Šéf českého Audi: Jsme součástí největší změny v automobilovém průmyslu za 100 let. Elektromobilita nebude pro každého

marcel-archleb-boxedRozhovor

Foto: Audi

Marcel Archleb, šéf divize Audi společnosti Porsche Česká republika

0Zobrazit komentáře

Historie automobilového průmyslu má hned několik významných milníků, ať už jsou to první vozy poháněné párou z 19. století, Benzův Motorwagen patentovaný v roce 1885, Fordův model T, coby první cenově dostupný automobil, nebo model FF od výrobce Jensen, který jako první přinesl náhon na všechna čtyři kola. Další významný milník je psán právě nyní a je jasné, že se svým významem zařadí mezi naprosto zlomové okamžiky nejen dějin automobilového průmyslu, ale dějin mobility lidstva.

Tímto milníkem není nic jiného než nastupující autonomní technologie a elektromoblita, které budí velké vášně a které ještě před pár lety neznámou Teslu vynesly mezi nejhodnotnější automobilky světa. S elektromobilitou i autonomními technologiemi dnes koketují téměř všichni automobilový výrobci, od těch nejlidovějších značek až po výrobce prémiových vozů. Mezi ně patří i automobilka Audi, stálice světového automobilového trhu, která se z Německa, kde byla roku 1909 založena, postupně rozšířila po celé Evropě a následně do dalších koutů světa.

Dnes má Audi své výrobní továrny v celé řadě evropských států, najdeme je však také v Rusku, Indii i Číně. Stejně jako celý mateřský koncern Volkswagen Group se i Audi snaží jít s dobou a přinášet na trh prémiové vozy vybavené tou nejmodernější technikou, která se řídí současnými automobilovými trendy. Není proto divu, že v jejím portfoliu najdeme také čistě elektrické SUV e-tron a jeho kupé verzi e-tron Sportback.

Že to německý výrobce vozů se čtyřmi kruhy ve znaku myslí s elektromobilitou a technologickým progresem skutečně vážně, dokazuje i jeho futuristická rodina AI:, pod kterou se na autosalonu ve Frankfurtu v minulém roce představilo hned několik modelů v čele s terénním vozem AI: Trail, který působil trochu jako z jiné planety.

O tom, jak Audi nahlíží na budoucnost technologií nejen v automobilovém průmyslu, jak se díky nim bude proměňovat celý sektor osobní přepravy, a že budoucnost nemusí spočívat jen v elektromobilech, jsme si na konferenci Innovation and Aviation Summit 2020 popovídali s Marcelem Archlebem, šéfem divize Audi společnosti Porsche Česká republika. Akce se konala ještě před vyhlášením současných restriktivních opatření v souvislosti s pandemií koronaviru.

Vaše pracovní kariéra je s automobily pevně spjata již od začátku. Dříve jste působil u společností Michelin či BMW. Oslovovaly vás vozy již v mládí?
Musím říct, že to vyplynulo spíš náhodou. Srdcem nejsem úplně „autař“. Samozřejmě je to ale pro muže velmi pěkná komodita. Každý to máme v sobě, alespoň částečně, ale pro mě to není to hlavní. Spíš je to management, co mě na této práci baví. V minulosti jsem se zabýval například financováním a spojení aut s financemi je pro mě také poměrně zajímavá disciplína.

Audi e-tron 55 quattro: Endurance test

Foto: Audi

Elektrické Audi e-tron

I přesto, dokážete si vzpomenout na svůj první automobil?
To byla Lada Samara.

To zní až téměř hororově.
Měl jsem ji po otci, rok výroby 1990. A pamatuju si, že v návodu bylo napsáno, že se jedná o moderní a rychlé auto. (smích)

Takže poctivý vůz východní výroby. Nemrzí vás, že se z dnešních vozů tak trochu vytrácí ona surová romantičnost, že jsou automobily více počítačem než klasickým mechanickým strojem?
Já to vnímám z uživatelského pohledu. Naprosto chápu to, že auto je produkt, který kopíruje nějaké moderní trendy, kterými si prochází každé odvětví. V případě automobilů je to konektivita, teď samozřejmě elektrifikace, snižování emisí a další, které v autech musí být, jinak by produkt neodpovídal své době. To sebou samozřejmě nese to, že z osmiválcových motorů se stávají šestiválcové, z šestiválcových čtyřválcové, tedy přichází downsizing. To znamená, že mizí i chuť benzínu, ale zkrátka to odpovídá trendu doby.

