Sázka na zlevňování vyšla. IKEA v Česku utržila přes 12 miliard, z toho už víc než čtvrtinu přinesl e-shop

Švédské nábytkové firmě se v Česku v uplynulém roce dařilo a má i další plány: solární panely na prodejnách a zaměření se na spánek.

Eliška NováEliška Nová

ikea-1

Foto: IKEA / CzechCrunch

Společnosti IKEA se v uplynulém roce v Česku dařilo

0Zobrazit komentáře

Švédský nábytkový velikán během loňského roku upevnil svoji pozici na českém trhu. Výsledky ukazují na vyšší tržby i rostoucí podíl online prodeje, který se tentokrát přehoupl přes 27 procent. Především ale potvrzuje, že sázka na zlevňování produktů se společnosti IKEA vyplatila.

V září 2023 se švédská firma rozhodla, že některé položky ve svém sortimentu pro české zákazníky zlevní. Ti totiž často vyjížděli do sousedních zemí, kde mohli stejné zboží nakoupit za nižší cenu. Zlevňování nakonec pokračovalo v průběhu následujícího roku a dotklo se až sedmdesáti procent sortimentu. V průměru zboží zlevnilo o devatenáct procent.

A ukázalo se, že se rozhodnutí vyplatilo, zákazníci totiž zlevněné zboží nakupovali více. „Tento krok se odrazil na prodejích. Výrobků s novou, nižší cenou jsme v uplynulém finančním roce prodali v průměru o dvacet procent více,“ líčí generální ředitel IKEA pro Česko a Maďarsko David McCabe. Další kolo slev má tak pokračovat i letos, ostatně už v lednu se dotklo některých výrobků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To všechno se odrazilo také na celkových výsledcích společnosti za finanční rok, který končil srpnem 2024. Prodeje se ve srovnání s rokem předchozím zvedly o 3,7 procenta a IKEA utržila 12,6 miliardy korun. Významně se na tom podílely online prodeje, ty představovaly více než čtvrtinu z celkového podílu tržeb, konkrétně 27,1 procenta. Přitom v předchozím roce šlo o 24,6 procenta.

Celkem českými prodejnami IKEA v tomto období prošlo 9,2 milionu návštěvníků. Denně tu lidé v průměru koupili osmdesát kuchyní, 284 postelí, 104 pohovek a dva miliony masových či bezmasých kuliček.

Letos se IKEA chystá rozšířit plánovací studia. V současnosti je jedno v Praze na Chodově, v Hradci Králové, Českých Budějovicích a Olomouci. K nim by mělo přibýt ještě jedno, adresa je ale ještě v jednání. Regiony společnost obslouží také v Karlových Varech, kde vznikne nové kamenné výdejní místo namísto mobilního.

V plánu je také investovat do obchodních domů. Po vzoru toho brněnského by i ostatní měly dostat solární panely, tepelná čerpadla a další technologie. Změny by se měly dotknout i výdejních skladů. Zatímco teď je potřeba zajet do obchodního domu, zaplatit a teprve pak si lze jet pro zboží do skladu, nově bude možné obchodní dům vynechat – sklady budou fungovat jako klasická výdejní místa. Novinkou bude také služba Kompass, která se objeví v mobilní aplikaci. Ta zákazníky provede obchodním domem a pomůže najít konkrétní výrobek.

Hlavním tématem pro letošní rok ale bude v modrožlutých prodejnách spánek. S ním souvisí i nový recyklační program – kdo přinese svůj starý polštář nebo přikrývku, dostane slevu na nákup nového vybavení. Ze starých spacích pomůcek se pak stane základ pro výrobu nových.

Miliony uživatelů míří z toxického X a Instagramu na síť Bluesky. Jak funguje a kdo ji vede?

Po kontroverzních změnách na X a platformách Mety hledají uživatelé nové a bezpečné online prostředí. To stále více z nich nachází v síti Bluesky.

bluesky

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Bluesky

Jay Graber, šéfka Bluesky

1Zobrazit komentáře

Nástup Donalda Trumpa do funkce prezidenta USA má jeden nečekaný efekt. Sociální sítě Facebook a Instagram společnosti Meta i platformu X začínají jejich uživatelé v hojném počtu opouštět. Důvodem je nejen jejich stále toxičtější klima, ale i politická angažovanost jejich majitelů. Mark Zuckerberg a Elon Musk se spolu s většinou Silicon Valley poklonili Trumpovi a uživatelé si proto hledají nové bezpečné místo, kde sdílet své myšlenky. To aktuálně nacházejí v platformě Bluesky.

Paradoxem je, že síť Bluesky vznikla původně jako samostatný projekt právě uvnitř Twitteru, nyní X. V roce 2019 jeho tehdejší šéf Jack Dorsey oznámil, že Twitter podpoří vývoj decentralizovaných forem sociálních médií, tak, aby umožnil větší kontrolu uživatelů nad jejich daty a interakcemi.

