Šestnáctiválec na zápěstí místo ciferníku. Jacob & Co. vytvořil unikátní hodinky podle Bugatti Chiron

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-1

Foto: Jacob & Co.

Jacob & Co. uvedly první hodinky obsahující model motoru

0Zobrazit komentáře

Texty hiphopových skladeb někdy obsahují poznámky o hodinkách s tolika drahými kameny, že z nich ani nejde odečíst čas. V daném kontextu by totiž bylo pochopitelně náročné popsat, že luxusní kousky jsou často drahé kvůli velmi komplikovaným mechanismům a dokonalému zpracování. Jedním ze zajímavých příkladů, který však zároveň okázale předvádí svou bezúčelnost, je novinka od společnosti Jacob & Co., inspirovaná šestnáctiválcovým motorem Bugatti Chiron.

Bugatti Chiron v současnosti oficiálně není nejrychlejším sériově vyráběným vozem na světě, avšak zejména proto, že jeho test nedodržel všechna požadovaná pravidla. Přesto v předprodukční verzi přesáhl rychlost 490 km/h, což se zatím žádnému jinému autu nabízejícímu model pro silniční provoz nepodařilo. V srdci tohoto úspěchu stojí ikonický šestnáctiválcový motor schopný dosáhnout výkonu až 1 479 koní.

Hlavní pohonná jednotka Chironu se stala také základem pro design hodinek, jejichž kompletní název zní Jacob & Co. Bugatti Chiron Tourbillon. Nejedná se o první výsledek spolupráce těchto společností, je však dosud nejzajímavějším.

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-3

Foto: Jacob & Co.

Hodinky ukazují jen hodiny a minuty, hlavní atrakcí je ale něco jiného

Na rozdíl od předchozích byl totiž vytvořen od úplného základu, není tak pouze upravenou verzí už existujících modelů, což platí i pro milionové hodinky Richard Mille a Airbusu, o nichž jsme psali před časem. Díky tomu se inženýři a designéři mohli plně oddat hledání možných odkazů na jeden z vrcholů automobilového průmyslu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když v nižších řadách nabízí také mnoho tradičních modelů, americká firma Jacob & Co. si vybudovala jméno především na velice excentrických experimentech s tím, co lze nosit na zápěstí. Některé radikální hodinky tak ukazují čas jakoby mimochodem. V centru pozornosti je naopak vše kolem této základní funkce. Výsostným příkladem toho jsou Jacob & Co. Astronomia, které do kompletně průhledného safírového těla zasazují pohyblivý model oběžných drah Země, Slunce a Měsíce.

Šestnáctiválec na zápěstí

Oproti „praktičtějším“ tradičním luxusním hodinkám tak často nepřidávají žádné komplikace, tedy funkce mimo samotného zobrazování hodin, minut a vteřin. Místo nich dávají přednost složitým „mechanismům pro mechanismy“ jako zmíněné oběžné systémy, hrací skříňky nebo právě funkční replika automobilového motoru. Jak poznamenává redaktor magazínu Hodinkee, Bugatti Chiron Tourbillon je tak v zásadě dokonalým protějškem vozu zosobňujícího přebytek, výtvor schopností, ne důvodů.

Hlavní atrakce hodinek tak nemají vůbec nic společného s ukazováním času, dokonce vyžaduje svůj vlastní zdroj energie v podobě druhé pružiny. Ta hlavní, pohánějící hodinový strojek, ho udrží v nepřerušeném chodu necelé tři dny. Funkční miniatura šestnáctiválcového motoru používá totožnou pružinu, při plném natažení však vydrží pouhou minutu. Natahuje se stejnou korunkou jako pružina pohánějící ručičky, ale otáčí se jí opačným směrem.

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-5

Foto: Jacob & Co.

