Silke Horáková a Petr Vítek posílají miliony korun do startupu MIWA, který z obchodů odstraňuje jednorázové plasty

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tilia-miwa

Foto: Tilia

Zleva: Silke Horáková (Tilia), Petr Báča a Ivana Sobolíková (MIWA) a Petr Vítek (Tilia)

0Zobrazit komentáře

Investovat, ale nikoliv jen tak a pouze za účelem budoucích zisků, nýbrž pokud možno s co největším společenským dopadem. Takové předsevzetí si dali Silke Horáková a Petr Vítek, když spolu koncem loňského roku otevírali nový investiční fond Tilia Impact Ventures. Ten se totiž jako první v Česku zaměřuje výhradně na tzv. dopadové investování.

O co jde? Tilia se zaměřuje na podporu společensky prospěšných podniků, jejichž podnikatelský záměr má významný a měřitelný dopad na společnost. Jako svou první investici si Horáková s Vítkem vybrali projekt Datlab, který má za cíl zvyšovat transparentnost a efektivitu v oblasti veřejných zakázek, a nyní přichází další investice.

Není se čemu divit. Už při svém otevření měl fond k dispozici 43 milionů korun, na které se složili významní soukromí investoři jako Libor Winkler, Jan Barta, Martin Vohánka či Ondřej Bartoš a také Nadace České spořitelny či Nadace Karla Janečka. Přispěli také sami zakladatelé fondu a do konce letošního roku chtějí množství prostředků navýšit až na 60 milionů korun.

silke-horakova

Foto: Tilia

Silke Horáková, spoluzakladatelka Tilia Impact Ventures

Druhou investicí v portfoliu Tilia Impact Ventures se nyní stává společnost MIWA Technologies, jejíž činnost má opět zásadní dopad na společnost. Hlavním cílem českého projektu je totiž minimalizace odpadu z jednorázových obalů v celém dodavatelském řetězci od výrobce až po domácnost. Ostatně je od toho odvozen i název firmy: MIWA jako Minimum Waste.

„Jsme moc rádi, že se naše druhá investice zaměřuje na sektor cirkulární ekonomiky a na firmu s globálními ambicemi a cílem dosáhnout co největšího společenského impaktu,“ říká Silke Horáková, spolumajitelka Albatros Media, která fond založila se spoluzakladatelem Impact Hubu Petrem Vítkem.

ikea-virgil-abloh-markerad-9

Přečtěte si takéÚčtenka jako stylová rohožka a další provokace. Kreativní ředitel Louis Vuitton a IKEA uvádí originální doplňky pro mladéÚčtenka jako stylová rohožka a další provokace. Kreativní ředitel Louis Vuitton a IKEA uvádí originální doplňky pro mladé

„Rádi bychom, aby vstup Tilia Impact Ventures jako prvního institucionálního investora přilákal do projektu další mezinárodní impaktní investory z naší sítě,“ dodává Horáková. Zástupci fondu pro CzechCrunch prozradili, že jde o konvertibilní půjčku ve výši nižších jednotek milionů korun. Výše investice tu prý ale není tolik zásadní, jde právě především o potenciál spolupráce obou stran jak na poli cirkulární ekonomiky, tak co se týče nalákání dalších investorů.

miwa

Foto: MIWA

Kapsle a bezobalový systém od MIWA

Do českého cirkulárního projektu již byl dosud nainvestován zhruba 1 milion eur (přes 25 milionů korun) a nová konvertibilní půjčka má pomoci v rozvoji celého byznysu. MIWA chce spolu s významnými partnery jako Nestlé expandovat do západní Evropy a také technologicky posouvat své řešení.

Jak bezobalové řešení může fungovat, se mohou zákazníci přesvědčit například na internetovém supermarketu Košík.cz, který právě s odborníky z MIWA spolupracoval, když na začátku letošního roku vlastní bezobalové řešení zaváděl. Potraviny na váhu do papírových sáčků místo plastových obalů si na Košíku zákazníci rychle oblíbili. MIWA nyní i na základě těchto zkušeností dál rozvíjí vlastní řešení.

„Mám velikou radost, že s prvními komerčními realizacemi technologie MIWA přichází i první investor. S Tilia jakožto impaktním fondem nás především spojují stejné hodnoty a cíl pomoci s prevencí odpadu,“ říká zakladatel MIWA Petr Báča, který firmu rozvíjí od roku 2015.

miwa_founderpetrbaca

Foto: MIWA

Zakladatel MIWA Petr Báča

Loni MIWA v Praze také otevřela obchod Minimum Waste, kde ukazuje své technologie. Jedná se především o systém distribuce a prodeje produktů založený na opakovaně použitelných kapslích a modulárních skladových a prodejních jednotkách. Zákazníci z nich pak mohou nakupovat jak do vratných nádob, ekologických obalů nebo třeba do vlastních sáčků. A k dispozici je i mobilní aplikace.

V září MIWA spustila testovací prodej ve spolupráci s Country Life v jejich prodejně v Praze na Letné, kde je k dispozici 80 komodit v bio kvalitě. Do konce roku chce rozvinout další spolupráci se zmíněným potravinovým e-shopem Košík.cz a plánuje se prosadit také v zahraničí.

miwa-kapsle

Foto: MIWA

Opakovaně použitelné kapsle MIWA

„Začátkem října poprvé otestuje Nestlé prodej svých produktů s použitím naší technologie. Zhruba o měsíc později se MIWA systém objeví v prvním supermarketu v Německu,“ prozrazuje výkonný ředitel MIWA Mirek Lizec. V současné době navíc firma dokončuje jednání s velkým francouzským supermarketovým řetězcem.

Zatímco podle dostupných zápisů v obchodním rejstříku vykázala MIWA v účetním roce 2017 kladný hospodářský výsledek ve výši téměř dvou milionů korun, což bylo obdobné jako o rok předtím, v loňském roce se propadla do více než třímilionové ztráty.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym