Šéf STRV jede po rekordním roce na dva měsíce vypnout. Pomůže mi to nakopnout celou firmu, plánuje
Poslední lednový den si ze svého iPadu, který je jeho dvorním pracovním nástrojem, smaže aplikace, s nimiž běžně řídí firmu, a na dva měsíce odjede. Lubo Smid tak učiní s vědomím, že jeho technologická společnost STRV má za sebou nejlepší rok v historii, během kterého svůj byznys připravila na novou etapu. Chce více rozvíjet vlastní projekty a na to chce být maximálně připraven i její šéf a většinový majitel. Proto se Smid na čas vzdálí. „Ani jsem neměl čas promyslet, kam pojedu,“ usmívá se.
Dvouměsíční detox od své milované firmy, jak Lubo Smid svůj plán nazývá, startuje 1. února. Podle třiatřicetiletého podnikatele neexistuje správná doba, kdy takovou věc realizovat. „V kalendáři nikdy nenajdete vhodnou dobu na to, vzít si dva měsíce volno. Existuje jen velice špatná doba a ta teď není. Máme za sebou nejlepší rok v historii, sjednocený leadership tým a právě jsme naladili cíle na celý letošní rok,“ popisuje před svým odjezdem Smid, který věnoval maximální úsilí tomu, aby předal vše, co je potřeba, a firma se během osmi týdnů obešla úplně bez jeho asistence.
Důvodů pro takzvaný sabatikl má šéf STRV několik. Jeho vývojářská firma má za sebou dva náročné roky, během kterých si při startu pandemie sáhla na dno, aby se nakonec odrazila k dosud nejlepším výsledkům. Sám Lubo Smid se navíc během nich stal většinovým majitelem STRV, když postupně odkoupil podíly od spoluzakladatelů Davida Semeráda a Martina Šťávy, a o směřování celého byznysu již rozhoduje jen on sám. A tak když obrat STRV loni dosáhl na 400 milionů korun, rozhodl se o úspěch podělit se zaměstnanci a kontraktory.
Dva měsíce bez e-mailu a Slacku
Mezi desítky kolegů rozdělil v odměnách celkem 20 milionů korun. „Když jsem si odkoupil majoritní podíl, měl jsem pocit, že jsem v tom trochu sám. Chtěl jsem, aby v tom byli lidé se mnou. Navíc si myslím, že je dobré je motivovat i jiným způsobem než základní mzdou. Někteří jsou u nás přes pět let a chtěl jsem, aby se cítili být více součástí a měli důvod, proč tu být třeba dalších pět let,“ vysvětloval pro CzechCrunch Lubo Smid. Sám ve firmě 1. února oslaví deset let, i proto si tento termín symbolicky vybral pro svůj sabatikl. Další dekádu chce otevřít plný energie, která mu však jako velkému sportovci nikdy příliš nechyběla. Při odpočinku chce hlavně získat nový pohled na věc.
V STRV dokázali během uplynulých dvou let vyladit svůj klientský byznys, který generuje většinu příjmů. Vyvíjí weby a aplikace pro značky jako Autodesk, ClassDojo, Barry’s, The Athletic, Barnes & Noble a mnoho dalších velkých firem, které z důvodu mlčenlivosti Lubo Smid nesmí jmenovat. Historicky mezi největší zakázky patřily třeba i aplikace pro seznamku Tinder. Právě klientský byznys už je podle Smida odladěn a teď se chce se svými kolegy více soustředit na rozvoj vlastních projektů. V nich se lze více vyřádit a především slibují zajímavější zhodnocení. Po několika seznamovacích aplikacích a menších mobilních hrách mají letos přijít větší počiny.