Sim City ze Zlína. V nové české hře postavíte město jako Tomáš Baťa, autoři ji tvoří ručně z tištěných domů

Zlín City: Arch Moderna je neobvyklá budovatelská strategie, která se hrdě hlásí ke Zlínu, jeho architektuře i historii.

Michal MančařMichal Mančař

pavel-novak-polyperfect-zlin-city-boxed

Foto: Polyperfect

Pavel Novák s modely, které figurují v nové hře inspirované Zlínem

0Zobrazit komentáře

Záběry z ní připomínají domečky z modelové železnice. Odkazuje se na funkcionalistickou architekturu Baťova města. A je dílem zlínských patriotů vedených videoherním vývojářem Pavlem Novákem. Právě oznámená česká hra Zlín City: Arch Moderna spojuje žánr stavitelské strategie s ojedinělou moravskou inspirací.

Bude to spíš odpočinková budovatelská hra, která hráčům navíc představí historii města v čele s podnikatelem Tomášem Baťou. Zlín City: Arch Moderna od českého studia Polyperfect se nicméně od jiných videoher liší nejen svým – pro domácí hráče obzvlášť zajímavým – námětem, ale také tvůrčím procesem. Modely ve hře nevznikají virtuálně v počítači, jak je v herním vývoji běžné, ale autoři je tvoří pomocí 3D tisku.

„Má to hned několik důvodů. V dnešní době je těžké něčím zaujmout, a proto se v Polyperfectu vždy snažíme přijít s osobitým vizuálním stylem,“ říká pro CzechCrunch šéf zlínské herní firmy Pavel Novák. „Taky jsem si přál, aby tentokrát něco reálně vzniklo. Objekty, které můžeme dál s lidmi sdílet a vystavit třeba v muzeu a ve školách nebo je ukázat zájemcům o 3D tisk,“ dodává.

„V neposlední řadě začínám pociťovat únavu z odosobnění, unifikace a generičnosti digitálního světa, a tak jsem chtěl naopak dát prostor autentičnosti a lidské ruční práci. Inspirujeme se i tvorbou zlínských filmových ateliérů a českého animovaného filmu,“ vysvětluje Novák. Jak ukazují první obrázky či úvodní video Zlín City: Arch Moderna, výsledek v lecčems třeba právě animovaný film připomíná.

Celkem už takhle Novák s kolegy vytiskl desítky modelů baťovských domků a dalších částí Zlína, automobilů i obyvatel, které následně převádějí do digitální podoby. A to se všemi nedokonalostmi, které se při manuální tvorbě mohou objevit. Celý proces je navíc oproti už tak náročnému videohernímu vývoji ještě složitější. „Cesta od návrhu podle historických dokumentů až po finální domek někdy trvá i několik měsíců,“ přidává vývojář.

Ani to ale Nováka a jeho spolupracovníky – povětšinou ze Zlína a okolí, samozřejmě – neodrazuje. „Dokonce jsme si dali i nemalou výzvu v podobě zlínského mrakodrapu. Jde o model, který bude vážit kolem sta kilogramů, a 3D tisk, který u použitého materiálu nemá moc obdoby,“ říká zakladatel studia Polyperfect. Mimochodem, o mrakodrapu, ale i o dalších částech Zlína a s ním spojených osobnostech se dozvíte více v herní encyklopedii, kterou nadabovali místní herci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hratelností by pak Zlín City, jež prozatím míří jen na PC, mělo připomenout pohodové stavitelské strategie. K využití reálné zlínské architektury a její modulárnosti chce Polyperfect přidat další vrstvy. Například vyprávění osudů obyvatel (vývojáři zmiňuji například příběh chudého chlapce, který se vypracuje – také vám to zní doslova baťovsky?) anebo žánrovou klasiku v podobě odlehčené správy ekonomiky města

A byť se svého rodného města drží pevně, Zlín City nebude simulátorem skutečného historického Zlína. Ale nabídne možnost stavby města za pomoci principů a architektury, na kterých byl postaven. Navíc se titul odehrává v meziválečné éře, tedy přesně v době rozpuku svého jmenovce a největší slávy podnikatele Tomáše Bati.