Na druhou stranu má dnes zákazník možnost si vybrat. Může si vybrat auto, které přesně odpovídá jeho specifickým požadavkům, a je jedno, jestli bude benzínové, dieselové, elektrické, plug-in hybrid, LPG nebo CNG.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ceny nových vozů rok od roku rostou. Nemáte strach, že se do budoucna stanou výsadou vyšších středních tříd a movitých osob?
Já si obecně myslím, že způsob, jak si budou lidé v budoucnu pořizovat auta, se bude hodně diverzifikovat. Budeme mít skupinu osob, která si bude stejně jako dnes pořizovat auta do vlastního majetku. Ale bude tu i skupina osob, která si automobily bude jen pronajímat. A bude si je pronajímat na různě dlouhou dobu, dle svých potřeb.

Dnes už začal trend operativních leasingů i v České republice. V západních zemích je s tímto produktem již více než dvacetiletá zkušenost. Osoby si pronajímají auto na dva, na tři, na čtyři roky a poté jej vymění, za jiné, za menší, za větší, v jiné barvě. Do toho přijdou i krátkodobé zápůjčky, carsharing a různá další online řešení své mobility.

Má Audi v plánu samo poskytovat carsharingové služby, jako to dělá mateřský Volkswagen v rámci služeb WeShare?
V tuhle chvíli Audi takovýto program pro Českou republiku nepřipravuje. Každopádně je možné, že si některý z mezinárodních nebo lokálních hráčů na tomto poli naši značku do svého portfolia vybere, to nemůžeme vyloučit.

Takže tomu vyloženě naproti nejdete, že byste například aktivně některé z nich oslovovali?
V tuto chvíli ne.

Dokážete odhadnout, v jakém poměru bude vlastnění vozu vůči carsharingu v České republice, zda to bude například půl na půl?
Určit takový poměr schopen nejsem. Ale z mého pohledu se bude vše výrazně diverzifikovat, přičemž každý zákazník bude chtít řešit svou potřebu. Stejně jako si dnes lidé kupují byty, pronajímají byty nebo sdílejí byty v rámci Airbnb. Variant, jak bydlet, je mnoho, a myslím si, že podobně to bude i s automobily.

marcel-archleb

Foto: Audi

Marcel Archleb spolu s čistě elektrickým modelem e-tron

Se sdílenými službami úzce souvisí i otázka autonomních schopností vozů. Kdy se podle vás budou i na českých silnicích prohánět vozy s 5. úrovní autonomie, tedy kdy „řidič“ v podstatě jen zadá cílovou destinaci a o více se nestará? A dostaneme se vůbec na tuto úroveň?
Já pevně věřím, že se toho dožijeme. Samozřejmě to souvisí zejména s technologickým vývojem vozidel, nicméně si myslím, že to bude spíše záležitost více prémiových značek než těch masových, protože to bude funkce vozu, která bude příplatková.

Samozřejmě velmi záleží i na vývoji legislativy, a to jak v rámci EU, tak v každé dané zemi. To zatím vypadá na delší proces. Ještě o to víc, konkrétně v našem případě, bude záležet na sjednocení dopravního značení, abychom byli na stejné úrovni jako Holandsko nebo Německo, kde mohou fungovat auta v třetí úrovni. Audi má model A8, který je na tuto úroveň připravený, ale velmi záleží na jednotnosti a důslednosti dopravního značení. A tady si myslím, že máme v Česku rezervy.

„Tesla je podle mého názoru naším konkurentem a já mám respekt vůči konkurentům.“

Čím se od sebe liší druhá a třetí úroveň?
Zásadní rozdíl mezi úrovní dvě, což je asistované jízda v podélném i příčném směru a třetí či vyšší úrovni není ani tak v množství funkcí, ale v odolnosti systému a odpovědnosti. Pokročilé asistenční systémy úrovně dvě v podstatě nabízí podle podmínek na cestě již dnes vše – tedy ovládají vůz v podélném i příčném směru. Neustále je však za vše zodpovědný řidič, který se musí se stále 100% věnovat řízení a provozu.

V případě třetí a vyšší úrovně, musí systém vždy řidiči umožňovat převzetí kontroly nad vozem ve chvíli, kdy je to potřeba, zatímco při normální jízdě se může v poklidu věnovat jiným věcem a nemusí sledovat provoz. Zároveň musí být vše zaznamenáno do obdoby černé skříňky a je předpokladem, že všichni účastníci silničního provozu budou striktně dodržovat předpisy, jako to dělá autonomní systém.

