkok. Bez návštěvy desetimilionové metropole si řada cestovatelů neumí thajskou dovolenou představit, takže mohou ušetřit čas. Do nekonečných uliček plných jídla, barů a troubení tuktuků se budou moci ponořit rovnou při příletu či odletu, bez dalších přejezdů.

„Bangkok, město plné kontrastů, kultury a energie se stává opět součástí našeho portfolia destinací. Chceme cestujícím nabídnout pohodlné spojení do srdce jihovýchodní Asie,“ komentuje připravovaný nový let Boeingem 787-9 Dreamliner generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman. Pro příští zimní sezonu ale nejstarší česká cestovní kancelář připravuje i další novinky.

Na svah do Ázerbajdžánu

Nejzajímavější z nich je lyžařské středisko Shahdag v Ázerbájdžánu, skrytý klenot zimního Kavkazu, ve kterém potkáte mix alpského luxusu a orientální atmosféry. V nadmořské výšce 1500–2400 metrů nabízí více než 35 kilometrů sjezdovek všech obtížností, moderní lanovky, noční lyžování i umělé zasněžování, které slibuje dobré podmínky po celou sezónu. Na výběr ale lyžařům a snowboardistům zůstávají u Čedoku i stálice jako Francie, Itálie, USA, Kanada nebo lety za sněhem do Turecka a Bulharska.

Karneval, citrusy a ponorka

Jak roste počet turistů, kteří své zimní destinace promýšlejí šest i více měsíců předem, přibývá kromě klasiky jako Mauricius nebo Dubaj i neobvyklých možností, jak dovolenou zvolenou mezi říjnem a Velikonocemi strávit. Kdo se nedrží při zemi, může si pořídit třeba luxusní plavbu po moři s osobním komorníkem, expediční plavbu s letem vrtulníkem nebo dokonce plavbu ponorkou po Antarktidě.

„Hitem jsou také prodloužené víkendy v Bordeaux, módní přehlídka v Paříži, karneval v Nice nebo festival citrusů na jihu Francie,“ vyjmenovává neobvyklé možnosti manažerka poznávacích zájezdů Čedoku Zuzana Landová.

eva-mvp

Přečtěte si takéZaujala v ikonickém módním domě, teď jde vymýšlet hravé batohyZačínala v Husky, vlastní tvorbou zaujala v ikonickém módním domě. Teď jde vymýšlet hravé batohy ze Zlína

Zvláštním cestovatelským obdobím je advent. I o něm už si velká část cestovatelů zvykla uvažovat dřív, než vůbec vyrazí na letní dovolenou. Čedok nově nabízí třeba předvánoční čas na Maltě, v Kodani, Stockholmu nebo stále populárnější Bukurešti, ale také v o mnoho vzdálenější Číně, nebo Silvestr v Káhiře s plavbou po Nilu.

Služby cestovních kanceláří využívá podle údajů AČCKA (Asociace českých cestovních kanceláří a agentur) a Českého statistického úřadu necelá polovina Čechů. Například v roce 2023 si organizovanou zahraniční dovolenou zvolilo přes 2,5 mil. českých turistů, což představovalo 44,4 % všech cest mimo Českou republiku.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre