Seriál o dětech s rakovinou od Elišky Podzimkové se těší oblibě. Plešouni už vybrali přes 2 miliony korun
Dětských onkologických pacientů je ročně v Česku okolo tří stovek a stejně jako pro všechny ostatní ani pro děti není jednoduché si diagnostiku rakoviny vyslechnout. Zvládnout toto složité období jim má usnadnit napůl animovaný a napůl hraný seriál Plešouni české animátorky a výtvarnice Elišky Podzimkové, o který je zájem i v zahraničí.
Třináct sedmiminutových dílů poodhalí, co je to nádor, jak probíhá onkologická léčba nebo proč v důsledku chemoterapie padají vlasy. O peníze na složité hybridní natáčení, při kterém tvůrci kombinují reálné záběry s animovanými, požádal producent seriálu Jiří Sádek veřejnost. A už teď je jasné, že Plešouni budou mít úspěch.
Necelý měsíc před koncem kampaně se na crowdfundingu Donio podařilo překonat cílovou částku 2,1 milionu korun, která je potřeba pro natočení první epizody. „Jsem opravdu dojatá a zároveň mě to utvrzuje v přesvědčení, že s Plešouny můžeme skutečně pomoci dětem projít onkologickým onemocněním,“ říká autorka projektu Eliška Podzimková.
Ta dříve mimo jiné ilustrovala třeba Malého prince a úspěchy se svými ilustracemi do fotografií slavila tato osmadvacetiletá umělkyně i za oceánem, kde rok žila. Zakázku získala od slavného kuchaře Jamieho Olivera a její práci otiskli například v prestižním magazínu Vogue.
Jaké to je, léčit se na dětské onkologii, pocítila autorka na vlastní kůži. V šestnácti letech totiž prodělala nádorové onemocnění Hodgkinův lymfom. Pro tvorbu seriálu Plešouni se později inspirovala vzdělávacím francouzským cyklem Byl jednou jeden život z roku 1987, který byl populární i v Česku a umožňuje malému divákovi cestovat tělem a pozorovat vznik života či právě souboj krvinek s nádorem.
Záměrem Podzimkové je svět onkologicky nemocných detabuizovat. Cílí proto nejen na nemocné děti, ale také na jejich okolí, které často podléhá mylným představám a neví, jak s nemocným komunikovat. Z pozice bývalé pacientky se Podzimková nebojí zajít až na samotnou hranu problému, dotýká se i citlivých témat, jako jsou nepříjemné emoce a smrt.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsRozmluvit si animátorka nenechala ani ikonický název Plešouni, který je sice výstižný, ale budí i rozpaky. Hlavní postavou je animovaný Tobiáš a jeho kamarádka Ema, kteří se potkali v nemocnici a statečně čelí nemoci. Jejich svět je díky animaci pohádkový, střetává se však s tvrdou realitou, kterou tvoří hrané postavy lékařů či rodičů.
Děj, jednotlivé příběhy a témata Plešounů jsou navrženy po konzultacích s renomovanými lékaři a pod dohledem zkušených dramaturgů. Odbornou stránku celého projektu zajišťuje Siope, sdružení Evropské pediatrické onkologie.
Do sbírky na Doniu se zapojili lidé z celé země
Natočení pilotní epizody Plešounů vyčíslil tým filmařů na zmíněnou částku 2,1 milionu korun, kterou se podařilo překonat necelý měsíc před koncem kampaně. Zhruba čtyři týdny tak ještě mohou lidé dál přispívat.
„Projekt je výjimečný tím, že dokázal oslovit velký počet lidí bez zkušenosti s onkologickým onemocněním, kteří jej na našem portále podpořili,“ zdůrazňuje projektová manažerka Donio Plus Lucie Hanáčková. Do sbírky se zapojili lidé z celé země a vznik pilotní epizody podpořily již skoro čtyři tisíce lidí.
Do konce sbírky zbývá ještě 26 dní. Zakončena bude symbolicky 15. února, tedy v Den dětské onkologie. Peníze, které se vyberou nad cílovou částku, využijí tvůrci k financování dalšího natáčení. Díky společenskému přínosu díla věří také v podporu zahraničních institucí. A mezinárodní kanály a partneři jsou projektu, zdá se, nakloněni.
Seriál vzniká v koprodukci Česka, Francie, Spojených států amerických, Velké Británie a velký zájem vzbudil i v Belgii. U vývoje je i Česká televize. Plešouni získali záštitu Evropské společnosti pro dětskou onkologii i Americké onkologické společnosti. Všech třináct epizod by mělo být hotových roce v 2022.