Když pomineme samotnou legislativu a značení, jaká další kritéria je nutné splnit pro to, aby mohly plně autonomní vozy efektivně a bezpečně jezdit i u nás?
Velkou otázkou bude pochopitelně morální aspekt. Někdy může dojít k situaci, kdy počítač bude muset v krizové situaci vyhodnotit, co je menší zlo. Zda poškodit onu věc, či jinou. Nedej bože, aby se jednalo o ublížení na zdraví. Samozřejmě počítač bude na rozdíl od člověka jednat bezchybně, ale ten morální aspekt je zde velice citlivý. Tyto záležitosti musí ošetřit legislativa.

audi1

Foto: Audi

Audi e-tron Sportback patří mezi nejnovější elektrické modely značky

Jednou z automobilek, která je s autonomními systémy vůbec nejdále, je Tesla. Jaký je váš osobní názor na tuto automobilku a její vozy?
Tesla je podle mého názoru naším konkurentem a já mám respekt vůči konkurentům. A musím říct, že Tesla do celého odvětví přinesla naprosto nový pohled na věc. Stále však jde pouze o asistované řízení, nikoliv o autonomní systémy na úrovni 3 nebo vyšší, Za vše je stále zodpovědný řidič.

Vnímáte ji tedy jako průkopníka v celé oblasti elektromobility?
Určitě ji vnímám jako průkopníka spousty věcí, které konvenční automobilky do té doby nevnímaly. A je to dobře, pro všechny, tedy pro průmysl, a hlavně pro zákazníka. Na druhou stranu si myslím, že je ještě relativně brzy říkat, zda je Tesla úspěšná, nebo není úspěšná.

Co tím máte na mysli?
Historie automobilky v automobilovém průmyslu vyžaduje delší časovou osu, aby se zjistilo, jak jejich auta fungují po pěti, deseti letech, co se vlastně s ojetými automobily děje. Tím si konvenční automobilky již prošly, mají stoletou historii, mají know-how, vybudované dealerské a servisní sítě a vyzkoušené to, že jejich auto je i po 15 letech stále funkční. U Tesly je toto ještě pořád neznámá.

jiri-hlavenka-boxed

Přečtěte si takéInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch PodcastuInvestor tu není od toho, aby táhl firmu až nahoru. V Kiwi.com to ale byla velká jízda, říká Jiří Hlavenka v CzechCrunch Podcastu

Audi v tomto případě také zkouší něco zcela nového. Stále nevíme, jak se elektromobily budou v budoucnu chovat. Všichni stojí na startovací čáře. Takže nemůžeme v podstatě u nikoho s určitostí říci, jak na tom budou jejich elektromobily za 15 let.
To nemůžeme. Na druhou stranu věřím tomu, že konvenční automobilky, které vozy produkují dlouhá desetiletí, mají vyzkoušené veškeré funkčnosti jednotlivých součástí vozů. Není to jen o pohonu, jestli je elektrický, nebo se spalovacím motorem. A zde, což je můj osobní názor, je historie Tesly poměrně krátká. Může tu být určité riziko, že v budoucnu jejich auta nebudou fungovat tak jako jiná auta ověřených výrobců.

Co všechno tedy pro nás v oblasti elektromobility chystá v příštích pěti letech Audi? Chce do budoucna produkovat totožné spalovací i elektrické modely, nebo má v plánu zaměřit se hlavně na elektromobilitu a přinášet zcela jedinečné elektrické vozy?
V nejbližších pěti letech to budou dvě produktové linie. Jedna bude obsahovat spalovací motory a plug-in hybridy. V praxi to bude znamenat, že model Audi A6 bude mít benzínový i dieselový motor a také bude nabízen jako plug-in hybrid. Zákazník si bude moci libovolně vybrat.

A pak tu bude samostatná řada čistě elektrických vozidel, jako je dnes e-tron nebo e-tron Sportback, který přijde v následujících měsících. To budou samostatná elektrická auta, která nebudou mít jinou alternativou než čistě elektrickou. Naše filozofie a snahy jsou takové, abychom v roce 2025 měli v naší modelové škále zhruba 30 elektrických modelů, které budou zahrnovat plně elektrické modely i plug-in hybridy.

Co pak bude dál?
Pak se bude množství čistě elektrických modelů a hybridů navyšovat. Navíc v roce 2050 chceme být jako koncern emisně neutrální.

audi

Foto: Audi

Výroba vozů Audi. Konkrétně modelu Audi A5 Coupé/Sportback

Je vůbec možné vyrábět automobily zcela bezemisně? Nebo při tzv. bezemisní výrobě dochází k produkci emisí, které jsou řešeny kompenzacemi?
Pevně věříme, že to možné je. Je potřeba si uvědomit, proč tyto snahy vznikly – abychom dle Pařížské klimatické dohody, kterou uzavřeli jednotliví představitelé států, chránili životní prostředí. Cílem je snižovat emise uhlíkových plynů a my se k této odpovědnosti plně hlásíme a bereme ji za svou. To znamená, že děláme všechny kroky, a teď nemluvím jen za Audi, ale na základě vyjádření jeho představitelů za celý koncern, abychom byli v roce 2050 emisně neutrální.

