Sázka na zlevňování vyšla. IKEA v Česku utržila přes 12 miliard, z toho už víc než čtvrtinu přinesl e-shop

Švédské nábytkové firmě se v Česku v uplynulém roce dařilo a má i další plány: solární panely na prodejnách a zaměření se na spánek.

Eliška NováEliška Nová

ikea-1

Foto: IKEA / CzechCrunch

Společnosti IKEA se v uplynulém roce v Česku dařilo

0Zobrazit komentáře

Švédský nábytkový velikán během loňského roku upevnil svoji pozici na českém trhu. Výsledky ukazují na vyšší tržby i rostoucí podíl online prodeje, který se tentokrát přehoupl přes 27 procent. Především ale potvrzuje, že sázka na zlevňování produktů se společnosti IKEA vyplatila.

V září 2023 se švédská firma rozhodla, že některé položky ve svém sortimentu pro české zákazníky zlevní. Ti totiž často vyjížděli do sousedních zemí, kde mohli stejné zboží nakoupit za nižší cenu. Zlevňování nakonec pokračovalo v průběhu následujícího roku a dotklo se až sedmdesáti procent sortimentu. V průměru zboží zlevnilo o devatenáct procent.

A ukázalo se, že se rozhodnutí vyplatilo, zákazníci totiž zlevněné zboží nakupovali více. „Tento krok se odrazil na prodejích. Výrobků s novou, nižší cenou jsme v uplynulém finančním roce prodali v průměru o dvacet procent více,“ líčí generální ředitel IKEA pro Česko a Maďarsko David McCabe. Další kolo slev má tak pokračovat i letos, ostatně už v lednu se dotklo některých výrobků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To všechno se odrazilo také na celkových výsledcích společnosti za finanční rok, který končil srpnem 2024. Prodeje se ve srovnání s rokem předchozím zvedly o 3,7 procenta a IKEA utržila 12,6 miliardy korun. Významně se na tom podílely online prodeje, ty představovaly více než čtvrtinu z celkového podílu tržeb, konkrétně 27,1 procenta. Přitom v předchozím roce šlo o 24,6 procenta.

Celkem českými prodejnami IKEA v tomto období prošlo 9,2 milionu návštěvníků. Denně tu lidé v průměru koupili osmdesát kuchyní, 284 postelí, 104 pohovek a dva miliony masových či bezmasých kuliček.

Letos se IKEA chystá rozšířit plánovací studia. V současnosti je jedno v Praze na Chodově, v Hradci Králové, Českých Budějovicích a Olomouci. K nim by mělo přibýt ještě jedno, adresa je ale ještě v jednání. Regiony společnost obslouží také v Karlových Varech, kde vznikne nové kamenné výdejní místo namísto mobilního.

V plánu je také investovat do obchodních domů. Po vzoru toho brněnského by i ostatní měly dostat solární panely, tepelná čerpadla a další technologie. Změny by se měly dotknout i výdejních skladů. Zatímco teď je potřeba zajet do obchodního domu, zaplatit a teprve pak si lze jet pro zboží do skladu, nově bude možné obchodní dům vynechat – sklady budou fungovat jako klasická výdejní místa. Novinkou bude také služba Kompass, která se objeví v mobilní aplikaci. Ta zákazníky provede obchodním domem a pomůže najít konkrétní výrobek.

Hlavním tématem pro letošní rok ale bude v modrožlutých prodejnách spánek. S ním souvisí i nový recyklační program – kdo přinese svůj starý polštář nebo přikrývku, dostane slevu na nákup nového vybavení. Ze starých spacích pomůcek se pak stane základ pro výrobu nových.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.