Vozy automobilky Lucid sice na českých silnicích nepotkáte, pokud by se tak ovšem stalo, určitě byste se za nimi ohlédli. Model Air patří mezi elektromobily nabízející nejen velmi atraktivní, až vesmírný design, ale také dojezd překračující 600 kilometrů. Air navíc brzy dostane většího bratra v podobě plně elektrického SUV, které již začala automobilka pomalu odhalovat.
Gravity je v pořadí teprve druhým modelem mladé automobilky, která se rozhodla z auta ukázat dostatek na to, aby si o něm bylo možné udělat alespoň předběžný obrázek. O vývoji SUV začala společnost oficiálně mluvit již v roce 2019. Ještě v roce 2021 to vypadalo, že by novinka mohla dorazit na trh v roce 2023, nyní je však jasné, že se zájemci dočkají až o rok později.
Přesto společnost začala s velkým časovým předstihem svou novinku poodhalovat. Bohužel zatím neznáme podrobnější technické specifikace, informace o dojezdu či výkonu vozu však již k dispozici jsou, stejně jako několik snímků, které prozrazují jeho vzhled.
Automobil by měl bez problému přepravit až sedm lidí, což znamená, že se bude jednat o zástupce segmentu skutečně velkých SUV. Z představených snímků je pořádně vidět jen přední maska, která ukazuje, že Gravity bude sdílet s modelem Air mimo technologie i mnoho designových prvků.
Foto: Lucid
SUV bude využívat techniku, ale i design, který známe z modelu Air
Zveřejněné snímky ukazují jemný kšiltík nad zadním oknem, který dodává tvarům na větší ladnosti a nechybí ani tenká červená linie zadních světlometů táhnoucí se od jednoho boku k druhému.
Stejně jako bude Gravity spektakulární zvenku, bude zajímavé sedět i uvnitř. Na tom by měla mít podíl především obrovská panoramatická střecha, díky které bude mít posádka pocit, jako by se nacházela ve skleníku.
Jak již dříve prozradily patentové snímky, v útrobách novinky by se měly ukrývat tři elektromotory, jejichž výkon se může dostat až na 1080 koní. Auto je díky tomu i přes svou velikost schopno akcelerovat z nuly na bezmála 100 kilometrů v hodině již za 2,5 sekundy. V podlaze by měla být uložena baterie o kapacitě 113 kWh, která by měla na jediné nabití nabízet teoretický dojezd 832 kilometrů. Stále se však bavíme o vozidle, které má do produkční fáze daleko, a proto je tyto údaje nutné brát s určitou rezervou.
Jedním z možných důvodů, proč Lucid ukazuje Gravity již tak brzy, je jeho snaha nalákat další zájemce ke složení zálohy a odradit váhavé od rušení uskutečněných objednávek. Doba je totiž komplikovaná, zájem o prémiové vozy chladne a poslední kvartální výsledky Lucidu ukázaly, že automobilka má vysoké ztráty.
Karel Čermák a David Uzel byli hosty dalšího TechCastu
Sdílet
I přes všechny nedostatky je elektromobilita směr, kterým se automobilový průmysl už nejspíš nevyhnutelně vydal. Výrazně to pocítila i globální technologická společnost ZF, která vznikla už před více než stoletím v Německu a proslula hlavně jako přední dodavatel mnoha pohonných systémů světových automobilek. I ona, zastoupená i v deseti českých městech, se musela nové době přizpůsobit a ve velkém se tak začala věnovat elektrifikaci. Její zástupci mluvili v dalším díle TechCastu, technologického podcastu z dílny CzechCrunche.
ZF se zaměřuje především na jednotky elektrického pohonu. Čili tak trochu mimo jejich záběr zůstává asi nejdiskutovanější bod celého elektrického ekosystému – baterie. Rolí Karla Čermáka, který se v ZF zaměřuje na hardware, a Davida Uzla, jehož doménou je software, je ovšem optimalizovat oba tyto aspekty do vozidla tak, aby co nejefektivněji baterie využívaly.
Je to boj, který zatím neskončil. A to i přesto, že elektrické motory vznikly dřív než spalovací, ovšem až v poslední době se dostaly na takovou technickou úroveň, aby byly použitelné. „Mezi nejčastější argumenty proti elektromobilitě patří rychlost nabíjení, dálniční spotřeba, spotřeba v zimě. Všechny tyto věci souvisí s baterií, z pohledu ovládání a komfortu ale elektromobily všichni kvitují,“ říká v TechCastu David Uzel. Celý podcast si můžete poslechnout na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo YouTube.
