Kuřecí kousky se lépe jedí se šesti prsty. Bizarní kampaň KFC od umělé inteligence ale lidé neocenili

Mnohoprsťáci sobě! Slavný kuřecí fast food před nedávnem vypustil kampaň od AI, která se... příliš neuchytila. A vlastně se není čemu divit.

Filip HouskaFilip Houska

kfc-1

Foto: KFC/Instagram / CzechCrunch

Čím víc prstů, tím víc olizování

0Zobrazit komentáře

Proč nevyužít sílu umělé inteligence v marketingových kampaních, když je dnes už tak dostupná – a začíná být poměrně pevnou součástí našich životů? Uvědomilo si to i KFC, které se rozhodlo využít jeden z hlavních nešvarů, s nimiž se grafické nástroje umělé inteligence dlouhodobě potýkají. Z původně originálního nápadu a slibného virálního potenciálu se ale stal propadák. A kampaň se dostala na špici pomyslného žebříčku kuriózních reklamních projektů, na kterých pracovala výhradně AI.

Umělá inteligence pořád není dokonalá a stále halucinuje, často tak její uživatelé mohou dostat nesprávné odpovědi na více či méně složité otázky. Problémy se však netýkají jen textových pomocníků typu standardního ChatGPT, ale i těch grafických, jako jsou Midjourney, DALL·E 2 nebo Stable Diffusion. Častým kreativním selháním bývá vygenerování člověka, který má na ruce více prstů, než by měl od přírody správně mít.

Právě na tento dlouholetý problém se zaměřilo KFC, respektive americká reklamní agentura Leo Burnett, která už vytvořila nejednu jasně zapamatovatelnou marketingovou kampaň. Ostatně v minulosti stvořila slavnou postavu Marlboro Mana, který byl skoro padesát let nedílnou součástí propagace stejnojmenného výrobce cigaret. A také stojí za tygrem Tonym, jedním z nejznámějších maskotů amerických snídaňových cereálií.

Jejich poslední spolupráce s oblíbeným kuřecím fast foodem byla postavena na takzvaných mnohoprsťácích, kdy vzali evidentní chybu grafických nástrojů umělé inteligence a využili ji pro komunikaci nových kuřecích kousků. Na sociálních sítích se tak začaly objevovat vygenerované obrázky rukou s šesti a více prsty, jak drží stripsy a ideálně je máčí v omáčce. Některé fotky skoro naháněly hrůzu, některé byly zase vtipné.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Kentucky Fried Chicken (@kfc)

Chytře navíc využili ikonický slogan It’s finger lickin‘ good a změnili ho do podoby „Čím více prstů, tím více jich můžete olizovat“. Pak vyzvali fanoušky, ať takový prompt (tedy pokyn pro umělou inteligenci) používají pro generování přiblížených záběrů, jak někdo v ruce s více než pěti prsty drží kuřecí kousek. Marketingová vize se ale zdaleka nedočkala takového nadšení, jaké tvůrci asi předpokládali.

Uživatelé na sociálních sítích novou reklamní kampaň přirovnali k průměrnému nápadu bez originality a službu Meta AI, přes kterou se rovnou na Instagramu dají obrázky generovat, využilo jen minimum lidí. Nijak zvlášť velkolepě nezaujalo ani instagramové video, kde firma novou kampaň představila – má něco přes čtyřicet tisíc zhlédnutí, tedy průměr na poměry oficiálního Instagramu globálního zastoupení KFC.

Společnost si to uvědomila a možná i proto začala více tlačit krátký reklamní spot, kde kuřecí stripsy jedí skuteční lidé. S pěti prsty. KFC se ale s tímto miniprojektem přece jen něco povedlo – dostalo se na vrchol pomyslného žebříčku kuriózních či zajímavých reklam, které vycházejí hlavně z umělé inteligence. A tady jsou tři další.


Kečup je jen jeden

Originální marketingové kampaně umí spousta značek, ale jen málokdo s nimi dokáže udělat takový virální rozruch jako výrobce kečupů Heinz. Ostatně si možná vzpomenete na hit sociálních sítí, kdy firma hledala trosečníka na moři, který měl přežívat pouze na kečupu, aby mu koupila novou loď. A od červené omáčky se odvíjí i marketingový projekt, na který byla využita právě AI.

Obrázkového generátoru DALL·E 2 se zeptali na jednoduchou věc: jak vypadá kečup? A nechali ho několikrát pracovat. Prakticky pokaždé vyhazoval výsledky, kdy lahev kečupu vypadala velmi podobně jako ta, kterou už přes 150 let vyrábí Heinz. Do procesu tvorby zapojili i fanoušky, u kterých se vygenerované obrázky také nelišily. Z nasbíraných fotek pak společnost vymyslela plnohodnotnou kampaň.