„Ale také bych dodal, že nám ve hře nikdy nešlo o to, dělat ze Zlína skanzen a přikrášlovat si naivně minulost. Proto máme v týmu i zkušeného historika a zajímají nás osudy obyčejných lidí. Některé věci vás možná překvapí,“ slibuje Novák. To překvapení si nicméně Zlín City nechává nejdřív na příští rok, vývoj ještě čeká dlouhá cesta. Na jejím konci by měl být mnohem rozsáhlejší projekt.

„Cílem je udělat plnohodnotnou strategii, na kterou ale naše malé studio nemá prostředky. Bavíme se o desítkách milionů korun. Zlín City: Arch Moderna je pro nás způsob, jak pro Zlín nadchnout i širší veřejnost, investory a vydavatele a postupně se k tomu cíli dostat,“ přibližuje plány Novák.

Ten kromě vývoje vlastních her – před půl rokem s kolegy vydal pravěkou hru Polylithic, kde můžete ulovit i mamuta – také tvoří obsah pro jiné vývojáře. Jeho Polyperfect na tom založil mnohamilionový byznys. K tomu se Novák věnuje i videoherní výuce na Univerzitě Tomáše Bati a je velmi aktivní v místní vývojářské komunitě.

„Věřím, že člověk má největší příležitost měnit místo kolem sebe a trošku otřepanou frázi ‚Mysli globálně, jednej lokálně‘ bych doplnil tím, že Zlín je opravdu krásné místo pro život, rodinu a je plný inspirativních lidí,“ uzavírá Pavel Novák.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nová česká hra zaujala v USA i v Číně. Dílo manželů z Jičína z vás udělá baristu v pojízdné kavárně

Alena a Ondřej Šimečkovi představují svou hru Coffee Caravan, která bude chutnat milovníkům kávy, čaje i videoherních výzev.

Michal MančařMichal Mančař

alena-ondrej-simecek-simeckovi-coffee-caravan

Foto: Broccoli Games

Alena a Ondřej Šimečkovi alias Broccoli Games, tvůrci hry Coffee Caravan

0Zobrazit komentáře

Snili jste někdy o tom, že si založíte vlastní kavárničku? Díky dvěma českým vývojářům – a zároveň životním partnerům – se vám to splní alespoň ve videoherní podobě. Alena a Ondřej Šimečkovi na Steamu právě vydali Coffee Caravan, povedenou hříčku o baristovi a jeho pojízdném stánku s kávou a čajem.

Říkají si Broccoli Games a pod zeleninovým názvem byste našli pár z Jičína, který se už nějakou dobu věnoval vývoji edukativních nebo propagačních her. Dosud tak Alena a Ondřej Šimečkovi činili na zakázku pro jiné klienty, tentokrát ale dokončili své vlastní dílo. Coffee Caravan na Steamu ochutnáte za cenu kolem deseti eur.

V nové české hře ovládáte baristu, který se stará o svou kavárnu. Žonglujete s časem a různými úkoly, jednou melete zrnka a připravujete horký nápoj podle některého z receptů, pak myjete hrnky, potom zase servírujete plné šálky zástupu zákazníků…

„Nejsložitějším úkolem bylo vybalancování celé hry. Chtěli jsme, aby se hráči nenudili, ale zároveň aby to nebylo příliš obtížné,“ říká pro CzechCrunch Ondřej Šimeček. „To bylo poměrně těžké, protože máme široké publikum. Jak hráče, kteří hrají milé a nenáročné tituly a podle grafiky očekávají klidnou hru, tak hardcore hráče, kteří mají rádi precizní management,“ přidává.

Roztomilou stylizací Coffee Caravan se tak nenechte zmást, hra prý umí poskytnout pořádnou výzvu. „Ale většina hráčů si to pochvaluje,“ říká Ondřej. Navzdory názvu vás navíc nečeká jen káva. Hrou můžete postupovat ve dvou linkách, z vašeho kávového karavanu se může stát i čajovna. Takže kromě lattéček a espres budete vařit třeba asijský bubble tea – a mnoho dalších nápojů.

