Sestavili automat a dali do něj brambory. Teď stojí na sídlišti v Letohradě a prodá jich tunu týdně
Se svou značkou Bramborář mají farmářský obchod, kde nabízejí různou zeleninu. Rozhodli se ale prodávat i v automatu – a je o něj zájem.
Bramborář a jeho automat
Brambory pěstují na třiceti hektarech půdy v podhůří Orlických hor. Díky tomu mají prý lepší chuť. Může za to nižší teplota, díky které hlízy narůstají pomaleji. Nejsou to ale brambory pro supermarkety, kde by ležely na hromadách. Značka Bramborář je prodává přímo spotřebitelům nebo ve farmářském obchůdku. A nově také ve vlastním automatu na brambory.
Rodinná farma VIKA Kameničná, která si značku Bramborář založila, hospodaří v Kameničné a v Mistrovicích, kde žije jen několik set obyvatel, za použití nejmodernějších technologií. Podobně přistupuje i k jejich prodeji. Už v roce 2023 zprovoznila speciální automat, na kterém si chtěla vyzkoušet, jak by měl v budoucnu fungovat. „Zjistili jsme, že tento způsob prodeje brambor může být mezi našimi zákazníky velmi populární. Proto jsme automat stáhli k nám na dílnu a začali pracovat na vylepšeních. Zahájili jsme také patentové řízení,“ říká pro CzechCrunch obchodní manažer Vítězslav Marek.
Nový, vylepšený automat znovu umístili do veřejného prostranství na konci loňského roku. Nachází se v Letohradě, nedaleko sídliště. A začali ho také propagovat na sociálních sítích. „Na slavnostní otevření nám dorazily nižší stovky lidí a už v tento den jsme si mohli otestovat veškerá vylepšení, která jsme implementovali,“ dodává Marek.
Co přesně dělá? Zákazník si navolí, kolik brambor chce – na výběr má od dvou do deseti kilo. V automatu leží brambory volně, po volbě se začnou automaticky navažovat. To trvá přibližně minutu. Pak už stačí zaplatit platební kartou, přiložit tašku a navážené brambory se do ní nasypou. „Klíčovým prvkem automatu je topení a klimatizace. V zimním období bramborám přitopíme, v letním je zchladíme. Teplotu držíme v rozmezí šesti až deseti stupňů,“ líčí obchodní manažer značky.
Ta si automat vyvíjela sama, za pomoci spřátelené firmy. Na trhu totiž nebyl žádný jiný, který by splňoval podmínky farmářů z podhůří Orlických hor. Brambory chtěli mít uvnitř volně, aby nemuseli využívat neekologické plastové pytle. Potřebovali také dostatečně velký zásobník a hlavně variabilitu pro zákazníka, aby si mohl zvolit, kolik kilo chce.
Umístění v Letohradu v Pardubickém kraji pak zvolili kvůli tomu, že je to město, které podle nich přijímá nové věci a podporuje lokální podnikatele. „Je tam pokrokový starosta, který nám umožnil nasazení automatu na městský pozemek za velmi dobrých podmínek. Od naší bramborárny je automat vzdálený pouze deset kilometrů, což nám zajišťuje efektivní a k přírodě udržitelné plnění, protože nemusíme jezdit s bramborami stovky kilometrů,“ říká Marek.
A brambory jdou v automatu evidentně na dračku. Při prvním pokusu v roce 2023 se prodeje pohybovaly kolem 2 500 kilo za týden, v současnosti se jich prodá asi tuna týdně. Zájem je přitom i o samotné automaty. Už nyní má prý Bramborář mnoho poptávek i od jiných farmářů pěstujících brambory.