Jedna korunka pro nastavování času, druhá pro natahování a tlačítko pro spuštění mechanismu motoru

Natažení korunky a stisknutí dedikovaného tlačítka rozpohybuje klikovou hřídel, válce a turbodmychadla. Kterýkoliv dokonalý detail celého mechanismu by bylo škoda schovat, takže hodinky zcela postrádají ciferník, tělo má safírová sklíčka ze stran i zezadu a ze safíru je vyroben dokonce i samotný blok motoru. Detaily hřídele a válců téměř přesně kopírují svůj předobraz, jen jsou mnohonásobně menší, vyžadujíc extrémní přesnost při výrobě i sesazování.

aplikace-erouska

Přečtěte si takéV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženýmV Česku se spouští aplikace eRouška. Staví na ochraně soukromí a upozorní, pokud jste přišli do kontaktu s nakaženým

Kromě ručiček pro hodiny a minuty se objevují pouze dva prvky známé také z jiných horologických přístrojů, ukazatel zbývající energie v hlavní pružině a tourbillon. Ten umisťuje krokový mechanismus zajišťující rozvinování pružiny v přesných časových intervalech do otáčející se klece. Původním účelem tourbillonu bylo eliminovat jednostrannou zátěž krokového mechanismu v kapesních hodinkách, v náramkových neplní žádný praktický účel. Je ovšem nesmírně náročné ho vyrobit, proto je důležitý.

Suspenze, hnací hřídele a okázalá zbytečnost

Celý hodinový strojek i mechanismus motoru je v těle z černého titanu uchycen prostřednictvím suspenze s výraznými modrými pružinami. Jelikož jsou pružiny suspenze opravdu funkční (a spíše teoreticky tedy mohou omezovat vliv otřesů na mechanismus), vznikl problém, jak vyřešit korunky, standardně se strojkem spojené jednoduchou rovnou kovovou hřídelí. Řešení bylo vlastně jasné – použít konstrukci hnací hřídele známé z dopravních prostředků, umožňující vzájemné vychýlení hnacích a hnaných částí.

Hodinky inspirované automobilovým průmyslem samozřejmě nejsou žádnou novinkou. Často však toto spojení znamená pouze použití výrazných barevných kontrastů, červené či žluté nitě v kožených řemíncích, výrazné karbonové prvky a stopky. Jacob & Co. se v případě Bugatti Chiton Tourbillon vydal úplně jiným směrem a hodinový stroj zasadil přímo vedle pohonné jednotky auta. Vytvořil tak mezi nimi přímou paralelu, přičemž vše dal na odiv přímo do popředí.

Zatímco u automobilů jsou důležité zejména měřitelné výsledky složitého motoru schovaného pod kapotou, u nových hodinek je to přesně naopak. Jejich mechanismus neplní žádný praktický účel, existuje jen pro obdivování jeho samotného fungování. Hodinky o rozměrech 54 × 44 × 20 milimetrů se skládají z 578 součástek a stojí 280 tisíc dolarů (přibližně 6,8 milionu korun.) Skutečné Bugatti Chiron se skládá z 1800 součástek a jeho cena začíná na necelých třech milionech dolarů (přes 70 milionů korun). 

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-6

Foto: Bugatti

Skutečný šestnáctiválec Bugatti Chiron

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-2

Foto: Jacob & Co.

Titanové tělo hodinek má ze všech stran velké výřezy pro nahlédnutí do útrob mechanismu

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-4

Foto: Jacob & Co.

Model v hodinkách obsahuje přesné repliky součástek motoru skutečného Chironu

jacob-and-co-bugatti-chiron-tourbillon-7

Foto: Jacob & Co.

Zadní straně hodinek vévodí dvojice pružin pro hodinový strojek a model motoru

Letoun s pěticí elektrických motorů, zadní vrtulí a jasnými cíli. To je francouzské VoltAero Cassio

voltaero-cassio6

Foto: VoltAero

Vizualizace letounu Cassio

0Zobrazit komentáře

Elektrické pohonné jednotky se jeví jako jasná budoucnost pozemní dopravy, k tomu všemu si však hledají cestu i do oblak. To, že se na elektřinu dá skutečně létat, potvrdil nedávný test francouzské společnosti VoltAero, která otestovala nové elektrické motory instalované na křídlech svého letounu Cassio.

