Seriál o dětech s rakovinou od Elišky Podzimkové se těší oblibě. Plešouni už vybrali přes 2 miliony korun

Processed with VSCO with hb2 preset

Foto: Plešouni

Tobiáš, ústřední postava seriálu Plešouni

0Zobrazit komentáře

Dětských onkologických pacientů je ročně v Česku okolo tří stovek a stejně jako pro všechny ostatní ani pro děti není jednoduché si diagnostiku rakoviny vyslechnout. Zvládnout toto složité období jim má usnadnit napůl animovaný a napůl hraný seriál Plešouni české animátorky a výtvarnice Elišky Podzimkové, o který je zájem i v zahraničí.

Třináct sedmiminutových dílů poodhalí, co je to nádor, jak probíhá onkologická léčba nebo proč v důsledku chemoterapie padají vlasy. O peníze na složité hybridní natáčení, při kterém tvůrci kombinují reálné záběry s animovanými, požádal producent seriálu Jiří Sádek veřejnost. A už teď je jasné, že Plešouni budou mít úspěch.

Necelý měsíc před koncem kampaně se na crowdfundingu Donio podařilo překonat cílovou částku 2,1 milionu korun, která je potřeba pro natočení první epizody. „Jsem opravdu dojatá a zároveň mě to utvrzuje v přesvědčení, že s Plešouny můžeme skutečně pomoci dětem projít onkologickým onemocněním,“ říká autorka projektu Eliška Podzimková.

Ta dříve mimo jiné ilustrovala třeba Malého prince a úspěchy se svými ilustracemi do fotografií slavila tato osmadvacetiletá umělkyně i za oceánem, kde rok žila. Zakázku získala od slavného kuchaře Jamieho Olivera a její práci otiskli například v prestižním magazínu Vogue.

Praha, 6.8.2015, Eliška Podzimková, SPECIÁL PRO IDNES FOTO: MAFRA, DAN MATERNA

Foto: Plešouni

Eliška Podzimková

Jaké to je, léčit se na dětské onkologii, pocítila autorka na vlastní kůži. V šestnácti letech totiž prodělala nádorové onemocnění Hodgkinův lymfom. Pro tvorbu seriálu Plešouni se později inspirovala vzdělávacím francouzským cyklem Byl jednou jeden život z roku 1987, který byl populární i v Česku a umožňuje malému divákovi cestovat tělem a pozorovat vznik života či právě souboj krvinek s nádorem.

Záměrem Podzimkové je svět onkologicky nemocných detabuizovat. Cílí proto nejen na nemocné děti, ale také na jejich okolí, které často podléhá mylným představám a neví, jak s nemocným komunikovat. Z pozice bývalé pacientky se Podzimková nebojí zajít až na samotnou hranu problému, dotýká se i citlivých témat, jako jsou nepříjemné emoce a smrt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozmluvit si animátorka nenechala ani ikonický název Plešouni, který je sice výstižný, ale budí i rozpaky. Hlavní postavou je animovaný Tobiáš a jeho kamarádka Ema, kteří se potkali v nemocnici a statečně čelí nemoci. Jejich svět je díky animaci pohádkový, střetává se však s tvrdou realitou, kterou tvoří hrané postavy lékařů či rodičů.

Děj, jednotlivé příběhy a témata Plešounů jsou navrženy po konzultacích s renomovanými lékaři a pod dohledem zkušených dramaturgů. Odbornou stránku celého projektu zajišťuje Siope, sdružení Evropské pediatrické onkologie.

Do sbírky na Doniu se zapojili lidé z celé země

Natočení pilotní epizody Plešounů vyčíslil tým filmařů na zmíněnou částku 2,1 milionu korun, kterou se podařilo překonat necelý měsíc před koncem kampaně. Zhruba čtyři týdny tak ještě mohou lidé dál přispívat.

„Projekt je výjimečný tím, že dokázal oslovit velký počet lidí bez zkušenosti s onkologickým onemocněním, kteří jej na našem portále podpořili,“ zdůrazňuje projektová manažerka Donio Plus Lucie Hanáčková. Do sbírky se zapojili lidé z celé země a vznik pilotní epizody podpořily již skoro čtyři tisíce lidí.

plesouni4

Foto: Plešouni

Plešouni

Do konce sbírky zbývá ještě 26 dní. Zakončena bude symbolicky 15. února, tedy v Den dětské onkologie. Peníze, které se vyberou nad cílovou částku, využijí tvůrci k financování dalšího natáčení. Díky společenskému přínosu díla věří také v podporu zahraničních institucí. A mezinárodní kanály a partneři jsou projektu, zdá se, nakloněni.

Seriál vzniká v koprodukci Česka, Francie, Spojených států amerických, Velké Británie a velký zájem vzbudil i v Belgii. U vývoje je i Česká televize. Plešouni získali záštitu Evropské společnosti pro dětskou onkologii i Americké onkologické společnosti. Všech třináct epizod by mělo být hotových roce v 2022.

Netflix letos uvede přes 70 filmů, každý týden aspoň jeden. Objeví se v nich DiCaprio, Lawrence i The Rock

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dica-1

Reprofoto: Netflix/YouTube

Leonardo DiCaprio ve filmu K zemi hleď!