Co se podle vás musí změnit, aby byly elektromobily hojně používány i v České republice? Máme na to, dostat náš vztah k elektromobilitě na takovou úroveň, jaká je například nyní v Norsku, kde se v minulém měsíci stal váš elektrický model e-tron vůbec nejprodávanějším vozem?
Já to vidím tak, že rozhodujícím faktorem je vždy zákazník. A ten si řekne, co chce. Dnes je zde velmi malá skupina lidí, pod 1 % na trhu, která přešla na trend elektromobility. Jedná se o skupinu velice malou, přičemž ostatní odrazuje například chybějící infrastruktura a zároveň chybějící finanční motivace. Elektromobily jsou zpravidla dražší než vozy se spalovacím motorem, mají horší infrastrukturu dobíjení a představují určitou neznámou pro každého z nás.

Toto jsou podle mě tři překážky v rozvoji elektromobility, ale se všemi se dá pracovat. Já si obecně myslím, že elektromobilita nebude pro každého. Ale bude určitá skupina lidí, kterým tento koncept, tato filozofie, bude vyhovovat.

„Pro jakéhokoliv automobilového výrobce je poměrně těžké predikovat, co bude za 10 let.“

Audi je jednou z partnerských automobilek projektu sítě rychlonabíjecích stanic Ionity, která v nedávné době poměrně razantně zdražily své ceny. Nemáte obavy, že tento krok zákazníky od pořízení elektromobilu odradí?
Ten krok podle mě nebyl správně interpretován, protože Ionity sice zdražilo ceny, ale pro zákazníky Audi, kteří mají kartu Audi e-tron Charging Services, je cena výrazně jiná, než je ta běžná cena. Právě na tomto partnerském konceptu je celé Ionity založené.

Ve skutečnosti ovšem naprostá většina nabíjení bude probíhat doma nebo v práci s využitím levných tarifů. Je potvrzeno, že automobil 80 – 90 % času někde stojí. Během této doby se tedy může nabíjet a praxe potvrzuje, že to tak je. Naopak rychlonabíjení na cestách tvoří jen malé procento nabíjecích cyklů. To potvrdí každý, kdo elektromobil reálně používá. A ještě bych rád dodal jednu věc. Ionity zdražuje pro značky, které nejsou v jeho síti. Majitelé Audi e-tron např. při využití služby e-tron Charging Service platí za kWh něco přes osm korun.  Pořád v ní ale může nabíjet kdokoliv.

audi2

Foto: Audi

Dobíjení modelu e-tron u stojanu Ionity

Takže pro majitele elektromobilů, které nejsou od partnerských automobilek Ionity, je cena bohužel vyšší. Není to škoda?
Myslím, že je normální a logické zvýhodnění vlastních klientů. Konec konců i energetičtí operátoři mají různé tarify pro své a roamingové zákazníky. Důležité je, že dobíjení je potenciálně otevřené pro kohokoliv, což někteří konkurenti neumožňují.

Audi v minulém roce představilo hned několik zástupců rodiny AI:, mají některé z konceptů reálnou šanci na sériovou produkci, nebo se jednalo čistě o technologickou demonstraci?
Všechno to byly koncepty, které reagují na určité trendy na trhu a jeho očekávaný vývoj. Pro jakéhokoliv automobilového výrobce je poměrně těžké predikovat, co bude za 10 let. Jsme součástí největší změny v automobilovém průmyslu za posledních sto let. Teď je velmi těžké říct, co přesně bude. Každopádně jako značka musíme být připraveni na různé varianty a alternativy, kudy se trend bude ubíhat. Tyto koncepty byly čistě odpovědí na jeden z trendů.

Když už jsme u predikování budoucnosti, jak se automobilka Audi staví k vodíkové technologii, na kterou ve velkém sází například Toyota? Nespočívá skutečná budoucnost elektromobility právě v něm?
Tato cesta určitě není uzavřená. Audi prozkoumává všechny možnosti, jak v budoucnu co nejefektivněji pohánět své vozy, a vodík je určitě jednou z nich. Právě Audi má za celý koncern Volkswagen AG mandát k tomu, aby tuto alternativu rozvíjela. Vývojové snahy tedy jsou, ale z krátkodobého a střednědobého hlediska se prozatím bateriová elektromobilita ukazuje jako nejefektivnější cesta.

audi-aitrail10

Foto: Audi

Velké rozměry, ekologický pohon, inovativní technologie a jedinečný design tvoří charakter konceptu AI:TRAIL