„V kávovém světě je čtrnáct receptů, v čajovém dalších patnáct,“ popisuje vývojář. Každý z vašich virtuálních zákazníků, bude mít s každou další úrovní náročnější chutě, takže u mlýnku či konvice se budete postupem času pořádně ohánět. Ale komu by byla kafíčka a čajíčky i tak málo, už teď se může těšit na rozšíření hry o zmrzlinu.

Mimochodem, díky své hře si její autoři a současně milovníci kávy (kteří zvuky do Coffee Caravan nahrávali s pomocí vlastního mlýnku) vyzkoušeli nové chutě: „Během vývoje jsme poprvé vyzkoušeli zmiňovaný bubble tea. Nakonec jsme si ho tolik zamilovali, že si ho vyrábíme i doma a doporučujeme ho i kamarádům.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zkušenějším hráčům může Coffee Caravan grafikou i námětem připomenout kulinářskou kooperaci Overcooked. Oproti úspěšné kuchyňské hře je tu ale velký rozdíl. Coffee Caravan si zahrajete jen v jednom hráči. Na přidání hry s přáteli prý nebyl čas, ačkoliv autoři se nechávají slyšet, že možnost režimu pro více hráčů by se v budoucí aktualizaci ještě mohla objevit.

„Pokud bychom do Coffee Caravan přidali vše, co jsme na začátku chtěli a co ostatní navrhovali, tento článek byste psali zřejmě až za pár let. Díky tomu, že se nám podařilo hru udržet malou a relativně krátkou, nestihli jsme vyhořet a znechutit si to, což se bohužel v herním vývoji stává velmi často,“ říká Ondřej.

Coffee Caravan, která vychází samozřejmě i s českou lokalizací, jste si před několika týdny mohli vyzkoušet v bezplatné demoverzi. Už tehdy Alena s Ondřejem hlásili zájem o hru z překvapivého zdroje – Coffee Caravan se tehdy zalíbila hráčům až z Japonska. K nim teď přibyl další výrazný zahraniční zásah. „Prosadily se velké trhy jako Spojené státy a Čína. Odtamtud jsme měli třetinu všech zařazení hry do seznamu přání na Steamu. Japonsko bylo hned za nimi, z Evropy se hodně prosadilo Německo,“ přibližuje Ondřej.

V řeči čísel to zatím znamená překonaných deset tisíc hráčů. Ti si Coffee Caravan zatím pochvalují, z recenzí na Steamu jich je 89 procent pozitivních. Stejně jako káva a čaj se navíc Coffee Caravan stala tak trochu celosvětovou záležitostí. I když samozřejmě v mnohem menším měřítku. „Do seznamu přání si ji přidalo po jednom hráči z ostrova Guernsey, z Mauricia nebo z Kajmanských ostrovů. Takže to vypadá, že jsme se dostali všude,“ přidává s úsměvem vývojář.

A jak se vlastně dělají hry v manželském páru? Přece jen se říká, že vztahy na pracovišti nedělají dobrotu. „Uznáváme, že to není jednoduché. Ale nám to zatím skvěle sedí a máme to rádi. Za ty poslední roky už jsme zjistili, jak dobře komunikovat, jak si rozdělit práci a jak si naplánovat čas. Díky tomu dokážeme většinu věcí řešit v klidu a práce dobře odsýpá,“ říkají Broccoli Games.

To vše navzdory tomu, že herní vývoj umí být velmi náročná disciplína. „Několikaměsíční práce a naděje se koncentrují do jednoho dne, kdy hru vydáte. A to rozhodne, jestli něco vyděláte, nebo byl všechen ten čas zbytečný. To působí hodně tlaku a stresu, ale snažili jsme se na to připravovat a odlehčovat si to jinými aktivitami nebo humorem. Rádi spolu pracujeme a určitě to tak plánujeme i do budoucna. Vývoj vlastní hry pro nás byl pěkný zážitek,“ uzavírají Alena a Ondřej Šimečkovi.