Se spacáky chtějí porazit zeleninu. V Patizonu využívají znalosti z architektury a bodují i v Japonsku
Až budete příště googlit, jak naložit s patizónem, místo zeleniny na vás možná vyskočí české spacáky. Takový je alespoň záměr značky Patizon.
Lukáš Výtisk (vlevo) a Jan Haráč, výrobci spacích pytlů Patizon
Zatímco většina výrobců oblečení a dalších textilních produktů začíná v domovském regionu a až na základě rostoucí poptávky přesouvá produkci do továren v Asii, příběh české značky Patizon je zcela opačný. Začali v Číně, ale rychle pochopili, že tudy cesta nevede. Dnes vyrábí péřové spacáky a bundy v Česku a vyvážejí je třeba i do Japonska či Jižní Koreje. A nad produktem občas přemýšlí jako nad domem. „V obou případech řešíme ochranu proti vnějším podmínkám a nacházíme i průsečíky, jako je rosný bod,“ říká zakladatel Patizonu Lukáš Výtisk.
Na počátku celého dobrodružství jménem Patizon byl Výtisk studentem architektury, který si odskočil na jeden semestr do Šanghaje. Z půl roku se nakonec vyklubala trojnásobně dlouhá asijská štace, na které mimo jiné navrhoval i celé městské bloky. Mimo to zde však absolvoval i exkurzi do světa masové čínské produkce.
Během své krátké návštěvy Čech se s kamarádem sešel u piva a bavili se o své velké vášni, kterou byly všemožné outdoorové aktivity. „Řeč se stočila k tomu, že když tolik milujeme hory, potřebujeme do nich vybavení. A já jsem v Číně, kde se všechno vyrábí, tak co kdybychom si založili rovnou značku“ vysvětluje Lukáš Výtisk.
Z podobných pivních nápadů člověk většinou druhý den vystřízliví, nicméně v tomto případě se myšlenka uchytila a o nějaký čas později už Výtisk letěl ze Šanghaje na návštěvu továrny, kde si chtěli nechat vyrobit první spacáky. „Přiletěl jsem do čínského města Čchin-chuang-tao na severu, klasicky s třemi miliony obyvatel, takže na čínské poměry menší město, kam pro mě na letiště přijelo auto. Dostal jsem vlastní průvodkyni a zamířili jsme do továrny,“ vzpomíná Výtisk. „Když jsem jim řekl, že bych potřeboval 60 spacáků, tak mě hned opravovali, že asi myslím 600, ale stál jsem si na svých šedesáti, o kterých jsem jim psal i v e-mailu.“
Z továrny ho nevyhodili, a dokonce se mu s čínskou stranou podařilo uzavřít obchod. Tak vznikla v roce 2011 první produktová várka, která na sobě již nesla logo s názvem Patizon. Kdo by si myslel, že má název nějaký hlubší přesah, bude nejspíš zklamaný. „Nad názvem jsme přemýšleli asi půl roku a možná trochu z bezradnosti zaznělo, že by se to klidně mohlo jmenovat Patizon. A chytlo se to. Když si někdo může pojmenovat firmu Jablko, tak proč ne Patizon?“ směje se Výtisk.
První produktová várka ovšem přinesla také první manažerské výzvy, během kterých Výtisk se svým kamarádem zjistili, že se jejich vize o produktu příliš nepotkávají. Zatímco Výtisk coby architekt vždy kladl důraz na estetiku, která však půjde ruku v ruce s funkčností a produkt bude vyladěný do posledního detailu, jeho kamarád směřoval spíše k větším objemům a nižší koncové ceně.