Setkali jsme se na konferenci věnované inovacím v letectví. Jak je na tom Audi ve vztahu k vzdušné mobilitě? Například Hyundai vyvíjí zcela vlastní elektrický letoun s kolmým vzletem, kterým bude létat Uber. Jsou to pro vás tedy zcela neznámé vody?
Jsou to pro nás určitě neznámé vody. Na druhou stranu, my jsme tomuto odvětví otevření. Automobilový průmysl se posouvá k průmyslu mobility a ta může mít do budoucna různé podoby. Může to být kombinace létajících aut, dronů a všeho dohromady. Chceme být u toho, protože vývoj může být překotný, a v momentě, kdy technologii nebudeme mít k dispozici, můžeme ztratit pozici.

Slevomat klesl na 10 %, firma jede na půl úvazcích. Vyrábíme si ranvej na celý rok, ze které se pak odlepíme, říká jeho šéf Veselý

Peter BrejčákPeter Brejčák

ladislav-vesely-slevomatRozhovor

Foto: Slevomat

Výkonný ředitel Slevomatu Ladislav Veselý

0Zobrazit komentáře

Český Slevomat si za poslední léta prošel velkými změnami. Pod vedením Marie Havlíčkové se transformoval ze slevového na zážitkový portál s důrazem na cestování, které donedávna tvořilo polovinu jeho tržeb. Další velká změna pak přišla začátkem roku, kdy kormidlo vedení firmy největšího prodejce zájezdů po České republice přebral dřívější provozní ředitel Ladislav Veselý.

V nastalé koronavirové situaci musel Slevomat zavést úsporná opatření a všichni zaměstnanci s výjimkou zákaznické péče přešli na poloviční úvazky. Podle nového ředitele si i díky tomu firma staví ranvej, ze které chce posílena vystartovat za ještě lepšími výsledky.

Do karet jí například v případě hlubší ekonomické krize opět může hrát i jméno evokující výhodné nabídky. O interním dění ve Slevomatu i o stavu trhu a očekáváních do budoucna mluvil Veselý v rozhovoru pro CzechCrunch.

Zdá se, že Marie Havlíčková na mateřskou odešla v ten pravý čas…
(smích) Takhle jsem se na to ještě nekoukal. Myslím, že Marie takhle moc do budoucnosti nevidí, že by mi do začátku přichystala takový šprým. Jinak je to ale dobré, kdysi mi říkala, že být CEO je jako chodit na Harvard, a ještě za to dostávat zaplaceno. Tenhle stav je přitom možná ještě lepší než Harvard.

spolecna-venek-min

Foto: Slevomat

Slevomat všem zaměstnancům snížil úvazky na 50 procent

Takže teď právě procházíte tvrdou školou byznysu?
Je to tak, pro osobní rozvoj je to skvělé. Za posledních čtrnáct dní jsem se o tom, co děláme a kdo jsme, dozvěděl víc než za celý minulý rok (Veselý nastoupil do Slevomatu na pozici provozního ředitele v listopadu 2018 – pozn. redakce).

Co vás o Slevomatu nejvíc překvapilo?
Vždy jsem tušil, že adaptabilita a agilita je nám vlastní. Ale až pod tímhle tlakem je opravdu znát, jak extrémně firma dokáže táhnout za jeden provaz. A zároveň nelpět na věcech, s rozmyslem se situaci opravdu přizpůsobovat a reagovat na to, co se teď děje, nebýt zaseknutý ve stavu „tahle se to x let dělalo“. Tušil jsem to, ale teď mě překvapuje, jak moc to v sobě máme. Jsme docela velcí, Slevomat má dnes 300 lidí, ale přesto se chová spíš jako malá a rychlá firma.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čím to podle vás je, jak se dá takový přístup v tak velké firmě udržet?
Myslím, že je to dobrou kombinací lidí. Jde o složení týmu, a tím konkrétně myslím to, že máme poměrně hodně takových lidí, kteří jsou ve Slevomatu od začátku. Nejsou tedy „zkažení“ korporátním přístupem. V managementu máme minimálně polovinu lidí, kteří jsou ve Slevomatu mnoho let a velmi často nikde jinde ani nepracovali. Jsou pamětníky a zároveň těmi, kdo dělali firmu, když byla ještě malá, a tak se nezměnilo ani jejich chování – ne víc, než nezbytně muselo.