Obrázky často podivně vypadajících, nedokonalých lahví kečupu prezentovala jak v onlinu, tak venku mezi lidmi. Dokonce uspořádala i virtuální výstavu, aby si návštěvníci mohli fotky prohlédnout hezky pohromadě. A aby toho nebylo málo, etikety od AI vytiskla a umístila na vybrané skutečné lahve. Tím vším chtěl Heinz docílit toho, že „kečup je jen jeden“ – a ví to i umělá inteligence.


Krásu žen nic nenahradí

Sociální sítě vyzývají k tomu, abychom se porovnávali s ostatními. A týká se to i vzhledu. Podle zjištění kosmetické značky Dove, která spadá pod křídla britského obra Unilever, má navíc každá třetí žena tendenci svůj vzhled měnit podle jiných žen, na které narazí na internetu – a subjektivně je považuje za atraktivnější. Přitom často se srovnává se ženami, které se skutečným člověkem nemají nic společného.

Dove se proto rozhodlo postavit kampaň na tom, že nikdy nebude do svých reklam obsazovat ženy, které jsou vytvořeny umělou inteligencí. Ty mohou být často skoro nerozpoznatelné od reálných lidí, což podle značky může být velkým problémem do budoucna.

„Naším posláním je podporovat inkluzivnější reprezentaci krásy tím, že odbouráváme předsudky v oboru a rozšiřujeme definici krásy, aby každý mohl mít pozitivní zkušenost s tím, jak vypadá. Vzhledem k tomu, že se očekává, že do roku 2025 bude 90 procent obsahu, který vidíme, vytvářet umělá inteligence, uvědomili jsme si, že potřebujeme ráznou reakci,“ zmínila obsahová specialistka značky Dove Kathryn Fernandez pro server Fast Company.


(De)motivační proslov

V záplavě všemožných obrázkových generátorů má stále větší roli i primárně textový nástroj ChatGPT, který se dnes stává běžnou součástí toho, jak pracujeme. Loni jeho sílu objevila i sportovní značka Under Armour, která si zřejmě myslela, že je dobrý nápad, aby za ni program napsal motivační řeč pro sportovce v kabině během pauzy. Nazvala to Ultimátní řeč, výsledek a reakce od lidí ale mluví za vše.

Ačkoliv jde o spot, který nenatočila ani nenadabovala umělá inteligence, proslov, který pronáší britský herec a rapper Ashley Walters, AI vytvořila. Všeobecně se jedná o směsici poměrně náhodně poskládaných vět, které v nás mají vzbudit motivaci něco dělat. Video nicméně postrádá právě onen lidský aspekt a je cítit, že nejde o proslov z duše člověka, ale prakticky robota. Není proto divu, že se fanouškům příliš nelíbilo.

Under Armour i přesto plánuje nadále používat AI, proto v březnu vypustilo reklamu, kde do hlavní role obsadilo slavného boxera Anthonyho Joshuu. Skutečný AJ ovšem s reklamou neměl nic společného. Její tvůrce se navíc ocitl pod palbou kritiky za to, že uvedl, že jde o „vůbec první sportovní spot vytvořený umělou inteligencí“. Podle lidí z oboru mělo jít o klamné vyjádření, jelikož vše, co bylo pro výrobu reklamy použito, už prakticky existovalo.

Google ohlásil éru umělé inteligence. AI ovládne internetové vyhledávání a bude v chytrých telefonech

Na rozdíl od konkurenční OpenAI, která novinky oznámila v pondělí, Google svého chytrého asistenta jako ze sci-fi filmu nespustí pro veřejnost tak brzy.

Jiří BlatnýJiří Blatný

pichai-gemini

Foto: Google / CzechCrunch

Šéf Googlu Sundar Pichai a umělá inteligence Gemini

0Zobrazit komentáře

Když v pondělí večer americký startup OpenAI ohlásil novinky ze světa umělé inteligence, nejednou si přihlížející museli připadat jako ve sci-fi filmu. Firma Sama Altmana přišla s modelem, se kterým lze vést konverzaci v reálném čase a jenž dokáže reagovat na text, zvuk, obraz i video. O čtyřiadvacet hodin později ukázal vlastní pokrok v AI i Google a tentokrát se nešlo ubránit pocitu déjà vu. Opět totiž nechyběl výřečný chytrý asistent. Google oznámil i novinky v internetovém vyhledávání nebo hardwaru, AI prostoupí v podstatě všechny produkty firmy.