Téma znečišťování ovzduší leteckým provozem rezonuje napříč společností v období šíření nákazy koronavirem ještě silněji než dříve. Letecká doprava se podílí na celkové produkci skleníkových plynů asi ze dvou až tří procent. Bohužel tento stav bude trvat nejspíš i v příštích letech a desetiletích, protože alternativní pohonné jednotky prozatím nejsou na tak vysoké úrovni, aby byly schopny pohánět velká dopravní letadla. Kde však nacházejí své uplatnění, je sektor menších letadel pro několik pasažérů.

Elektrické pohony jsou často využívány u tzv. VTOL konceptů, tedy letounů schopných kolmého přistání i vzletu. Mezi ně patří projekty Volocopteru, Lilia, Hyundaie či české společnosti Zuri. Jejich stroje by se mohly stát budoucností městské mobility, ovšem zde nesmíme zapomínat ani na klasické letouny. I do nich se začínají elektromotory montovat a výsledky jsou prozatím slibné.

voltaero-cassio1

Foto: VoltAero

Vizualizace letounu Cassio

voltaero-cassio3

Foto: VoltAero

Motor ENGINeUS od výrobce Safran Electrical & Power

K projektům izraelského Eviatonu, Rolls-Roycu, ZeroAvii či českému ΦNIX, kteří montují elektromotory do klasických letounů, se nyní přidává i francouzský VoltAero s letounem Cassio. Ten našel svůj základ v letounu Cesna 337, který byl významně přepracován pod dohledem zkušeného Jeana Bottiho. Tento muž dříve působil u Airbusu, kde se podílel na vývoji elektrického letadla E-FAN, na který navazuje aktuální projekt letounu E-Fan X.

Během testu startupu VoltAero byly zkoušeny schopnosti letounu Cassio, který byl vybaven hned několika pohonnými jednotkami. Na jeho křídla byla umístěna dvojice elektromotorů ENGINeUS od výrobce Safran Electrical & Power. Tyto dva 60kW motory napájel akumulátor umístěný v čumáku letadla a jejich úkolem je zajistit co možná nejtišší vzlet i přistání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další motor, v podobě biopalivem poháněného šestiválce od Nissanu o výkonu 170 kW, dodával energii třem elektromotorům Enmax, které roztáčely vrtuli umístěnou na zadní části trupu.

Cílem VoltAero je nabízet Cassio hned v několika verzích. Čistě elektrická verze by měla pojmout až čtyři osoby, které na jedno nabití přepraví na vzdálenost 200 kilometrů. Light hybrid verze unese šest cestujících a její dolet bude 200 až 600 kilometrů. A full hybrid verze pojme až devět pasažérů i s pilotem a překoná vzdálenosti přesahující 600 kilometrů.

„Let s motory Safran ENGINeUS je skutečně skvělý, bez vibrací a s extrémně nízkou hladinou hluku. To potvrzuje, že náš letoun Cassio přinese do světa letectví zcela nové zážitky,“ nechal se slyšet Didier Esteyne, technický ředitel společnosti VoltAero a testovací pilot Cassia v jedné osobě.

VoltAero chce výrobu svého letadla zahájit v letech 2021 až 2022 a jejich cílem je vyrábět až 150 kusů ročně. Mezi zákazníky VoltAera by mohly patřit charterové aerolinky, dopravci poskytující služby v rámci městské letecké mobility i poskytovatelé regionálních komerčních letů. Další testování letounu by mělo proběhnout 24. března, kdy bude zkouškám podrobována aerodynamika letounu.

voltaero-cassio2

Foto: VoltAero

Vizualizace letounu Cassio

voltaero-cassio4

Foto: VoltAero

Letoun během testu