Rok jste působil jako provozní ředitel, tedy pravá ruka bývalé šéfky Marie Havlíčkové, která Slevomat vedla šest let. Jak probíhal váš nástup na pozici CEO, jak velká změna to byla?
Pro mě osobně to nebyla velká změna, největší změna je, že ve Slevomatu není Marie. Hodně jsme celý rok pracovali ve třech s Marii a Kamilem (Hanzlíkem; původně finanční ředitel, který po Veselém nastoupil na pozici COO – pozn. redakce). Teď v práci pokračujeme s Kamilem, na změnu jsme se připravovali od podzimu, takže jsme byli připraveni.

V čem vám Marie nejvíc ve Slevomatu chybí?
Mně naštěstí nechybí, protože ji pořád můžu zavolat. (úsměv)

marie-havlickova-slevomat

Foto: Slevomat

Marie Havlíčková působila jako výkonná ředitelka Slevomatu šest let

Takže je stále po ruce na konzultace, když je potřeba?
Ano, domluvili jsme se tak, že nám zůstává blízká, a jsem za to hrozně rád.

Zmínil jste i Kamila Hanzlíka, který řídil finance, teď je provozním ředitelem. Našli jste za něj na finance náhradu?
Ne, a vzhledem k aktuálním okolnostem ani hledat nebudeme, pozastavili jsme výběrové řízení. Měli jsme ale neskutečné množství zájemců, odhadem několik set lidí. Teď však finanční oddělení povede Kamil prostřednictvím času, který aktuálně má.

„Zbývá nám tak deset až patnáct procent obratu, který jsme plánovali.“

Během let, kdy Slevomat vedla Marie Havlíčková, se transformoval ze slevového na zážitkový portál, velký důraz kladete na cestování. Jak vás v byznysu ovlivňuje aktuální situace?
Velmi silně, cestování tvořilo zhruba polovinu našeho obratu, dalších přibližně 40 procent pak lokální služby – ty, které jsou dnes zavřeny. Zbývá nám tak deset až patnáct procent obratu, který jsme plánovali, na naší zbožové vertikále. Ta jediná dnes nějaký byznys přináší.

Segmenty cestování a služeb se propadly na úplnou nulu?
Ano, zároveň jsme je i přestali promovat. Vidíme, že lidi dnes neuvažují, kam v létě pojedou na dovolenou, protože nevědí, co bude. U lokálních služeb se řídíme podle vládních nařízení a posouváme platnosti, ale také vidíme, že tam zájem není.

Ve zbožové vertikále vidíte nějaké změny poptávky?
Poptávka po zboží roste, proto jsme se na tento segment za posledních čtrnáct dní zaměřili a už je to vidět. Opravdu nabízíme všechno možné, co dnes jde dělat doma, s dětmi, na zahradě, na balkoně. Jde o péči o zdraví, domácnost, psí žrádlo, online kurzy… prostě experimentujeme.

Kdokoliv má e-shop, dodává a složitě zjišťuje, jak si pomoct s marketingem, tak mu dokážeme pomoct a prodávat i v dnešní době. Měli jsme například hezkou spolupráci se Zootem, kterému myslím znatelně pomohla, prodali jsme asi šest tisíc voucherů. Několik dalších spoluprací, i s těmi největšími e-shopy, je teď na spadnutí.

slevomat

Foto: Slevomat

Sídlo Slevomatu v pražském Karlíně

S ohledem na současnou situaci jste ve Slevomatu přijali několik úsporných opatření. O jaká konkrétně jde?
Od prvního dubna jsme přešli na poloviční pracovní týden. Asi není překvapením, že největší nákladovou položkou Slevomatu jsou lidé, kteří pro něj pracují.

Kompletně celá firma tedy jedete na 50 procent?
Vyjmuta je zákaznická péče, ze strany zákazníků si to nemůžeme dovolit a byla by chyba v tuhle chvíli ubírat kvalitu služby. V této oblasti pracujeme stále na sto procent.

ladislav-vesely-slevomat

Přečtěte si takéI nadále dvouciferným tempem. Slevomat loni utržil 2,5 miliardy korun a více se zaměří na cestováníI nadále dvouciferným tempem. Slevomat loni utržil 2,5 miliardy korun a více se zaměří na cestování

Kolik úspor tímhle krokem dosáhnete?
Snížením práce na 50 procent u drtivé většiny lidí ubíráme 20 procent ze mzdy. Reakce je ale taková, že sice lidi nařízení rozumí, ale nehodlají ho moc respektovat. (smích) Lidé chtějí pomoct, vědí, že když teď zamakají, tak si to pak vezmou zpátky. Jsou neskutečně solidární, oznamovali jsme to v pátek (27. března – pozn. redakce) a reakce na takhle potenciálně špatnou správu byla hrozně hezká.