Nový chytrý asistent

OpenAI, podporovaná jedním z hlavních konkurentů Googlu Microsoftem, v pondělí představila nový model umělé inteligence zvaný GPT-4o, který umožňuje chatbotu ChatGPT odpovídat hlasem v reálném čase. Před úterní konferencí Googlu se tak spekulovalo, jak firma odpoví. A její ředitel Sundar Pichai opravdu představil obdobu chytrého asistenta, který svými schopnostmi působí téměř shodně.

Na rozdíl od uvedení programu OpenAI to však nebyla živá ukázka, nýbrž předem připravené video. Google navíc zatím program zvaný Gemini Live nechce vypustit do světa tak rychle jako startup Sama Altmana, který ho hodlá uživatelům zpřístupnit během několika příštích týdnů. To nic nemění na tom, že konverzace s umělou inteligencí s relativně krátkou odezvou už není jen věc z filmů, ale realita.

AI a internetové vyhledávání

Vloni na své vývojářské konferenci Google oznámil, že v umělé inteligenci vidí budoucnost internetového vyhledávání. A protože se ve světě AI vše hýbe obrovskou rychlostí, vypadá to, že ta doba už je tu. Technologická firma začne uživatelům zpřístupňovat – nejprve v USA, poté v dalších oblastech – systém zvaný AI Overviews. Při používání internetového vyhledávače od Googlu tak budou výsledky generované umělou inteligencí předcházet klasickému seznamu webových stránek.

Když budete například potřebovat zjistit, jak správně seřídit okna, aby dobře těsnila, teoreticky se nebudete muset proklikávat několika webovými stránkami, protože vám program celý postup přehledně sepíše do bodů. Součástí mají být i odkazy, aby si uživatelé mohli v případě nutnosti přečíst podrobností. V jednom vyhledávacím dotazu také bude možné položit několik otázek. Například nejen ohledně toho, kde je nejbližší posilovna, ale i jak se tam dá dostat a rezervovat si lekci. V souvislosti s tím dlouhodobě panují obavy, jak to ovlivní některé webové stránky, jejichž obsah vyhledávač využije, ale uživatelé už nebudou mít potřebu je rozkliknout.

Spekulovalo se také, že by vlastní internetový vyhledávač mohla v pondělí ohlásit OpenAI, to se ale nestalo a Googlu tak v oblasti internetového vyhledávání, kde je světovou jedničkou podle počtu uživatelů, nová konkurence nepřibyla. Paradoxně však AI zapojená do hledání na internetu může pro Google představovat docela drahý problém. Firma totiž většinu svých příjmů generuje z odkazů inzerentů umístěných vedle výsledků vyhledávání. Loni Googlu reklamy spojené s jeho vyhledávačem přinesly až 175 miliard amerických dolarů (zhruba čtyři biliony korun).

Pokud by se uživatelé začali raději místo vyhledávačů obracet na modely AI, mohlo by to ohrozit současný obchodní model Googlu. Třeba analytická společnost Gartner předpovídá, že do roku 2026 klesne objem dotazů adresovaných tradičním vyhledávačům o 25 procent. Podíl vyhledávačů budou snižovat právě chatboti a asistenti AI jako Gemini od Googlu nebo ChatGPT od OpenAI.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kapesní umělá inteligence

Technologii AI můžete na svém smartphonu používat už teď. Aplikace ale při svém fungování komunikují s cloudem, což ovlivňuje hlavně rychlost jejich odezvy, a potřebují také připojení k internetu. Velmi pomalý chod je i jedním z hlavních problémů nových vychytávek poháněných umělou inteligencí, jako je AI Pin od startupu Humane nebo retro krabička R1 od firmy Rabbit.

Google nyní ukázal, že na vlastních nových telefonech Pixel, které představil minulý týden, budou uživatelé mít k dispozici nejnovější model umělé inteligence Gemini Mono, který běží lokálně přímo na přístroji a nepotřebuje k tomu přístup k internetu ani cloud. Což má podle Googlu zrychlit odezvu a také dát větší soukromí uživatelům, protože jejich konverzace s takovým modelem neopustí samotné zařízení. Stejně jako u řady nyní představených novinek platí, že více se dozvíme během léta, případně později letos.

Google také představil vylepšení svého velkého jazykového modelu Gemini Pro 1.5, který je schopen porozumět obrovskému množství dat. Firma toto množství zdvojnásobuje na dva miliony tokenů, částí slov, což znamená, že AI může potenciálně odpovídat na otázky, když dostane tisíce stránek textu nebo více než hodinu videa v jediném zadání. Během zhruba hodiny a půl dlouhé prezentace toho ale zaznělo daleko víc. Google mimo jiné oznámil i nový obrazový generátor Imagine 3 nebo generátor videí Veo.

S přispěním ČTK