Se zákazníky je to jako s vejcem a slepicí. Jak dělat obchod, když je startup teprve v začátcích?
Můžete mít špičkový produkt, ale bez obchodu to nepůjde, což je těžké pro technologické zakladatele, píše zakladatel QuickJobs Dalibor Herbrich.
Očima Dalibora Herbricha: Každý zakladatel se s tím určitě potkal. Přijdete s geniálním nápadem, který by mohl mít potenciál, dokonce produkt zrealizujete a začínáte ho nabízet. Avšak zákazníci z vašeho produktu nejsou nadšení, jako jste vy, a to hlavně proto, že budou vašimi prvními klienty, a vy jim nemáte jak předložit konkrétní data od již existujících zákazníků. Někteří se s vámi kvůli těmto důvodům nechtějí ani bavit. Všechny úspěšné firmy tuto fázi překonaly, takže to musí nějak jít. Finanční ranvej ale není nekonečná, takže nemáte moc prostoru na metodu pokus omyl. Jaké jsou naše zkušenosti pro další mladé zakladatele?
My jsme měli platformu QuickJobs vyvinutou a na trhu jsme byli už několik let, ale i tak se nám nedařilo finančně, protože o nás dost lidí nevědělo. Jako technologičtí zakladatelé jsme hledali cesty, jak dělat marketing a sales, abychom se ideálně nemuseli s nikým potkávat. Málem nás to položilo, protože finanční čísla prostě nešla nahoru. Nakonec jsme to ale obrátili.
Můj tip:
- Připravte se, že to nebude lehké. Budete často muset vystoupit z vaší komfortní zóny, a právě proto, že to bude tak těžké, bude ta odměna stát za to.
- Když máte pocit, že nějaký způsob obchodu by mohl fungovat, ale budete muset vystoupit z vaší komfortní zóny, nečekejte a udělejte to. Ranvej se zkracuje, není čas se dlouho rozmýšlet.
- Ne vždy jsou nejmodernější metody ty nejlepší. Myslete na svého zákazníka a to, co je pro něj nejlepší. Možná to bude úplně old school, jako třeba pozvání na oběd.
Začněte před začátkem
Pokud jste připraveni si vyhrnout rukávy, tak kdy a jak tedy začít? Jednoduchá odpověď zní: co nejdříve, a to ještě před tím, než budete mít samotný produkt. Předtím, než jej spustíte, provádíte průzkum trhu pomocí kvalitativních rozhovorů. My produkťáci těmto rozhovorům říkáme problem interviews (rozhovory ohledně problému, který chceme vyřešit), solution interviews (zda naše řešení bude opravdu řešit zjištěné problémy), a v rámci těchto rozhovorů je dobré testovat i pricing.
Při rozhovorech ideálně hledejte firmy, které daný problém chtějí vyřešit. Rovnou se s nimi domluvte, že jako poděkování za spolupráci v tak brzké fázi vaší firmy jste ochotni dát jim například výraznou slevu. Díky tomuto zjistíte nejlépe, zda budou vaši zákazníci ochotni zaplatit a kolik. My máme zákazníky, kteří jsou s námi úplně od začátku, a dlouhá léta nás drželi nad vodou.
Můj tip:
- Hlavně podepsat smlouvu. Pokud budete mít řešení, které klientovi opravdu vyřeší problém, je to pro ně výhra, a navíc to bude mít levněji. Vy navíc získáte skvělou validaci vašeho řešení a prodloužíte si runway.
- Takových zákazníků si domluvte co nejvíce, bude se to hodit.
Abychom se rozhodli pro spolupráci, ukažte výsledky jiných. Jak je máte mít, když začínáte? Byl to začarovaný kruh.
Slepice a vejce
Na začátku jsem chodil na každou schůzku, protože jsem byl nadšený, že má někdo zájem. Na cestě a schůzce dohromady ztrávíte tři hodiny, snažíte se nabídnout nový produkt a přichází námitka: Abychom se rozhodli pro spolupráci, ukažte s kým už spolupracujete a jaké máte s nimi výsledky. Jak je ale máte mít, když začínáte? Byl to začarovaný kruh. Takže jsem odcházel s prázdnou, bylo to frustrující.
V takové chvíli je důležité nevzdávat se a uvědomit si, že je to jen otázka statistiky. Pokračujte dál, časem narazíte na takzvané „early adopters“, tedy zákazníky, kteří jsou ochotni zkoušet nové věci a jít s vámi do rizika – je jich přibližně jeden z deseti. Až jich pár získáte, budete je moci použít jako reference a vrátit se k těm zákazníkům, kteří se vás ptali na reference a čísla. Postupem času budete mít reference a čísla pro všechny případy. Lze toho dosáhnout, ale musíte si to odpracovat.
Můj tip:
- Early adopters někde jsou, jen je musíte hledat. Až je najdete, nechte si od nich doporučit další. Pokud máte dobré řešení, nebudou se bát vás doporučovat dál.