Když se bavíme o personálních nákladech – plánujete i propouštění, nebo si tímhle krokem vystačíte?
Zkrácení úvazků jsme dělali tak plošné a velké právě proto, abychom nemuseli hromadně propouštět. Přesto jsme se rozloučili asi s deseti lidmi, kteří v nejbližších měsících nemají přímý vliv na byznys. Snažili jsme se to udělat co nejrozumněji, rozpustili jsme třeba tým vyvíjející mobilní aplikaci.

Jde o pětičlenný tým, nejde pro nás o moc velké riziko a dokážeme dělat údržbu s mnohem menším počtem hodin. Klukům jsme rovnou zařídili nabídku z jiných firem, vyjednávají o svém novém působišti a je velmi pravděpodobné, že se nám je podaří upíchnout jako celý tým. Když je budeme potřebovat, zavoláme jim, ať se vrátí zpátky. Snad budou chtít. (úsměv)

„Vytváříme si prostor na celý letošní rok.“

Jde tedy o něco jako sdílení kapacit firem, které jich aktuálně mají přebytek, s těmi, kde jich mají nedostatek?
To je krásně eufemistický popis. Skvěle se zachoval šéf jejich týmu Michal Bilka, který jim to dovedl krásně vysvětlit a zároveň obvolat pár svých kamarádů a firem. Během pár dnů měli nabídky, dobří lidé se ani v této době neztratí, a to byl také jeden z důvodů, že jsme si „troufli“ škrtnout právě mobilní tým.

Jak dlouho dokážete s těmito úspornými opatřeními fungovat? Za předpokladu, že by se situace dlouhodobě příliš neměnila.
My si těmito opatřeními vyrábíme dost dlouhou ranvej na to, abychom se z ní pak odlepili. S informacemi o vládních opatřeních, které dnes máme, jsem si jistý, že to úplně v pohodě zvládneme. Vytváříme si prostor na celý letošní rok, přičemž si myslím, že tak špatné, jak to je dnes, to už po Velikonocích přestane být. Opatření jsme vyhlásili na tři měsíce a myslím si, že některé z nich budeme během těchto tří měsíců povolovat.

slevomat

Slevomat se teď zaměří hlavně na zboží či online aktivity

Takže očekáváte, že se situace už v průběhu týdnů začne zlepšovat?
Myslím si, že ano. Pan premiér například říkal, že se mu zželelo účesů žen a že je možné, že už po Velikonocích budou kadeřnictví nebo nějaké zkrášlovací salony otevřeny. To je přesně ten moment, po kterém jsme už skočili. Budeme mít nejlepší nabídku, jaká půjde na internetu sehnat.

Věřím, že postupně, jak se budou provozy uvádět zpátky v život, když se stát a zdravotnictví dokáže nadechnout a připravit na postupný nápor nemocných lidí, tak bude to moment, když my se začneme vracet zpátky. I kadeřnictví nebo salóny krásy nás posunou správným směrem.

Znamená to, že už pracujete i na akvizicích do budoucna?
Ano, je pravda, že prvních čtrnáct dní vládních nařízení naše obchodní týmy strávili hlavně account managementem různých partnerů, vymýšleli jsme různá řešení. Už více než týden máme polovinu obchodů překlopenou do akvizice. V gastru zkoušíme všechno, od otevřených „hladových oken“ restaurací po vinaře, kteří u nás budou dělat online degustace. Vznikají úplně nové byznys modely.

„V českém cestování chceme být neotřesitelná jednička.“

A co oblast cestování?
V cestování máme rozjednanou spoustu dalších partnerství. Na Slevomatu budou hotely, o kterých se nám možná ani nesnilo, a to všude tam, kde chybí zahraniční turisté, tedy nejvíc v Praze a Českém Krumlově. Luxusní hotely k nám přicházejí samy a chtějí rozjíždět spolupráce.

U hotelů se počítá, že pravděpodobně budou hranice zavřeny déle, takže turismus bude vnitrostátní.
S tím počítáme i my. Letos jsme měli mít velkou cestovní marketingovou kampaň, ve které jsme chtěli říkat: pojeďte se Slevomatem na dovolenou. To pořád říkat chceme, ale když se situace uvolní, navíc budeme říkat „na dovolenou v Česku“. Trh se třese, budeme mít nejlepší nabídku v historii firmy. V českém cestování chceme být neotřesitelná jednička.