0Zobrazit komentáře

Netflix se zasadil o vznik nebo rozšíření hned několika frází a slovních spojení, z nichž nejznámější je jistě binge-watching. Pustíme si první díl seriálu, poté ještě jeden a pak už nemůžeme přestat, dokud neuvidíme celou řadu. Letos na streamovací službě půjde podle všeho ve stejných kvantech sledovat i filmy. Netflix jich chystá alespoň 70, minimálně jeden nový každý týden.

„Mysleli jste si, že tradiční hollywoodská studia dominují celovečernímu audiovizuálnímu formátu? Mýlíte se,“ jako by znělo z vedení firmy se zhruba dvěma stovkami milionů platících diváků po celém světě. Jak poznamenává The Verge, v tomto roce plánuje vydat více filmů než Disney a Warner Bros. dohromady. Zatímco k nim se budeme nejspíš i nadále obracet pro několik velkých blockbusterů, Netflix se postará o každotýdenní víkendový program.

Rozhodně to přitom nemá znamenat, že půjde o klasické nízkonákladové televizní produkce. V traileru lákajícím na desítky titulů se objevuje například nový zombie horror Zacka Snydera, který se k žánru vrací šestnáct let po svém skvěle přijatém debutu Úsvit mrtvých. Poprvé se na režisérském postu naopak objeví autor oceňovaného muzikálu Hamilton Lin-Manuel Miranda a Halle Berry s dramatem o bývalé MMA zápasnici.

netflix-concrete-cowboy-idris-elba

Idris Elba v dramatu Netflixu Concrete Cowboy

Celou výkladní skříní hvězd bude komedie Adama McKaye, jež si za Sázku na nejistotu a Vice vysloužil hned pět nominací a jedno vítězství na Oscarech. Jeho novinka Don’t Look Up pojednává o dvou astronomech snažících se přesvědčit veřejnost, že hrozba blížícího se asteroidu je skutečná. Na obrazovkách se zde potká neskutečný herecký ansámbl s Leonardem DiCapriem, Jennifer Lawrence, Cate Blanchett, Meryl Streep, Jonahem Hillem nebo Timothéem Chalametem.

Celý program pro následující rok Netflix tentokrát zveřejnil poprvé a dost možná s tím mají něco společného nedávná ohlášení už zmíněné konkurence. Disney se určitě na uvádění v kinech nechystá v dohledné době zanevřít, zároveň ale plánuje zásadně rozšířit množství obsahu na Disney+. Už tento pátek se tam má objevit první hraný seriál ze světa Avengers WandaVision a následovat mají desítky dalších spadajících pod Marvel, Star Wars nebo Pixar.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Warner Bros. se zase kvůli stále pokračující pandemii rozhodlo veškerý filmový program poslat zároveň do kin i na streamovací službu HBO Max. Vydání Wonder Woman 1984 sice zatím provádí bezprecedentní vlna pirátství, spojená mimo jiné s nedostupností služby ve světě. Postupná expanze by ale z HBO Max mohla učinit silného hráče, zvlášť s blockbustery jako Matrix 4 a Duna.

Čelíc takovým zvučným názvům a 86 milionům předplatitelů Disneyho je jasné, že se Netflix musí předvést. Jeho trailer na filmové novinky tak uvádí rovnou Dwayne Johnson, Gal Gadot a Ryan Reynolds, z nichž se všichni objeví samozřejmě i ve samotných snímcích. To když se po obrazovce ve změti akce nebudou zrovna prohánět Chris Hemsworth nebo Jason Momoa.

Stejně jako loni to vypadá, že největší bitva o peníze diváků se letos odehraje na obrazovkách spíše než na plátnech. V obou případech přitom filmy pořád představují ten nejzajímavější formát, protože rozpočet nemusí rozdělovat mezi deset hodin, ale jen na dvě. Sice diváka pohltí na kratší dobu než kvalitní seriál, zároveň se ale méně stává, že se pozornosti dočká jen prvních pár desítek minut.

tatra-1

Přečtěte si takéVedení Tatry nemá naši důvěru, říká Materová o střetu se StrnademBoj se Strnadem pokračuje. Vedení Tatry ztratilo naši důvěru, může ohrozit firmu, říká Materová

Ačkoliv se přitom ve spojitosti s Netflixem i streamovacími službami obecněji mluví nejčastěji o seriálech, filmy zde generují obrovská čísla sledovanosti. Nedávno firma zveřejnila žebříček nejsledovanějších titulů, kterému vévodilo Vyproštění (Extraction) s 99 miliony zhlédnutí za první dva týdny. V roce 2019 se vyplatila i obří investice do Irčana a přes problematické vyprávění se jedním z hitů letošních Vánoc stalo Půlnoční nebe (The Midnight Sky).

U většiny z ohlášených titulů zatím není známo datum premiéry, stejně jako nevíme, jestli je jejich seznam kompletní. Vzhledem k těžko předvídatelné situaci v kinech lze očekávat, že nejeden snímek hollywoodských studií bude odprodán na obrazovky. Rok 2020 znamenal pro kinematografii velký zlom a rok 2021 bude dost možná představovat novou éru, která se se změnami bude učit žít.