Postupně se tak dostávají na světlo světa technologie, které tyto problémy řeší. Dnešní baterie tak mají například vlastní systémy, které dokážou články udržet v optimální teplotě. Stejně zásadním problémem může být ale i klimatizace. „Klimatizace nebo topení dělají u spalovacího motoru rozdíl třeba 0,5 litru na sto kilometrů. Což nikomu nepřijde zvláštní,“ vysvětluje Karel Čermák s tím, že elektromobil se s dalšími zapnutými systémy může vyrovnat výrazně hůř a dojezdová vzdálenost tak může zásadně padat.
Z pohledu konstruktéra nicméně elektropohon vyhrává nad spalovacím motorem na plné čáře. „Je mnohem jednodušší než spalovací motor. Neobsahuje tolik součástek a má lehce dostupný točivý moment od nulových otáček, takže nemusíme řešit spojku a volnoběžné otáčky,“ vysvětluje Karel Čermák.
Díky absenci převodovky a naopak přítomnosti rychlého vytočení do velkých otáček tak vzniká asi nejpůsobivější vlastnost elektromobilů – a to sice jejich zrychlení. Problém elektromotorů je, že takovou zátěž zvládnou dodávat jen chvíli, než se přehřejí. „Zpravidla naše pohony vydrží dodávat plný výkon třeba 20 sekund. Jenže za 20 sekund auto dostanu z nuly na 300 a pak už ten výkon nepotřebuju,“ pokračuje Čermák s tím, že následný provoz elektromobilu už je poměrně energeticky nenáročný.
V komplexitě hardwaru tak elektropohon s běžným spalovacím motorem soutěžit nemůže, ovšem o to složitější je po stránce softwaru. Ne nadarmo se říká, že dnes už jsou auta spíš pojízdné počítače. Činnost jednoduchého hardwarového pohonu se tak dá do značné míry upravit či omezit právě za pomoci softwaru a poznat je to kupříkladu při zvolení různých jízdních módů. „Pokud chce řidič dojet co nejdál, nepustíme ho do těch úrovní točivého momentu, které by dojezd výrazně ubíraly. Software za něj to rozhodnutí udělá,“ popisuje Uzel.
Jednoduché softwarové omezení je ostatně aspekt, který se využívá i v podnicích, jako je formule E, tedy kompletně elektrifikované odnoži slavnější formule 1. Například je tak možné omezit výkon nebo jiné jízdní vlastnosti, aby byly závody konstruktérsky větší výzvou. Do procesu optimalizace jízdy rovněž může kromě pilota vstupovat na dálku i celý tým z pit stopu. Z televize je pak vidět i zůstatek baterie, což přidává až videoherní zážitek.
„Tvoří se zde pohon čistě proto, aby se vyhrál závod, vývojáři neřeší regulace. Pohony se v těchto závodech přetěžují třeba desetkrát. A když formule E začínala, sloužil pohon vlastně na jeden závod a pak se vyhodil,“ směje se Čermák, jenž k tomuto motorsportu taktéž ve své kariéře přičichnul.
Elektrifikace způsobů dopravy ale v zásadě nezná mezí a formule je jen třešnička na dortu. Díky spolupráci se závodními inženýry může ZF rychle přinést na trh i pokročilou technologii elektrifikace, která byla testována v extrémních podmínkách závodní série. Podle Čermáka v ZF ale elektrifikují vše od jízdních kol po nákladní vozy. Začínali s hybridními pohony a s tím, jak se měnilo nákupní chování, se postupně dostali až k čisté elektromobilitě.
„Vše, kde byl spalovací motor, se nějakým způsobem dá nahradit elektrickým pohonem. Nepoužívá se ale v lodní dopravě a letecké dopravě. Naopak ho lze vidět i v zemědělských strojích. Dokonce jsou věci jako onewheel – čili jednokolky – nebo segwaye, které zase nedokážeme udělat se spalovacím motorem,“ nastiňuje trend odborník ZF přes hardware.
Když formule E začínala, sloužil pohon vlastně na jeden závod a pak se vyhodil.
Co přinese budoucnost elektromobility, je ve hvězdách, ale kurz je jasně daný. „Osobně nevidím brzkou budoucnost, v níž bychom měli auta bez volantu, je tam spousta překážek, které potřebujeme vyřešit. Ale je to podle mě na dobré cestě,“ předvídá Uzel.
Proč je elektromobil hlavní alternativou ke spalovacím pohonům?
Jaká bude v automobilech role vodíku?
Jak rychlé a komfortní bude nabíjení elektromobilů?
Jak se změnila konstrukce automobilů v době elektropohonů?
Partnerem podcastu a celého CzechCrunche je společnost ZF. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.