Jaká je současná situace ve vaší cestovní kanceláři Zanzo, která se naopak specializovala na exotické zájezdy?
Zanzo úspěšně dostalo všechny své klienty zpátky do Česka a teď víme, že příštích pár měsíců neprodáme vůbec nic. V Zanzo se soustředíme na zahraniční pobyty, je to pro nás testovací píseček pro nové technologické produkty. Počítali jsme s tím, že letos spustíme službu, která by stavěla balíčky cestování a zážitků v zahraničí. To velmi pravděpodobně nebude, ale je dost možné, že něco podobného vyzkoušíme v Česku.

ckzanzo

CK Zanzo

Zanzo tedy ani netvoří podstatnou část byznysu Slevomatu?
Vůbec ne, pro nás je to laboratoř, jde o úplně maličký tým, který tvoří dva lidi. Testovali jsme si poptávku a to, co lidé v zahraničí budou chtít dělat, to jsme se chtěli naučit. Víme, kolik lidí a za kolik peněz chce co dělat na Srí Lance, kolik lidí si udělá svatbu na Bali a podobně.

Ptám se i kvůli tomu, že když se Zanzo koncem roku 2018 spouštělo, tak plánem bylo utržit do tří let miliardu.
Myslím si, že spousta těch aktivit bude probíhat přímo na Slevomatu. Nemyslím si, že nám Zanzo přinese miliardu navíc. To byla jedna z věcí, kterou jsme si ověřili – není sranda dělat cestovku na drahé exotické zájezdy.

Když se podíváme na Slevomat v horizontu několika měsíců nebo let, čeká jej nějaká změna strategie?
Myslím si, že ne. Pravděpodobně ale přestaneme dostávat otázky, jestli se přejmenujeme. Teď jsme úplně skvěle připraveni na to, co přijde. Jsem přesvědčen, že všechno to, co teď ztrácíme – 90 procent plnění plánu – si rychle dokážeme nabrat zpátky, protože jsme silní v českém cestování, máme dobré partnery a lidé budou hrozně hladoví po lokálních službách. Věřím, že na tom znovu vyrosteme.

„Jsme nejziskovější firma v celé skupině, byť sami máme dost svých problémů.“

Jestli budou lidé opravdu hladoví, je ale otázka, protože začíná i ekonomická krize. Neobáváte se výraznějšího propadu poptávky po podobných službách?
Trh je pořád dost velký i v tomto naznačeném krizovém tématu. Určitě dokážeme růst a je dost možné, že na úkor někoho jiného. Myslím si, že naše zbývající konkurence bude mít problém, zahraniční cestovky najednou nebudou mít moc co prodávat. V cestování po Česku jsme jednička, loni jsme prodali 250 tisíc pobytů a letos jich prodáme určitě víc.

Očekáváte, že se nějakým způsobem změní zákaznické chování?
V tomto ohledu se nám může opět hodit naše jméno. S námi si lidé spojují, že nabídka je výhodná. Ve chvíli, kdy začnou být cenově senzibilní a začnou víc šetřit, tak možná paradoxně k nám přijde víc zákazníků, kteří k nám dřív nechodili, protože vědí, že si u nás slevu koupí.

tarragona-spain

Přečtěte si takéNadechněme se čerstvého vzduchu. Evropa hlásí výrazně lepší kvalitu ovzduší, což nemusí být nutně pozitivní zprávaNadechněme se čerstvého vzduchu. Evropa hlásí výrazně lepší kvalitu ovzduší, což nemusí být nutně pozitivní zpráva

Jaké je aktuální dění ve vaší mateřské skupině Secret Escapes? Jako prodejce zájezdů pravděpodobně bude na nule. V jakém stavu je celá skupina, do které jste se připojili v roce 2017?
Skupina je hodně blízko nuly, protože na západ od Německa se v rámci ní prodává jen zahraniční cestování. Zajímavým faktem je, že my jsme i díky zboží nejziskovější firma v celé skupině, byť sami máme dost svých problémů.

Secret Escapes přistoupili k ještě přísnějším šetřícím opatřením než my, nikdo tam nepracuje víc než dva dny v týdnu. Ve všech zemích v našich sesterských firmách se šetří, co to jde, ale pořád prizmatem lidského britského uvažování, že se nepropouští, ale úplně všem se skrouhly hodiny.

Tím, že jste v problémech i vy, nemůže to být ohrožením celé skupiny?
Secret Escapes jsou z 90 procent závislí na zahraničním cestování. Tahle situace pro ně je ohrožující, ale i oni si dnes vyrábí co nejdelší ranvej. Investoři je podrželi, britská vláda je podrží, takže musí co nejdéle vydržet, než se začne opět cestovat.

Máte informace o tom, jak na tom aktuálně je váš sesterský Skrz?
Velmi podobně jako my, oproti nám je, co se týče lidí, desetinová firma, takže jsou semknutější. Vzhledem k tomu, že transformace na cestování u nich proběhla ještě více než u nás, tak na tom nemohou být lépe než my.