Původně tak byla Bluesky zamýšlena jako součást Twitteru, nakonec se ale v roce 2021 stala nezávislou společností. Až do února 2024 byla určena jen pro pozvané, například z řad novinářů, influencerů nebo technologických nadšenců, kteří mohli pomoci s testováním a propagací. Tím chtěli vývojáři platformu nejprve plně stabilizovat před jejím zpřístupněním veřejnosti. Koncipována pak byla s využitím protokolu, který umožňuje decentralizaci dat a díky kterému mohou mít uživatelé své účty na různých serverech, nikoli jen na jednom, který vlastní daná společnost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám Dorsey síť v roce 2024 opustil a v současnosti jí šéfuje čtyřiatřicetiletá vývojářka Jay Graber. Ta je generální ředitelkou a zároveň hlavní majitelkou a dříve pracovala jako softwarová inženýrka pro kryptoměnu Zcash. Založila také web pro plánování akcí s názvem Happening. Bluesky je teď pod jejím vedením zapsána jako veřejně prospěšná korporace, což znamená, že není řízena jen s cílem maximalizace zisku pro akcionáře, ale má zároveň zákonně zakotven závazek sloužit veřejnému zájmu. Musí tak při rozhodovacích procesech zohledňovat etiku, společenskou odpovědnost nebo transparentnost.

Bluesky, která měla k 15. lednu přes 27 milionů uživatelů, nabízí rozhraní, které je velmi podobné X. Lidé na ní mohou zveřejňovat textové příspěvky, videa i fotografie, přičemž limit znaků pro jeden příspěvek je 300. Síť má také personalizovaný kanál Discover, který pomocí algoritmu zobrazuje populární příspěvky od těch uživatelů, které dotyčný nesleduje.

👋 Bluesky is an open social network that gives creators independence from platforms, developers the freedom to build, and users a choice in their experience. We’re so excited to have you here! We share Bluesky updates & news from this account. A quick orientation thread: 🧵✨

— Bluesky (@bsky.app) October 17, 2024 at 9:06 AM

Platforma ale přece jen zahrnuje několik klíčových inovací. Zásadním prvkem je už zmíněná decentralizace, díky které mají lidé větší kontrolu nad obsahem a jeho moderací. Při registraci síť poskytuje také možnost výběru algoritmů a zvolení vlastních preferencí, což uživatelům umožňuje personalizovat zobrazený obsah.

Bluesky je atraktivní i díky svému otevřenému zdrojovému kódu, který umožňuje transparentní vývoj a zapojení komunity na síti. K dispozici je například funkce takzvaných Starter Packs, které nabízejí doporučení obsahu a účty ke sledování na základě preferovaných zájmů uživatele.

Výhodou, díky které teď Bluesky zaznamenává tak rychlý růst, je především absence toxicity na síti. Uživatelé mohou třeba odstranit své příspěvky z citací ostatních uživatelů, čímž snižují riziko zneužití svého obsahu. Taková moderace jednotlivých komunit je v ostrém kontrastu právě s Muskovým X, kde jsou regulace stále rozvolněnější a moderace obsahu je v podstatě na nule. Došlo například i k odstranění efektivního blokování uživatelů, Musk také povolil třetím stranám trénovat na uživatelských datech svou umělou inteligenci.

1

Přečtěte si takéMiliardáři se lísají do Trumpovy přízně a nabírají jeho blízkéMocní magnáti v předklonu. Posílají Trumpovi peníze, nabírají jeho blízké, ruší vlastní pravidla

Zejména během amerických prezidentských voleb v roce 2024 navíc došlo k nárůstu nenávistného obsahu a počtu dezinformací, které se na sítích šířily. Právě ty se staly pro mnoho uživatelů X i platforem Mety jakýmsi milníkem v jejich participaci na zmíněných sítích. Elon Musk, majitel X, i Mark Zuckerberg, šéf společnosti Meta, pod kterou spadá Instagram, Facebook i Threads, veřejně podpořili Donalda Trumpa a přimkli se k němu ještě o kus blíž.

Meta tak například v lednu oznámila omezení fact-checkingu nebo uvolnění pravidel pro moderaci obsahu spjatého s citlivými tématy, jako jsou třeba imigrace nebo genderové otázky. Do jejího představenstva byl pak jmenován Dana White, Trumpův spojenec a šéf největší světové MMA organizace UFC.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Síť Bluesky se tak v posledních týdnech stává útočištěm pro stále více lidí, kteří hledají platformu se zdravější komunitou, potřebnými regulacemi obsahu i limitovanou politickou zaujatostí. Patří mezi ně třeba i zpěvačka Taylor Swift, politička Alexandra Ocasio-Cortez nebo spisovatel Stephen King.

Podobný exodus zažila síť X už na podzim roku 2022, kdy ji Elon Musk koupil a změnil její název z původního označení Twitter. Svou velikostí teď Bluesky zatím X ani Metě nekonkuruje, našlápnuto má ale zdařile – od listopadových amerických voleb na ní přibylo 12 milionů uživatelů.